Waar denken jullie aan tijdens een wedstrijd?

Aankondigingen, verslagen, tips, afspraken
Arnold
Lid
Lid

wo 19-11-2003 16:01

Dit is iets wat nog nooit ter sprake is gekomen: waar denken jullie aan tijdens een wedstrijd? Als ik naar mijzelf kijk, dan komt het er meestal op neer, dan ik 30% van de wedstrijd niet nadenk :D, 20% let ik specifiek op mn ademhaling in samenhang met het gene wat mn benen (moeten) doen, de rest (50%) is divers:... mooie tuin.. das een goede haas... wat is mn tijd? ...wat eten we vanavond? ...is het bier goed in de Fuik?

Tijdens mn trainingen ben ik altijd veel meer geconcentreerd dan tijdens een wedstrijd. Dan denk ik misschien maar voor 5% aan dingen die over divers vallen.

Kheb een goede trainer :D

Hoe zit dit met jullie?

Arnold
Ruthje
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

wo 19-11-2003 17:45

meestal iets in de trant van "shit, die 5 km lijkt nu toch wel veel langer dan tijdens mijn trainingen" :D
grapje!
Ik heb meestal de neiging, maar da's waarschijnlijk omdat ik nog beginneling ben, van fel naar de andere lopers te beginnen kijken en naar hun loopstijl, of ze zweten of niet, of ze rood zien enz...
paganpaul
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

do 20-11-2003 9:15

Zoveel wedstrijden heb ik ook nog niet gelopen. En ik ben ook niet echt van plan om er veel te doen, op dit moment.
Als ik terug denk aan zondag, dan ben ik vanaf het begin heel intens met mijn lijf en omgeving bezig. Hoe het aanvoelt, hoe ik beweeg, de temperatuur/spieren/houden en zo. Ook let ik een beetje op wie er om me heen loopt, of ik plaats heb.
Naarmate ik verder kom wordt het meer het ritme waar ik op let, en op een bepaald punt kom ik in een roes waarin ik me heerlijk voel en enkel maar door wil lopen.

:)
Paul uut Kuuk
Andreadlock
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

do 20-11-2003 14:45

tijdens de trainingen let ik voor 80% op alles behalve waar een trainer op zou letten, vooral op de langere stukken. Het moet immers wel een aardigheidje blijven. Ik krijg vaak goede ingevingen voor mijn werk, prive etc. En flink om me heen kijken, de natuur. Kortom, lekker leeg lopen. Op korte, snelle stukken denk ik vrijwel alleen maar aan mijn fysieke toestand, ik zie vrijwel niets om me heen.
Bij 'wedstrijden' ben ik 60% aan het genieten van mijn omgeving (weer, supporters, snelheid, andere lopers), voor het overige probeer ik te concentreren (en hoofdrekenen) op tussentijden in relatie met de taal van mijn lichaam.
Andre
DA6XE3H - de chip heb ik, nu nog champion.
evelyne
Miss Chat'n'Run 2006
Miss Chat'n'Run 2006
Contacteer:

do 20-11-2003 22:14

Als het niet lekker meer gaat probeer ik er aan te denken dat ik soepel moet lopen , en niet ploeteren/harken/hangen. Verder denk ik veel aan kilometertijden, reken ik dan om in eindtijd.
Kenneth
Lid
Lid

do 20-11-2003 22:54

Als ik aan het trainen ben denk ik aan vanalles. Hoe harder het gaat, hoe minder ik wegmijmer en hoe meer ik mij concentreer op mijn benenspel en ademhaling.
In een wedstrijd (nog maar weinig ervaring mee) tracht ik te genieten van de omgeving (natuur/woningen/supporters). Eens de wedstrijd reeds gevorderd is, tracht ik lopers in het vizier te nemen die ogenschijnlijk (nog) meer op hun tandvlees zitten dan ikzelf. Dat geeft mij moed en kracht om door te gaan en nog eens alles te geven!

Kenneth
janos
Lid
Lid

vr 21-11-2003 1:18

Ik denk ook vaak aan als ik het gehaald heb zo dan staat er een lekker biertje op me te wachten.

smile

Janos
DeHaagseRègâh
Lid
Lid
Contacteer:

vr 21-11-2003 8:50

Ik vind het lekker om af en toe nergens aan te denken en door de kadans van je voetstappen in een soort van trance te raken.

Soms overvalt me een neurotisch gedrag. Dan moet ik van mezelf bij een volgende lantaarnpaal zijn voordat er een auto mij ingehaald heeft. Ik leg mezelf dan ook een straf op, bijvoorbeeld een bezoek aan mijn schoonmoeder.
Dat l(ij)eid er soms toe dat ik een verschrikkelijke sprint moet trekken. In het geval van dit voorbeeld komt er dus écht geen auto voorbij al moet ik voor die auto gaan liggen.
Verder ben ik wel (redelijk) normaal hoor! 8)
You do what you can for as long as you can, and when you finally can't, you do the next best thing. You back up but you don't give up. Chuck Yeager
http://www.dehaagseregah.nl
paganpaul
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

vr 21-11-2003 10:34

De Haagse Règâh schreef: Verder ben ik wel (redelijk) normaal hoor! 8)
Woehahahahahaa!!! Ik zat me rot te lachen!!! :-)

Paul
boco
Mister Chat'n'Run 2005
Mister Chat'n'Run 2005
Contacteer:

vr 21-11-2003 11:02

Tijdens een wedstrijd denk ik niet zo heel veel na.
Onlangs heb ik geleerd dat mannen dat heel goed kunnen; nergens aan denken. Voor vrouwen schijnt dat veel moeilijker te zijn. Herken je dit:
Man zit op de stoel/bank voor zich uit te kijken.

vrouw: "Waar denk je aan?"
man: "Nergens aan schat." :?:
vrouw: "Ja, ja dat zal wel weer."
man: Echt, ik zou niet weten waar ik aan denk" :(
vrouw: Joh, laat je nakijken, dat kan helemaal niet, je denkt toch wel ergens aan? 't Zal wel weer aan ........... zijn." ( op de stippen kun je naar believen invullen: voetbal, sex, drank, rock&roll of iets anders :oops: )

Ik denk dus bijna nergens aan als ik loop; heerlijk! Volgens mij is dat één van de belangrijkste aangename kanten van het hardlopen. Verstand op nul, blik op oneindig en lekker stampen maar!
In een wedstrijd probeer ik de lastige momenten te overwinnen door een vergelijking te maken met afstanden die ik in de eigen omgeving al eens heb gelopen en me zelf toe te fluisteren: Ooo, maar dit heb je al zo vaak gedaan, dit kun je best volhouden. Of: Ooo, 't is nog maar een klein stukkie.... en dat vergelijk ik in m'n hoofd dan weer met een bekende loopafstand in eigen omgeving.
Op de allerlastigste stukken, als ik bijna wil gaan wandelen of de laatste paar honderd meter voor de finish gebruik ik een tip van Paula Radcliff. Ik ga op de passen van m'n linker been(rechts kan ook) tot 100 tellen. Zo van: "Nou nog even tot de 100 en dan kun je weer wat rustiger gaan"
Dat helpt mij echt! Ik ga er zelfs op die momenten weer harder, ritmischer en steviger tegenaan: één...twee...drie.. :twisted: En aan het eind loop je gewoon rustig door of begin je zonodig opnieuw te tellen. Ondertussen kijk ik de weg af en probeer ik in te schatten op welke plek ik m'n honderdste pas neer zal zetten. Dat bevordert ook het vooruitkijken en hoofd hoog houden.

Zo doe'k dat.
't Giet oe goed, bi'j al wa'j doet!
If you've reached your goals, you haven't set them high enough.
Walter
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

vr 21-11-2003 11:16

Wat dacht je anders dan de wedstrijd zelf.
Hoe kan ik zo snel en goed mogelijk het tempo lopen waar ik voor ga(5min/km)en dit vasthouden.Hoe kan ik zo taktisch en strategisch mogelijk lopen.Ik probeer bijna altijd in een groepje te lopen.
Ook erger ik mij aan lopers die mij onnodig voor de voeten lopen maar laat me er niet door beinvloeden.
De gehele truccendoos gaat open om mijn doel te bereiken want automatisch gebruik ik al mijn ervaring en alle andere sluwheden zoals bijv uit de wind lopen enz enz.De vraag die ik mij stel is:hoe ver moet ik nog,hoe staat mijn lichaam er voor en hoe kan ik dit in balans brengen;hoe kan ik er voor zorgen dat ik bij wijze van spreken 1 op 1 loop.Tijdens de wedstrijd ben ik dus altijd met mijzelf en de wedstrijd bezig.Ik ben uiterst gedreven en geconcentreerd.Heb ik over gehouden van toen ik nog wedstrijdloper was

Walter

P.S.Toen ik nog jong was en dat is heel erg lang geleden
liep ik net zo snel als Marcel
Speedy
Lid
Lid
Contacteer:

wo 26-11-2003 2:08

Bij trainingen denk ik aan veel denken vaak zoals van de week iemand me verteld over haar vlucht uit Rwanda.
als je dan aan slechte dingen gaat denken ga je vaak ook nog es te hardlopen .....
maar soms is het nagenieten van bv Berlijn of vooruitblikken op Barcelona.
of geniet van de natuur.

Bij wedstrijden is het vaak anders
- letten op me ademhaling
- letten op de andere deelnemers
- letten waar ik tussen door kan
- letten op de toeschouwers (bekenden enzo )
- soms letten op de tijd
- letten dat ik het overzicht hou

en dan bij de finisch moet ik er opletten dan ik niet door loop naar mijn gehaktbal die gebraden is in croma....

dus teveel om op te letten dus nadenken is er niet echt bij 8O
Ronaldh
Lid
Lid
Contacteer:

wo 26-11-2003 8:48

Ik behoor tot de groep rekenaars tijdens een wedstrijd, tussentijden omzetten naar einddtijden dus. Verder ben ik vooral bezig met de wedstrijd. Hoewel ik mijn gedachten weleens af laat leiden als ik een leuke dame passeer, gepasseerd wordt door .., of in het publiek zie zwaaien.

Misschien moet ik toch iets meer aan de rest denken zodat ik wat meer relaxed blijf en minder krampachtig wordt.

Tijdens rustige duurlopen in de training heb ik energie over om mijn gedachten alle kanten op te laten gaan.

Ronald
Leonie
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

wo 26-11-2003 9:09

Ik denk vooral aan de finish :D
dijkloper
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

wo 26-11-2003 9:15

Ik moet bekennen dat het in mijn hoofd meestal een ongestructureerde bende is, tijdens trainingen, tijdens wedstrijden, als ik mijn werk doe (sssst), thuis, kortom, bijna altijd.

Wel komt het voor dat ik tijdens het lopen geniale oplossingen bedenk voor problemen op mijn werk, die echter bij nadere uitwerking toch niet zo geniaal blijken te zijn, dan wel gewoon weer uit mijn hoofd verdwenen zijn. Een enkele keer levert het toch nog wat op. Wat het in elk geval oplevert is meer 'peace of mind', en dat is ook al heel wat waard.

Peter
Plaats reactie