Iedere gezonde man <40jr kan een 10k <40 minuten lopen

Aankondigingen, verslagen, tips, afspraken

Iedere gezonde man <40jr kan een 10k <40 minuten lopen

ja
14
32%
nee
30
68%

Totaal aantal stemmen: 44
Walt
Lid
Lid
Contacteer:

ma 28-12-2015 7:13

DRUM schreef:Ik denk niet dat Bantega de intentie heeft om neerbuigend te zijn, maar trots op een 10km in 60 minuten als jonge dertiger??
Beetje overdreven voorbeeld, maar ik bedoelde daarmee dat als je als niet-sporter door te gaan trainen dit bereikt mag je daar best trots op zijn.
Maar goed, kan wel leven met Bantega's uitleg hierboven waarvoor dank!
:)
Appie-B
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

ma 28-12-2015 7:44

Aardige gedachte bij het uitgangspunt dat de slechtst getalenteerd loper toch een sub-40 moet kunnen lopen en het WR 26:44 is: Een gemiddeld getalenteerde loper bij een normale verdeling loopt dus: (39+26)/2=33 minuten. Wat mij met een 36-PR opeens een zeer matig getalenteerde loper maakt. Wat een teleurstelling... :P
Afbeelding
Jan-Jasper
Lid
Lid

ma 28-12-2015 9:06

Walt schreef:Vind dit hele onderwerp + topicstarter al die tijd al op het randje. Want wat voegt het toe voor jou, als iemand anders zijn persoonlijke top niet haalt? Vind het echt neerbuigend wat ik van je lees. Hardlopen is een individuele sport waar ieder gelukkig zelf de hoogte van de lat bepaalt. Alsof een 30er niet trots mag zijn als ie na hard trainen 10km over een uur doet.
Ik ben het hier totaal niet met je eens. Misschien omdat ik wel hou van een beetje prikkelende stellingen om te leren out of the box te denken.
Het feit dat de stelling niet zomaar bevestigd of afgeserveerd kan worden bewijst m.i. zijn bestaansrecht in een discussie.

(En nee, het gaat niet over of iemand iets moet kunnen of ergens trots op mag zijn. Het gaat erom of iemand iets zou kunnen mits hij zich daar volledig en onvoorwaardelijk op richt. Dat niet iedereen die offers wil brengen is niets mis mee, dat je dan toch trots kunt zijn op wat je bereikt met minder toewijding is ook terecht)
Jan-Jasper heet in het echt Jan-Jasper
Musicmaestro
Lid
Lid
Contacteer:

ma 28-12-2015 10:57

o'right, puur voor mezelf kijkende op mijn bijna 43ste:

Ik moet er knetterhard voor trainen! En nog heb ik het niet, ik denk wel dat het haalbaar is voor dit jaar. (nu 40'35)

en ja, ik voel me gezond en ik probeer serieus met de sport bezig te zijn.

qua stelling zelf: mij lijkt de stelling niet juist. Dit is m.i. niet haalbaar voor ieder die gezond is.
Weer strak aan de bak :D

Fitcoach Allan van Alten
fitcoach.nu
(sport)massages en coaching
MasterRunner
Lid
Lid

ma 28-12-2015 11:13

Musicmaestro schreef:o'right, puur voor mezelf kijkende op mijn bijna 43ste:

Ik moet er knetterhard voor trainen! En nog heb ik het niet, ik denk wel dat het haalbaar is voor dit jaar. (nu 40'35)
Je bent er anders bijna... doe je zelf niet te kort...

PS: mss train je te hard? Is er wel voldoende variatie daardoor?
Eide
Lid
Lid
Contacteer:

ma 28-12-2015 12:15

bantega schreef:@Walt en Eide. Het is een stelling. Ik ben me bewust dat die provocerend is. Ik had ook niet verwacht dat iedereen het er mee eens zou zijn.
Ik hou wel van prikkelende stellingen hoor, net zo als ik hou van ideeën die je uitdagen kritisch te kijken naar wat we allemaal denken dat waar is. Waar ik op aan sloeg was deze uitspraak:
Ik begrijp inmiddels dat niet iedereen het talent heeft voor een gezonde levensstijl en goed en genoeg trainen?
Deze vond en vind ik nodeloos verbogen ten opzichte van wat hierover is gezegd en geen recht doen aan de argumenten van anderen in dit topic. Dat vind ik jammer want dat heeft de stelling niet nodig.

Als we trouwens kijken naar het age grading systeem van de WorldMasters Athletics (WMA) levert een 10km tijd van 40 minuten voor en 40 jarige een age graded percentage van 71% op. Het levert daarnaast een VO2Max van 52 op. Dat zijn toch forse scores.
Musicmaestro
Lid
Lid
Contacteer:

ma 28-12-2015 14:38

MasterRunner schreef:
Musicmaestro schreef:o'right, puur voor mezelf kijkende op mijn bijna 43ste:

Je bent er anders bijna... doe je zelf niet te kort...

PS: mss train je te hard? Is er wel voldoende variatie daardoor?
thanks voor meedenken. Ik denk dat ik soms wel te hard ga, bang om te weinig te doen. Desondanks weet ik ook gas terug te nemen als ik me minder voel en denk ik voldoende te variëren. Ik voel me goed en ben heel benieuwd naar komende wedstrijdperiode. Ook dit is slechts een planning, afhankelijk van de vorm van de dag of ik echt voluit ga of net niet :D

Fitcoach Allan van Alten
fitcoach.nu
Musicmaestro
Lid
Lid
Contacteer:

ma 28-12-2015 14:48

Eide schreef: ....

Als we trouwens kijken naar het age grading systeem van de WorldMasters Athletics (WMA) levert een 10km tijd van 40 minuten voor en 40 jarige een age graded percentage van 71% op. Het levert daarnaast een VO2Max van 52 op. Dat zijn toch forse scores.
Bedoel je daarmee te zeggen dat het wel een heuse prestatie is? Zelf kijk ik daar iig wel zo tegen aan.

Fitcoach Allan van Alten
fitcoach.nu
bantega
Lid
Lid

ma 28-12-2015 17:14

Eide schreef:Waar ik op aan sloeg was deze uitspraak:
Ik begrijp inmiddels dat niet iedereen het talent heeft voor een gezonde levensstijl en goed en genoeg trainen?
Deze vond en vind ik nodeloos verbogen ten opzichte van wat hierover is gezegd en geen recht doen aan de argumenten van anderen in dit topic. Dat vind ik jammer want dat heeft de stelling niet nodig.
Dat was inderdaad kort door de bocht van mij. En daarom staat er achter de zin die je nu van mij quote nog een zin. En nu stop ik met het verdedigen van mijn intenties.

@Musicmaestro; sorry, maar je bent te oud voor mijn stelling ;-)

On topic:
Bij mijn eerste posting had ik het idee; als je er maar hard genoeg en verstandig voor werkt, dan lukt het gewoon. Nu denk ik: uit de comfortzone (Masterrunner) komen, is inderdaad niet iedereen weggelegd. Zelfvertrouwen is inderdaad ook niet bij iedereen zomaar aanwezig. Om veel (genoeg) te kunnen trainen, moeten sommigen inderdaad wel heel erg lang en langzaam opbouwen om daarmee blessures te voorkomen. Dat vergt heel erg veel geduld, discipline en liefde voor hardlopen. En dan nog kan je daarmee ook gewoon pech of 'belastbaarheidstalent' hebben.

De keuze om andere dingen in het leven belangrijker te vinden dan een 10k onder 40 daar ben ik het helemaal mee eens. En ik snap ook dat dat niet een geheel vrije keus is.

@ Appie; Leuke invalshoek met die normaalverdeling! Ruim 33 minuten als gemiddelde lijkt mij inderdaad, ook met dezelfde jarenlange training, leeftijd, hazen etc. als de WR-houder te ambitieus. Om de stelling overeind te houden heb ik er gelukkig voor de kerst al 98% van gemaakt 8). Mijn statistische kennis is wat weggezakt. Welk gemiddelde hebben we nodig om 98% binnen de 40 te houden?
Verder is het mijn overtuiging dat er flink wat illegale middelen in de top worden gebruikt en dat deze zeer goed werken, waardoor een schoon wereldrecord dus flink langzamer zou zijn. Maar dat wordt misschien een volgende stelling ;-)
Eide
Lid
Lid
Contacteer:

ma 28-12-2015 17:23

Musicmaestro schreef:
Eide schreef: ....

Bedoel je daarmee te zeggen dat het wel een heuse prestatie is? Zelf kijk ik daar iig wel zo tegen aan.
Ik denk zelfs dat het een prestatie van formaat is. Misschien niet voor de competitieve atleet die gericht en begeleid bij een atletiekvereniging traint, maar voor het overgrote deel van de lopers toch zeker wel. Dat beantwoord overigens niet voor hoeveel procent van de gezonde mannen sub-40 realistisch is.

@Bantega: Het was niet mijn bedoeling je te dwingen om die intenties te verdedigen, ik wilde alleen toelichten waar mijn gevoel uit voort kwam nadat iemand daar een vraag over stelde.
LazyD
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

ma 28-12-2015 17:30

Al met al is het toch een beetje een nerd-topic geworden. Ja toch? :twisted:
10361820382159406440852219646

Lefty rulez!

GasGeben!
bantega
Lid
Lid

ma 28-12-2015 18:45

LazyD schreef:Al met al is het toch een beetje een nerd-topic geworden. Ja toch? :twisted:
:D Absoluut! Mijn volgende draadje wordt: om je top te bereiken met hardlopen moet je een beetje een nerd zijn :lol:
Musicmaestro
Lid
Lid
Contacteer:

di 29-12-2015 7:45

bantega schreef: ...

@Musicmaestro; sorry, maar je bent te oud voor mijn stelling ;-)

...
:? 8) :lol:

Fitcoach Allan van Alten
fitcoach.nu
arendapi
Lid
Lid
Contacteer:

do 07-01-2016 19:29

ik heb het idee dat het eerder ca 50 min is
mattiman
Lid
Lid
Contacteer:

vr 08-01-2016 22:12

Stelling is absoluut niet waar. Niet iedere man onder de 40 kan dat. Aanleg/talent bepaalt waar je start én hoe ver je komt met training. Dat gaat, zoals al door anderen genoemd, ongeveer volgens een normaalverdeling. Er vallen altijd mensen buiten. De vraag is vooral hoeveel het niet kunnen halen. 5%? 25%? meer? Antwoord daarop is moeilijk te geven denk ik, tenzij je een RCT voor elkaar krijgt waarbij je willekeurig mensen uit een populatie een paar jaar gericht laat trainen.

Probleem is dat er sprake is van zelfselectie:

mensen die a) redelijk wat aanleg hebben en/of 2) wel goed reageren op training gaan daar mee door,

mensen die 1) geen aanleg hebben en/of 2) nauwelijks reageren op training (of geblesseerd raken) haken al snel af.
Plaats reactie