sportvasten

Alles over eten en drinken, recepten, afvallen, Atkins, tips ed.
mattiman
Lid
Lid
Contacteer:

di 07-02-2012 9:43

Wat me vooral stoorde was het gebrek aan kennis, niet per se over het sportvasten maar vooral ook in het algemeen. Als je in een sportschool training geeft zou je verwachten dat iemand wel iets weet van wat basisfysiologie, hoe het ongeveer werkt met energielevering, suiker- en vetverbranding, etc. Drie dagen niet eten en dan dingen zeggen als "Nee, de vetverbranding staat nog niet aan" o.i.d. getuigt van een compleet verkeerd beeld van hoe eea werkt.
Psychorunner
Lid
Lid
Contacteer:

di 07-02-2012 10:13

Ik kijk er op een andere manier naar, als amateurpsycholoog zeg maar. Wat ik er mooi aan vind is om te zien hoe mensen de strijd aangaan met hun gewicht en zwoegen om wat kwijt te raken. Vinden ze het wel leuk om te sporten ? Of is het waarschijnlijk alleen een middel ? En wat gebeurt er met de mensen die veel in beeld waren ? De man met fors overgewicht was heel goed op weg want al tientallen kilo’s afgevallen (opvallend dat hij niet echt een idee had waarom hij ooit zo dik was geworden) maar inmiddels weer tien kilo bijgekomen. Ging op dit moment ook niet naar de sportschool want geen tijd en te moe. Wat is er met zijn motivatie gebeurd ? Wordt hij een jojo-afvaller ? En dan de instructrice die zo fanatiek en gedreven met haar lijf bezig is, veel sport, weegt en meet en ‘ook nog’ gaat sportvasten om vet kwijt te raken. Je ziet haar denken: o, wat is het zwaar en wat is het moeilijk om mijn kinderen wel te zien eten maar ik zet door want ik wil dit zo graag, nee het moet ! En mijn man staat achter me ! En dan na afronding van de kuur vervolgens twee dagen achter elkaar uiteten en enorm balen dat ze een pond is aangekomen (wat er wellicht de volgende dag weer af is).

Loop-ze,

Bart

PS Nee, zij is en wordt geen marathonloopster ;-).
Er is nog nooit iemand in zijn zweet verdronken.
George
Lid
Lid
Contacteer:

di 07-02-2012 11:55

Ik houd wel van die "lullige" stijl van interviewen (iets waar de vpro vroeger beroemd mee geworden is). Volledig onschuldig, (zogenaamd) niets weten en van daar uit vragen stellen.

Verder wordt duidelijk dat vele mensen er een behoorlijk "calvinistische" levensstijl er op na houden: je bent zondig, dus je moet je flink kastijden (anders kon ik die oefeningen die in die sportschool werden gedaan nauwelijks betitelen). Lijkt mij verschrikkelijk; ik heb niet het idee dat die soort bewegingen ook maar enigszins functioneel zouden kunnen zijn voor het dagelijks leven. Zo mechanistisch, zo lineair, sovjet-schema's en -stijl.

Die interviewer had gelijk, dat als hij weer normaal zou bewegen door geen machines meer te gebruiken, dat je dan een stuk gezonder zou zijn. Dat geeft o.a. aan dat "we" in een obese omgeving leven, waar we het lichaam cq de genen nog niet voor hebben (duurt nog 10.000 tot 100.00 jaar = de tijd dat het menselijk lichaam zich aanpast aan een nieuwe context). Kortom we zijn er niet voor gemaakt.

Die vrouw werd mijns inziens tamelijk ondeskundig begeleid m.b.t sportvasten. Ze zwoegde de hele dag door met haar lessen èn ze deed ook nog de beweging die hoort bij sportvasten. Dat is veel te veel tijdens zo'n kuur. Er werd ook helemaal geen gewag gemaakt van de "keep the switch", dus hoe je vetverbrander in je type 2A-spieren zou kunnen blijven. Hetgeen essentieel is in deze benaderingswijze......weet ik uit eigen ervaring.

In de passage over de oermens werd onterecht gesteld dat de oermens granen en geen vet zou eten. Paleo is juist zonder granen (daar zijn we - nog - niet voor gemaakt), maar juist wèl met vet.

Die (dikke) client had helemaal gelijk toen hij zei dat de mens geadapteerd/gemaakt is aan/voor vasten met beweging. De constante toevoer van eten, gecombineerd met te weinig beweging, is één van de belangrijkste oorzaken van de obesitas- en diabetes 2- epidemie.
Amen :P
wei wu wei
Nothing in biology makes sense, except in the light of evolution
mattiman
Lid
Lid
Contacteer:

di 07-02-2012 11:58

Er zijn inderdaad wel meer aspecten interessant aan zo'n documentaire.

- Hoe voor sommige/veel mensen sporten en bewegen iets is wat ze moeten doen omdat ze te dik of ongezond geworden zijn. Lijkt mij dan inderdaad moeilijk vol te houden. Moet er niet aan denken, "verplicht" een paar keer per week in zo'n zaaltje dingen moeten doen die iemand tegen je schreeuwt

- Hoe overgewicht iets is waarvan mensen het idee hebben dat het ze overkomen is. Opeens 20kg te zwaar!

- Vraag me sterk af of sportvasten dan wel een oplossing is voor die mensen. Even afgezien van de discussie wat het sportvasten precies op korte en middenlange termijn voor effecten heeft, wordt het toch weer gezien als één van de "quick fixes" die je kunt doen om wat af te vallen. In plaats van na te denken over structurele veranderingen in een levenswijze.
(toegegeven, sommige zaken liggen ook buiten je eigen invloed, zoals onze cultuur en de inrichting van onze hele maatschappij)
George
Lid
Lid
Contacteer:

di 07-02-2012 12:10

mattiman schreef:.....
- Vraag me sterk af of sportvasten dan wel een oplossing is voor die mensen. ....... wordt het toch weer gezien als één van de "quick fixes" die je kunt doen om wat af te vallen. In plaats van na te denken over structurele veranderingen in een levenswijze.
(toegegeven, sommige zaken liggen ook buiten je eigen invloed, zoals onze cultuur en de inrichting van onze hele maatschappij)
Klopt, sportvasten is voor die mensen niet de oplossing; je zegt terecht dat het dan gezien zou worden als een "quick fix" i.p.v een structurele veranderingen in je leefwijze....

Tegeltjeswijsheid over invloed: "Als iets je niet bevalt: verander het! Als je het niet kan veranderen: veranderen dan hoe je er tegen aan kijkt en/of er over denkt".
wei wu wei
AdP
Lid
Lid
Contacteer:

di 07-02-2012 13:29

Goede anti-reclame voor sportscholen!
De documentairemaker doet het goed met z'n zelfkennis, zelfspot en is misschien wel de sportiefste persoon uit deze uitzending.
Zijn droogkomische vragen aan de hoofdpersoon kan ik wel waarderen: "Oh, je hebt wat aan je borsten laten doen, vergroting of verkleining?".
Ik blijf gewoon buiten sporten, en laat die switch maar zitten.
Tante_Bep
Lid
Lid

di 07-02-2012 14:17

George schreef:Tegeltjeswijsheid over invloed: "Als iets je niet bevalt: verander het! Als je het niet kan veranderen: veranderen dan hoe je er tegen aan kijkt en/of er over denkt".
Mooie uitspraak! :d:

Misschien is het wel een tegeltjeswijsheid maar daarom niet minder waar.
Als je denkt dat je moe bent, moet je stoppen met denken.
max09
Lid
Lid
Contacteer:

di 07-02-2012 16:30

Jemig... Wat vonden jullie er nou echt van? Ik zit via uitzending gemist te kijken en ben verbaasd. Ik moet inderdaad wel lachen om die interviewer met zijn droge opmerkingen maar dit biedt toch geen enkel nieuw inzicht of iets waar iemand wat aan heeft? De uitzending loopt nog, en ik haak langzaam af merk ik, maar de uitspraken over 'ik moet nog even overstappen op vetverbranding etc' en 'over 10 dagen heb ik een wasbordje'...... Die trainster lijkt toch niet echt iets te weten over het menselijk lichaam en hoe het allemaal werkt of is dat nou mijn interpretatie? Ook de uitspraak dat langzaam bewegen of wandelen niet zou bijdragen aan afvallen lijkt me niet juist. Dat je lekker mag kotsen tijdens de training, dat spierpijn erbij hoort want dat je anders niet genoeg hebt gedaan etc etc.

Maar goed, gaat nergens om hoor, ik zit met verbazing te kijken.

Die sportschool.... dat gaat toch niemand weken of maanden volhouden :-( die oefeningen en dat 'afzien'.

Ik zwem hier iedere dag ruim een uur, en toen ik hier begon was er een vrouw met overgewicht die vier keer per week zou gaan sporten in de sportschool en iedere dag zou komen zwemmen. Nou die heb ik dus al 2 weken niet meer gezien.... Zo werkt het vaak denk ik.

In ieder geval bedankt voor de tip voor de uitzending, altijd leuk om naar te kijken ;-)
Tante_Bep
Lid
Lid

di 07-02-2012 16:59

@Max09, ik vond het vooral een grappige uitzending.
Als je denkt dat je moe bent, moet je stoppen met denken.
George
Lid
Lid
Contacteer:

di 07-02-2012 17:13

Overigens verneem ik net dat die uitzending al twee (!) jaar geleden is gemaakt en sportvasten net begonnen was......
wei wu wei
mattiman
Lid
Lid
Contacteer:

di 07-02-2012 17:24

@max09: zelfde gevoel had ik ook. Was dan ook meer een "portret", geen informatieve documentaire. Op die manier gezien was het (zoals anderen al opmerkten) wel aardig op bepaalde manieren

@george: maakt verder niet echt veel uit denk ik. vergeet niet dat de uitzending niet over sportvasten ging. kwam er gewoon toevallig in voor.
Psychorunner
Lid
Lid
Contacteer:

di 07-02-2012 17:31

Inderdaad een portret, van een tijdperk waarin 50% van de Nederlandse bevolking te dik is: 50% is erg veel, dat betekent dat jij te dik bent want ik ben het niet ;-).

Loop-(en weeg-ze),

Bart
Er is nog nooit iemand in zijn zweet verdronken.
mattiman
Lid
Lid
Contacteer:

di 07-02-2012 17:37

Psychorunner schreef:Inderdaad een portret, van een tijdperk waarin 50% van de Nederlandse bevolking te dik is: 50% is erg veel, dat betekent dat jij te dik bent want ik ben het niet ;-).
Oei. Misschien heb je gelijk :?

Morgen op dieet :)
boco
Mister Chat'n'Run 2005
Mister Chat'n'Run 2005
Contacteer:

di 07-02-2012 18:47

max09 schreef:Jemig... Wat vonden jullie er nou echt van?
Ik was niet erg onder de indruk en vond het jammer dat deze sportcoach - die de kuur zelf volgde - eigenlijk niet helemaal precies wist wat de effeccten van sportvasten voor het lichaam betekenen.

(maar datzelfde heb ik ook al twee pagina's terug zo gezegd)
:wink:
't Giet oe goed, bi'j al wa'j doet!
If you've reached your goals, you haven't set them high enough.
George
Lid
Lid
Contacteer:

di 07-02-2012 18:58

zoals ik al in dat andere draadje zei: de opname is van 2 jaar geleden...en zij was een van de eerste mensen die dit deed. Dit, om het een beetje goed te praten ...... :?
wei wu wei
Plaats reactie