Het grote dieet, afvallen en hardlopen topic

Alles over eten en drinken, recepten, afvallen, Atkins, tips ed.
gadget
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

do 06-10-2011 16:14

Naar aanleiding van het sportvasten topic zat ik steeds te broeden op mijn eigen bevindingen van afvallen en hardlopen.
De bedoeling van dit topic is voor mij alles wat met afvallen en dieten te maken heeft maar niet specifiek over een bepaalde methode of specifiek dieet een plaatsje te geven. Verder ben ik heel benieuwd naar de ervaring van anderen.

Ik heb overigens zelf nooit overgewicht gehad... wel een "niet ideaal wedstrijd gewicht"

Sinds maart ben ik 7 kg kwijt door een klein beetje te letten op mn eten Dus niet meer een zakje chips 's avonds op de bank, niet meer een snicker als ik 'smiddags even trek had, geen suiker meer in de enorme hoeveelheid koffie die ik drink. Verder vooral meer gesport en dan vooral in de duur geinvesteerd. 2 duurloopjes in de week waarvan 1 18 km en de ander 11. Als er wat snelheid in kon dan deed ik dat maar als dat niet lukte dan liep ik het rondje gewoon in een slakkegangetje uit. Immers wordt is het calorieverbruik voornamelijk een functie van de afstand en niet van de intensiteit.

Nu heb ik wel gemerkt dat vooral die lange loopjes slecht zijn geweest voor mn snelheid. Ik zit nog niet op mn optimale gewicht maar de snelheid zit er nog niet echt in.

Het doel van het afvallen is natuurlijk niet per se het gewicht omlaagbrengen maar de hoeveelheid vetweefsel omlaag brengen.
Nu ben ik er nog niet helemaal uit hoe ik dat zelf, thuis, goed zou kunnen meten. Ik heb een weegschaal die zegt dat ie het kan meten maar daar klopt werkelijk geen snars van. huidplooimeting llijkt me wel nauwkeuriger maar wat lastig zelf te doen..iemand tips?

Op het moment gaat het niet hard met het afvallen ik zal dus wel even een evenwicht bereikt hebben. dat wordt dus of even minder eten of meer sporten want er mag nog 3 kilo af.
One, two, Tri
George
Lid
Lid
Contacteer:

vr 07-10-2011 9:24

Waarom calorieën tellen i.v.m. gewichtsreductie zoooo 1950 is:
http://www.strunz.com/news.php?newsid=1607
evelyne
Miss Chat'n'Run 2006
Miss Chat'n'Run 2006
Contacteer:

vr 07-10-2011 9:50

George schreef:Waarom calorieën tellen i.v.m. gewichtsreductie zoooo 1950 is:
Mooi, maar moeten we nu heel vet gaan eten om af te vallen?
gadget
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

vr 07-10-2011 9:56

grappig stuk zeker als je het laat vertalen door google:-)
http://translate.google.nl/translate?hl ... sid%3D1607

uiteindelijk gaat het er natuurlijk om hoeveel vet er aan je lichaam blijft hangen bij welk dieet dan ook. of beter hoeveel vet je kwijt raakt.
het liefst zonder in te boeten op spieren...

Wat mij bijvoorbeeld niet zou verbazen is dat als je veel koolhydraten eet je glycogeen voorraad hoger wordt waardoor je ook veel vocht vasthoudt. Het gewicht neemt dan wel toe maar echt erg is dat niet. Een keertje je glycogeen voorraden leeglopen en je bent zo weer een kilo lichter...

Maar zo is er natuurlijk altijd wat...

Maarten
One, two, Tri
Tante_Bep
Lid
Lid

vr 07-10-2011 10:00

Aha een nieuw lijntje over voeding altijd interessant.

Ten eerste over calorieen of over calorieen tellen.
De nuance zit hem in het verschil tussen calorie inname en calorie opname door het lichaam.
Niet alle calorieen die je inneemt worden door het lichaam opgenomen. Sommige worden door het lichaam gewoon weer uitgescheiden of gebruikt.
Echter de inname bepaalt natuurlijk wel ook de opname. Dus als je minder inneemt kan er ook minder worden opgenomen door het lichaam.

Dan over trainingstypen.
Ik ben nog nooit langzamer geworden van het doen van lange langzame duurtrainingen. Je snelheid gaat daar niet van achteruit.
Echter ik ben wel langzamer geworden als ik niet voldoende snelheids/intervaltrainingen deed.

Om vet te verbranden kan je in tegenstelling tot lange langzame duurtrainingen ook heel vaak korte zeer intensieve trainingen doen.
Om daar van te herstellen gaat je basaalmetabolisme omhoog. Gevolg meer energieverbruik in de rustperiodes.
max09
Lid
Lid
Contacteer:

vr 07-10-2011 10:02

Leuk boek: 'why chinese don't count calories'.

Ik ben zelf 28 kg lichter geworden door een ander eetpatroon gebaseerd op de TCM (traditional chinese medicine). Voedsel dat bij je past (o.a op basis van goede diagnose) is daarbij key. En éten dat ik doe!
George
Lid
Lid
Contacteer:

vr 07-10-2011 10:05

Quote: "Mooi, maar moeten we nu heel vet gaan eten om af te vallen?"

Daar gaat het artikel eigenlijk niet over; het onderzoek toont aan dat calorieën tellen op zich zelf tamelijk onzinnig is, omdat het dus nogal uit maakt wàt je eet: koolhydraten, eiwit of vet.

Het onderzoek zegt mij ook dat snelle, geraffineerde, fabrieks-koolhydraten niet alleen zeer ongezond zijn, maar je ook dik maken. Dus dat je die beter niet kan eten, of alleen af en toe......

Helaas bestaat tegenwoordig 80% van het voedsel wat bij een gemiddelde supermarkt wordt aangeboden uit die rommel. Het verklaart mijns inziens deze getallen in NL: 15-32% van de kinderen en 33-68% van de volwassenen heeft overgewicht; zie: http://www.nieuwsvoordietisten.nl/nieuw ... -ongezond/
evelyne
Miss Chat'n'Run 2006
Miss Chat'n'Run 2006
Contacteer:

vr 07-10-2011 10:48

George schreef:
Het onderzoek zegt mij ook dat snelle, geraffineerde, fabrieks-koolhydraten niet alleen zeer ongezond zijn, maar je ook dik maken. Dus dat je die beter niet kan eten, of alleen af en toe......

Helaas bestaat tegenwoordig 80% van het voedsel wat bij een gemiddelde supermarkt wordt aangeboden uit die rommel. Het verklaart mijns inziens deze getallen in NL: 15-32% van de kinderen en 33-68% van de volwassenen heeft overgewicht; zie: http://www.nieuwsvoordietisten.nl/nieuw ... -ongezond/
Hier ben ik het 300 procent mee eens, George.
renen
Lid
Lid

vr 07-10-2011 11:44

Maar wat moet ik nu gaan eten vanavond?
:?
gadget
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

vr 07-10-2011 11:52

renen schreef:Maar wat moet ik nu gaan eten vanavond?
ligt er aan wat je wilt.. als je wilt afvallen: drie blaadjes sla.. daarna mag je 5 rondjes hardlopen en 10 keer opdrukken. :lol:

Maar ja nu weet ik nog steeds niet hoe ik het beste mn vetpercentage kan meten..

Maarten
One, two, Tri
mattiman
Lid
Lid
Contacteer:

vr 07-10-2011 11:53

Wat denk ik vooral meespeelt in soort voeding is hoe makkelijk het is om te veel binnen te krijgen. Een wit broodje met een laag vet beleg bevat 2x zoveel calorien als een grofvolkoren broodje met normaal beleg maar vult 2x zo weinig. Een bezoekje aan de McDrive, een BigMac en een frietje en het voelt alsof ik een voorafje gegeten heb, terwijl ik al meer calorien binnen heb dan bij m'n normale pasta/rijst avondeten.
Denk zelf dat dat een grotere rol speelt dan alléén de soort suikers oid. Probeer maar eens je normale hoeveelheid energieinname (zeg 2000 kcal) naar binnen te krijgen met de McDonalds. Je zult de hele dag met honger rondlopen. Eet nu dezelfde hoeveelheid met grofvolkoren, biologisch zuurdezem tarwebrood en een avondmaaltijd met veel groenten. Een paar dagen zo eten en je krijgt het nauwelijks weg.

Neemt niet weg dat het eten van "lege" calorien (voorverwerkte rommel supermarkt met veel suikers e.d.) op de lange duur sowieso niet echt gezond is, omdat die energieinname gepaard gaat met te weinig andere belangrijke voedingsstoffen.
evelyne
Miss Chat'n'Run 2006
Miss Chat'n'Run 2006
Contacteer:

vr 07-10-2011 12:14

renen schreef:Maar wat moet ik nu gaan eten vanavond?
Tja , 't is vrijdag hé. Dus frietjes natuurlijk
evelyne
Miss Chat'n'Run 2006
Miss Chat'n'Run 2006
Contacteer:

vr 07-10-2011 12:16

mattiman schreef:. Een bezoekje aan de McDrive, een BigMac en een frietje en het voelt alsof ik een voorafje gegeten heb, terwijl ik al meer calorien binnen heb dan bij m'n normale pasta/rijst avondeten.
.
Niet mee eens. Ik bak de frietjes op vrijdag altijd zelf van aardappelen, doe er een stukje gegrillde zalm bij en wat sla.
Dan zit ik zó vol dat ik mijn schaaltje fruitsla moet laten staan voor later op de avond.
mattiman
Lid
Lid
Contacteer:

vr 07-10-2011 12:22

...um, bij de McDrive bij mij in de buurt krijg ik toch geen zelfgemaakte frietjes van verse aardappelen, gegrilde zalm en sla

Of kan ik gewoon bij jou langsrijden, raampje opendoen en wat meenemen? :)
boudewijn
Lid
Lid
Contacteer:

vr 07-10-2011 12:45

Frietjes vind ik het lekkerst met een grote klodder mayo, anders geen frietjes voor mij. Maar we eten dan ook maximaal 1 maal per maand frietjes, en zeker niet vaker. Juist door af en toe 'ongezond' te eten lukt het beter om normaal gesproken gezond en niet te vet te eten.
Gelukkig hoef ik ook niet echt af te vallen, maar de week voor een wedstrijd let ik wel erg goed op wat ik eet. Met het avond eten niet nog even de pan leeg maken omdat het zo lekker is, geen koekjes, snoepjes en traktaties. In een week tijd kan dat zomaar 2 kilo schelen.
Plaats reactie