sportvasten

Alles over eten en drinken, recepten, afvallen, Atkins, tips ed.
Tante_Bep
Lid
Lid

do 08-09-2011 12:19

Wat een ontzettend leuke discussie.
Ik ben het eens met verschillende meningen van 'commercieel gewauwel' tot 'het werkt wel'.
Het beste leek mij dan ook om het zelf te proberen aangezien er nog geen 'echt' wetenschappelijk bewijs voor is.

In maart 2011 heb ik mijn eerste sportvasten kuur gedaan. Niet onder leiding van een coach voor 300 euries maar gewoon op eigen houtje.
Eerst goed onderzocht wat de bestanddelen van de supplementen waren die door sportvasten.nl worden verkocht en toen zelf naar de sportvoedingwinkel gegaan en zelf wat potten met pillen bij elkaar geschraapt. Voor nog geen 100 euries was ik klaar. Vervolgens het voedingsprotocol bestudeert en gaan.
Ik heb alles geblogd op twitter. Sommige verklaarden mij voor gek en zeiden dat het gevaarlijk was wat ik deed.

Ik heb dit gedaan in mijn voorbereiding op de 60 van Texel, een ultraloop. Ik dacht daar kan ik wel wat extra vetverbranding gebruiken.

Resultaat, in 9 dagen 5 kilo kwijt. Buikvet flink verminderd.
Ik werd 49ste op de 60 van Texel in de zwaarste editie ooit (meeste uitvallers).

Ik denk dus dat het sportvasten geholpen heeft want in de vorige editie werd ik 105de.

Ik ben vooral mentaal sterker geworden van sportvasten. Ik heb geleerd dat als je lichaam tijdens een wedstrijd om voeding schreeuwt je het best nog wel een poosje kan volhouden. Eten is een gewoonte, een gedragspatroon.

Nu zitten die 5 kilo's er weer aan. Oorzaak, ik hou van snoep, koek en junkfood en vooral na 8 uur 's avonds is dit funest.

Daarom ben ik nu weer begonnen met sportvasten, weer op eigen houtje. Ik zit nu op dag 2.
Ik ga tussen 1 oktober en 6 november 3 marathons lopen, 2 daarvan worden aangemerkt als de zwaarste van Nederland.
Het is allemaal kort dag en we zullen zien of het sportvasten me daarbij helpt.

Volg me op twitter @tante_bep als je het verloop van mijn sportvasten wilt weten, mijn trainingen en de uitslagen van de marathons.

Your body is not a temple, it is a laboratory.
Crash and learn

En als je denkt dat je moe bent, moet je stoppen met denken.
mattiman
Lid
Lid
Contacteer:

do 08-09-2011 12:30

Wat misschien nog wel een misverstand is over die vetverbranding: er wordt gesproken over een soort "switch", alsof spieren het ene moment alleen suikers verbranden en het andere moment alleen vet. Dat klopt niet. Het energieverbruik in spieren is op ieder moment een combinatie van glucose en vetverbranding (en zelfs eiwitten). Afhankelijk van de voedingsstatus en het nivo van inspanning is de verhouding tussen deze drie anders. Ben je in rust of bij hele lichte inspanning, wordt 95% van het energieverbruik door vetverbranding gerealiseerd. Ben je voluit bezig (zeg sprinten), dan is het nagenoeg alleen suikerverbranding. En daartussen heb je alle varianten. Bij een matig intensieve duurloop zit je misschien op 50/50%. Ben je lang aan het wandelen verbrand je 80% vet en 20% koolhydraten. Ook neemt het aandeel vetverbranding toe naarmate suikervoorraden afnemen.

Bijna iedere (duur)training vergroot de capaciteit van je spieren om beter vet te kunnen verbranden. O.a. door veranderingen in enzymen, capillarisatie, etc.

Over de effectiviteit van dat sportvasten durf ik verder niet veel te zeggen. Op basis van de summiere informatie die ik uit deze draad haal, vraag ik me wel af:
- korte termijn vasten heeft vaak een jojo effect op lange termijn tot gevolg. Hoe voorkom je dat dat gebeurt?
- extreme dieeten hebben vaak nadelige bijverschijnselen (je hebt immers tijdelijk allerlei belangrijke voedings tekorten). Hoe erg/schadelijk zijn die?

Mijn eigen, subjectieve, mening is dat uiteindelijk op de lange termijn, iedereen naar een soort balans toegaat die hoort bij zijn/haar dagelijkse energieverbruik en energieinname. Beweeg en sport je veel of weinig, hoe eet je? Iemand die chronisch te veel eet en beweegt wordt langzamerhand steeds dikker. Iemand die altijd voldoende beweegt zal op gewicht blijven. Iedere dag een stukje naar je werk fietsen en een paar snacks bij de koffie/thee laten staan kan over een periode van 15 jaar het verschil zijn tussen een 86kg wegende persoon zonder conditie of een 72kg wegende gezond actieve persoon. Het is dus de kunst je leven zo in te richten dat je voldoende beweegt en gezond eet. Als je hobbie echt is het eten van taart en snacks en je hebt echt een hele grote hekel aan bewegen, dan zal dat niet makkelijk zijn. Dan is een abbonement op de sportschool met een goede begeleiding van sportinstructeur en/of dietist wellicht behulpzaam.

En misschien dat voor sommigen een eenmalige, radicalere kuur/event als dat sportvasten werkt.
George
Lid
Lid
Contacteer:

do 08-09-2011 12:40

Tante_Bep schreef: Nu zitten die 5 kilo's er weer aan. Oorzaak, ik hou van snoep, koek en junkfood en vooral na 8 uur 's avonds is dit funest.

Daarom ben ik nu weer begonnen met sportvasten, weer op eigen houtje. Ik zit nu op dag 2.
Ik weet niet of het had geholpen, als je de 10daagse training m.b.v een goede coach had gedaan en vooral ook daarna af en toe adviezen van zo'n coach had kunnen opvolgen, of je dan ook weer 5 kilo zou zijn aangekomen.
Zoals iedereen kan lezen, volgt na de 10daagse training een zgn. "keep the switch"-periode. Dus om de vetverbrandingsmodus in stand te houden. Je kunt echter weer terugvallen naar de suikerverbranding zoals wel blijkt uit je verhaal, maar je kunt dat op eenvoudige wijze voorkomen. Welke maatregelen, hangt van vele factoren af, vandaar dat het handig is een buitenstaander af en toe eens mee te laten kijken. Daardoor kun je snoep etc. eten zonder aan te komen. Ten eerste verandert bij velen hun zin in snoep radicaal: ze hebben - zonder discipline!! - gewoon geen zin meer in snoep. Ten tweede: Bij mij was het juist andersom: ik ging weer snoep etc eten zonder schadelijke gevolgen. (vroeger kwam ik geheid ook aan van snoep). Het nuttigen daarvan gebeurt echter vanzelf slechts af en toe en van zelf in beperkte mate. Zoals ik al zei: erg relaxed. Ik eet over het algemeen vers, onbewerkt, onbespoten, zonder hormonen, zonder antibiotika, voedsel van duurzame bedrijven, maar dat is weer een ander verhaal.......
George
Lid
Lid
Contacteer:

do 08-09-2011 12:56

mattiman schreef:Wat misschien nog wel een misverstand is over die vetverbranding: er wordt gesproken over een soort "switch", alsof spieren het ene moment alleen suikers verbranden en het andere moment alleen vet. Dat klopt niet.
Ik raad je toch echt aan de wetenschappelijke artikelen te lezen die ik genoemd heb en/of sportvasten.nl op te zoeken en op het tabblad "achtergronden" te klikken en die artikelen te lezen. Natuurlijk is er een mengsel van vet- en glucoseverbranding afhankelijk van de inspanning, alleen door de 10 daagse training, switchen de Type 2A spieren meer naar vetverbranding. Alle andere spieren blijven hetzelfde.
En sportvasten heeft niets te maken met korte termijn vasten, want het is helemaal geen vasten, (zie ook de grafiek met de vergelijkingen met dieten, vasten sportvasten), het is SPORTvasten, kortom een training van de Type 2A spieren, je geeft een hele specifieke (nieuwe) prikkel aan het lichaam en daarvoor moet het lichaam een oplossing voor zien te vinden....meer niet...maar met grote effecten. (Vetverbranding, hormonen, aanmaak van mitochondriën etc etc,..... lees!). Het is dus ook helemaal geen extreem dieet, want het is geen dieet.

En het is ook niet eenmalig, want de training gaat door na die 10 dagen.
iRun
Lid
Lid
Contacteer:

do 08-09-2011 12:59

Ik lees een aantal mooie ervaringen met sportvasten. Het klinkt me nog steeds vrij heftig in de oren en ik zie het mezelf ook nog steeds niet zomaar doen maar begin er misschien wel wat meer open voor te staan. Wat mij betreft iig goed te zien dat er personen zijn die niet gelieerd zijn aan een sportvast organisatie maar toch erg positief zijn!

@mensen met ervaring in sportvasten: hoe is wat jullie betreft je verzuringsweerstand/ kracht in de benen verandert (gesteld dat deze al verandert is)?

Ik stel de vraag omdat ik in principe loop om voor het ski seizoen goed in vorm te zijn. Hiervoor moeten oa mijn benen sterk zijn en niet snel verzuren tijdens vrij grote belasting (vergelijk squatten op een instabiele ondergrond met wat extra gewicht). De tijd dat ik verzuring in mn benen kan uitstellen (= in mijn vocabulair verzuringsweerstand) is dus erg belangrijk. Die weerstand hangt samen met de samenstelling van het type spiervezels dat aanwezig is, althans dat denk ik. Met alle (= echt heel veel) respect voor ultralopers denk ik dat hun overwegend slow twitch spiervezels hier minder geschikt voor zijn...

Vandaag mijn vraag... Moet ik op dit vlak vooruitgang of achteruitgang verwachten zou ik een dergelijk heftig traject inzetten?
Nog steeds geveld door een achillespeesblessure. Helaas nu ook de knieeen in de puin... (ik hoop dat ik ooit weer kan hardlopen).
mattiman
Lid
Lid
Contacteer:

do 08-09-2011 13:22

@George: ik heb genoeg wetenschappelijke artikelen gelezen over sport, voeding en spieren om te weten hoe het werkt met spieren en de energievoorziening. M'n boekenkast staat er vol mee.
(heb bewegingswetenschappen aan de VU gedaan)

Ik schreef mijn reactie om aan te geven dat er helemaal niets "speciaals" gebeurt als je minder gaat eten en/of meer gaat sporten. En dat er geen "switch" is. Natuurlijk ga je meer vet verbranden als je minder gaat eten en meer beweegt. En train je je spieren in vetverbranding. En veranderen er dingen in de spiersamenstelling en opbouw. Sla een willekeurig eerstejaars (sport)fysiologieboek open en je kunt er alles over lezen. Die term is gewoon een handige marketing term om het verkopen van hun diensten en/of producten aan de leek te vergemakkelijken.

Een "unieke trainingsmethode" die een "verbluffende metabole switch" teweeg brengt klinkt gewoon beter dan "door veel training en aanpassing van je voedigsgewoonte passen je spieren zich aan en val je op de duur af".

Ik geloof zelf toch meer in een duurzame verandering in leefstijl waardoor je, zonder veel moeite, blijvend fysiek in conditie en op gewicht blijft. Dan hoef je niet, zoals Tante_bep, opnieuw een zwaar "traject" te volgen om de kilo's die er weer aangekomen zijn er weer af te krijgen (het jojo effect). Maar goed, zoals ik al eerder aangaf, als iemand denkt dat het voor hem/haar werkt, zal ik je niet tegenhouden.
Tante_Bep
Lid
Lid

do 08-09-2011 14:03

@George: Een jojo effect is normaal als je je voedingspatroon en bewegingspatroon verandert. In mijn geval dus minder trainen en meer koolhydraten op de verkeerde momenten eten. Daar heb ik geen problemen mee. Iedere sporter weet dat als hij minder traint zijn conditie langzaam achteruit gaat. Daar is niks mis mee en daar heb ik geen coach voor nodig. Hoogstens heb ik een coach nodig om gemotiveerd te blijven. :D Maar de boog kan niet altijd gespannen staan.
@mattiman: Ik ben het helemaal met je eens. Dat sportvasten is een commerciele marketing truuk daarom doe ik het goedkoper en op eigen houtje. En het volgen van een zwaar traject is nou eenmaal de weg naar een goede prestatie. Zonder zwaar traject geen goede prestatie.
@allen, die kilo's die er weer aan kwamen zijn geen probleem, ik ben een mager mannetje. Het gaat me vooral om de vetzuurverbranding en mentale weerbaarheid.
Tante_Bep
Lid
Lid

do 08-09-2011 14:11

@irun: 's winters doe ik aan snowboarden. Ik bereid me daarop voor door te squaten op een medicine ball. Daar train je kracht en coordinatie mee. Sportvasten zal je vetzuurverbranding verbeteren en je wordt er mentaal sterker van. Want zwaar is het zeker. Wat mij steeds verwondert is hoe hard en lang je nog kan trainen zonder voedsel in je lijf.
Dat is een mooie ervaring.
George
Lid
Lid
Contacteer:

do 08-09-2011 14:19

mattiman schreef:@George: ik heb genoeg wetenschappelijke artikelen gelezen over sport, voeding en spieren ........

...... als iemand denkt dat het voor hem/haar werkt, zal ik je niet tegenhouden.
Ja dat dacht ik ook: nu weet ik wel genoeg van voeding, sport etc. (na 20 jaar studie)......maar omdat ik open ben en af en toe in de modus ga: "ik weet helemaal niets" (Sokrates of was het Plato?), was ik toch wel weer verrast over de onderzoeken die Remco Verkaik gebruikt en vooral zijn interessante combinatie van bekende onderzoeken. Zoals je wsl. weet is creativiteit een nieuwe combinatie van oude dingen.

Ik denk niet dat het werkt: het werkt.......bij mij. De meeste mensen denken te veel...ik dacht ook vroeger dat ik iets voelde, nu voel en beleef ik gewoon. Is een stuk leuker en effectiever!

en jouw uitspraak:"door veel training en aanpassing van je voedingsgewoonte passen je spieren zich aan en val je op de duur af". Klopt gewoon niet m.b.t de sportvastentraining: 10 dagen is niet veel en je voedingsgewoonten aanpassen, klopt m.b.t sportvasten ook niet. Je hoeft helemaal niets aan te passen...dat gaat van zelf! Het zelfreguleringsmechanisme van het lichaam neemt het over en dat voelt als vanzelf.

En ja, je moet soms het eenvoudig uitleggen aan de leek, wat is daar mis mee? zoals Vicky al boven uitlegde zij is helemaal niet geïnteresseerd in allerlei wetenschappelijke bewijzen (Vicky: "Ik ga uit van wat anderen vertellen en in het bijzonder mensen die de kuur zelf gedaan hebben en hoe die zich voelen. Da's voor mij veel belangrijker dan letters op papier van mensen die misschien een titel hebben, maar niet zelf 10 dagen sportvasten gedaan hebben"). Jouw opmerkingen gaan uit van te kwader trouw iets willen verkopen door misleiding. Weet je wat echte misleiding was: De vethypothese van Ancel Keys, die werd verkocht als waarheid, waardoor we al tientallen jaren magere produkten eten en om er toch nog wat smaak aan te geven de produkten volstoppen met smaakversterkers en snelle koolhydraten en slechte plantaardige vetten, die ontstekingsreacties veroorzaken (smeer nog eens wat Becel op je boterham). Er is geen enkel verband tussen het eten van dierlijke vetten en hart- en vaatziekten, maar voor de "vaag geïnformeerden" is het nog steeds een waarheid als een koe......leuke woordspeling al zeg ik het zelf :D
maar dat staat in alle tekstboeken op de universiteit!?
vicky
Lid
Lid
Contacteer:

do 08-09-2011 14:22

Tante_Bep schreef:Wat mij steeds verwondert is hoe hard en lang je nog kan trainen zonder voedsel in je lijf.
Dat verwondert mij ook. Had gedacht zo langzamerhand met trillende handjes en knikkende knieen rond te lopen, maar niks is minder waar :)
George
Lid
Lid
Contacteer:

do 08-09-2011 14:51

vicky schreef:
Tante_Bep schreef:Wat mij steeds verwondert is hoe hard en lang je nog kan trainen zonder voedsel in je lijf.
Dat verwondert mij ook. Had gedacht zo langzamerhand met trillende handjes en knikkende knieen rond te lopen, maar niks is minder waar :)
Ja dat stamt nog uit de oertijd, waar we eigenlijk "sporten" (lees: jagen en verzamelen) wanneer we honger hadden; we konden immers niets opbergen in koelkasten etc. dus we kwamen in actie wanneer we weer honger hadden. Dus dat is de mens eigenlijk altijd al gewend geweest en heeft allerlei mechanismen ontwikkeld om dat te kunnen. (o.a. vetverbranding). Pas de laatste tijd denken (!) we dat we eerst allerlei gelletjes en sportdrankjes tot ons moeten nemen en bergen bananen, peperkoeken moeten eten. Ook krachttraining gaat veel beter op een lege maag. Zelfde reden, we moesten namelijk na het schieten van de dieren of nadat ze in een valkuil gelokt waren, die beesten toch naar het basiskamp verslepen.....allemaal nuchter.

Het hele sportvasten is - volgens mijn interpretatie - gebaseerd op dit miljoen jaren oude principe. Die mens was fit, slank, gespierd en in staat snel, erg lang te lopen (dagen) en explosieve krachtsinspanningen te leveren. Bovendien had hij geen ouderdomsziekten, zoals hart-en vaatziekten, kanker, diabetes 2, alzheimer etc.
mattiman
Lid
Lid
Contacteer:

do 08-09-2011 15:07

@George: ik heb geen tijd om overal op in te gaan, maar ik wil wel kort benadrukken dat ik helemaal niet wil suggereren dat er "kwade opzet" of misleiding in het spel is. Ik had het over marketing. Handig weten te verkopen. Daar is verder in principe niets mis mee. De melkboer verkoopt zijn melk, de groenteboer zijn groenten. De bank zijn "nieuwe" spaarproducten.

En als mensen "open willen staan" voor nieuwe dingen en dat willen proberen is dat allemaal prima.

Maar sta mij ook toe om als nuchtere observant met een sportwetenschappelijke achtergrond mijn opmerkingen te plaatsen waarin ik uitleg dat er misschien niet echt iets nieuws aan de hand is in die "sportvast" methode. Dat het misschien gewoon een combinatie is van een aantal goede basisdingen (meer/veel sporten, minder eten, goede begeleiding, lange termijn plan dat vast te houden), maar dan in een nieuwe term gegoten.
Tante_Bep
Lid
Lid

do 08-09-2011 15:59

George schreef:Pas de laatste tijd denken (!) we dat we eerst allerlei gelletjes en sportdrankjes tot ons moeten nemen en bergen bananen, peperkoeken moeten eten.
Ja en daarom gaan we sportvasten met allemaal pilletjes en poedertjes.
WHOEHAA!
loopgek
Lid
Lid
Contacteer:

do 08-09-2011 16:07

mattiman schreef:@George: ik heb geen tijd om overal op in te gaan, maar ik wil wel kort benadrukken dat ik helemaal niet wil suggereren dat er "kwade opzet" of misleiding in het spel is. Ik had het over marketing. Handig weten te verkopen. Daar is verder in principe niets mis mee. De melkboer verkoopt zijn melk, de groenteboer zijn groenten. De bank zijn "nieuwe" spaarproducten.

En als mensen "open willen staan" voor nieuwe dingen en dat willen proberen is dat allemaal prima.

Maar sta mij ook toe om als nuchtere observant met een sportwetenschappelijke achtergrond mijn opmerkingen te plaatsen waarin ik uitleg dat er misschien niet echt iets nieuws aan de hand is in die "sportvast" methode. Dat het misschien gewoon een combinatie is van een aantal goede basisdingen (meer/veel sporten, minder eten, goede begeleiding, lange termijn plan dat vast te houden), maar dan in een nieuwe term gegoten.
Als ik me nou ook zou kunnen beheersen zou ik misschien wel bijna net zo keurig kunnen verwoorden als hierboven gedaan is.
Hardlopen kent geen wetten: hardlopers hebben opvattingen.
Loopgek heet in het echt JanWillem zie ook www.loopgek.nl
George
Lid
Lid
Contacteer:

do 08-09-2011 17:11

Tante_Bep schreef:
Ja en daarom gaan we sportvasten met allemaal pilletjes en poedertjes.
WHOEHAA!
Jouw opmerking berust duidelijk op gebrek aan informatie van deze training:
als de coaches het goed doen, analyseren ze of er tekorten zijn m.b.t mineralen, vitaminen en macronutriënten. Dat wordt aangevuld met pilletjes. Voor de kuur. Tijdens de kuur worden er een uitgekiend aantal aminozuren gegeven, zodat er geen spierverlies ontstaat en een multi en visolie.
Dat is allemaal terbevordering van het proces. Dus wat is er mis aan aanvulling van tekorten en vermijding van spierverlies?

Daarna ligt het helemaal aan het individu of er nog wat nodig is. In mijn geval bijvoorbeeld: ik heb wel een paar dingen uitgeprobeerd, maar bij mij is het niet nodig en anderen hebben baat bij een aantal produkten die helpen bij een verdere vetvermindering en aanvulling op tekorten mochten die er nog zijn.

Boven heb ik gepraat over spullen die zogenaamd energie moeten geven voor een duurloop; dit, terwijl dat helemaal niet nodig, zoals je zelf hebt kunnen constateren. Natuurlijk hebben profs het wel nodig op een marathon of een kortere afstand zoals de 10K, waardoor ze een paar seconden sneller zijn en voor maakt dat erg veel uit.
En als je vet wilt verliezen is het al helemaal af te raden. Daar hebben die profs ook meestal geen last van....
Voor recreanten is het meestal niet echt nodig.
Plaats reactie