Marathon haalbaar.

Aankondigingen, verslagen, tips, afspraken
Plaats reactie
jantjevs
Lid
Lid

di 15-11-2016 22:27

Beste allemaal,

ik heb een vraag aan jullie. is het voor mij haalbaar om de marathon van Rotterdam te lopen in 2017?
natuurlijk zal ik wat achtergrond geven:
- op dit moment loop ik regelmatig 8 kilometer zonder problemen.
- aan het begin van dit jaar liep ik nog regelmatig 15 km zonder problemen.
- mijn langste wedstrijd is een 10 kilometer (40:03)
- eerst liep ik voornamelijk 5 kilometer wedstrijden
- ik heb ervaring in triathlon van 1/4 maximaal echter wel 2 jaar terug.
- ik ben nu 24 jaar.
en wil 2e kerstdag ter voorbereiding een halve marathon lopen.

is dit haalbaar of is dit te ambitieus met veel risico op blessures.

ik zie graag jullie meningen tegemoet.
Appie-B
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

wo 16-11-2016 20:32

Onhaalbaar hoeft het niet te zijn, maar verstandig is het ook niet echt. De stap van de afstanden die je nu loopt naar een marathon is wel erg groot om in een half jaar te overbruggen. Inderdaad risico op blessures.

Als je echt zoveel haast hebt een marathon te lopen en je doel is uitsluitend de finish halen, give it a try. Wil je echter een leuke tijd lopen die in lijn ligt met die 40-min op de 10km, zou ik zeker een jaar extra pakken om de trainingsomvang rustig uit te bouwen. Succes!
Afbeelding
frederica
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

vr 18-11-2016 9:30

Eén van mijn trainers, inmiddels helaas overleden had als gouden stelregel dat je én al minimaal 3 jaar regelmatig moest hardlopen en minimaal 5 maar liever nog 10 halve marathons gelopen moest hebben.

Ik heb dit inderdaad opgevolgd en daar geen spijt van gehad.
bantega
Lid
Lid

vr 18-11-2016 19:46

Ja haalbaar, maar tussendoor blijven meten en bijsturen. Na je halve marathon weet je weer wat meer. Met de tijdslimieten van tegenwoordig kan bijna iedereen een marathon uitlopen.

(Wereldkampioen was 2 jaar geleden 18 jaar, dus met de stelregels van de trainer van Frederica heb ik persoonlijk helemaal niets)
Laatst gewijzigd door bantega op zo 20-11-2016 22:27, 1 keer totaal gewijzigd.
roen
Lid
Lid

vr 18-11-2016 22:23

Gewoon doen; als je er in je hoofd klaar voor bent en met de juiste mentale focus gaat het lukken. Verwacht geen wonderen, met zo'n trainingservaring is de kans aanwezig dat de man met de hamer een tijd met je meerent. De voldoening zal er des te groter om zijn.

Je basissnelheid is in ieder geval jaloersmakend, met het talent zit het wel goed.
schapie1981
Lid
Lid
Contacteer:

za 19-11-2016 7:29

Het hangt er ook vanaf hoe blessuregevoelig je bent. Heb je vaker last van pijntjes, dan moet je meer tijd nemen om je volume op te bouwen. Zo nee, dan zou je het erop kunnen wagen. Zonder risico's is snel opbouwen natuurlijk nooit, maar het is niet voor iedereen hetzelfde. Bij mij valt het wel mee met pijntjes bij het verhogen van volume, en ik liep mijn eerste halve na 3 maanden begonnen te zijn met lopen, en mijn eerste hele na 12 maanden. Ik had in het verleden (jaren daarvoor) echter wel sporadisch hardgelopen.
Wat Appie zegt moet je dan wel meenemen: een snelle marathon lopen is een stuk moeilijker dan een snelle halve. Daar komt meer ervaring bij kijken en is ook een zwaardere voorbereiding voor nodig. Dan moet je denken aan bijvoorbeeld meer kilometervolume en lange tempotrainingen. Misschien moet je dat ook wel helemaal niet willen voor die eerste. Daarvoor is het wel fijn om eerst te weten hoe het is om 42km te lopen en wat daarbij komt kijken (eten, drinken, training, etc.).
HennyV
Lid
Lid
Contacteer:

za 19-11-2016 16:56

Ik denk dat het nog te vroeg is om te beslissen of je wel of niet een marathon kunt lopen in april 2017.
Wat je zeker wel nu kunt beslissen is om voor de marathon te gaan trainen. Afhankelijk van de vorderingen kun je dan altijd nog beslissing nemen om mee te doen. Tot 2 weken voor de marathon zijn er nog startbewijzen te krijgen. Kortom tijd genoeg om nog te beslissen.

Bij een eerste marathon gaat het mijns inziens vooral om het goed kunnen lopen van de afstand. Dat betekent rustige duurlopen lopen en het lichaam laten wennen aan het zetten van ruim 35000 stappen. Bij een gemiddelde opbouw betekent dat je 4 tot 5x per week gaat hardlopen en dat je eind januari in staat bent om een lange duurloop van 25k te lopen. Het weekvolume is aan het begin 40k en loopt in de piekweek op naar 60k.
Er zijn ook schema's met minder of juist meer km's per week.
Hens
Benefactor
Benefactor

za 19-11-2016 18:00

Het is ambitieus, dus de benadering van HennyV lijkt me juist.
MITS je dus bereid bent om je beoogde marathon af te blazen of uit te stellen naar een later tijdstip. Je wilt bijv. geen blessure oplopen waar je maanden aan vastzit en 20 km samen met de man-met-de-hamer ga je waarschijnlijk ook niet doen. Na 10 km heb je daar écht wel genoeg van en stap je uit. Als je Frederica's insteek neemt had je genoeg taaiheid opgebouwd om die man wel 20 km te trotseren, maar die ervaring heb je dus niet. Ervaring kun je ook niet kopen of trainen.

Tenzij je zelf ook zulke grote passen (120 cm) maakt als HennyV, moet je er wel op rekenen dat het er meer dan 35.000 kunnen/zullen worden.
jantjevs schreef:...en wil 2e kerstdag ter voorbereiding een halve marathon lopen.
Lijkt me wel een slecht idee, want: te vroeg. Neem een normale marathon-opbouw en loop die halve wanneer het daar tijd voor is. Er is keus zat in halve marathons, dus je hoeft je helemaal niet vast te pinnen op de DKL. Als je persé de DKL wilt meedoen kies dan voor de 14 km.
TPeters

zo 20-11-2016 17:52

Als je ook nog als doel hebt om te blijven hardlopen met enkele keren per week een training, dan vind ik het een slecht idee. Ik ben het dan eens met Frederica.
Gaat het om een eenmalige stunt, dan kan het zoals HennyV zegt, maar werkt de komende halve marathon in je nadeel.
Die 18 jarige wereldkampioen heeft behoorlijk wat meer kilometers in zijn benen dan op zo korte termijn even te doen is.
gzomer
Lid
Lid
Contacteer:

di 22-11-2016 22:59

Zoveel lopers, zoveel meningen.

Persoonlijke ervaring: het kan. Liep in 9 maanden na begonnen te zijn een marathon. Een marathon uitlopen is echt niet zo spannend. Je mag gewoon hele stukken wandelen, haha.

Heel geleidelijk, zoals HennyV aangeeft, lange afstanden opbouwen. En zoals Bantega aangeeft, goed je lijf in de gaten houden en eventueel afblazen. Want de factor waar het om draait is je belastbaarheid; gaat het opbouwen zonder te veel pijntjes.

Een snelle marathon in lijn met je goede 10 km tijd is de echte uitdaging. Daar zou ik nog niet aan beginnen; te veel risico op blessures.

Kortom, ja, mits uitlopen het doel is.
Success and failure are the same; the only difference is success keeps you up and running.
bz
Lid
Lid
Contacteer:

vr 25-11-2016 21:32

Volgens mij hebben mensen als Rene Froger en wie weet ook Frans Bauer ook een marathon gelopen. Die liepen nooit een 10km in 40 minuten. Dus moet kunnen.
MasterRunner
Lid
Lid

za 26-11-2016 22:51

gzomer schreef:..........

Persoonlijke ervaring: het kan. Liep in 9 maanden na begonnen te zijn een marathon. Een marathon uitlopen is echt niet zo spannend. Je mag gewoon hele stukken wandelen, haha.
........

Een snelle marathon in lijn met je goede 10 km tijd is de echte uitdaging. Daar zou ik nog niet aan beginnen; te veel risico op blessures.
............
Inderdaad..
ik deed er iets langer over dan Gerben, na 1 jaar en 3.5 maand een marathon ... ;)

en blessures...
Heb heel kort last gehad van de shint plints, meteen rustig aan gedaan en ging gelukkig over, net op tijd gas terug...
Mijn grootste probleem was de duurgewenning, ik liep tegen ijzertekort aan kort voor de M...
Besloten hem icm een staalkuur niet op een snelle richttijd weg te gaan (ik liep toen ook ca 40 op de 10 km). Het werd 3:17 met 2 vingers in de neus, geholpen door de staalkuur...
Het jaar erop weer ijzerproblemen en met lood in de benen 3:10, met veel wandelen het laatste stuk, had op 3 u gehoopt.
Mijn sport basis kwam van het handballen en ik was toen ca 40j.

Kortom: houd je lijf goed in de gaten.
Ik zou het zelf nooit meer zo doen, maar eerst meer snelheid op de kortere afstanden zien te halen en dan komt die marathon wel een keer.

Maar de ijzer ervaring heeft me toch een beetje M-schuw gemaakt, het ijzertekort vast anders ook wel naar boven gekomen (nl via keuring vh werk) maar had ik meer tijd gehad om aan die nieuwe situatie te wennen en meer tijd gehad om ook duur op te bouwen met het ijzer beter onder controle.
richard1234
Lid
Lid

do 08-12-2016 12:22

Snap niet waarom dit niet haalbaar zou zijn?
Vuistregel is toch dat je met gemak een uur achtereen kan lopen?

Meeste marathon schemas bestaan uit 18 weken, betekent dus dat je nu wel moet gaan beginnen. Toevallig ben ik net deze week begonnen met mijn trainingsschema.

Ik volg deze schema, http://www.run2day.nl/hardloopschema-marathon.

Dag 1: doe ik hersteltraining, Dag 2: Interval training, Dag 3: Loop op Marathontempo en Dag 4: Lange Rustige Duurloop.
Hens
Benefactor
Benefactor

do 08-12-2016 23:55

richard1234 schreef:Vuistregel is toch dat je met gemak een uur achtereen kan lopen?
TS kan dat wel of bijna dan. Hij loopt 'regelmatig' 8 km. Maar uit de rest van het verhaal maak ik op dat dat best maar eens eens per week zou kunnen zijn of nog minder.
Jouw schema gaat al uit van 10 km. Hij moet die 8 km eerst eens 2-3 keer per week gaan lopen voordat ie aan jouw schema begint. Daarna moet ie nog ergens een week overslaan, want Rotterdam is al over 17 weken.
richard1234 schreef:Ik volg deze schema, http://www.run2day.nl/hardloopschema-marathon.
Juiste link is zonder extra punt: http://www.run2day.nl/hardloopschema-marathon
Plaats reactie