Berenloop als beginner: halve of hele?

Aankondigingen, verslagen, tips, afspraken
Plaats reactie
sjezzz
Lid
Lid

wo 27-03-2024 0:28

Hallo allemaal,

Ik ben een beginnend hardloper en ben nu een beetje de smaak te pakken aan het krijgen. Sinds oktober loop ik twee à drie keer per week hard, gecombineerd met één à twee keer hockey. Ik loop regelmatig afstanden rond de tien, en heb gister voor het eerst een halve marathon gerend. Dit ging erg goed (ondanks dat mijn langste afstand hiervoor maar 13km was) en nu zit ik eraan te denken om me in te schrijven voor een hele marathon.

Nu zat ik te kijken naar marathons over ongeveer een half jaar en viel mijn oog op de berenloop. Terschelling is een eiland waar ik veel herinneringen heb liggen doordat ik er vroeger als kind en later als leiding heen ging voor een kinderkamp, en het lijkt me heerlijk om daar in de natuur te lopen. Echter, nu twijfel ik erover of een hele marathon te hoog gegrepen is. Overal lees ik dat de berenloop erg zwaar is, je gaat natuurlijk heuvel op en af en een deel over het strand. Daarom lijkt de halve een logischere keuze, alleen voelt het als een minder grote uitdaging omdat ik nu al de afstand van een halve marathon heb afgelegd en de run pas in november is. Daarnaast gaat de route van de hele precies langs de locatie van het kamp waar ik vroeger heen ging en door het stuk bos waar ik ook veel herinneringen aan heb, dus het lijkt me echt geweldig om daar te lopen.

Zijn er mensen hier die ervaring hebben met de berenloop en de zwaarte ervan, of zijn er anderen die mij advies kunnen geven of de hele berenloop te hoog gegrepen is voor een beginnend hardloper?

Ik ben een vrouw van 24, mijn tijd op de 10 km is meestal ietsje onder het uur en de halve marathon deed ik in 2 uur en 12 minuten.

Alvast bedankt!
Hens
Benefactor
Benefactor

wo 27-03-2024 14:01

Ik heb 'm nooit gelopen, maar het is bepaald geen geheim dat de Berenloop zwaar is.
Ik zou nog even genieten van je beginnerschap. Je hebt alle tijd om nog een paar halve marathons (er zijn er genoeg!) te lopen en wat meer ervaring op te doen en inhoud te krijgen. Kwa zwaarte zou de halve van Egmond een leuke vergelijkbare zijn. Duurt alleen nog bijna een jaar. :?
Misschien dan toch een halve Berenloop? Dan kun je vast uitgebreid proeven.
Ondertussen kun je al wel trainen voor een hele marathon. Je bent nog jong, dus het kan best snel gaan. Hoewel ook voor jonge mensen overbelasting op de loer ligt!
Hoe dan ook: neem wat meer tijd, volgend jaar is er weer een Berenloop en het jaar erna vast ook wel. :mrgreen:
Plaats reactie