sportvasten

Alles over eten en drinken, recepten, afvallen, Atkins, tips ed.
Tante_Bep
Lid
Lid

wo 08-02-2012 9:54

George schreef:zoals ik al in dat andere draadje zei: de opname is van 2 jaar geleden...en zij was een van de eerste mensen die dit deed. Dit, om het een beetje goed te praten ...... :?
@George, tja je kan het een beetje goedpraten.
Maar een sportvastencoach zoals te zien was in het genoemde programma is nou precies de reden geweest waarom ik het sportvasten op eigen houtje heb gedaan (met eigen bestaande kennis en ervaring) nadat ik me er een beetje in had verdiept.
Er komt echt veel meer bij kijken om iemand een goede begeleiding te geven bij het veranderen van zijn of haar trainings, eet en/of levenspatroon.
Een cursus voor een coach van 1 of 2 weken schiet dan echt te kort.
Artsen, dieetisten, inspanningsfysiologen, psychologen en sportartsen studeren daar jaren voor.
Het vasten in combinatie met sporten is voor mij een goed concept.
Ik geloof erin en heb mede door het toepassen van sportvasten in mijn trainingen ook nieuwe PR's kunnen lopen.
Echter zoals het door sportvasten.nl in de markt wordt gezet met de bekende toverformule ('de switch') en wat poedertjes is gewoon pure commercie, gericht op het verkopen van een product zonder de intentie om mensen echt te helpen.

Groet Tante_Bep
Als je denkt dat je moe bent, moet je stoppen met denken.
George
Lid
Lid
Contacteer:

wo 08-02-2012 11:46

:? dat zeg ik
wei wu wei
Nothing in biology makes sense, except in the light of evolution
George
Lid
Lid
Contacteer:

wo 08-02-2012 12:10

@Tante_Bep
Kijk, als ik een advocaat nodig heb, kan ik er natuurlijk voor kiezen om zelf eerst een paar jaar voor advocaat te gaan studeren, me vervolgens te ontwikkelen tot een goede advocaat en vervolgens in mijn proces mezelf verdedigen...in plaats van geld te betalen voor een goede advocaat....

Zo is het ook met jou Tante_Bep: wellicht ben jij al zo goed op de hoogte van alles, dat je geen advocaat nodig hebt/had...anderen willen graag geld betalen voor begeleiding, omdat
- ze dat makkelijker vinden,
- ze beseffen blinde vlekken te hebben (zoals overigens jij ook overduidelijk hebt, maar dat is geen schande, dat heeft eigenlijk iedereen, ik ook),
- te weinig informatie, kennis hebben om zichzelf te begeleiden
- een goede coach zal mensen individueel adviseren in zake de "poedertjes", ze zijn per geval noodzakelijk, respectievelijk aan te raden of niet...
- een goede coach zal iemand langer begeleiden als dat nodig is en als de client dat wil; echt niet alleen tijdens die 10 dagen
- sommigen mensen varen zeer wel bij die "poedertjes", ook na de 10 daagse kuur, anderen niet...

Sportvasten staat al vrij lang bekend in de "Paleo" community (met name in de USA) onder de term IF (Intermittent Fasting), nadrukkelijk gecombineerd met sport; ik persoonlijk kende het overigens niet in de vorm van 10 dagen gecombineerd met duursport, je ziet het meestal - vrij kort, 1 dag maximaal - in combinatie met krachttraining en explosieve sport (ook interval). Het bootst de oertijd na en maakt gebruikt van het feit dat menselijk lichaam gemaakt is voor de combinatie van beweging en vasten, gezien de zeer gezonde mechanismen die dan in werking worden gesteld ( zie voor uitvoerige uitleg hier ).

Afijn, ik vind de methode nog steeds opmerkelijk goed, ook nu na 10 maanden....

en ter afronding, nog een tegeltjeswijsheid van Huang-Po:
"Dwazen verwerpen wat ze zien, niet wat ze denken, zei Huang-Po, “wijzen verwerpen wat ze denken, niet wat ze zien”.
wei wu wei
Tante_Bep
Lid
Lid

wo 08-02-2012 13:38

@George, een advocaat studeert ook jaren voordat hij iemand kan/mag begeleiden.

Mijn punt is dus dat een sportvastencoach, indien geen gedegen vooropleiding, na 2 weekjes cursus gewoon te weinig bagage heeft om iemand te begeleiden in een sportvastentraject en het vervolg. En daar was de dame in het programma een goed voorbeeld van.

Groet Tante_Bep

PS: Ik ga zelf altijd te rade bij een bevriende inspanningsfysioloog/bewegingswetenschapper/hardloper/fietser :wink:
max09
Lid
Lid
Contacteer:

wo 08-02-2012 13:53

George schreef: een goede coach zal mensen individueel adviseren in zake de "poedertjes", ze zijn per geval noodzakelijk, respectievelijk aan te raden of niet...
Ik ben nog eens op de site van sportvasten geweest, maar kan toch nergens vinden wat er nu in die 'switch' en 'keep the switch' etc. zit. Ik zie zakjes met een etiket en verder niks. Jij weet er kennelijk erg veel van, en ik neem aan dat je dus ook weet wát er eigenlijk in die poedertjes zit die je mensen geeft. Ik zou zelf nooit zomaar iets willen nemen, waarvan ik niet weet wat het is. En alleen de kreet 'aminozuren' etc, daar heb ik niks aan. Weet jij het? Kan jij er iets meer over vertellen?
mattiman
Lid
Lid
Contacteer:

wo 08-02-2012 14:28

@George: hadden ze in de oertijd ook poedertjes? Verkochten ze toen gestampte runderbeenmerg oid? :)

Wat ik nu wel interessant zou vinden is om de effecten van vasten meer in het algemeen op sportprestaties onderzocht te zien worden. Dus los van de specifieke "Sportvasten" (TM) manier. Is vast wel eens gedaan, maar waarschijnlijk niet "vasten" als een soort trainingsmethode. Dat gewoon vasten slecht is voor prestaties zal zeker op korte termijn zo zijn. Maar stel nou dat er inderdaad een soort lange termijn trainingseffect uit zou gaan van af en toe een dag of paar dagen geen of minder koolhydraten eten, zodat je spieren gedwongen worden af en toe met minder suikerverbranding te werken. Wat zou dat voor effect hebben? In feite net als dat sporters nu af en toe een "overload" week inplannen, dubbele training of trainingsstage. Of net als nu al gedaan wordt in de periodisering van training (periodes sterk gericht op ontwikkeling van één of enkele aspecten).
loopgek
Lid
Lid
Contacteer:

wo 08-02-2012 14:39

@Mattiman

George heeft (nog) niet op de suggestie gereageerd, misschien heb jij een mening over onderstaande vraag.
Dat de switch op spier/cel niveau waarschijnlijk niet bestaat is voor mij erg aannemelijk. Zou het kunnen dat er een switch plaatsvindt op een andere plaats: in de darmen? Er zijn "therapeuten" die dit soort processen verklaren vanuit de darmflora. Het gaat dan dus niet over wat de spieren als voorkeur voor brandstof hebben, maar over welke bouwstoffen de darmen goed opnemen.
De afgenomen zoetbehoefte, ook in combinatie met de functie in de hormoonhuishouding die darm en alvleesklier hebben, is volgens mij vanuit de darmflora verklaarbaar. Vasten is een redelijk geaccepteerde methode om bepaalde bacterien in de darmen uit te schakelen.
Sportvasten zou dan een agressieve aanvalsvorm op verkeerde bacterieën kunnen zijn?
Hardlopen kent geen wetten: hardlopers hebben opvattingen.
Loopgek heet in het echt JanWillem zie ook www.loopgek.nl
mattiman
Lid
Lid
Contacteer:

wo 08-02-2012 14:56

@loopgek: op het eerste deel van je vraag/verhaal kan ik wel een antwoord geven, het tweede deel moet ik je schuldig blijven. Die zogenaamde "switch" zal inderdaad niet bestaan als je de term en wat er gebeurt uitlegt als zijnde een echte, vrij acute omschakeling van suiker- naar vetverbranding. Zo werken spieren gewoon niet, vraag het aan iedere inspanningsfysioloog of zoek het op in een eerstejaars fysiologie boek. Iedere spier (zelfs iedere lichaamscel) is in staat zowel suiker als vet te verbranden. Op ieder moment gebeurt dat ook tegelijk. Als jij een duurloopje doet, wordt er echt behoorlijk wat vet verbrand in je spieren. Hoe meer (duur)training je doet, hoe beter je spieren daarin worden.
Maar als je die term "de switch" nou wat anders uitlegt, en het meer als handige marketingterm ziet (gebruikt om die methode en poedertjes te kunnen verkopen) voor een proces dat wel echt plaats vindt, zit er wel een kern van waarheid in. Want als je gaat vasten (=geen koolydraten binnen krijgen) is het natuurlijk logisch dat je je spieren traint in het werken zonder voldoende suikers. Oftewel ze zijn dan meer afhankelijk van vetverbranding. Dat wordt getraind. Als jij een hele lange duurloop doet waarbij je je glycogeenvoorraden uitput, gebeurt hetzelfde. In het geval van sportvasten is het alleen over een wat langere termijn (10 dagen), op een vrij specifieke manier.

Wat er op darmnivo gebeurt met vasten weet ik niet.
Tante_Bep
Lid
Lid

wo 08-02-2012 14:58

@Loopgek,

volgens mij vindt de switch plaats op het niveau van het centraal zenuwstelsel.
Het CNS krijgt ontzettend veel signalen binnen van zowel buiten als binnen het lichaam.
Op basis van deze signalen stuurt het onze verbrandingsmotoren (de spieren) en allerlei andere processen in het lichaam aan.
En zo komen we weer terug bij de homeostase, het CNS zal er alles aan doen om de bestaande homeostase te handhaven. :D
mattiman
Lid
Lid
Contacteer:

wo 08-02-2012 15:11

Ik blijf een probleem hebben met die term. Ik weet dat het "maar" een woord is, maar het woord is gewoon niet juist, het geeft een verkeerd beeld.
boco
Mister Chat'n'Run 2005
Mister Chat'n'Run 2005
Contacteer:

wo 08-02-2012 15:18

max09 schreef: Ik zie zakjes met een etiket en verder niks.
Volgens mij heb ik vrij uitgebreid beschreven wat er in de zakjes zit in het andere topic over sportvasten en mijn ervaringen met sportvasten.
't Giet oe goed, bi'j al wa'j doet!
If you've reached your goals, you haven't set them high enough.
max09
Lid
Lid
Contacteer:

wo 08-02-2012 15:23

boco schreef:
max09 schreef: Ik zie zakjes met een etiket en verder niks.
Volgens mij heb ik vrij uitgebreid beschreven wat er in de zakjes zit in het andere topic over sportvasten en mijn ervaringen met sportvasten.
ah goed nieuws! dan ga ik dáár nog even kijken.

eerst 10 pagina's doorgespit maar dáár stond het... op pagina 10! dat zijn dus inderdaad aminozuren. dank je wel!
George
Lid
Lid
Contacteer:

wo 08-02-2012 15:40

mattiman schreef:@George: hadden ze in de oertijd ook poedertjes? Verkochten ze toen gestampte runderbeenmerg oid? :)

Wat ik nu wel interessant zou vinden is om de effecten van vasten meer in het algemeen op sportprestaties onderzocht te zien worden. Dus los van de specifieke "Sportvasten" (TM) manier. Is vast wel eens gedaan, .......
In de oertijd* hadden ze geen poedertjes, dat was ook niet nodig, want die mensen aten hun hele leven lang voldoende mineralen, aminozuren, vetten etc etc; we praten hier over mensen die de sportvastenkuur nodig hebben, kortom zij, die bijvoorbeeld slechte** vetverbranders zijn, omdat ze eerder glucoseverbranders zijn (door slechte voeding en andere verstoringen); door sportvasten herstel je dus die "oer"-staat...fijn dat dat kan! iemand die zijn hele leven marathons loopt èn zich niet volpropt met suikers, snelle KH, energiedrankjes, industriële fructose etc. etc., heeft geen sportvasten nodig.
Ik zei bovendien ook nadrukkelijk dat niet iedereen die poedertjes nodig heeft, een goede coach kan dat weten....
en mbt die tweede vraag/opmerking: dat "onderzoek" is al gedaan tijdens 1.000.000 jaar evolutie...

*voor mij is Paleo niet een term om aan te duiden dat ik dat 1 op 1 overneem; ik beschouw het als een model waar ik de dynamische, stochastische principes van heb overgenomen, zoals geen bewerkte voeding, niets lineair, geen genetisch INcorrecte kost, fractal running; 1 op 1 zou betekenen dat ik geen enkel middel uit de industriële, Neo-Paleolithische wereld zou benutten...Prof. Katan maakt het zich makkelijk om Paleo over een kam te scheren en te ridiculiseren door Paleo eters/lifestylers af te schilderen als mensen die in een berenvel op blote voeten door Central Park N.Y. rennen....maar ja, het is moeilijk als professor eerder ingenomen standpunten los te laten, daarom duurt het meestal een hele generatie voor nieuwe kennis omarmd wordt...in dit geval helaas bijvoorbeeld voor diabetici 2 patienten...Kortom: daarom gebruik ik soms wel moderne middelen, zoals poedertjes.

** Hardlopen op vet
wei wu wei
mattiman
Lid
Lid
Contacteer:

wo 08-02-2012 15:58

George schreef:
mattiman schreef:@George: hadden ze in de oertijd ook poedertjes? Verkochten ze toen gestampte runderbeenmerg oid? :)

Wat ik nu wel interessant zou vinden is om de effecten van vasten meer in het algemeen op sportprestaties onderzocht te zien worden. Dus los van de specifieke "Sportvasten" (TM) manier. Is vast wel eens gedaan, .......
In de oertijd* hadden ze geen poedertjes, dat was ook niet nodig, want die mensen aten hun hele leven lang voldoende mineralen, aminozuren, vetten etc etc;[denk je] we praten hier over mensen die de sportvastenkuur nodig hebben, kortom zij, die bijvoorbeeld slechte** vetverbranders zijn, omdat ze eerder glucoseverbranders zijn (door slechte voeding en andere verstoringen);[beetje vage termen, glucoseverbranders en vetverbranders. weer termen die alleen maar verwarrend werken alsof het of/of is] door sportvasten herstel je dus die "oer"-staat...fijn dat dat kan! [geloof jij]iemand die zijn hele leven marathons loopt èn zich niet volpropt met suikers, snelle KH, energiedrankjes, industriële fructose etc. etc., heeft geen sportvasten nodig.[geloof jij]
Ik zei bovendien ook nadrukkelijk dat niet iedereen die poedertjes nodig heeft, een goede coach kan dat weten....
en mbt die tweede vraag/opmerking: dat "onderzoek" is al gedaan tijdens 1.000.000 jaar evolutie...
[Dat is geen onderzoek. Onderzoek is als je op een gecontroleerde manier iets (wetenschappelijk) onderzoekt]
Zie vetgedrukt
loopgek
Lid
Lid
Contacteer:

wo 08-02-2012 16:29

George schreef: ...maar ja, het is moeilijk als professor eerder ingenomen standpunten los te laten,
Ik zie wel meer mensen met hand en tand hun eerder ingenomen positie verdedigen :roll:
Hardlopen kent geen wetten: hardlopers hebben opvattingen.
Loopgek heet in het echt JanWillem zie ook www.loopgek.nl
Plaats reactie