Het grote dieet, afvallen en hardlopen topic

Alles over eten en drinken, recepten, afvallen, Atkins, tips ed.
Gebruikersavatar
mattiman
Lid
Lid
Berichten: 804
Lid geworden op: ma 18-10-2010 1:00
Contacteer:

za 14-07-2012 8:18

Ok, als het nu gaat over de stelling "KH-arm eten verbetert de prestaties tov KH rijk eten", want dat suggereer je met het verhaal/verwijzing naar Strunz en die andere voorbeelden, dan vraag ik me af:
Je gooit hiermee 50-100 jaar inspanningsfysiologisch onderzoek in de prullebak (bij wijze van). Letterlijk duizenden studies zijn gedaan waaruit blijkt dat KH inname voor, tijdens, na inspanning en training prestaties verbetert. Duizenden studies zijn en worden gedaan om te onderzoeken welke hoeveelheden en combinaties van KH inname tot optimale resultaten leiden. Er is ook vrij goed in kaart gebracht wat precies de achterliggende metabole processen zijn die deze resultaten verklaren. Ik ben zelf nog nooit een studie tegengekomen waaruit blijkt dat juist KH arm eten beter zou zijn. Kortom, het tegenovergestelde beweren als wat algemeen geaccepteerd wordt staat je vrij. Maar dan moet je toch echt met meer komen dan alleen wat individuele voorbeelden of verwijzingen naar populaire boeken.

Heeft iemand de Tour de France rijders al verteld dat ze compleet verkeerd bezig zijn, dat ze juist niet die borden pasta moeten eten na hun etappe? En dat ze maar beter niet die zoetigheid naar binnen kunnen werken tijdens het fietsen?
George
Lid
Lid
Berichten: 1446
Lid geworden op: di 15-08-2006 1:00
Contacteer:

za 14-07-2012 8:26

Don_K schreef:.......
.............In dit geval ontstaat de weerstand niet doordat hij out of the box denkt, maar doordat hij slecht redeneert en doordat hij resultaten van anderen verkeerd interpreteert.
Vertel....

wat klopt aan zijn redenering niet en wat interpreteert hij verkeerd?
...ik ben benieuwd....
wei wu wei
Nothing in biology makes sense, except in the light of evolution
Gebruikersavatar
Don_K
Benefactor
Benefactor
Berichten: 4849
Lid geworden op: za 09-06-2007 1:00
Locatie: Neede

za 14-07-2012 10:23

George schreef:
Don_K schreef:.......
.............In dit geval ontstaat de weerstand niet doordat hij out of the box denkt, maar doordat hij slecht redeneert en doordat hij resultaten van anderen verkeerd interpreteert.
Vertel....

wat klopt aan zijn redenering niet en wat interpreteert hij verkeerd?
...ik ben benieuwd....
OK.

(Voor de duidelijkheid: Hens en ik reageren in dit geal op het artikel van Strunz waar je afgelopen dinsdg naar verwees, niet naar al die artikelen van hem waar je daaroor of daarna naar verwezen hebt).

Om te beginnen die alinea over koolhydraten en Hawaii.
Daar maakt hij een klassieke redeneringsfout: "*Ik* heb geen bakker geien op Hawaii, *dus* er bestaan geen bakkers op Hawaii."
(deze fout kende je al, want daar had Hens je al op gewezen)

Vervolgens dat stuk over Lydiard. Hij noemt die 480 km per week, onder er bij te ermelden dat Lydiard er achter kwam dat dat (in zijn geval) absoluut niet werkte, en dat hij dat (toen hij later trainer werd) zijn atleten dus ook niet liet doen.
Hij beweert vervolgens doodleuk dat Lydiards trainingsmethode gebaseerd was op die lange duurlopen, en dat de rest aanvulling was.
Een ernstige interpretatiefout.

En dan die blunder waarmee hij eindigt: "Jetzt kommt's: Selbstverständlich wusste Lydiard schon damals und hat auch gefordert, dass diese drei doch recht langen Läufe ohne Kohlenhydrate gelaufen werden sollten. Ohne Nudeln. Ohne Müsli. Ohne Müll. Wusste der schon damals."
Dat is dus enerzijds een redenatiefout (Strunz denkt dat dat daaruit volgt, dus denkt hij dat Lydiard ook wel gedacht zal hebben dat dat daar uit volgt) en anderzijds een interpretatiefout: Hij toont wederom aan dat hij weinig van Lydiards trainingfilosofie heeft begrepen, en hij heeft niet eens door dat Lydiards lange duurlopen in een pittig tempo gelopen moesten worden.
Ik citeer even uit hoofdstuk 8 van zijn boek "Running with Lydiard" :
Arthur Lydiard schreef:For runners who have accepted my marathon-type training conditioning method, an increased calorie intake is necessary.
You cannot do this efficiently by eating more and more of the bulky foods; they are harder to digest and place extra work om the digestive system.
Certainly cereals, bread and potatoes are the best soures of catbohydrates, but there is a limit to how much bulk an athlete can take, particularly in periods leading up to major competitions.
I suggest honey, because it is basically nothing but energy, and will give the athlete all the energy needed.
De man van de Korte Adem
George
Lid
Lid
Berichten: 1446
Lid geworden op: di 15-08-2006 1:00
Contacteer:

za 14-07-2012 11:02

Bedankt!

Zo blijf ik mijn geest scherpen.

Alleen: dat van die bakkers nemen jullie echt veel te serieus, het is een grapje, een overdrijving. Natuurlijk zijn er bakkers op Hawai'i en er worden volop kh gegeten; het traditionele voedsel heet Poi en wordt gemaakt van de Taro plant.
wei wu wei
Nothing in biology makes sense, except in the light of evolution
Gebruikersavatar
AdP
Lid
Lid
Berichten: 2244
Lid geworden op: ma 23-02-2009 1:00
Contacteer:

zo 15-07-2012 21:43

Don_K schreef:En dan die blunder waarmee hij eindigt: "Jetzt kommt's: Selbstverständlich wusste Lydiard schon damals und hat auch gefordert, dass diese drei doch recht langen Läufe ohne Kohlenhydrate gelaufen werden sollten. Ohne Nudeln. Ohne Müsli. Ohne Müll. Wusste der schon damals."
Dat is dus enerzijds een redenatiefout (Strunz denkt dat dat daaruit volgt, dus denkt hij dat Lydiard ook wel gedacht zal hebben dat dat daar uit volgt) en anderzijds een interpretatiefout: Hij toont wederom aan dat hij weinig van Lydiards trainingfilosofie heeft begrepen, en hij heeft niet eens door dat Lydiards lange duurlopen in een pittig tempo gelopen moesten worden.
Ik citeer even uit hoofdstuk 8 van zijn boek "Running with Lydiard" :
Arthur Lydiard schreef:For runners who have accepted my marathon-type training conditioning method, an increased calorie intake is necessary.
You cannot do this efficiently by eating more and more of the bulky foods; they are harder to digest and place extra work om the digestive system.
Certainly cereals, bread and potatoes are the best soures of catbohydrates, but there is a limit to how much bulk an athlete can take, particularly in periods leading up to major competitions.
I suggest honey, because it is basically nothing but energy, and will give the athlete all the energy needed.
Deze blunders, samen met de weinig opzienbarende prestaties van de persoon in kwestie (oke, hij is fit en gezond, maar zeker niet uizonderlijk, zelfs niet voor zijn leeftijdsklasse, waar (dan kijk ik naar zijn hoogtepunt begin jaren 90) alleen al in mijn trainingsgroep drie mannen rondlopen die stukken harder lopen) doen mij toch fronsen. Dit is geen out-of-the-box denken, dit lijkt eerder aanmatigend. Misschien had ie met minder voedingsextremisme meer kunnen bereiken. Voor mij in elk geval nog geen enkele reden om koolhydraten compleet tot gif te verklaren. Met first principles kun je door op de juiste momenten de juiste dingen te eten al heel veel bereiken.
Dat niet-sport-volk sportdrank moet mijden zijn we het allemaal wel al snel over eens, dat dan weer wel :).
abik
Lid
Lid
Berichten: 2232
Lid geworden op: do 13-03-2008 1:00
Locatie: Amsterdam Zeeburg

di 17-07-2012 18:26

Wat een oeverloze discussie, en ik wil hier dan ook maar even kwijt dat ik een prachtig n is 1 argument tegen kan aanvoeren, ondergetekende is fietskoerier geweest, en doet de laatste jaren aan hardlopen, ik ben wat voedsel niet geneigd tot extremen, maar in mijn geval maakt het verbluffend weinig uit of ik veel koolhydraten en weinig vet eet, of andersom.
Paleo is volgens mij ook niet per definitie koolhydraatarm, men at simpelweg wat er voorhanden was en ik kan mij voorstellen dat men bij tijd en wijle massa's fruit en daar zit flink wat suiker in en dat is ook een prima brandstof. Hoe het met topprestaties en pieken op wedstrijden zit weet ik niet precies, maar voor zware trainingsweken heb ik gewoon veel calorien nodig om niet te veel af te vallen.
Overigens heb ik hier ook nog een oertijdgedachte over, de jager-verzamelaar was een alleseter, maar de verhoudingen van het beschikbare voedsel zouden wel eens van tijd tot tijd flink kunnen hebben gewisseld, en op die manier zijn we tot verbluffend efficiente allesbranders geevolueerd.
Go lightly. Eat heavy.
Gebruikersavatar
mattiman
Lid
Lid
Berichten: 804
Lid geworden op: ma 18-10-2010 1:00
Contacteer:

vr 27-07-2012 13:06

"Death in America is largely a foodborne illness. Focusing on studies published just over the last year in peer-reviewed scientific medical journals, Michael Greger, M.D., offers practical advice on how best to feed ourselves and our families to prevent, treat, and even reverse many of the top 15 killers in the United States. "

Niet alleen interessant maar erg leuk praatje. Kon iedereen maar zo presenteren ;)

Gaat vooral over gezondheid en niet specifiek over sport, maar (over)gewicht en gezondheid zijn voor alle lopers natuurlijk van het grootste belang.
http://www.youtube.com/watch?v=30gEiwea ... ture=share

De bottom line van zijn verhaal: beste kun je alle vlees en zuivel uit je dieet weglaten en volledig veganistisch gaan.
Gebruikersavatar
Tante_Bep
Lid
Lid
Berichten: 362
Lid geworden op: do 08-09-2011 1:00

vr 27-07-2012 17:21

mattiman schreef:"Death in America is largely a foodborne illness. Focusing on studies published just over the last year in peer-reviewed scientific medical journals, Michael Greger, M.D., offers practical advice on how best to feed ourselves and our families to prevent, treat, and even reverse many of the top 15 killers in the United States. "

Niet alleen interessant maar erg leuk praatje. Kon iedereen maar zo presenteren ;)

Gaat vooral over gezondheid en niet specifiek over sport, maar (over)gewicht en gezondheid zijn voor alle lopers natuurlijk van het grootste belang.
http://www.youtube.com/watch?v=30gEiwea ... ture=share

De bottom line van zijn verhaal: beste kun je alle vlees en zuivel uit je dieet weglaten en volledig veganistisch gaan.
Mooi verhaal, dat zet je weer aan het denken.
Als je denkt dat je moe bent, moet je stoppen met denken.
Gebruikersavatar
mattiman
Lid
Lid
Berichten: 804
Lid geworden op: ma 18-10-2010 1:00
Contacteer:

vr 27-07-2012 19:16

Ja inderdaad.

Wil er wel direct bij zeggen dat ik dit praatje vooral interessant en leuk om te horen vond en daarom hier plaats. In hoeverre hij gelijk heeft (in de zin dat je het beste helemaal veganistisch kunt eten) durf ik nog niet te zeggen. Zal ik misschien nooit weten, maar om in elk geval wat meer zekerheid te hebben zal ik wat meer studie moeten doen naar zijn achtergrond (belangenconflicten e.d.) en vooral de studies waar naar verwezen wordt.
loopgek
Lid
Lid
Berichten: 3973
Lid geworden op: vr 09-01-2004 1:00
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

za 04-08-2012 12:39

George schreef:Dit is een interessant interview met Chris Kresser over waarom het zo moeilijk is om af te vallen en vooral waarom het zo moeilijk is om op dat lagere gewicht te blijven........voor een heleboel mensen. Het heeft te maken met het feit dat we een soort ingebouwde "thermostaat" hebben oftewel: Setpoint. Als je setpoint staat op 80 kilo, dan kun je afvallen wat je wilt, er zijn allerlei mechanismen die er voor zorgen dat je meer gaat eten en minder gaat bewegen, totdat je weer 80 kilo weegt. Andersom geldt ook: je kunt een tijd overeten, daarna krijg je minder honger, je eet minder en je weegt weer 80 kilo! Prachtig systeem in het Paleolithische tijdperk van jager/verzamelaar. Nu niet meer, want bij vele mensen is hun setpoint te hoog geraakt. En dat reguleer je niet even snel naar beneden, door minder te eten, vandaar ook dat adviezen als: "eet minder/beweeg meer" bijna pervers zijn, in ieder geval volledig ineffectief. Zolang je setpoint op xyx-gewicht staat, doet je lichaam er alles aan om dat gewicht te bereiken! Dat gaat volledig buiten de vrije wil om. Vandaar dat zulke adviezen ineffectief zijn.
Op vakantie had ik het boek van Henk Kraaijenhof (de kunst van presteren) mee. Ook hij beschrijft daarin de setpoint theorie. Het boek is van 1997 en een wetenschappelijkonderzoek waarnaar hij verwijst is van 1977 8O

Ook voedingsadviezen (verhoudingen koolhydraten-eiwit-vet) beschrijft hij met onderbouwingen zoals in dit topic ook voorbij komen. Hij komt tot een advies van resp 45-55 15-20 en 20-25%

Hij gaat ook in op orthomoleculaire voedingsleer en rept over biochemische individualiteit. Ook antwoord op de vraag die ik hier ook al enkele keren stelde: als je iets eet met een calorische waarde, neem je dan ook echt al die calorien op?
Kraaijenhof schrijft: "Een calorie wordt nu eenmaal berekend door een voedingsmiddel in een metalen pot te stoppen, te verbranden en zodoende te berekenen hoeveel warmte daarbij vrij komt. Maar het menselijk lichaam werkt nu eenmaal niet zo simpel."

Individualiteti zal dus medebepalen hoeveel je precies verbrand (opneemt) en ook welke voedingsmiddelen een individu wel goed verteerd, en de andere juist niet. Uiteindelijk kom je dan toch terecht bij de werking van de darm(flora) en die verschilt flink per persoon.
Hardlopen kent geen wetten: hardlopers hebben opvattingen.
Loopgek heet in het echt JanWillem zie ook www.loopgek.nl
George
Lid
Lid
Berichten: 1446
Lid geworden op: di 15-08-2006 1:00
Contacteer:

ma 20-08-2012 19:39

Dit vind ik toch een interessante studie:
Low Carber Wins Ultramarathon – A Steve Phinney and Jeff Volek Study

Het zegt niets over alle hardlopers, maar het neemt toch afscheid van de mythe dat iederenn altijd heel veel koolhydraten nodig zou hebben voor (ultra)marathons.
Je kunt ook gewoon op je eigen vet lopen.
wei wu wei
Nothing in biology makes sense, except in the light of evolution
Gebruikersavatar
mattiman
Lid
Lid
Berichten: 804
Lid geworden op: ma 18-10-2010 1:00
Contacteer:

di 21-08-2012 6:58

Zou me overigens niets verbazen als uiteindelijk blijkt dat er meer wegen naar rome zijn. Individuele verschillen waardoor de één baat heeft bij de ene manier van eten en de ander weer beter presteert bij een andere manier van eten. Net als met training. De ene legendarische loper traint met enorme hoveelheden trage kilometers, de ander doet het met slechts weinig explosiever werk.
Gebruikersavatar
max09
Lid
Lid
Berichten: 1792
Lid geworden op: zo 17-04-2011 1:00
Contacteer:

di 21-08-2012 9:18

@ george: voor zover ik kan zien - maar ik las nog niet alles - at deze man heel erg veel groenten en fruit. Ik plaatste laatst een artikeltje op mijn site over het verschil tussen pasta en soep van doperwten qua voedings stoffen. De soep zal onder low carb vallen voor mensen maar is een prima voedingsbron voor lopers.

http://www.runpower.nl/archives/00000465.html

Low carb is een beetje verwarrende term. Er wordt namelijk m.i. vaak mee bedoeld: geen graanprodukten, geen suikerwaren etc. Maar wel veel groenten en fruit en dat zijn natuurlijk gewoon koolhydraten.

Nog even een aanvulling: over die ultraloper is het ook niet zo zwart wit. Kijk maar eens op zijn eigen site wat hij tijdens de race allemaal wegwerkt aan gelletjes, zouten etc. Ze doen net alsof de goede man simpelweg op vetten loopt, maar niets lijkt minder waar! De waarheid zal wel ergens in het midden lopen.

Bovendien moet iedereen zelf ontdekken waar hij of zij het beste op functioneert.
http://www.runpower.nl

Wie zijn bestemming kent, vindt de weg - Lao Tse
Gebruikersavatar
BjornAVAalsmeer
Lid
Lid
Berichten: 2869
Lid geworden op: di 28-09-2004 1:00
Locatie: Aalsmeer
Contacteer:

di 21-08-2012 11:47

Na de 4daagse en de Olympische Spelen op de weegschaal gaan staan... 103.4 kilo !! Er is een lange weg te gaan naar minder. Voordeel : de motivatie is giga hoog :lol:
Bjorn Paree / AV AALSMEER
www.runoutofhell.nl

Speeding isn't allways a crime (Joan vd Akker)

To give anything less than your best is to sacrifice the Gift (Steve Prefontaine)
Gebruikersavatar
evelyne
Miss Chat'n'Run 2006
Miss Chat'n'Run 2006
Berichten: 10448
Lid geworden op: zo 09-11-2003 1:00
Locatie: Limburg
Contacteer:

di 21-08-2012 11:58

BjornAVAalsmeer schreef:Na de 4daagse en de Olympische Spelen op de weegschaal gaan staan... 103.4 kilo !! Er is een lange weg te gaan naar minder. Voordeel : de motivatie is giga hoog :lol:
Bjorn, vorig jaar om deze tijd was jouw laatste post 108 kg. en je " moest" nog 2 weken . Daarna niets meer vernomen over jouw afvalrace van toen.

Blijkbaar is er daarna nog een heleboel afgegaan als ik dit nu lees. Chapeau.
Plaats reactie