Jannet schreef:Interessant leesvoer over het trainen voor Texel op het
ultraplatform
Mark de Boer weet waarover hij het heeft. Belangrijkste (voor mij) is dat ik ook genoeg train in de voorbereiding. Net als Pietje wil ik 5u30 lopen in Texel. Het zal een hele opgave worden om dit te bereiken, want zoiets heb ik nog nooit gepresteerd. Ik moet ruim 13 minuten van mijn tijd uit 2015 halen en nog meer van mijn 2013 tijd. Het voordeel van een 60 kilometer is dat je onderweg perfect kan inschatten of je op schema zit of niet, waarbij uiteraard wat marge dient te worden ingebouwd want de 60 van Texel is iets langer.
In ieder geval heb ik mijn lange duurloop van zondag nog weer een tandje langzamer uitgevoerd dan normaal, geïnspireerd op het artikel van Mark: ruim 35km (waarvan 12 km strand) met twee duinopgangen in iets boven de 6 min per kilometer. Aanzienlijk langzamer dan Mark adviseert. Omdat het nog lang geen 17 april is, is het voor mezelf nog niet nodig om al op Texel-tempo te hoeven knallen.
De beoogde hartslag (30 slagen lager dan marathontempo) snap ik niet helemaal. Mijn hartslag kruipt gedurende de ultra gestaag omhoog. Logisch, rustig starten en dan, om het tempo vlak te houden, steeds een beetje meer inspanning leveren. Is het trainingstempo dan 30 tikken lager dan de gemiddelde hartslag of de waarde die ik aan het eind bereik: Scheelt 10 tikken. Iemand een idee?
In ieder geval is het voordeel van zo langzaam te lopen dat ik na afloop genoeg energie heb om nog een stadswandeling van 10km te lopen, wat ik ook gedaan heb. Het nadeel van zo langzaam lopen is dat ik bijna omval. Kortom, lekker gerend, bijna 100 trainingskilometers gehaald deze week exclusief de wandelkilometers, uitgerust gefinished met in het achterhoofd het gevoel dat ik een nuttige training heb gedaan voor Texel.