Baanwedstrijden 2021

Aankondigingen, verslagen, tips, afspraken
Plaats reactie
Don_K
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

zo 22-08-2021 10:13

300mH, Open Zuid-Hollands Kampioenschap jun/sen/mas

Mijn zevende baanwedstrijd van dit jaar, maar de eerste waaraan ik weer eens atleet deelnam.
Vooraf nog 20 minuten rondgedwaald door Barendrecht op zoek naar het station ...

Eerst mijn startnummer opgehaald, en alvast een paar andere masters gezien.
Inlopen en warm-up kon heel mooi in het park, op een fietspad vlak naast de baan. Vanaf die locatie kon ik ook nog makkelijk de deelnemende atleten aanmoedigen.
Ik merkte dat de snellere stukjes van het inlopen heel goed aanvoelden, dus ik zou vandaag geen last moeten krijgen van mijn hamstring als ik de race voorzichtig genoeg zou aanpakken. (Achteraf bleek dat die stukjes mooi op mijn huidige wedstrijdtempo waren - met dank aan de ideale weersomstandigheden).

Tweede deel van de warming-up toch maar gedaan binnen de hekken van de atletiekaccommodatie, zodat ik de horden en de baan even kon voelen en de andere atleten van mijn serie alvast kon begroeten. Meteen even geregeld dat we de hordenoefeningen gewoon konden meedoen met de junioren.

Ik voelde me nog niet zeker v.w.b. mijn achillespezen.
Dus een half uur voor de geplande start toch maar even geprobeerd hoe de spikes aanvoelden - Maar dat voelde heel goed, dus even 1 of 2 hordes geprobeerd, de spikes uitgetrokken, en besloten dat ik de race gewoon op spikes zou lopen.

Ik had baan 4, en Ingrid (mijn sterkste tegenstander) liep in baan 6. Dus ik wist vooraf dat ik tijdens het eerste stuk van de race volop gelegenheid had om de vorm van de dag goed in te kunnen schatten.

Ik had gemerkt dat bij een aantal horden de contragewichtjes niet goed stonden ingesteld.
Aangezien ik voor de start nog zeker 10 minuten over had, vooraf nog even een rondje gelopen om (bij de versprongen hordes) overal de contragewichtjes van baan 4 te controleren, en bij de laatste 3 rijen gewoon voor alle 6 horden. Gewoon, voor mijn gemoedsrust. (Bleek achteraf niet nodig te zijn, want ik zag dat de startscheidsrechter voor de start keurig de horden afliep).

De zenuwen voor de start verdwenen (zoals verwacht) valk voordat de startcommissaris ons opriep.
Ik kon rustig mijn normale procedure volgen tot in het sttartblok, en het rechte eind en het eerste deel van de bocht liep ik keurig synchroon met Ingrid - dit werd ook mooi opgepakt door de microfonist. Net op het moment dat ik iets versnelde, vertraagde Ingrid - maar op dat moment kreeg ik aanmoedigingen van wat bekenden. Na de een-na-laatste horde begon ik wat moe te worden, maar daar stond nog een bekende die mij aanmoedigde. Bij de finish stond een heel groot display waar je zelfs tijdens de race de tijd mooi kon inschatten.

Na afloop van mijn race alle tijd gehad om de andere 6 series te zien, plus de 5 series op de 400mH.
En na het eten nog wat gekeken naar de steeple-chase.
Van de technische onderdelen vandaag helaas vrijwel niets gezien.

Eindtijd was 51.32 - Een verbetering van mijn PR met ruim 3.5 seconde.
Ik heb geen idee met welk been ik de hordes heb genomen, weet ook niet hoeveel passen ik tussen de horden heb gebruikt, maar gezien mijn eindtijd zal dat bij de meeste hordes ongeveer een 19-pas zijn geweest.
Ik ben de hele race niet onder de 20 km/h geweest (afgezien van de start), dus als ik heel blijf kan ik mij op het NK bij de hordennummers in ieder geval niet blameren.

Dus tijd om aan de snelheid te gaan werken.

Oh ja, formeel ben ik nu dus Open Zuid-Hollands Kampioen op de 300 meter horden in mijn leeftijdscategorie. Net als de 3 atleten die na mij finishten ...

Aandachtspunten:
- NK Masters uitgesteld tot 17-18-19 september. Dus nu fit worden, vervolgens heel blijven, en goed blijven plannen!
- Denk bij het bijtrekbeen aan de kapstok, en (in mindere mate) ook bij het aanvalsbeen.
- Concentreer je bij de 100mH voor elke horde op het aanvalsbeen (knie!)
- Probeer op tijd aan te voelen wanneer je van been moet wisselen.
- Krachttraining op de club pas weer na het NK Masters in september.
De man van de Korte Adem
Don_K
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

za 04-09-2021 10:12

100m en 200m, Trackmeeting 3, Utrecht (Maarschalkerweerd).

Donderdagochtend voor de wedstrijd voelde ik tijdens mijn oefeningen een pijntje.
En bij het in-gedachten-nalopen-van-de-wedstrijd-van-de-volgende-dag merkte ik dat er een grote kans was dat ik me op de 100m mee zou laten slepen door mijn tegenstanders (met flinke kans op een blessure).
Nu ik had per sé nog een legaal resultaat op de 200m nodig voor mijn inschrijving voor het NK Masters, later deze maand.
Al met al voldeonde redenen om op het laatste moment mijn opgegeven tijd op de 100m te vervangen door een tragere tijd. Hierdoor schoof ik op van serie 8 naar serie 10.

Op vrijdagavond rond half zes begonnen met inlopen en warming-up, op het gebruikelijke asfalt fietspad langs het water.
Warming-up afgesloten met 2 ademhalingsoefeningen van ongeveer 200m, de laatste weer op het fietspad van de Laan van Maarschalkerweerd, richting auto (160m in 38.3 en 180m in 33.3).
Vervolgens rustig naad de baan gelopen, nod ruimschoots op tijd voor de meldtijd.

Op de baan stonden de horden inmiddels klaar voor de 400m serie.
Die 84cm leek me nogal hoog, dus even geprobeerd er 3x overheen er stappen met mijn aanvalsbeen (ging moeizaam) en mijn bijtrekbeen (daarbij stond ik voor mijn gevoel nogal scheef). Toch maar even geprobeerd er overheen te stappen, maar dat ging helemaal niet ...
Even rustig uitgewandeldom de opgelopen pijntjes weh te "masseren". Was een slecht teken, als ik (na een sprint-warming-up) niet eens over een horde kon stappen ...

Ik had het gevoel dat er vrij weinig vrijwilligers stonden langs de back stretch, dus even meegeholpen met het verstellen van de hordes tussen de series.
Eerst van 91 naar 84 cm ...
Ah! Dat verklaarde dus waarom ik er niet overheen kwam! Even gecheckt dat ik hier wel gewoon overheen kon stappen.
En later op 76 cm nog even stiekum 3 hordes genomen op 23 km/u.

N.a.v. mijn ervaringen tijdens de wedstrijd in Barendrecht en bij mijn vorige baantraining, mijn spikes ditmaal ruim 15 min voor mijn start al aangetrokken. Dat beviel best wel. Het was nog redelijk warm, dus ik kon meteen mijn trainingspak uittrekken.
Tijdens de eerste heats rustig toegewerkt naar mijn race.

Ik kon mooi met mijn tegenstanders meestarten, zag er een paar naast me of vlak voor me.
Gewoon mijn eigen race blijven uitvoeren (zonder hard te versnellen), voelde goed, en ik zag de rest wegvallen. (Ongeveer 30m nodig gehad om de 30 km/u te bereiken)
Rustig afgemaakt, gefinisht in 13.44 (1.4 m/s rugwind), waardoor ik per ongeluk ranglijstaanvoerder ben geworden in mijn leefstijdscategorie.
Gelukkig heeft Adri voor het NK ingeschreven met een snellere tijd, en Justus (die volgens zijn dochter waarschijnlijk niet zal inschrijven) heeft ook ongeveen dezelfde tijd gelopen.

Er werd veelvuldig omgeroepen dat er gratis massage werd aangeboden, en ik voelde een vastzittende kuitspier die ik niet goed loskreeg, dus toch maar even langsgegaan.
De massage (door een fysio) leek wel te helpen, maar daardoor had ik nog slechts tijd voor een halve warming up voor de 200m. Dat bleek ditmaal iets te kort te zijn.

Ik zat in de laatste (dus langzaamste) serie, maar ik had baan 3, dus ik kon bijna al mijn tegenstanders zien.
Het was inmiddels iets kouder, dus ik hield mijn trainingspak aan totdat de 2-na-laatste serie was gestart. (Dan kon ik dus na de start van de 1-na-laatste serie meteen naar mijn blok lopen, en na mijn proefstartje meteen achter het startnummerblok gaan staan.)
Ik had nog wel wat pijntjes. Waarschijnlijk werd ik daardoor zo erg afgeleid, dat ik met iets te weinig spanning-in-mijn-benen in het startblok terecht kwam.
De bocht zoveel mogelijk op techniek gelopen, en ik kom mijn tegenstanders in baan 4 t/m 8 eenvoudig oprapen.
Maar zo te horen kwam de atleet in baan 2 nog akelig dichtbij. Even goed gebruik gemaakt van het slingshot-effect, en ik kwam vrij eenvoudig in mij eentje het rechte stuk op. Ik voelde duideljik dat alles nog wat gammel was, dus gewoon op techniek doorgelopen. Ik moest op het laatst wat improviseren, want ik zag 15m voor de finish dat ik niet goed uit zou komen bij de finish. Uiteindelijk 2 passen extra nodig gehad (dus ik zal waarschijnlijk 106 passen hebben gebruikt, ipv 102-104). Eindtijd was 28.21 (0.6 m/s rugwind).
Ik zag achteraf dat mijn snelheid de laatste 20m wat terugviel. Dus die improvisatie was wellicht niet zo'n goed idee ...
Op de ranglijst kan ik zien dat mijn concurenten dit jaar ook nog niet voluit zijn gegaan: Adri 28.14, ik 28.21, Justus 28.29, Corné 28.69 en Stan 29.36 (hoewel ik ook een 29.10 van Stan zie en een 29.39 van Uli). Dus de 200m wordt waarschijinlijk heel spannend op het NK ...

Aandachtspunten:
- NK Masters uitgesteld tot 17-18-19 september. Dus nu heel blijven en fit worden!
- Goed blijven plannen!
- Denk bij het bijtrekbeen aan de kapstok.
- Krachttraining op de club pas weer na het NK Masters.
De man van de Korte Adem
Don_K
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

ma 20-09-2021 10:47

NK Masters 2021, zaterdag, 100m.

Dit jaar was het NK in Hengelo, in het FBK stadion.
Het was de bedoeling dat het daar 2 jaar achter elkaar zou worden gehouden, maar vorig jaar is het afgelast, uitgesteld, en op het laatste moment alsnog afgelast.
Dus ik neem voorlopig aan dat het volgend jaar zoals gepland in Harderwijk zal zijn.

Het zag er indrukweekkend uit. Ik had al 8 of 9 jaar geen wedstrijd meer gelopen in een echt stadion.
De baan is natuurlijk wel wat zacht, uiteraard vooral gericht op de lange afstand.
Maar op een NK gaat het niet om de tijden, maar om het winnen.

Ongeveer 500m verderop lag een inloopbaantje, 4-baans, wat oud maar nog wel bruikbaar. Daar mochten we op de zaterdag gebruik van maken.
Ik heb eerst even ingelopen op dat baantje, deels om de route te herkennen.
Vervolgens snel terug naar het stadion, om te zien hoe Joris en Samora zicht plaatsten voor de finale in hun leeftijdscategorie.

Mijn U-Track-clubgenoten/trainingsmaatjes kozen veelal alternatieve locaties, mijn Zuidwal-clubgenootjes gebruikten vooral het inwerpveld (ongeveer 300m verderop).

In mijn categorie had ik 3 tegenstanders. Juul (mijn trainer) had maar 2 tegenstanders, daarom zaten we met 7 man in 1 gevombineerde race.
Gelukkig waren de banen gewoon op tijd ingedeeld. Adry (mijn grote concurent) startte dus keurig tussen Juul en mij.
Juul had zijn gewone snelle start, maar Adry en ik konden redelijk meekomen, en ik kon vrij eenvoudig een kleine voorsprong nemen.
Halverwege voelde/hoorde ik dat Adry naast me kwam, dus ik moest toch wat versnellen.
Helaas bleek Adry ook nog een versnelling in huis te hebben, dus de laatste 10 meter kwam hij vrijwel naast me. Ik dacht: "Als hij dipt, ben ik gezien!" dus ik dipte ditmaal extra geconcentreerd. Toch nog met 0.04 verschil gewonnen, terwijl het aanvoelde alsof het veel dichter bij elkaar zat. (Op de video's kon ik later duidelijk zien dat Adry niet gedipt heeft, dus dat verklaart dat het tijdsverschil zo groot was).
Juul kon ons niet volgen, en de rest kon Juul niet volgen, dus hij moest het op eigen kracht doen. Maar onze missie was geslaagd: Allebei Nederlands Kampioen in onze leeftijdscategorie.
Mijn tijd (13.06, met 1.3 m/s rugwind) was goed voor een 7e plek op de allertijdenlijst.

Snel even een boterham gegeten, en vervolgens nog even samen met Juul gekeken hoe onze trainingsmaatjes in de jongere categoriëen nog wat zilveren en gouden medailles veroverden op de 100m.
De man van de Korte Adem
Don_K
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

ma 20-09-2021 10:48

NK Masters 2021, zaterdag, 100m Horden.

Na de 100m nog even wat tijd genomen om mijn Zuidwal-maatjes naar medailles of podiumplaatsen.

Ongeveer 5 kwartier voor de race begonnen met inlopen en warming-up. Dat bleek een beetje krap (kreeg met kuiten maar net los, had nog iets meer tijd nodig gehad), maar ik moest toch echt een horden-WU doen.
Gelukkig stonden er voldoende trainingshorden, zodat ik ongeveer mijn normale horden-WU kon doen. Daarna nog 1 keer met beide benen over 4 horden gegaan met 6m tussenruimte, en 1 keer met mijn goede been op 7m. Dat moest het maar zijn, ik voelde dat ik niet vaker over de horden moest gaan (anders zou ik in de race tekort komen).

We mochten dit keer pas 10 minuten voor de race de callroom in. Dus vrijwel geen tijd om vooraf te kletsen.
Even snel kennis gemaakt met Huub. Hij had ingeschreven met een tijd die 3½ sec sneller was dan Helmut en Uli (en mijn opgegeven tijd zat daar weer 3½s achter). Huub bleek een horden-achtergrond te hebben, maar de laatste paar jaar niets meer te hebben gedaan. Hij was (tijdens de horden-WU) dan ook aangenaam verrast dat hij nu 8m tussenruimte had ipv 8/5, en dat de horden inmiddels weer een standje omlaag mochten. (Helmut en Uli kende ik van de 60m, 100m en 200m tijdens een heleboel eerdere NK's, en zij hadden anderhalf jaar geleden goud en zilver gepakt toen ik brons won bij mijn 60m horden debuut.)

De scheidsrechter had tegen de de steward gezegd dat hij ons echt op de afgesproken tijd naar de start moest brengen, dus dat deed de steward dan ook keurig.
Zo'n 80m voor de start werden we dan ook tegengehouden door de wedstrijdleider: De vorige serie (80mH) moest nog van start gaan ...
En na die race moesen de horden veplaatst worden, plus 2 rijen hordes toegevoegd, plus naar de juiste hoogte gebracht, etc.

Toen we eindelijk onze proefstartjes mochten maken, merkte ik meteen dat ik de eerste horde niet haalde in de geplande 7-pas, en dat ik vervolgens te weinig snelheid had voor de 3-pas.
Meteen even een staande start geprobeerd, en toen haalde ik de eerste 2 horden makkelijk.
Dus meteen mijn startblok een meter naar achter gezet zodat ik daar geen last van had, en klaar gaan staan achter het startnummerblok.
Maar ja, ik had nog nooit de startprocedure gedaan met een staande start, dus ik vergat om in de starthouding te zakken. En toen ik me dat besefte wist ik ook meteen dat ik dat niet alsnog mocht doen, wat dat zou mijn tegenstanders storen ...
Dus gewoon staand gestart, en Uli had die halve meter onmiddellijk goed gemaakt en ging tegelijk met Huub en mij de eerste horde over.
Huubs betere techniek betaalde zich meteen uit, en hij liep eenvoudig van ons weg.
Ik haalde de 4e horde maar net. Voor de 5e horde had ik een 4-as nodig, zodat ik de hordes moest nemen met mijn verkeerd been. Daarna nog enkele 3-passen en 4-passen gebruikt, zodat mijn achterstand niet te ver opliep.
Na de 6e horde kwam Huub plotseling in de problemen. Hij gebruikte een 5-pas voor de 7e, ging daarna verder door met een 3-pas maar was wel zijn snelheid kwijt. Op de 9e horde zag hij Uli voorbij komen, en terwijl Uli juichend over de finish kwam passeerde ik Huub op de laatste meters.
Helmut bleek op de 3e horde al in de problemen te zijn gekomen, gebruikte een 5-pas en stopte onmiddellijk.

Helaas hadden we bij de tassenuitgave niet door dat Huub niet had meegekregen dat ik hem gepasseerd had, zodat hij pas vlak voor de medailleuitreiking door kreeg dat hij geen zilver maar brons had.
Mijn tijd (18.26, met 1.4 m/s tegenwind) was goed voor zilver, plus alweer een 7e plek op de allertijdenlijst.
De man van de Korte Adem
Don_K
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

ma 20-09-2021 14:25

NK Masters 2021, zondag, 300m Horden.

's Zaterdags voelde ik meteen na de 100m Horden finale allerlei pijntjes.
Meteen bij de masseurs langsgegaan, met het verzoek de kuiten even los te laten.
En meteen het besluit genomen om de volgende dag in ieder geval ruim voldoende tijd te nemen voor het inlopen.

Na een lange terugreis meteen het bed ingedoken, zodat ik nog net aan de 8 uur slaap zou komen.
De volgende dag voelde ik me alweer wat minder wrak.
Ontbeten, ingepakt, vertrokken, en met 2 minuten speling aangekomen bij het meldbureau.

Ik had gelezen dat het inloopveld vandaag niet beschikbaar zou zijn, dus meteen doorgelopen naar het inwerpveld om warm te lopen.
Het bleek helaas om een nat grasveld te gaan, dus binnen de kortste keren waren mijn schoenen, sokken en voeten nat en koud.
Het inlopen volgens planning afgemaakt, maar ik zag ondertussen steeds meer atleten richting inloopbaan lopen ...

Toch maar even gaan kijken op het inloopveld, en daar stond gewoon een kar met oefenhordes.
Met koude, kletsnatte voeten eerst maar even ruimschoots de helft van het inlopen opnieuw gedaan, en mijn warming-up er achteraan. De strides maar even achterwege gelaten, mijn snelheid zou in dit veld voldoende moeten zijn.

Uiteindelijk had ik maar weinig tijd over voor mijn horden-WU. Gelukkig waren we met 4 atleten voor deze hoogte, daardoor kon ik toch nog net een keer de start uitproberen met spikes. (Bij de 400mH en 300mH staan de horden steeds 35m uit elkaar, met 40m uitloop na de laatste horde - Daardoor zijn er geen aparte merktekens op de baan nodig, en lopen we elkaar bij het inlopen nauwelijks in de weg.)

Ik had in deze race 1 echte tegenstander (Helmut).
Verder liepen er nog 2 atleten uit andere categorieën, waaronder Ingrid. Tegen haar had ik al 2 keer een 300mH gelopen, en we kunnen elkaar doorgaans goed partij geven (allebei 1x gewonnen) ...

Ingrid startte in baan 3, ik in 4 en Helmut in 5. Zat ik eerst even van te balen, want nu zou ik Ingrid niet in de gaten houden. Maar eigenlijk ging het er alleen om of ik Helmut wel of niet kon verslaan.
Ik ben redelijk rustig gestart, maar ik zag Helmut voor me en ik kon hem al voor de bocht passeren.
Ingrid had mij inmiddels ook gepasseerd, maar dat vond ik niet zo erg, ik kon (na een korte versnelling) mooi de bocht met haar mee lopen.
Bij het uitkomen van de bocht even het slingshot-effect meegepakt, daardoor bleef mijn achterstand te overzien. Ingrid had wat problemen met de 1-na-laatste horde, en we raakten allebei de laatste horde, maar de 40m uitloop was ruimschoots voldoende om Ingrid nog voor de streep te passeren. Een flinke teleurstelling voor Ingrid, maar we waren allebei Nederlands Kampioen geworden, en daar ging het vandaag om.

Mijn eindtijd was 52.54 sec, en dat zou voldoende zijn geweest voor een top-10 positie op de allertijdenlijst, ware het niet dat ik in augustus plek 7 al had veroverd.
De man van de Korte Adem
Don_K
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

ma 20-09-2021 14:46

NK Masters 2021, zondag, 200m (DNS)

Na de 300mH-finale ben ik weer meteen doorgelopen naar de masseurs.
Ik was de finale begonnen met een vastzittende rechterkuit, en gefinisht met een vastzittende linkerkuit, maar tegen de tijd dat ik bij de masseurs aan kwam zat alles vast.
Ze wisten mijn kuiten en hamstrings los te krijgen, maar ik bleef verschillende pijntjes houden.

Eerst maar even flink wat water drinken, en flink wat boterhammen eten. Ik had immers nog 5½ uur tot aan de 200m-finale ...

Vervolgens trainingsmaatjes Bart en Patrick aangemoedigs in hun 200m-finale: brons voor Patrick, en het 3e goud voor Bart.

2½ uur voor mijn eigen 200m-finale rustig begonnen met inlopen (plus bijbehorende oefeningen) om te kijken of de pijntjes voldoende weg zouden trekken: Nee dus.
Met een volledige warming-up zou ik wellicht de pijntjes nog kunnen onderdrukken, maar dat zou dan vervolgens hoogstwaarschijnlijk een blessure opleveren als ik op volle kracht de bocht zou lopen, of als ik op het rechte eind tegenstanders binnen "striking distance" zou krijgen.
Dus meteen doorgelopen naar het meldbureau om mij af te melden.

Nog wel kunnen zien hoe trainingsmaatje Samora naar zijn 2e goud liep, en nog net gezien hoe Zuidwal-maatje Wendy (namens Phanos) haar 4e medaille kreeg (zilver, nadat ze eerder dit weekend al goud, brons en zilver had binnengehaald).

Al met al toch mijn succesvolste NK, met 2 gouden en 1 zilveren medaille.
De man van de Korte Adem
Don_K
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

za 25-09-2021 20:06

Clubkampioenschappen Zuidwal.

De clubkampioenschappen betonden bij ons dit jaar uit een vijfkamp: speerwerpen, verspringen, 100m, kogelstoten en 800m
Dus 4 onderdelen die ik nooit doe.

Mijn enige tegenstander bij de mannen master was een speerwerper. Hij kon me wat tips geven bij beide werponderdelen, met name natuurlijk tips om niet geblesseerd te raken bij het kogelstoten.
- Mijn enige geldige poging bij speer (7m66) leverde geen punten op.
- Bij ver (met een zeer korte aanloop: 9m, 6 passen) was min eerste poging het best: 3m57.
- Op de 100m kon ik ongeveer 30m mee met de senioren, maar daarna moest ik ze laten gaan, ik kwam niet echt op snelheid. Resultaat was 13.56 (-0.3), dat vond ik zo halverwege een meerkamp best wel acceptabel.
- Bij kogel was mijn eerste poging het best. Die 5m47 (met 5kg) is een nieuw persoonlijk record. Die afstand had ik nog nooit gehaald, met geen enkele kogel ... Leverde uiteraard minder op dan ver.
- Tenslotte de 800m. Ik had me voorgenomen, de eerste 300-400m mijn gewone 200m-ademhaling te gebruiken, en daarna zo geleidelijk mogelijk af te bouwen. Dat hield ik iets meer dan 300m vol, maar daarna moest ik al snel overgaan op kortere ademhaling, en aan het begin van de tweede ronde kelderde mijn snelheid van 16 naar 12 km/u. Eindtijd was 3:18.10. Leverde ongeveer evenveel op als het kogelstoten.

Mijn tegenstander stapte uit op de 800m, maar anders had hij de achterstand toch niet meer kunnen inhalen; Die 100m leverde veel teveeel punten op.
Daarmee heb ik dus voor het eerst van mijn leven een beker gewonnen: Clubkampioen bij de Mannen Masters!

Terugkijkend op deze meerkamp, valt me op dat ik steeds meer vermoeidheid voelde. Dit kostte een veel tijd (en dus punten) op beide loopnummers.
Op de technische onderdelen haalde ik mijn beste resultaat steeds in de eerste poging. Dus voor mij is het momenteel waarschijnlijk het best, om in zo'n meerkamp niet de volle 3 pogingen te gebruiken ...

Aandachtspunten:
- Doe in ieder geval volgende week de (2e) hordenkliniek mee.
- Denk bij het bijtrekbeen aan de kapstok.
- Krachttraining op de club pas weer na het NK Masters.
- Bij een meerkamp geen 3 pogingen gebruiken.
De man van de Korte Adem
Don_K
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

za 16-10-2021 22:04

Internationale Mastermeeting Turnhout

100 meter horden

Het programma was qua loopnummers niet erg vol, dus het inlopen en de warming-up paste gewoon op de baan.

Deze keer kwam ik bij het instarten meteen goed over de eerste twee horden. Ik kon dus gewoon vanuit het startblok starten.
Tijdens de eerste helft van de race merkte ik al dat ik net iets te weinig snelheid had. En bij de zevende horde had ik een 4-pas nodig.
Vanaf dat moment dus verder met het verkeerde been (dus het been dat tijdens mijn trainingen net iets sneller lijkt te zijn).
De volgende 2 horden lukten inderdaad weer met de 3-pas. Maar op de laatste horde had ik toch nog een 4-pas nodig.
Eindtijd was 17.86 (+0.1 m/s), dus weer een persoonlijk record. Echter net niet genoeg om de koppositie van de jaarranglijst over te nemen.
Bij de prijsuitreiking werden bij de mannen alle races op de korte horden met elkaar vergeleken,en ik ging er met de eerste prijs vandoor.

300 meter horden

Ik had uiteindelijk weer eens net iets te weinig tijd over voor de voorbereiding van deze race.
Maar ik wist inmiddels dat ik in zo'n geval zoveel mogelijk tijd moet besteden aan het inlopen, plus minstens een deel van mijn oefeningen.

Aangezien we die ochtend al een 100mH hadden gelopen, vond ik dat ik niet veel tijd moest besteden aan de horden-WU: Gewoon 2 keer met het bijtrekbeen over een 76cm-horde gestapt plus 2 keer met het aanvalsbeen.
En vervolgens nog 1 keer over de 1e twee horden gelopen.
Toen mijn serie opgeroepen werd, merkte ik dat mijn startblok niet klopte: Ik had 2 linkerkanten! Even gemeld aan de starter/startcommissaris, en er op gewezen dat het karretje met de startblokken waarschijnlijk al bij de 400m-start stond. En vervolgens heel snel de neiging onderdrukt om het ontbrekende onderdeel zelf op te halen (dat zou immers ten koste gaan van mijn race).

Ik had me voorgenomen om niet te langzaam te starten. maar ik hoorde Adry al meteen dichterbij komen ...
Eerst maar eens de eerste horde nemen. Ik kon horen dat Adry daar tijd (en snelheid) was verloren, dus eerste maar door naar de volgende horde.
Inmiddels was ik de bocht ingegaan, aandachtspunt is dan dus om niet op de lijn te stappen ...
Tijdens de laatste honderd meter merkte ik dat ik niet snel genoeg liep. Maar het lukte pas na de laatste horde om echt weer op snelheid te komen.
Eindtijd was 54.09.
Vreemd genoeg kreeg ik daar nog een eerste prijs voor, terwijl Toine van Beckhoven (M50) meteen degelijke 1:00.45 op de 400mH niet eens op het podium mocht ...

Aandachtspunten:
- Afzet ver voor de horde, landing kort na de horde.
- Opzwaaibeen: Hiel naar bil, zodat je de horde aanvalt met de knie.
- Snelle landing opzwaaibeen.
- Let op aankondigingen in de app-groep voor de hordentrainingen.
- Houd arm en bijtrekbeen gesloten.
- Krachttraining op de club pas weer als er wat tijd vrijkomt op de zaterdagen.
- Bij een meerkamp geen 3 pogingen gebruiken.
De man van de Korte Adem
mayorovd
Lid
Lid

do 28-04-2022 22:27

Hoi. Ik kan je ook wat informatie geven https://jamminjars.nl/. Ik denk dat het wel geschikt zal zijn voor deze tak van het forum. Ik weet zeker dat veel mensen op deze site iets nuttigs voor zichzelf zullen vinden. Een fijne dag en goed humeur iedereen.
Plaats reactie