Iedere gezonde man <40jr kan een 10k <40 minuten lopen

Aankondigingen, verslagen, tips, afspraken

Iedere gezonde man <40jr kan een 10k <40 minuten lopen

ja
14
32%
nee
30
68%

Totaal aantal stemmen: 44
bantega
Lid
Lid

do 24-12-2015 8:56

HennyV schreef: Tevens kun je eens wat statistieken pakken van een aantal 10k wedstrijden (Singelloop, Golden 10 en Groet) om een beeld te krijgen van de verdeling.
Dan moeten we er ook wat statistieken van de het rook/alcohol/slaap en trainingsgedrag tegenaan leggen.
Met 2 keer per week trainen redden de meesten het inderdaad niet. Met een BMI van 25+ is het knap als je sub 50 loopt. 10 glazen alcohol per week is weliswaar vrij gebruikelijk, maar natuurlijk niet gezond. En met een paar maanden heel hard trainen na wat goede voornemens of een onbezonnen weddenschap kom je vaak ook niet onder de 40.

Maar wie kent er voorbeelden van mannen onder de 40 die niet roken, slechts af en toe een biertje drinken, goed slapen en de training zodanig rustig weten uit te breiden dat ze 4 keer per week, pakweg 50 kilometer een jaar lang volhouden? Want dat is goed en genoeg trainen voor een optimale 10k. En dan toch nog niet sub 40 kunnen lopen??

Het overgrote deel van de deelnemers aan een 10k wedstrijd voldoet niet aan deze randvoorwaarden. Prima overigens hoor, maar de stelling gaat over degenen die gezond leven en goed en genoeg trainen.

En ok: 'iedere gezonde man', er zijn altijd uitzonderingen. Laat ik er 'meer dan 98%' van maken.
Jan-Jasper
Lid
Lid

do 24-12-2015 9:03

Ik zou hem nog wat prikkelender willen maken:
Iedere man die gezond leeft.
Jan-Jasper heet in het echt Jan-Jasper
MasterRunner
Lid
Lid

do 24-12-2015 9:18

Eide schreef:Zelfs toen, toen ik echt ontzettend fit was, zat ik dus echt niet comfortabel onder die 40 minuten op de 10km. Met wat specifieke looptraining had ik dat destijds vast gered hoor, want wij deden natuurlijk ook heel veel krachttraining. Maar ik weet eigenlijk wel zeker dat die 40 minuten voor lang niet iedereen is weg gelegd.
Je trainde wrs idd niet loopspecifiek genoeg kracht zat....
Toen ik 35-igers liep op de 10km, was mijn coopertest 3600-3700 m, dus met ca 3400 moet je makkelijk normaal gesproken onder de 40 duiken.

bantega schreef:" goed en genoeg trainen."
Genoeg deed je wel... maar dus niet specifiek genoeg (=goed in mijn beleving)

Je ziet dat ook aan mijn tijden toen ik handbalde, je bent toch een soort sprinter, maar met aanvallen en verdedigen heb je toch zo je (micro/mini) pauzes, en dat heb je op een 5 en 10 km niet, dus was het niet specifiek genoeg.... Op zich is het hebben van zo'n sport basis wel weer een voordeel als je omschakelt naar hardlopen, je bent beter trainbaar. In mijn 1e loopjaar dook ik naar ik me herinner al onder de 40'. (exacte tijden zou ik weer op moeten zoeken).
renYek
Lid
Lid
Contacteer:

do 24-12-2015 10:06

Sommigen ligt lopen gewoon niet of minder of zijn gewoon andere type lopers, dus niet per se met de stelling eens. Zie voorbeeld:

Mijn (stief)broer. Sportman in hart en nieren en sport al zijn hele leven onafgebroken. Als ex-militair was hij destijds topfit en liep toen ook erg veel. Ik, toen al 10 jaar niet meer sportend, pakte het lopen weer eens op (15k zwaarder dan "vroegah" en nog steeds 8 kg zwaarder dan broer bij gelijke lengte) liep hem er met een paar weken na aanvang lopen finaal af.

Hij een jaar geleden: met 3x/week gericht trainen met pijn en moeite 42' op de 10k.

Ik (3 jaar geleden): vanuit 0 basisconditie in 6 maanden naar sub 40' op de 10k en nog een 6 maanden later 37laag met 3x/week training).

Gevalletje "aanleg/genen"? (we verschillen 3 weken in leeftijd - bouwjaar '76, groeiden vanaf ons 15e in hetzelfde gezin op - dus gelijk eetpatroon en nog steeds, hij rookte nooit, ik zat wel eens aan de pretsigaretten vroeger, alcoholgebruik gelijk te noemen). Allebei ochtendmensen, korte slapers.)
Nico033
Lid
Lid
Contacteer:

do 24-12-2015 10:23

Ik denk dat als je gezond bent en hard genoeg en gericht traint het wel haalbaar is, zal alleen niet gelijk in een jaar lukken. Je moet het ook wel echt willen; als ik maar mezelf kijk kan ik het momenteel niet opbrengen om 5 keer per week te trainen, met moeite lukt het soms om 4 x per week in te plannen. En vaak heb ik geen eens zin om diep te gaan tijdens een training en loop ik gewoon lekker een rustige duurloop door het bos. Haal ik momenteel meer voldoening uit dan het idee om sub40 te gaan lopen.
MasterRunner
Lid
Lid

do 24-12-2015 11:15

Ik denk ook dat de meningen over wat "goed en genoeg trainen" is aardig verschillen.
Veel mensen associëren dat met hard trainen .... en het is maar de vraag of dat voor iedereen geschikt is, zelf ben ik een voorstander van gevarieerd trainen, zodat het lichaam telkens andere prikkels krijgt. Herstel is een hele belangrijke factor in deze.

Ik zie mensen die graag onder de 40 willen komen, maar veel te hard trainen en daardoor het niet rennen. Probeer maar eens met hen in discussie te gaan.... dat is errug lastig, alleen al om een andere aanpak alleen maar te bekijken. Dat is ook niet alleen mijn ervaring, trainers hoor ik er ook over.
de-witte
Lid
Lid

do 24-12-2015 11:47

[quote="Jan-Jasper"]Aanleg daar geloof ik steeds minder in. Volgens mij zit dat meer in de opvoeding dan in de genen.

Ben ik het niet mee eens. Het hardlopen was in mijn jeugd een dagelijks gebeuren bijna door mijn vader. Liep in zijn veteranenklasse dan ook in de nederlandse top begin jaren 80.
33min op de 10km was geen uitzondering en 1.10u op de halve was ook normaal.
Zelf 1x, en alles zat mee, in de 37min gelopen. Een paar keer in de 38min , en tot 2 jaar geleden regelmatig onder de 40min. Maar voor die tijden moest ik net zo vaak trainen als min vader toen....5 en soms 6x per week.
Ook al zou ik 12 trainingen per week hebben gedaan, zijn tijden zou ik nooit halen. De genen van mijn moeder hebben de overhand.
Dus wat mij betreft zit het wel degelijk in aanleg ipv in de opvoeding.
Daarbij moet je natuurlijk wel de focus en drive hebben om een bepaalde tijd te willen bereiken en daarvoor willen trainen.
De tendens momenteel is meer lekker bewegen dan een "top" prestatie te leveren. Hardlopen is een breedte sport geworden. Kijk de statistieken met tijden er maar op na.
JurP
Lid
Lid
Contacteer:

do 24-12-2015 18:38

HennyV schreef:Tevens kun je eens wat statistieken pakken van een aantal 10k wedstrijden (Singelloop, Golden 10 en Groet) om een beeld te krijgen van de verdeling.
Ja, en zelfs dit is al een selecte groep, namelijk mensen die een 10k wedstrijd lopen. De meeste mensen lopen niet :roll:
MasterRunner
Lid
Lid

do 24-12-2015 22:45

Die overgang van joggen naar echt hardlopen is voor heel veel mensen een lastige. En dat is dus heel goed te begrijpen.
Maar gezien die groep zo groot is en die wedstrijden toch vaak goed bezet zijn qua aantallen... hebben die mensen er toch blijkbaar een positieve beleving bij.

Dus ook al zou de stelling waar zijn en zou je eigenlijk die in de opening genoemde prestatie mogen verwachten.... moeten er opgepast worden dat het niet DE norm wordt. Ook al loopt die grote groep lang geen 20' of 40' (5/10km).. , ook al vind ik het wel jammer dat ze het blijkbaar niet lukt....het zij zo.
LazyD
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

vr 25-12-2015 11:45

JurP schreef:
HennyV schreef:Tevens kun je eens wat statistieken pakken van een aantal 10k wedstrijden (Singelloop, Golden 10 en Groet) om een beeld te krijgen van de verdeling.
Ja, en zelfs dit is al een selecte groep, namelijk mensen die een 10k wedstrijd lopen. De meeste mensen lopen niet :roll:
precies. ik geloof niet dat iedere gezonde man dit kan, al traint ie nog zo slim.
als ik alleen al bedenk hoeveel moeite ik er voor moet doen ;-)
10361820382159406440852219646

Lefty rulez!

GasGeben!
boco
Mister Chat'n'Run 2005
Mister Chat'n'Run 2005
Contacteer:

vr 25-12-2015 14:06

Wat wordt in de stelling verstaan onder 'gezond' ?
Niet ziek?
Ongedeerd?
Lichamelijk goed in orde?
Geestelijk goed in orde?
Valide?
't Giet oe goed, bi'j al wa'j doet!
If you've reached your goals, you haven't set them high enough.
DRUM
Mister Chat'n'Run 2007
Mister Chat'n'Run 2007
Contacteer:

vr 25-12-2015 16:00

de-witte schreef:De genen van mijn moeder hebben de overhand.
Dat heb ik ook ;-) Mijn vader was een redelijk getalenteerd loper maar ik heb dat niet meegekregen. Hij was voetballer, speelde 22 seizoenen in het eerste elftal, deed aan tafeltennis op z'n werk (bedrijvencompetitie) en werd op zijn 19e lid van Festina, de voorloper van Scopias (Venlo). 'n week later werd hij op de clubkampioenschappen derde op de 5000m met een tijd onder de 17 minuten. Heeft een half jaar lang allerlei wedstrijden gelopen en stopte toen weer met atletiek.

Mijn broer heeft veel meer aanleg dan ik , maar die doet er niets mee ;-) Mijn zoons zijn in theorie ook goeie lopers, die hebben wat talent van opa gekregen, maar alleen de middelste heeft op dit moment weer wat loopambities
Iemand FELICITEREN?? Klik HIER
Schema 2010 Weblog
HennyV
Lid
Lid
Contacteer:

za 26-12-2015 9:00

Ik heb eens wat uitslagen er bij gepakt. Utrechtse Singelloop, Golden Tenloop, 10 van Groet (tevens NK), Amsterdamse Stadionloop.
Bij elkaar tel ik 11219 resultaten (mannen en vrouwen, wedstrijd en recreatie). Daar van liepen 661 lopers en loopsters onder de 40 minuten. Dat is slechts 5,9%. De best bezette race was de 10km wedstrijd in Groet die tevens ook het NK was met 357 finishers on 40 minuten.

Sub40 Allen
SL Wedstrijd 69 147
SL Recreatie 61 4263
GT Combi 83 2427
StL Wedstrijd 26 90
StL Recreatie 33 818
Groet Wedstrijd 357 537
Groet Recreatie 32 2937

661 11219
5,9%
Het zijn mannen en vrouwen door elkaar. Tevens zullen er nog mannen van boven de 40 tussen de finishers zijn. Stel dat alle sub40 lopers mannen onder de 40 jaren waren (en dat is niet zo, want er lopen veel snelle oudere mannen en ook dames mee). Maar het is een aanname. 661 mannen onder de 40.
Stel dan dat de helft van de finishers vrouw is en van het restant nog eens de helft mannen tot 40 jaar. Dan kunnen we het percentage vermenigvuldigen met 4 (de helft van de helft) tot 23,6%.

Wat leert dat. De meeste lopers die mee hebben gedaan zullen in "gezonde" situatie zijn geweest (niet fysiek beperkt om hard te lopen) en hebben getraind. Als de stelling zou kloppen zou het percentage veel hoger moeten zijn. Dan zouden we hooguit nog wat statistische ruis hebben.

Het is een analyse met veel aannames en grof, maar het beeld is best duidelijk. De stelling wordt verworpen.
De uitzonderingen in deze draad vallen in de groep die wel sub40 lopen. Die zijn er natuurlijk ook.

Zou iedereen dan verkeerd of onvoldoende trainen? Dat is dan de vervolgvraag.
Edit: een groot deel :)

Edit: misschien veel lopers die sportrusten volgen. Bij 10km wedstrijd is waarschijnlijk een training van maximaal 4km ook wel genoeg ;-)
Laatst gewijzigd door HennyV op za 26-12-2015 11:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Marsja
Lid
Lid

za 26-12-2015 9:14

Ik denk niet verkeerd trainen, maar ik denk dat de meeste mensen niet de intentie hebben om een snelle tijd neer te zetten. Mijn man is blij met een 7 heuvelenloop in iets meer dan 1,5 uur. 'Nadeel' van hardlopen is denk dat het allemaal wedstrijden zijn en geen recreatieve lopen. Met fietsen rij ik geen wedstrijden, geen cyclosportieven, gewoon toertochten, waarbij niemand zich druk maakt of ik 20 of 30 km per uur rij. Bij lopen zitten in een wedstrijd de hardlopers en de recreanten.

Ik denk dat als je ervoor wil trainen, je best richting die sub40 kan komen, maar ik vraag me af voor hoeveel recreatieve lopers dat een doelstelling is.
bantega
Lid
Lid

za 26-12-2015 9:35

HennyV schreef:
Zou iedereen dan verkeerd of onvoldoende trainen? Dat is dan de vervolgvraag.[/code]
Klopt! Nou ja bijna iedereen, want een deel heeft het wél gehaald ;-)

In oktober kon je je op Strava inschrijven op de "Challenge' zoveel mogelijk kms in een maand. Ruim 3000 landgenoten deden mee, slechts 90 haalde 250 km. Het overgrote deel traint gewoon niet genoeg. Nogmaals: prima; ieder z'n doel, maar dan haal je dus niet je persoonlijke top.
Plaats reactie