Met een PR van 1:33 op de halve, 3-4 keer hardlooptraining, 2 x fietstraining en nog wat krachttraining elke week heb ik het idee dat je je doel op de marathon niet te laag moet stellen. Je loopt nu al lange duurlopen van ca. 25 km. voor je gevoel heel makkelijk op een tempo van 10 km. p/u
Mijn inschatting is dat je al een stevige basis hebt waarop je kunt doorbouwen naar een vlotte marathontijd tussen 3 uur 30 en 3 uur 45.
Daarvoor zou ik nog een stuk of drie duurlopen van boven de 32 km. in de voorbereiding opnemen. Daarnaast wisselduurlopen waarin je langere stukken (blokken van 5 km. bijvoorbeeld ) op beoogd marathontempo loopt. (Ca. 5:10 p/km)
Waarom?
Op basis van een tijd van 1:33 op een halve marathon zou een marathontijd van net onder de 3 uur 20 min. mogelijk moeten zijn. Omdat je die tijd niet recent hebt gelopen kun je beter op een minder snelle marathontijd richten.
Omdat het daarnaast je marathondebuut wordt, adviseer ik om met de 3:45 pacergroep mee te gaan. Gaat dat makkelijk en voel je je nog goed na 35 km. dan kun je nog wat proberen te versnellen in de laatste fase van de wedstrijd.
Succes alvast!