Masters, Senioren, U18, U20 indoorwedstrijd - Assendelft
Eerst even mijn startnummer opgehaald.
Mijn spikes bleken onjuiste spikepuntjes te hebben voor deze hal (hoewel er een gewone Mondo vloer leek te liggen, maar ik had keramische spikepuntjes bij me die hier wel toegestaan waren.
De baan zeg er nogal bevroren uit, dus maar even nagevraagd of er op gelopen mocht worden - en dat bleek te lopen.
Maar vervolgens zag ik dat een heleboel atleten hun warming-up in de wedstrijdhal deden, gezien de kou besloot ik dat ook maar te doen.
Inmiddels was het bijna 10:00, dus besloten me vooral te concetreren op het inlopen, en daarna zo goed mogelijk de rest van de warming-up te doen.
Daar bleek ik voldoende tijd voor te hebben, dus vervolgens gewoon aan mijn horden-WU begonnen.
Aangezien er het eerste deel van de dag geen vlakke sprints waren, gewoon een baan opgeeisd (waarop Arnjan en Uli aansloten, werd dus een M50-baan).
Het was een beetje behelpen, want een deel van het gebied-voor-de-start (van de helft van de hal waar geen looponderdelen plaatsvonden) was ingericht als callroom.
Daarom na de 6m-oefeningen (die niet allemaal even soepel gingen) eerst even mijn spikepuntjes verwisseld.
Vervolgens nog even wat geoefend op 7m, en mijn spikes aangetrokken.
Met spikes aan even de baan gevoeld, een rustig sprintje getrokken, en de 7m geprobeerd - en toen was de tijd op.
De callroom binnengegaan en mijn kleding (vrijwel) op orde gebracht.
We zagen dat de wedstrijdbaan vrij was, dus we hebben alvast de blokken ingesteld (en de scheidsrechter gewezen op een foutje in de baanindeling).
Baanindeling werd gecorrigeerd (waardoor wij onze blokken opnieuw moesten instellen), ik gaf ze de tip om de nieuwe baanindeling nog even door te geven aan de ET (maar vergat dat ze hem ook moesten doorgeven aan de microfonist)
Ik bedacht mij, dat ik vandaag nog niets had gedaan op 84 cm.
Dus eerst snel even over wat horden gestapt.
Daarna de eerste horde genomen met een staande start vanaf 7m.
Vervolgens de eerste twee hordes met een blokstart (waarbij ik de tweede horde flink raakte).
Daarmee vond ik dat ik klaar was voor de race.
Na de start nam ik de tijd voor mijn eerste passen.
Bij de eerste horde nam ik met mijn linkerteen de horde even mee. Voor mijn gevoel had ik blijkbaar te weinig snelheid, want na de eerste pas propte ik er een extra pasje tussen.
Bij de tweede horde kwam mijn (alternatieve) aanvalsbeen iets teveel naar buiten (bij de volgende hordes ook).
En ik ging met name veel te hoog over de 4e en 5e horde heen.
Na de vijfde horde heb ik niet meer aangezet: Eindtijd was 11.13, tegen 10.22 voor Arnjan en 11.33 voor Uli.
Naast mijn dij voelde ik ook mijn kuit een beetje. Betekent dus dat ik twee spieren op tijd los moest krijgen voor de finale.
Ik merkte al snel dat dat niet zou lukken, dus heb ik me afgemeld voor de rest van de wedstrijd.
Aandachtspunten:
- Horde aanvallen met de knie.
- Goed doorlopen na de laatste horde!
- Denk aan de heup bij het bijtrekbeen!
- Let bij de eerste horde goed op de 5/4 maat.
- Goed versnellen tussen de hordes!
- Ontspannen tijdens de race !!!!!
- Hordenoefeningen bij lage snelheid niet wandelen, maar "step".
- Mik bij de 200mH voorlopig op een aanloop van 11 passen, gevolgd door een 9-pas.
Indoorwedstrijden 2022-2023
Indoor Utrecht 2 (en Indoor Clubkampioenschap Fit/Phoenix/U-Track)
Eerst 's ochtends vroeg een half uurtje ingelopen op het eekhoorntjespad, voordat ik scheidsrechter mocht zijn bij de clubkampioenschappen.
Om twee uur de laatste groep hoogspringers overgedragen aan een andere scheidsrechter, zodat ik nog een klein uurtje had voor mijn warming up.
Om 15:02 ging ik van start op de 50m, in een serie waarin we redelijk aan elkaar gewaagd waren. Tijd viel een beetje tegen: 7.21.
Mijn 60m was al om 15:42. Twee van mijn tegenstanders waren een stuk sneller.
De andere 2 waren op papier ongeveer even snel als ik. Tijdens de race ook, maar op het eind moest ik ze laten gaan.
Tijd viel zwaar tegen: 8.53
Mijn hordenrace zou pas om 17:05 zijn.
Maar op gegeven moment zag ik een paar horden staan die niet gebruikt werden.
Voor de zekerheid dus toch maar alvast een paar hordenoefeningen gedaan.
Ik durfde echter niet verder te gaan dan 6m.
Op gegeven mometn zag ik dat de horden klaar stonden op de juiste posities.
Heb dus maar even de spikes aangetrokken, en een keer vanaf de startlijn langs de horden gelopen met denkbeeldige horden. Was goed te doen.
Vervolgens rond 16:30 ook een keer de horden meegepakt, met staande start. Was ook goed te doen, maar ik merkte dat ik te langzaam over de horden ging.
Om 16:40 begonnen de hordenseries, maar ik was pas om 17:05 aan de beurt.
En om 16:55 merkte ik dat ik inmiddels teveel was afgekoeld ...
Bij mijn proefstart merkte ik, dat een 7-pas aanloop vandaag echt niet mogelijk was, en dat ik verderop in de race mogelijk in de problemen zou komen.
Ik besloot dus te switchen naar een 8-pas aanloop. Deze had ik nog nooit geoefend, maar ik gokte er op dat het goed zou komen als ik mij voldoende concentreerde op de afzet voor de eerste horde.
Ik merkte dat ik elke keer moest versnellen-tussen-de-hordes als ik de 3-pas wilde volhouden.
Dat heb ik geprobeerd, maar op de 5e horde lukte dat niet meer, die heb ik dus moeten nemen met mijn goede been.
Was dus in feite een rampzalige race, waarbij ik me telkens goed kon herstellen na de missers.
De tijd was daar ook naar: 10.80, dus niet goed maar ook weer niet al te slecth.
Aandachtspunten:
- Denk aan de voet bij het bijtrekbeen!
- Mik bij de 200mH voorlopig op een aanloop van 11 passen, gevolgd door een 9-pas.
Eerst 's ochtends vroeg een half uurtje ingelopen op het eekhoorntjespad, voordat ik scheidsrechter mocht zijn bij de clubkampioenschappen.
Om twee uur de laatste groep hoogspringers overgedragen aan een andere scheidsrechter, zodat ik nog een klein uurtje had voor mijn warming up.
Om 15:02 ging ik van start op de 50m, in een serie waarin we redelijk aan elkaar gewaagd waren. Tijd viel een beetje tegen: 7.21.
Mijn 60m was al om 15:42. Twee van mijn tegenstanders waren een stuk sneller.
De andere 2 waren op papier ongeveer even snel als ik. Tijdens de race ook, maar op het eind moest ik ze laten gaan.
Tijd viel zwaar tegen: 8.53
Mijn hordenrace zou pas om 17:05 zijn.
Maar op gegeven moment zag ik een paar horden staan die niet gebruikt werden.
Voor de zekerheid dus toch maar alvast een paar hordenoefeningen gedaan.
Ik durfde echter niet verder te gaan dan 6m.
Op gegeven mometn zag ik dat de horden klaar stonden op de juiste posities.
Heb dus maar even de spikes aangetrokken, en een keer vanaf de startlijn langs de horden gelopen met denkbeeldige horden. Was goed te doen.
Vervolgens rond 16:30 ook een keer de horden meegepakt, met staande start. Was ook goed te doen, maar ik merkte dat ik te langzaam over de horden ging.
Om 16:40 begonnen de hordenseries, maar ik was pas om 17:05 aan de beurt.
En om 16:55 merkte ik dat ik inmiddels teveel was afgekoeld ...
Bij mijn proefstart merkte ik, dat een 7-pas aanloop vandaag echt niet mogelijk was, en dat ik verderop in de race mogelijk in de problemen zou komen.
Ik besloot dus te switchen naar een 8-pas aanloop. Deze had ik nog nooit geoefend, maar ik gokte er op dat het goed zou komen als ik mij voldoende concentreerde op de afzet voor de eerste horde.
Ik merkte dat ik elke keer moest versnellen-tussen-de-hordes als ik de 3-pas wilde volhouden.
Dat heb ik geprobeerd, maar op de 5e horde lukte dat niet meer, die heb ik dus moeten nemen met mijn goede been.
Was dus in feite een rampzalige race, waarbij ik me telkens goed kon herstellen na de missers.
De tijd was daar ook naar: 10.80, dus niet goed maar ook weer niet al te slecth.
Aandachtspunten:
De man van de Korte Adem
Nationale CD Indoor, Omnisport
De zaterdag was als vanouds weer voor de D-junioren.
Ik stond de hele dag op Kogel.
Ik mocht beginnen in het veld, tegenover het jurylid-met-het-EDM-prisma.
Dat heb ik mooi kunnen doen op de manier zoals ik het bij de Trackmeetings in Utrecht altijd doe bij de lange werpnummers. (En omdat de afstanden bij kogel kort zijn, heb je dan bij CD's ruim voldoende tijd om tussen de 2 communicatie-momenten de kogel terug te brengen ...).
Dit jaar konden we alle groepen kwijt bij de kogelring in de hal, dus ik kreeg ook een aantal keer de rol met het prisma en de rol aan de ring.
Het liep als een speer: Volgens het chronoloog zouden we die dag tussen de 10 groepen slechts 2 keer pause hebben gehad, maar in de praktijk hadden we na elke groep wat rijd over.
De zondag was voor de C-junioren.
Ik was het grootste deel van de dag ingedeeld bij Polshoog. Daar zaten we echter vrij ruim in de juryleden.
Tegelijkertijd waren er bij enkele loopnummers juryleden nodig om de atleten op te vangen na de finish. Dus ik werd overgeplaatst naar de 60mH, 300m en 60m.
Bij de korte sprintnummers ging het er om, te voorkomen dat de atleten na de finish hard tegen de railing op zouden knallen. Die railing is immers heel wat zwakker dan het kussen dat daar wordt neergezet als de 5e 3n 6e baan aan de rondbaan worden toegevoegd ...
Die rol had ik 3 jaar geleden al eens gehad, maar toen waren we met 3 juryleden. Maar bij de 60mH kon ik dit gewoon in mijn eentje aan. En deze C-junioren zijn vrij gediciplineerd, je kunt dus heel eenvoudig zorgen dat ze het wedstrijdterrein snel genoeg verlaten.
Bij de 300m moesten de atleten eigenlijk worden tegengehouden voordat ze het verlengde van de sprintbaan bereikten. Maar dat deden ze grotendeels uit zichzelf al, dus in de praktijk kon ik ze meestal al in de richting dirigeren van het jurylid dat de hotseats (voor de voolopige nr's 1, 2 en 3) managede.
Het werd echt leuk toen de 300m en de 60m series tegelijkertijd bezig waren (toen kreeg ik er wel een tweede jurylid bij). Vooral lastig omdat je vanuit het verlengde van de sprintbaan niet alle startposities van de 300m kunt zien, en omdat de microfonist soms het verkeerde onderdeel aankondigde. Gelukkig kon ik wel steeds de startblokken van de 60m zien. Dus telkens als ik de startcommando's hoorde en zag dat de 60m-atleten niet reageerden, wist ik dat het om de 300m-start ging ...
Tussen de halve finales en finales van de 60m zaten nog wat hoogspringfinales.
Daar was ik ook ingedeeld, en ik leerde van de chef jury nog een paar handige trucjes.
Voor de 60m-finales vond ik dat ik echt een tweede jurylid nodig had: Bij zo'n 60m ligt de eindsnelheid merkbaar hoger dan bij een 60mH, en in de finale moeten zelfs de toppers voluit gaan ... Maar met 2 juryleden was ook dat goed te doen.
De zaterdag was als vanouds weer voor de D-junioren.
Ik stond de hele dag op Kogel.
Ik mocht beginnen in het veld, tegenover het jurylid-met-het-EDM-prisma.
Dat heb ik mooi kunnen doen op de manier zoals ik het bij de Trackmeetings in Utrecht altijd doe bij de lange werpnummers. (En omdat de afstanden bij kogel kort zijn, heb je dan bij CD's ruim voldoende tijd om tussen de 2 communicatie-momenten de kogel terug te brengen ...).
Dit jaar konden we alle groepen kwijt bij de kogelring in de hal, dus ik kreeg ook een aantal keer de rol met het prisma en de rol aan de ring.
Het liep als een speer: Volgens het chronoloog zouden we die dag tussen de 10 groepen slechts 2 keer pause hebben gehad, maar in de praktijk hadden we na elke groep wat rijd over.
De zondag was voor de C-junioren.
Ik was het grootste deel van de dag ingedeeld bij Polshoog. Daar zaten we echter vrij ruim in de juryleden.
Tegelijkertijd waren er bij enkele loopnummers juryleden nodig om de atleten op te vangen na de finish. Dus ik werd overgeplaatst naar de 60mH, 300m en 60m.
Bij de korte sprintnummers ging het er om, te voorkomen dat de atleten na de finish hard tegen de railing op zouden knallen. Die railing is immers heel wat zwakker dan het kussen dat daar wordt neergezet als de 5e 3n 6e baan aan de rondbaan worden toegevoegd ...
Die rol had ik 3 jaar geleden al eens gehad, maar toen waren we met 3 juryleden. Maar bij de 60mH kon ik dit gewoon in mijn eentje aan. En deze C-junioren zijn vrij gediciplineerd, je kunt dus heel eenvoudig zorgen dat ze het wedstrijdterrein snel genoeg verlaten.
Bij de 300m moesten de atleten eigenlijk worden tegengehouden voordat ze het verlengde van de sprintbaan bereikten. Maar dat deden ze grotendeels uit zichzelf al, dus in de praktijk kon ik ze meestal al in de richting dirigeren van het jurylid dat de hotseats (voor de voolopige nr's 1, 2 en 3) managede.
Het werd echt leuk toen de 300m en de 60m series tegelijkertijd bezig waren (toen kreeg ik er wel een tweede jurylid bij). Vooral lastig omdat je vanuit het verlengde van de sprintbaan niet alle startposities van de 300m kunt zien, en omdat de microfonist soms het verkeerde onderdeel aankondigde. Gelukkig kon ik wel steeds de startblokken van de 60m zien. Dus telkens als ik de startcommando's hoorde en zag dat de 60m-atleten niet reageerden, wist ik dat het om de 300m-start ging ...
Tussen de halve finales en finales van de 60m zaten nog wat hoogspringfinales.
Daar was ik ook ingedeeld, en ik leerde van de chef jury nog een paar handige trucjes.
Voor de 60m-finales vond ik dat ik echt een tweede jurylid nodig had: Bij zo'n 60m ligt de eindsnelheid merkbaar hoger dan bij een 60mH, en in de finale moeten zelfs de toppers voluit gaan ... Maar met 2 juryleden was ook dat goed te doen.
De man van de Korte Adem
Phanos Indoor
Vooraf buiten 3 kwartier ingelopen.
Afgesloten met een 100m ademhalingsoefening (Geen tijd voor een tweede, want ik vond dat ik 30 min voor aanvang in de wedstrijdhal moest zijn om de vloer en de hordes te voelen.
Mijn horden stonden al klaar in baan 6, met 76cm hordes in baan 2 t/m 5. (baan 3 was onbruikbaar, daar stonden de horden uit baan 1)
Dus maar heel kort even over wat (76cm) horden gestapt.
Vervolgens 2 keer over een 5 "horden" op 4m (afwisselend een 76cm horde en een denkbeeldige horde.
Daarna 1 keer in baan 2 (baan 1 is leeg) vanaf 9m over de eerste horde en verder in baan 1 elke 6m over een denkbeeldige horde.
Tenslotte 1x vanaf baan 6 geprobeerd, maar ik kwam niet dicht genoeg bij de horde uit ... ik bleek mijn spikes nog niet aan te hebben!
Even de baan gevoeld met mijn spikes, en tenslotte 1x vanaf baan 6 over de 1e horde en een denkbeeldige 2e horde (ik had de 2e en 3e horde even plat gelegd).
Dit laatste ging ietwat moeizaam, maar ik vond het goed genoeg. Dus horde 3 en 2 overeind gezet, en mijn trainingskleding alvast uitgetrokken.
Ik wist dus dat ik deze keer voluit moest starten om de eerste horde te halen.
Ik zat in een serie met 4 D-junioren die op papier een stuk langzamer waren.
Ze bereikten de eerste horde echter vrijwel tegelijk met mij, dus ik begreep dat ik naar de tweede horde toe een groter paslengte en een hoger pasritme nodig had.
Ik ging soepel over de tweede horde heen, en kon mooi versnellen naar de derde horde toe. Toen ik daar overheen ging, voelde ik helaas iets in mijn linkerhamstring: Foute boel!
Ik heb de race rustig afgemaakt, en mij meteen afgemeld voor de rest van de wedstrijd.
Mijn eindtijd was 10,46.
Dus een verbetering van mijn PR met 0.23s, maar het moet nog een stuk sneller.
Grootste probleem is nu dus die hamstringblessure ...
Aandachtspunten:
- Houd tijdens de training heel goed in de gaten wat je wel en niet wilt doen!
- Houd de hordenaanloop op 4¾-4¾-5¼-5¼-5¾-5¾-6¼ voetje, vanaf 50cm voor de startlijn ...
Vooraf buiten 3 kwartier ingelopen.
Afgesloten met een 100m ademhalingsoefening (Geen tijd voor een tweede, want ik vond dat ik 30 min voor aanvang in de wedstrijdhal moest zijn om de vloer en de hordes te voelen.
Mijn horden stonden al klaar in baan 6, met 76cm hordes in baan 2 t/m 5. (baan 3 was onbruikbaar, daar stonden de horden uit baan 1)
Dus maar heel kort even over wat (76cm) horden gestapt.
Vervolgens 2 keer over een 5 "horden" op 4m (afwisselend een 76cm horde en een denkbeeldige horde.
Daarna 1 keer in baan 2 (baan 1 is leeg) vanaf 9m over de eerste horde en verder in baan 1 elke 6m over een denkbeeldige horde.
Tenslotte 1x vanaf baan 6 geprobeerd, maar ik kwam niet dicht genoeg bij de horde uit ... ik bleek mijn spikes nog niet aan te hebben!
Even de baan gevoeld met mijn spikes, en tenslotte 1x vanaf baan 6 over de 1e horde en een denkbeeldige 2e horde (ik had de 2e en 3e horde even plat gelegd).
Dit laatste ging ietwat moeizaam, maar ik vond het goed genoeg. Dus horde 3 en 2 overeind gezet, en mijn trainingskleding alvast uitgetrokken.
Ik wist dus dat ik deze keer voluit moest starten om de eerste horde te halen.
Ik zat in een serie met 4 D-junioren die op papier een stuk langzamer waren.
Ze bereikten de eerste horde echter vrijwel tegelijk met mij, dus ik begreep dat ik naar de tweede horde toe een groter paslengte en een hoger pasritme nodig had.
Ik ging soepel over de tweede horde heen, en kon mooi versnellen naar de derde horde toe. Toen ik daar overheen ging, voelde ik helaas iets in mijn linkerhamstring: Foute boel!
Ik heb de race rustig afgemaakt, en mij meteen afgemeld voor de rest van de wedstrijd.
Mijn eindtijd was 10,46.
Dus een verbetering van mijn PR met 0.23s, maar het moet nog een stuk sneller.
Grootste probleem is nu dus die hamstringblessure ...
Aandachtspunten:
- Houd tijdens de training heel goed in de gaten wat je wel en niet wilt doen!
- Houd de hordenaanloop op 4¾-4¾-5¼-5¼-5¾-5¾-6¼ voetje, vanaf 50cm voor de startlijn ...
De man van de Korte Adem
-
- Lid
- Contacteer:
Balen van je blessure, Don
. Hoop dat het meevalt ...
Loop- en herstel-ze,
Bart

Loop- en herstel-ze,
Bart
Er is nog nooit iemand in zijn zweet verdronken.