Baanwedstrijden 2022

Aankondigingen, verslagen, tips, afspraken
Plaats reactie
Don_K
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

do 02-06-2022 16:55

NK Masters 2022

---

Zaterdag

Ik heb 10 dagen voor het NK besloten, mij alsnog af te melden voor de 100m en de 100m Horden.
Leek me te riskant ivm mijn achillespeesblessure.

Dus toch nog maar even aangemeld als jurylid voor de zaterdag.
En mijn inschrijvingen voor de zondag (300mH en 200m) laten staan.

Ik werd in eerste instantie ingedeeld bij kogelstoten (vandaag waren de mannen), maar bij de eerste groep bleek al dat daar voor mij weinig te doen was.
Daarna geswitched naar speerwerpen, waar ik in ieder geval een Nederlands Record meemaakte.

En uiteraard weer heel veel bekenden gezien.

---

Warming-Up voor de 300mH

Tegenvaller: Verschillende wolkbreuken tijdens mijn warming-up!
Dat was niet voorspeld, dus ik had niet veel droge spullen bij me.
Wel ruimschoots genoeg reservekleding voor de eerste race, vanwege mijn ervaringen vorig jaar in Hengelo, en een paar jaar geleden in Emmen.
Maar na die race was ik wel ongeveer door mijn droge spullen heen ...

Insteek van de organisatie bleek te zijn, dat het eigenlijk niet de bedoeling was dat we op de baan gingen inlopen.
Maar (het snellere deel van) mijn horden-WU kan ik echt niet op een grasveld uitvoeren ...

Gelukkig was ik extra vroeg begonnen, en stonden de horden nog laag.
Dus toen de jury rond 08:30 langs kwam om de horden omhoog te zetten naar 91cm, kon ik ze vragen om een paar horden nog even op 76cm te laten staan.

Omdat ik inmiddels toch wat nat en koud begon te worden, heb ik mijn warming-up rond 09:05 beeindigd.
Ik had inmiddels wel door dat de afstand en de hordenhoogte vandaag geen probleem zouden zijn. Maar de snelheid zou nog een probleem kunnen worden ...
Dat gaf mij mooi de tijd om de resterende horden (en contra-gewichtjes) netjes op 91cm te zetten ...

Om 09:15 alvast even naar de Fysio gelopen, en zij bleek inderdaad al aanwezig te zijn.
Ruimschoots voldoende tijd om mijn kuiten los te masseren voor de race.

---

Finale 300mH V50, M60 en M65.

Aangezien ik deze keer geen tegenstander had in mijn leeftijdscategorie, vond ik de medaillelimiet deze keer niet al te belangijk.
Kampioen worden zonder tegenstander geeft immers altijd een "leeg" gevoel.
Vooraf dus even aan Aafke gevraagd of ze vandaag het Nederlands Record wilde aanvallen: Bleek niet het geval te zijn, dus ik hoefde niet extra snel te openen.

Mijn wedstrijdplan werd dus: Gewoon op gevoel openen, en proberen niet te ver achter Aafke te eindigen.
Dat plan kon echter meteen de prullenbak in, want ik was vrijwel meteen al mijn tegenstanders voorbij.
Dan maar een nieuw plan: Proberen een redelijk tempo aan te houden, en proberen netjes over elke horde heen te stappen.
Ging goed totaan de 6e horde: Blijkbaar maakte ik daar toch een soort sprong, want ik verloor opeens bijna mijn evenwicht.
Ik kon dit gelukkig goed herstellen, zag niemand voorbijkomen, en heb de race dus rustig afgemaakt:
Eindtijd was 53.29. Snel genoeg voor een gouden medaille, maar ruim 2 seconden langzamer dan mijn PR.

Belangrijkste resultaat was dat ik heel ben gebleven, zodat ik aan het eind van de dag nog een 200m kon proberen.
En ik kon deze race gewoon op mijn voorvoet blijven lopen, dus dat probleem zou ik deze keer niet hebben ...

---

Warming-Up voor de 200m

Eerst maar even naar de auto gelopen om droge schoenen en sokken aan te trekken. Helaas geen hardloopschoenen, dus ik wist al dat ik nog minstens eenmaal terug moest.
Nog even kunnen kijken naar de 200m-series van een paar trainingsmaatjes, en een debuterende clubgenoot naar het goud kunnen schreeuwen bij het hoogspringen.
Naast mijn boterhammen ook nog wat warms gegeten, maar ik heb er helaas niet aan gedacht om ook een soepje te nemen: daarvan warm je toch een stuk makkelijker op ...

Rond een uur of 3 toch maar begonnen aan mijn warming-up (op het grasveld), zodat ik om 15:50 toch nog even langs de fysio kon.
Inmiddels voelde ik al wel dat ik vandaag niet snel genoeg zou zijn voor het goud. Ik kwam bijvoorbeeld tijdens deze hele warming-up nog niet eens in de buurt van de snelheden die ik vanochtend haalde in mij horden-WU.
En de andere 2 deelnemers waren dit weekend een stuk beter in vorm dan ik ...
Aan het eind van de warming-up was ik in ieder geval warm genoeg om straks van start te gaan ...

---

Finale 200m M60.

Helaas had ik vandaag de buitenbaan geloot. Dus al mijn tegenstanders konden mij zien, terwijl ik de eerste passen niemand kon zien ...
Het enig mogelijk plan was dus: Zo hard mogelijk starten, en kijken of ik aan het eind van de bocht nog kon versnellen (slingshot-effect).
Maar Adry kwam in de eerste helft van de bocht al onderdoor, en de andere twee volgden niet veel later. Die bocht ging dus al een stuk langzamer dan in de competitie.

Ondanks luide toejuichingen van alle kanten had ik deze keer aan het eind van de bocht helemaal geen kracht meer over om nog te versnellen.
Voor mijn gevoel kon ik mijn "snelheid" de laatste 100m nog redelijk vasthouden, maar mijn 30.30 (+0.3 m/s) was slechts 3 tiende sneller dan in de competitie (waar ik zoveel pijn had dat ik de laatste 100m op de hele voet moest lopen).
Kortom: Veel te langzaam gestart, maar ik kon vandaag niet harder.

Na afloop net op tijd op adem gekomen om al mijn trainingsmaatjes naar 200m-goud of -zilver te schreeuwen in de jongere categorieën.
De man van de Korte Adem
Don_K
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

ma 20-06-2022 8:07

Mastercompetitie, 2e (en laatste) ronde, Amersfoort.

Sfeervolle wedstrijd, met name door de deskundige speaker Martijn Visscher.

Ik had nog steeds wat last van mijn achilles- en kuitblessure, dus ruimschoots de tijd genomen voor inlopen en warming-up.

Op de 100m was ik helaas geplaatst in de snelste serie, met tegenstanders die allemaal veel sneller waren.
Dus gewoon mijn eigen race gelopen, maar ik kwam weer niet op snelheid: 14.39, met een tegenwind van 2.2 m/s.

Op de 200m zat ik in de 3e van 5 series. Op papier was ik de snelste, maar met mijn huidige vorm was er maar 1 tegenstander die ik wellicht had kunnen verslaan (maar hij besloot niet van start te gaan).
Start was redelijk, en aan het eind van de eerste bocht zatik nog niet ver achter de rest. Ik kreeg echter het slingshot-effect wederom niet te pakken, en zag de andere 3 op het laatste rechte eind snel van me weglopen, keurig naast elkaar. De wind stond vandaag zo dat vrijwel iedereen de laatste 40 meter met een flinke windvlaag te maken kreeg. Een van mijn tegenstanders kwam daardoor zelfs ten val, waardoor ik voor het eerst sinds het NK Indoor niet als laatste eindigde op een 200m: 30.37 )-0.5 m/s).

Kortom: slechte tijden, maar in ieder geval iets sneller dan bij de 1e competitieronde.
Het belangrijkste resultaat was dat ik niet verder geblesseerd ben geraakt.
De man van de Korte Adem
Plaats reactie