14e editie De Zestig van Texel, Tweede Paasdag 17 april 2017

Aankondigingen, verslagen, tips, afspraken
MiepMiep
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

di 22-11-2016 22:50

Uit de eerste nieuwsbrief:

....Jullie hebben je al in grote getale aangemeld: de teller staat op dit moment op ongeveer 550 inschrijvingen voor de 60 km. Met nog krap 5 maanden te gaan is er nog ruimte voor 200 aanmeldingen. Liefst bijna 40% van jullie gaat op Texel debuteren op de ultramarathon. Nog eens 20% heeft wel ultra-ervaring maar komt voor het eerst naar De Zestig. Anderzijds zijn er de nodige oude rotten onder de inschrijvers: zo hebben Lex de Boer en Peter Boltjes alleen de allereerste editie gemist en hebben ze dus al 12 keer aan de start van het Texel-avontuur gestaan ! ...
tOOter
Lid
Lid
Contacteer:

di 22-11-2016 23:06

Ja joh, ik word al helemaal nerveus. Het schijnt dat ik nu al serieus met trainingen aan de slag moet. Huh? Ik sta nog volledig in de uit-stand en deze week al helemaal. Sinds gisteren hoest ik mijn longen binnenstebuiten, dus ik loop nog even niks.
Heb jij je schema al klaar, Jan? :-)
Pietje
Lid
Lid
Contacteer:

wo 23-11-2016 19:51

Nee joh Anke wij als ervaren ultra hoeven gelukkig niet nu al te beginnen tenzij je echt voor een tijd wil gaan.
Wij hebben een enorme basis......
Ik hobbel nog een paar marathons dit jaar als training.
MiepMiep
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

wo 23-11-2016 21:00

tOOter schreef:Heb jij je schema al klaar, Jan? :-)
Schema? Ik heb nog nooit volgens een schema getraind, dat weet je. De basisconditie is gelukkig altijd goed genoeg om zonder speciale training een marathon of iets verder te lopen. Niet dat schema's onzin zijn. Met een gerichte training zou ik zeker sneller kunnen lopen. Maar ook dan zouden het slechts heel bescheiden tijden zijn in vergelijking met veel andere lopers.
Het afgelopen jaar liep ik afstanden tot 80km zonder dat dat veel moeite kostte en doorgaans eindig ik ruim in de voorste helft van de finishers. Ik geniet daarvan en ben er tevreden mee. In gericht trainen met schema's zie ik daarom geen meerwaarde.
Jan

Trainingsschema's boeien me niet, ik loop verder en geniet!

mijn site
roen
Lid
Lid

wo 23-11-2016 22:45

Zestig van Texel: heel veel zin an. Om ooit de Zestig van Texel te lopen was mijn grote motivatie om mijn hardlopen serieuzer aan te pakken. De aanstaande Zestig wordt inmiddels mijn derde deelname.

Trainingsschema? Gewoon zorgen dat je altijd fit bent, afgezien van een herstelperiode(tje) na een evenement. Ik moet wel zeggen dat de kwaliteit van de voorbereiding voor mij van grote invloed is op het eindresultaat. Ik vind het een beetje deprimerend om te weten dat ik over 12 weken 61 kilometer moet rennen. Dus nee, liever train ik met een bepaald globaal week en maanddoel, daarbinnen probeer ik de mogelijkheden te vinden om dat doel te halen. Dus als het "moet" in het kader van het grote plan, loop ik op een dag in de ochtend en de avond, of twee lange duurlopen in het weekeinde. Als controlfreak ben ik inventief om mijn momentjes te vinden om niet achterop te raken.
Kan het effectiever? Waarschijnlijk, maar is niet zo leuk. Het moet een hobby blijven.
tOOter
Lid
Lid
Contacteer:

wo 23-11-2016 23:14

Ik ben het eens met jullie alledrie, Pietje, Jan en Roen. Ik was ook niet echt serieus in mijn reactie hierboven. Maar ik werd wel even wakker geschud door de nieuwsbrief, want voor mijn gevoel is april nog heueueul ver weg.

Ik heb niet echt een doel voor de komende keer, al zou ik het wel leuk vinden als ik onder mijn tijd van 2015 zou blijven. Toen moest ik een keer of zeven van het parcours af vanwege vrolijk ronddartelende darmen. Dat moet beter (als in: minder) kunnen.
Runnerd
Lid
Lid

do 24-11-2016 11:43

Nou, ik ben niet zo ervaren als jullie, dus ik vind het wel een goede 'heads up' om nu min-of-meer serieus te gaan beginnen. :)

Ik schud een marathon ook niet zo maar uit mijn mouw. Een halve dan weer wel. Volgens mij doe ik er verstandig aan om mijn weekgemiddelde langzaam te verhogen. :)

Ik heb dat trainingsplan dan ook doorgenomen en dat wil ik toch wel gaan volgen. Wel langzaam opbouwen, het moet wel leuk blijven en ik wil niets forceren.

Mijn echte test wordt de 50 km Sallandtrail. Die wil ik lekker lopen. Dat ging vorig jaar... wel aardig, maar ik had te weinig gelopen (denk ik, qua km's) om echt te genieten van het laatste stuk.

Hoe doen jullie het met voeding/drinken? Zelfvoorzien of heb je je mensen langs de kant die je voorzien? Gewoon elke 15 km (estafette wisselpunt) pakken wat je pakken kan? Wat neem je mee en tot je?

Ik zou heel graag van de veteranen hier (wat betreft deze loop dan, niet persé qua leeftijd :wink: ) wat tips en truuks ontvangen!

Jan
Jannet
Lid
Lid
Contacteer:

do 24-11-2016 14:19

@Runnerd, er zijn 11 verzorgingsposten dus dat lijken mij er meer dan genoeg. Tenzij je de 120 km gaat lopen want dan heb je de eerste 60 km helemaal geen verzorging, maar die ga je vast niet doen :) Zie plaatje van het parcours.
Wat je gaat eten en drinken onderweg is persoonlijk en zul je in de training moeten gaan oefenen. Ik zou daarbij gewoon uitgaan van wat je bij een marathon of bij de Sallandtrail hebt genomen.
Runnerd
Lid
Lid

do 24-11-2016 15:01

Okee, ...11! :) Dat had ik gemist. Nee, ik ga de 120 niet doen. Dat laat ik over aan de echte experts :D !

Mooi, dan kan ik gewoon kijken wat ik goed verdraag en wat beter kan.
Misschien minder gels, meer tucjes/pretzels, ontbijtkoek...
En hopelijk lauwe thee onderweg!
Pietje
Lid
Lid
Contacteer:

do 24-11-2016 17:56

De 60 is goed te doen met een marathon schema en een lange duurloop van 4 uur, maar je gaat de Salland lopen die is verder dan 4 uur en zwaarder als je die lekker loopt, komt de 60 echt wel goed......

Zie je in Nijverdal.
MiepMiep
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

do 24-11-2016 22:08

Nog even over de schema's. Ik schreef dat ik niet volgens schema's train. Dat klopt, maar dat wil niet zeggen dat ik niet train. Ik probeer iedere zondagochtend een afstand van zo'n 20 tot 30km te lopen. En dan door de week een of meer kortere van 7 tot 10km. Maar als ik geen tijd heb en ik kan een week helemaal niet lopen dan zit ik daar niet mee. Dat is het verschil met vaste schema's. Ik hoef niets.
Daarnaast loop ik regelmatig ergens een georganiseerde loop mee. Van 10km tot ultra. Leuk en houd je scherp.

Op Texel neem ik alleen een paar gelletjes mee. Al hangt dat wel van de weersomstandigheden af. Bij wisselend weer kan het handig zijn om een rugzakje mee te nemen om onderweg kleding te kunnen wisselen. En als het dan erg warm is neem ik er ook wat eigen water in mee. Een riem met kleine flesjes is mij nooit goed bevallen. Soms loop ik wel een deel van de route met een flesje water in de hand dat ik bij de posten bijvul.

Bij de 75km Sallandtrail hetzelfde verhaal.
Runnerd
Lid
Lid

za 26-11-2016 21:12

Okee, duidelijk verhaal! Ik had ook niet verwacht dat je niet zou trainen of zou lopen tussendoor. Maar het is nu helder. :)

Meters maken dus. Ik zit nu tegen het 'texel' schema aan te kijken. Ik ga eens zien wat 'Lok' over een dergelijk schema zegt in zijn boek. Wel leuk, die souplesse methode. Helaas is mijn tred dat niet echt... :?

Nou ja, dan maar als 'happy feet'...! :lol:
roen
Lid
Lid

za 26-11-2016 21:57

Lok was niet zo'n marathonloper (volgens mij liep hij er 1). Mijn inschatting is dat hij er niets over te zeggen heeft.
Runnerd
Lid
Lid

za 26-11-2016 23:11

Hij heeft er wel een schema voor in zijn boek.
Pietje
Lid
Lid
Contacteer:

zo 27-11-2016 8:36

Lok heeft idd een marathon schema ik heb zijn boek, maar Lok vond de marathon al te ver die zou wat hem aangaat naar een km of 30 moeten hahaha.

Ik train bij periodes wel op de Lok manier kort en fel, Ik doe ook Joop Keizer 15 keer 1 minuutjes :D
Plaats reactie