Rotterdam vs Enschede Marathon

Aankondigingen, verslagen, tips, afspraken
Plaats reactie
richard1234
Lid
Lid

ma 02-01-2017 16:38

Ik zit beetje in de twijfel voor welke marathon ik wil gaan.

Ik zit nu dik 5a6 week in de voorbereiding van mijn trainingsschema voor Rdam marathon. Mooi op schema dus.
Ik was er van overtuigd dat dit mijn eerste marathon moet zijn, Rotterdam is toch de koning onder de Marathons in Nederland.
Ik kom helemaal vanuit het Noorden en helaas is de trein op de dag zelf geen optie. Daarom moet ik een hostel boeken.

Nu is er ook nog een andere optie, marathon van Enschede.
Voordeel is dat ik iemand ken die er een uur ervan woont en daar kan overnachten.
Scheelt ook een hoop gedoe met reizen en hoeft niet op een 14-persoons hostel kamer die alleen nog maar te boeken is.
Het is ook een stuk goedkoper, minder reis-stress en kan na afloop tenminste bij iemand douchen en bijkomen.

Alleen het knaagt aan me om niet als eerste keer het niet in Rotterdam te gaan lopen. Beetje principe kwestie.
Wat is jullie advies hierin?
Loper026
Lid
Lid

ma 02-01-2017 17:54

Mijn eerste marathon liep ik vorig jaar in Enschede. Ik koos bewust voor kleinschaligheid.

Kiezen voor je principes/gevoel geeft je misschien morele steun.
Runnerd
Lid
Lid

ma 02-01-2017 20:43

Rotterdam is 'leuk', maar wel verschrikkelijk massaal (open deur). Er is iets voor te zeggen om als eerste 'Rotterdam' te lopen want het is de bekendste...

Aan de andere kant: Enschede lijkt me ook prima. Het is de oudste van NL, en 2 x een ronde is eigenlijk best prima. Zeker als je publiek hebt, dan zien ze je 2 keer! :D

Door blessure(s) heb ik mijn marathon debuut uitgesteld, anders was mijn eerste Enschede geweest. Nu was het Rotterdam, groots, druk, stress ivm ophalen startnummer,.... Als je er wel een dag eerder bent scheelt dat heel veel. Dan kom je rustiger aan de start te staan en da's wel fijn op 42 km (je hoeft niet met tas en nummer heen-en-weer te hollen en enz. enz. Puinhoop, mijnerzijds ook. Enfin.).

Anders doe je toch een 'generale' in Enschede en loop je hem 'echt' in Amsterdam..? Doe je R'dam het jaar daarop. :D
HennyV
Lid
Lid
Contacteer:

di 03-01-2017 14:45

Als je bij de marathon in Enschede op een uur afstand gaat overnachten, kun je in Rotterdam ook in een iets wijdere omgeving kijken. Er rijden treinen vanuit Utrecht/Gouda en Amsterdam, maar ook nog metro's. Dan hoef je niet in de 14 persoons kamer.
Rotterdam heb ik 4 keer gelopen en het is wel een mooie happening. Het is massaal qua lopers en publiek, maar daar kun je ook steun aan hebben. Als je daar niet van houdt, kun je beter voor een kleinschalige marathon gaan.

Mijn eerste marathon was er een met 200 deelnemers tussen Arnhem en Nijmegen. Ik heb 35km alleen gelopen. Ik had toen wat andere lopers en publiek wel prettig gevonden.
Eide
Lid
Lid
Contacteer:

di 03-01-2017 21:22

Als je bereid bent een uur te reizen kan je overal tussen Amsterdam, Utrecht en Breda overnachten voor de Rotterdam Marathon. Tussen Rotterdam en Den Haag kan je met de metro. Er zijn legio mogelijkheden eigenlijk.
Zandor
Lid
Lid

do 05-01-2017 12:35

Kijk inderdaad overal waar de metro heengaat, dat is een prima optie om op de wedstrijddag snel op de startlocatie te komen.
Bijvoorbeeld Hoogvliet, Spijkenisse enz...
sinned79
Lid
Lid

ma 09-01-2017 9:35

Als je toch al bereid bent een uur te reizen naar de enschede marathon.
Dan kan je inderdaad net zo goed Rotterdam doen.
De start (nummer ophalen ook) is op zo'n 10min loopafstand van het centraal station.
Je kan dus vrij makkelijk vanuit Rotterdam en omstreken er naar toe reizen.
Voor goedkopere overnachten zou ik in de omgeving hoogvliet/spijkenisse/barendrecht kijken. Dan kan je vaak zonder overstappen gewoon op CS komen. Allemaal binnen 30min van het station.

Ik zou dan als ik jou was zaterdag voor je naar het hotel gaat je startnummer ophalen, dan kan je zonder stress jezelf naar de start slepen.
En dan weet je ook gelijk welke metro/trein/tram je nodig hebt vanuit je hotel.
richard1234
Lid
Lid

ma 09-01-2017 14:28

Ik heb me ingeschreven voor de Rdam Marathon, hostel is ook geboekt :D
Plaats reactie