Marathon Rotterdam 12-04-2015

Aankondigingen, verslagen, tips, afspraken

De marathon van Rotterdam moet je eens gelopen hebben

eens
27
68%
oneens
9
23%
ik loop geen (stad)marathons
4
10%

Totaal aantal stemmen: 40
jaapio1984
Lid
Lid
Contacteer:

ma 13-04-2015 11:08

het was een geweldige dag in Rotterdam..het publiek maakt dit evenement tot een absoluut topevenement.. ik stond in de laatste startwave en ong 20 a 25 minuten na de start begon mijn race..ik had een heerlijk tempo gevonden rond de 5.55 en dat ging prima.. in de loop naar 23 km begon mijn buik op te spelen..ik voelde hem bol en hard worden..niet ideaal natuurlijk.. vanaf dat moment rennen en wandelen af moeten wisselen. bij het ingaan van de ronde om kralingse plas heel erg getwijfeld of ik verder zou gaan... maar door alle support toch gedaan...het was een zware ronde..maar uiteindelijk kwam ik op km 40 en moesr ik het wel halen.. de officiële tijd was 4:44:10 .. geen toptijd natuurlijk.. maar gezien het verloop ben ik meer dan tevreden

Jaapio
HennyV
Lid
Lid
Contacteer:

ma 13-04-2015 13:09

Met een zeer beroerde voorbereiding stond ik aan de start in Rotterdam. De laatste 6 weken had ik slechts 2x per week kunnen trainen. Een lange duurloop in het weekend en nog een duurloopje in de week. Door de drukte op mijn werk kwam het er gewoon niet vaker van. Dit jaar had ik gelukkig wel 6x een duurloop van ruim 30km gelopen, waaronder de UHT.
Met twijfel aan de start over hoe het zou gaan, maar vast besloten om te starten en uit te lopen. Mijn doel was uitlopen zonder te wandelen.
De eerste 25km liep ik met Chiel mee en had ik een gemiddelde van 4'53"/km op de klok. Dat is ongeveer het tempo dat ik op de lange duurlopen ook had gelopen. Ik voelde al dat het zwaar ging worden. De spieren van de bovenbeen waren stijf en hard. De onderrug was niet fris meer en ook de maag had er een mening over.
Besloten om te accepteren dat het tempo omlaag ging. De km splits gingen naar 5'05" en uiteindelijk tegen de wind bij 36km in naar 5'20". Mijn mantra was: niet wandelen, maar doorgaan.
Na 3h29'45" netto tijd ging ik over de finish. Diep gegaan, maar vandaag voelt het alweer redelijk soepel aan. De 9e marathon tussen 3h15' en 3h30'. Zeer tevreden mee.

Lessons learned (voor mij):
- verwacht geen makkelijke marathon als je met weinig training aan de start staat;
- duurlopen vormen de basis om de langdurige inspanning te kunnen verdragen
- mentale kracht is essentieel om de marathon te kunnen volbrengen. Dat kun je ook trainen tijdens de duurlopen.
No pain, no gain

Ik ben een enthousiast amateur en geen professional. Waardeer mijn input op die manier en vraag in voorkomende gevallen advies bij een professional of gediplomeerd deskundige!
gzomer
Lid
Lid
Contacteer:

ma 13-04-2015 14:22

Ook ik liep gisteren in Rotterdam. Fantastisch publiek! De bedoeling was om Schapie1981 aan een sub 3 te helpen, maar dat lukte helaas niet. Na 34 km moesten we overgaan tot Run-Walk-Run (en dat ook nog eens Slow). Zelf overigens vanaf de start niet lekker gelopen, hartslag-ademhaling prima-de-luxe, maar de benen voelden stijf en zwaar aan. En dat loopt niet bepaald soepel, het was harken. Binnen in 3'09'25, voor Maarten een nipt PR, omdat hij zich knap enigszins wist te herpakken in de laatste kilometers.

Ik heb met drie marathons in een half jaar (Frankfurt 2:47, Utrecht 3:35 en dus Rotterdam 3:09) er wel weer even genoeg van. Het is mythisch, maar waarom zo'n takke-eind :lol:

Ik ga weer heerlijk trainen voor kortere afstanden en hoop in Eindhoven een snelle HM te lopen. Begin september ga ik een kwart triatlon doen, ook een behoorlijke duurinspanning, maar afwisselend en leuk om een keer te doen. Ik denk dat ik alleen weer een snelle marathon overweeg als ik weet dat een PR er in zit.
Success and failure are the same; the only difference is success keeps you up and running.
schapie1981
Lid
Lid
Contacteer:

ma 13-04-2015 14:44

@gzomer: het moment waarop ik wist dat het niet meer ging was bijzonder pijnlijk. Toch ben ik blij dat ik gefinisht ben, en het heeft me zeker geholpen dat je daarbij was!
Zoals gezegd, het mocht hem niet worden. Alles leek te kloppen: redelijk geslapen, niet verkouden, geen rampzalige omstandigheden, prima voorbereiding, en verschijnselen van vorm. Tijdens het lopen ging het zo ongeveer toen we voor de tweede keer de Erasmusbrug overgingen niet goed meer. Twijfel sloeg toe, en ik raakte in paniek. De muziek langs het parcours was ineens te overweldigend, en mijn focus was compleet weg. Ik leek me na een minuut of 10 weer te kunnen herpakken, maar blijkbaar niet voldoende. Toen het zeer ging doen was ik daar mentaal niet tegen opgewassen. Op een gegeven moment had ik geen benul meer van hoe ik me voelde en of het ging of niet, ik wilde het niet weten. Toen ik stopte bij 34-35km merkte ik dat ik nauwelijks lucht meer kreeg. Achteraf denk ik hyperventilatie. Tja, dan wil het niet meer ;)

Jammer dat het niet gelukt is. Net aan een PR, en blij met mijn medaille. Maar verdorie, het is hem weer niet...

Nu laat ik het er ook maar even bij, want zoals hierboven gezegd, het blijft een aardig stukje rennen. En zolang het me niet lukt het hoofd enigszins koel te houden heeft het toch niet zoveel zin. Ik ga ook maar een tijdje 5km's en 10km's lopen, en in Eindhoven ook een lekkere halve lopen. Oh ja, en eind juni de 25km van de Veluwezoomtrail. Zeker de laatste zonder enige ambitie, dat mag ook wel eens een keer.
tOOter
Lid
Lid
Contacteer:

ma 13-04-2015 15:02

gzomer schreef:...
En dat loopt niet bepaald soepel, het was harken. Binnen in 3'09'25 ...
Mmm ... als dat al 'harken' is .... waar koop ik zo'n hark? :D

Ik vind dat jullie stuk voor stuk gave prestaties hebben geleverd. Ieder heeft op zijn eigen manier geknokt voor zijn eigen doel.
Mooi hè, zo'n marathon? :D

De nazit was ook gezellig, leuk om een aantal bekenden weer te zien. En leuk om ook eens 'live' kennis te kunnen maken met Henny. :wink:
Tot een volgende keer weer!

En o ja, ik weet niet of-ie het hier ook komt vertellen, maar ik ga gewoon alvast verklappen dat theWarrior 'even' ruim een nieuw PR heeft gelopen. Sorry Peter, maar dat moest even gemeld worden, vond ik. :D
Rutger
Benefactor
Benefactor

ma 13-04-2015 16:39

Het was weer een loopfeestje gisteren in Rotterdam. Na langdurige ziekte en medicijngebruik was dit de test hoe ik er voor zou staan. Vanaf de start had ik de luxe om Gzomer en Schapie1981 te mogen volgen. De eerste kilometers gingen gelukkig vrij comfortabel. Ik had mezelf voorgenomen om zo lang mogelijk Gzomer te blijven volgen. Helaas moest Schapie1981 na een km of 12 een korte sanitaire stop maken en moest ik alleen verder. Ik kende hun schema en ik wist dat ze me op een gegeven moment weer bij zouden halen. Het tempo kon ik redelijk blijven volhouden, maar na de tweede keer Erasmusbrug werd het toch wel zwaar. Na de kubuswoningen kwamen Gzomer en Schapie1981 weer voorbij. Ik probeerde met mijn laatste krachten gelijk aan te sluiten en zowaar hield ik dat vol. Wat er na het Kralingse bos gebeurde weet ik niet, maar ik was Gzomer en Schapie1981 weer kwijt. De hele race liep ik ongeveer 1 minuut achter op het sub 3 uur schema. De wind tegen op de weg terug langs de Kralingse Plas was mijn Waterloo, ik verloor daar teveel tijd om onder de 3 uur te komen. Ik had gezien het recente verleden sowieso nooit verwacht zo dicht in de buurt daarvan te komen. De laatste twee kilometer heb ik het rustiger aan gedaan en genoten van de sfeer en het publiek en kwam binnen op 3.02.10. Voor mij persoonlijk een enorme overwinning op de afgelopen periode en een boost aan vertrouwen om de volgende keer weer een sub 3 uur poging te gaan doen. Bedankt voor het perfecte haas werk Gzomer!
gzomer
Lid
Lid
Contacteer:

ma 13-04-2015 18:37

Ha, Rutger, sorry dat ik je niet eens noemde in mijn verslagje :oops: Maar het was heel gezellig om weer even bij te praten en groot respect voor je prestatie en doorzettingsvermogen.
Success and failure are the same; the only difference is success keeps you up and running.
JurP
Lid
Lid
Contacteer:

ma 13-04-2015 19:20

Lekker lezen hier in dit topic!
@schapie1981 jammer, gefeliciteerd met je pr :) Het gaat je vast nog meerdere keren lukken die 3 uur.
gzomer
Lid
Lid
Contacteer:

ma 13-04-2015 19:41

@schapie1981/Maarten: ondanks de teleurstelling en het inderdaad pijnlijke moment op 34 km, heb ik groot respect voor je prestatie. Ik zag je van heel nabij worstelen op 28 km en nog 6-7 km op pure wilskracht doorzetten. Het moment waarop ik inzag dat ik je niet meer kon bereiken, heb ik ervoor gekozen om jou het tempo te laten bepalen en aan te geven dat ik sowieso met je naar de finish zou gaan. Al kon ik het niet laten om twee km voor het eind aan te geven dat je misschien nog een PR zou kunnen lopen... Maar doorbijten kun je en daar ligt het dus niet aan.

Mijn tip is gewoon nog wat meer je potentie gaan benutten door een HM in sub 1:20 te lopen. Dan heb je zoveel marge en "ausdauer" dat het - mits goed voorbereid - mentaal geen ding meer kan zijn om 42 km @ 4'10 per km te lopen. Dit kan nog een paar jaar in beslag nemen, maar neem de tijd. En proef daarna het onvergetelijke genoegen van een sub 3!

Moraal van het verhaal: wanhoop niet!
Pietje
Lid
Lid
Contacteer:

ma 13-04-2015 19:45

Een sub3 daar kan ik alleen maar van dromen, eerst maar eens naar de 3.15 uur.....
gzomer
Lid
Lid
Contacteer:

ma 13-04-2015 19:46

Pietje schreef:Een sub3 daar kan ik alleen maar van dromen, eerst maar eens naar de 3.15 uur.....
Jij kiest de weg van de geleidelijkheid! Maar voorlopig loop je nog vrijwel ieder jaar nieuwe PR-en of PR's. Het punt is wel dat voor een sub3 de basissnelheid steeds belangrijker wordt, een sub 38 op de 10 km is bijna een eis. Misschien sub 39 (liep zelf 38'28 na mijn eerste sub 3).
Pietje
Lid
Lid
Contacteer:

ma 13-04-2015 20:07

Over 2 weken loop ik weer een 10 ga er volle bak in inhoud hev ik zat
Ff flink knallen voor een pr die staat nu op 41.07.....
Chiel
Lid
Lid
Contacteer:

ma 13-04-2015 20:25

Mooi prestaties allemaal.
@Rutger: Erg knap om alweer zo hard te gaan. Wat een verschil met de Warnsborncross zo kort geleden.
@Henny: was weer gezellig
@Maarten: Heb geduld, het gaat je zeker lukken. Misschien eerst maar weer eens een funmarathon.
@mdo: je klinkt als een echte diesel. Turbo erop en die sub 3 is binnen
to run fast, you gotta run fast!
DW-5GWZT
BvD
Lid
Lid

di 14-04-2015 8:12

Iedereen nog gefeliciteerd met de mooie prestaties van zondag!
Als ik dit zo allemaal lees, krijg ik ook zin om (volgend jaar?) "Rotterdam te lopen". Qua publiek en beleving lijkt het me een wereld van verschil met Amsterdam. Iedereen nog gefeliciteerd met de prestaties van zondag
renYek
Lid
Lid
Contacteer:

di 14-04-2015 8:28

Mooi gedaan allemaal!

@HennyV: echt veel karakter om met brakke voorbereiding toch nog een zeer nette tijd af te klokken

@Maarten: wat een gevecht kerel! Aan je fysiek lag het blijkbaar echt niet. Lekker focussen op korter werk en de rest komt wel een keer. Kort+hard=ookleuk ;-)

@Gerben: heel mooi hoe je Maarten hebt bijgestaan. Echt in dienst van zo komt het over. Top!

@Vroemerts: Eindhoven HM staat ook al met potlood in mijn agenda dus dat kan al een mooi team-uitje worden ;-)
Plaats reactie