"if you can't beat them join them... "

http://www.npo.nl/andere-tijden-sport/0 ... ON_1247934
Zo jij bent ook lekker stelligmattiman schreef:Stelling is absoluut niet waar. Niet iedere man onder de 40 kan dat. Aanleg/talent bepaalt waar je start én hoe ver je komt met training. Dat gaat, zoals al door anderen genoemd, ongeveer volgens een normaalverdeling. Er vallen altijd mensen buiten. De vraag is vooral hoeveel het niet kunnen halen. 5%? 25%? meer? Antwoord daarop is moeilijk te geven denk ik, tenzij je een RCT voor elkaar krijgt waarbij je willekeurig mensen uit een populatie een paar jaar gericht laat trainen.
Probleem is dat er sprake is van zelfselectie:
mensen die a) redelijk wat aanleg hebben en/of 2) wel goed reageren op training gaan daar mee door,
mensen die 1) geen aanleg hebben en/of 2) nauwelijks reageren op training (of geblesseerd raken) haken al snel af.
Dat lijkt me sterk. Genen, lichaamsbouw en spiersamenstelling etc liggen toch grotendeels vast bij de geboorte.Jan-Jasper schreef: Het meeste wat we als talent zien komt voort uit effectief trainen op jonge leeftijd.
Ik denk dat het ongeveer op hetzelfde gaat neerkomen. Je wordt een goede loper als je je talent benut (van jongs af aan).Jan-Jasper schreef:Ik ben net begonnen met dit boek:
https://analizamatematicampt.files.word ... y-else.pdf
Ik was al wat getriggered door het onderwerp, maar de eerste bladzijden zetten de genen praktisch helemaal buitenspel. Snel doorlezen dus om te zien of het goed onderbouwd wordt of juist de andere kant op gaat.
Maar het is dus oa dit boek (of althans de eerste bladzijden uit dit boek) waarop ik mijn stelligheid baseer.
De stelling is "iedere man" , dus zonder uitzondering.Jan-Jasper schreef: Ik denk dat het de uitzonderingen zijn die niet in staat zouden zijn om sub 40 te lopen in plaats van (zoals de algemene perceptie) dat het uitzonderingen zijn die dat wel kunnen.
Ja. Het punt wat ik wil maken is dat uiteindelijk beide factoren volledig genetisch vastliggen. Dus waar mensen ongetraind beginnen en waar ze potentieel eindigen. Speelt training dan geen rol? Jawel, training bepaalt hoe dichtbij je bij die persoonlijke genetisch bepaalde grenzen aan komt. Als je nooit traint blijf je op je startnivo (dat met de leeftijd langzaam daalt). Als je als een topsporter gaat trainen kom je in 10-15 jaar dicht bij je persoonlijke grenzen. Er is een reden waarom vrouwen 10% langzamer lopen dan mannen. Er is een reden waarom de marathon niet in een uur gelopen wordt. Dat is niet omdat die toplopers niet hard genoeg trainen. Ze lopen tegen hun fysieke grenzen aan. Die grenzen worden nog steeds dichter benaderd, dus af en toe gaan er enkele seconden vanaf. Maar ze zijn er wel. En die grenzen varieren enorm tussen mensen onderling.Jan-Jasper schreef:Zo jij bent ook lekker stelligmattiman schreef:Stelling is absoluut niet waar. Niet iedere man onder de 40 kan dat. Aanleg/talent bepaalt waar je start én hoe ver je komt met training. Dat gaat, zoals al door anderen genoemd, ongeveer volgens een normaalverdeling. Er vallen altijd mensen buiten. De vraag is vooral hoeveel het niet kunnen halen. 5%? 25%? meer? Antwoord daarop is moeilijk te geven denk ik, tenzij je een RCT voor elkaar krijgt waarbij je willekeurig mensen uit een populatie een paar jaar gericht laat trainen.
mensen die a) redelijk wat aanleg hebben en/of 2) wel goed reageren op training gaan daar mee door,
mensen die 1) geen aanleg hebben en/of 2) nauwelijks reageren op training (of geblesseerd raken) haken al snel af.
En toch ben ik van mening dat de stelling wel klopt! Vooral omdat niet betrekking heeft op de eerste de beste bierpens die je van de bank trekt om een rondje te gaan rennen, maar om de potentie die mensen hebben om met goed trainen een prestatie neer te zetten.
Daarnaast ben ik misschien eigenwijs, maar ik geloof steeds minder in het begrip talent/aanleg. Het meeste wat we als talent zien komt voort uit effectief trainen op jonge leeftijd.
Dus daarom ben ik van mening dat als je langere tijd effectief traint iedereen wel sub 40 zou moeten kunnen lopen op zijn 40e. Wie dat niet haalt heeft andere keuzes gemaakt of misschien wel hard maar niet goed/effectief getraind.
Lijkt geen speld tussen te krijgen en op basis van je toelichting zou ik mijn eerdere antwoord moeten herzien. De VO2 max is echter niet de enige factor om rekening mee te houden. In de hardloopbijbel (Lore of Running) gaat Noakes uit van running economy. Running economy is uiteraard ook een kwestie van aanleg, optimale beenlengte, elasticiteit (of een gebrek daaraan), etc, maar zeker ook training. We zullen het nooit weten, maar sub-40 lijkt me bij nader inzien toch te scherp. Hier kom ik zelf goed mee weg, want ik heb nog nooit een sub-40 gelopen.mattiman schreef:Ja. Het punt wat ik wil maken is dat uiteindelijk beide factoren volledig genetisch vastliggen. Dus waar mensen ongetraind beginnen en waar ze potentieel eindigen. Speelt training dan geen rol? Jawel, training bepaalt hoe dichtbij je bij die persoonlijke genetisch bepaalde grenzen aan komt. Als je nooit traint blijf je op je startnivo (dat met de leeftijd langzaam daalt). Als je als een topsporter gaat trainen kom je in 10-15 jaar dicht bij je persoonlijke grenzen. Er is een reden waarom vrouwen 10% langzamer lopen dan mannen. Er is een reden waarom de marathon niet in een uur gelopen wordt. Dat is niet omdat die toplopers niet hard genoeg trainen. Ze lopen tegen hun fysieke grenzen aan. Die grenzen worden nog steeds dichter benaderd, dus af en toe gaan er enkele seconden vanaf. Maar ze zijn er wel. En die grenzen varieren enorm tussen mensen onderling.Jan-Jasper schreef:Zo jij bent ook lekker stelligmattiman schreef:Stelling is absoluut niet waar. Niet iedere man onder de 40 kan dat. Aanleg/talent bepaalt waar je start én hoe ver je komt met training. Dat gaat, zoals al door anderen genoemd, ongeveer volgens een normaalverdeling. Er vallen altijd mensen buiten. De vraag is vooral hoeveel het niet kunnen halen. 5%? 25%? meer? Antwoord daarop is moeilijk te geven denk ik, tenzij je een RCT voor elkaar krijgt waarbij je willekeurig mensen uit een populatie een paar jaar gericht laat trainen.
En toch ben ik van mening dat de stelling wel klopt! Vooral omdat niet betrekking heeft op de eerste de beste bierpens die je van de bank trekt om een rondje te gaan rennen, maar om de potentie die mensen hebben om met goed trainen een prestatie neer te zetten.
Daarnaast ben ik misschien eigenwijs, maar ik geloof steeds minder in het begrip talent/aanleg. Het meeste wat we als talent zien komt voort uit effectief trainen op jonge leeftijd.
Dus daarom ben ik van mening dat als je langere tijd effectief traint iedereen wel sub 40 zou moeten kunnen lopen op zijn 40e. Wie dat niet haalt heeft andere keuzes gemaakt of misschien wel hard maar niet goed/effectief getraind.
Kijken we naar de cijfers dan kun je wel wat schattingen maken. Om een 10km onder de 40 minuten te lopen heb je een VO2max nodig van meer dan 50 ml/kg/min (uit tabel p66 in boek Het geheim van hardlopen). Zie ook hier waar de geschatte VO2max zelfs hoger is
http://www.prorun.nl/training/trainings ... x-deel-4-/
Kijk je naar de verdeling van VO2max dan is het gemiddelde voor mannen van 30-40 jaar ongeveer 42-43 ml/kg/min
http://aje.oxfordjournals.org/content/e ... 2.full.pdf
http://www.sport.be/running/nl/nieuws/a ... _ID=731425
Als je vervolgens weet dat de trainbaarheid van VO2max iets van 5-25% is met grote individuele variatie
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3098655/
dan kun je inschatten dat als je die hele groep laat trainen en het gemiddelde van 40-43 met 5-20% stijgt, een groot deel nooit boven die benodigde grens van 50 heen komt.
Dit even als ruwe schatting.
Dit speelt zeker een rol.Als je aanleg hebt voor hardlopen, dan vind je dat leuk om te doen en ga je vanzelf meer trainen. Heb je geen aanleg dan stop je al snel en zoek je een andere sport.