hardlopend drinken

Alles over eten en drinken, recepten, afvallen, Atkins, tips ed.
Marxl
Lid
Lid
Contacteer:

ma 19-08-2013 20:49

Of met de loopgordel toch maar een half minuutje rustig aan om wat te drinken en daarna weer doorgaan :D
-
"Neither snow nor rain nor heat nor gloom of night stays these runners from the swift completion of their rounds."
ptaurus
Lid
Lid
Contacteer:

ma 19-08-2013 20:52

Maar begrijp ik nu dat jullie niet hardlopende kunnen drinken uit een flesje dat in de drinkbelt zit?

Dat gaat toch juist heel makkelijk of begrijp ik het nu helemaal verkeerd.

Een bekertje snap ik, want dat is altijd gedoe

Paul
De wiskunde oprecht bekeken, bezit niet alleen waarheid, maar opperste schoonheid. Een schoonheid koud en streng als dat van een beeldhouwwerk. (Betrand Russell)

FaceBook: https://www.facebook.com/euclides314
boco
Mister Chat'n'Run 2005
Mister Chat'n'Run 2005
Contacteer:

ma 19-08-2013 21:21

Lees het allereerste bericht van de topicstarter en je weet het antwoord.
't Giet oe goed, bi'j al wa'j doet!
If you've reached your goals, you haven't set them high enough.
ptaurus
Lid
Lid
Contacteer:

ma 19-08-2013 21:30

boco schreef:Lees het allereerste bericht van de topicstarter en je weet het antwoord.
Klopt hier staat het:
Onnem12 schreef:drinken, maar ook met de knijpflesjes uit de gordel gaat het nog niet van een leien dakje.

?

Maar dat begrijp ik dan niet zo goed. Dat gaat toch heel gemakkelijk. Wat is dan het exacte probleem?

Paul
De wiskunde oprecht bekeken, bezit niet alleen waarheid, maar opperste schoonheid. Een schoonheid koud en streng als dat van een beeldhouwwerk. (Betrand Russell)

boco
Mister Chat'n'Run 2005
Mister Chat'n'Run 2005
Contacteer:

ma 19-08-2013 21:44

Het probleem wordt door de topicstarter in de volgende regel van zijn eerste bericht exact benoemd.
't Giet oe goed, bi'j al wa'j doet!
If you've reached your goals, you haven't set them high enough.
ptaurus
Lid
Lid
Contacteer:

ma 19-08-2013 21:48

boco schreef:Het probleem wordt door de topicstarter in de volgende regel van zijn eerste bericht exact benoemd.
Ik ga me schamen in een hoekje :oops:
(ik lijk wel een leerling)

Paul

Gert88
Lid
Lid
Contacteer:

ma 19-08-2013 22:05

Ik gebruik de drinkbelt met de flesjes ong. 1 x p mnd. Ervaar het omscheven probleem niet. Een flesje drink ik rustig in zo'n 3 min. In D1 tempo leeg. Als het flesje bijna leeg is komt er idd wat lucht mee. Beroerd dat je daar zoveel last van hebt. Zou je het niet wat kunnen verbeteren met een andere drinktechniek? Bv. niet het flesje leegzuigen maar leegknijpen?
Hens
Benefactor
Benefactor

ma 19-08-2013 23:21

(ook voor Paul...)
Onnem12 schreef:Het grootste probleem is dat ik veel lucht meekrijg waardoor ik daarna een kilometer loop te boeren.
Het klinkt alsof je te hard loopt en van mondademhaling afhankelijk bent. Dat gaat idd slecht samen met drinken.
Dan is het óf een klein stukkie wandelen tijdens het drinken en een minuutje op je trainingstijd inleveren, óf je sleept een camelbak o.i.d. mee en moet nog steeds wandelen onder het drinken omdat je te hard loopt. Het drinken uit een camelbak is niet heel erg verschillend van het drinken uit een flesje c.s.

Beste oplossing is dus misschien wel om je trainingstempo eens kritisch te beschouwen. :idea:
denny79
Lid
Lid
Contacteer:

di 20-08-2013 7:33

Hens schreef:(ook voor Paul...)
Het klinkt alsof je te hard loopt en van mondademhaling afhankelijk bent. Dat gaat idd slecht samen met drinken.
Dan is het óf een klein stukkie wandelen tijdens het drinken en een minuutje op je trainingstijd inleveren, óf je sleept een camelbak o.i.d. mee en moet nog steeds wandelen onder het drinken omdat je te hard loopt. Het drinken uit een camelbak is niet heel erg verschillend van het drinken uit een flesje c.s.

Beste oplossing is dus misschien wel om je trainingstempo eens kritisch te beschouwen. :idea:
Goed punt! Dit herken ik wel. Ik liep de lange duurloop vaak te hard, waardoor drinken in combinatie met (zware) ademhaling lastig wordt. Het drinken uit een camelbak is nog lastiger, omdat je dan vloeistof op moet zuigen, een flesje kun je leegknijpen. Aangezien hardlopend drinken uit een bekertje tijdens een wedstrijd voor mij maar lastig is, ben ik de wandel-drink-pauzes gaan doen. Niet drinken gaat goed voor een training van 1,5 uur beetje afhankelijk van het weer.

Is vochtverlies eigenlijk trainbaar? Kun je je lichaam leren zuiniger met vocht om te gaan? Ik was zondag iets meer dan twee kilo lichter na een training van 45 minuten (ik liep een PR op de 10k, het was redelijk warm). Dat betekent dat ik op een marathon 8 liter vocht kwijt zou raken, dat is 11% van mijn lichaamsgewicht...
abik
Lid
Lid

di 20-08-2013 7:36

Maakt het voor de effectiviteit van de training eigenlijk een drôle verschil of je gewoon op je gemak wandelend drinkt en daarna doorrent? ik ben recreant dus ik doe het recreatief.
Go lightly. Eat heavy.
dano
Lid
Lid

di 20-08-2013 8:06

denny79 schreef:
Hens schreef:(ook voor Paul...)

Goed punt! Dit herken ik wel. Ik liep de lange duurloop vaak te hard, waardoor drinken in combinatie met (zware) ademhaling lastig wordt. Het drinken uit een camelbak is nog lastiger, omdat je dan vloeistof op moet zuigen, een flesje kun je leegknijpen. Aangezien hardlopend drinken uit een bekertje tijdens een wedstrijd voor mij maar lastig is, ben ik de wandel-drink-pauzes gaan doen. Niet drinken gaat goed voor een training van 1,5 uur beetje afhankelijk van het weer.

Is vochtverlies eigenlijk trainbaar? Kun je je lichaam leren zuiniger met vocht om te gaan? Ik was zondag iets meer dan twee kilo lichter na een training van 45 minuten (ik liep een PR op de 10k, het was redelijk warm). Dat betekent dat ik op een marathon 8 liter vocht kwijt zou raken, dat is 11% van mijn lichaamsgewicht...
Volgens mij is vochtverlies niet trainbaar :-) Hooguit kan je het beperken door je lichaamsactiviteit te verlagen (lagere hartslag)
Je vergelijk tussen de 10 en de marathon gaat wat mij betreft niet op:
1) als je de marathon net zo snel zou lopen dan is je gemiddelde hs veel hoger bij de marathon.=. meer energie en meer vochtverlies
2) De marathon wordt langzamer gelopen dan een 10.
3) Ik neem aan dat je voor je pr op de 10 op max gemiddelde hs hebt gelopen. Je max gemiddelde hs ligt bij een marathon natuurlijk veel lager
LFC for life
max09
Lid
Lid
Contacteer:

di 20-08-2013 8:35

@ onnem: ik herken het probleem van de lucht die je meekrijgt. Uit een bekertje kan ik ook niet goed drinken onderweg, tenzij je gewoon echt even wandelt en dus 'normaal' drinkt. Een flesje gaat meestal wel goed, als je gewoon het flesje omdraait en erin knijpt.

Ik heb normaal op de langere runs een racevest met een 1L zakje bij me, dat drinkt fijn, geen lucht. Wat ik probeerde staat op http://www.runpower.nl/reviews/review_water.htm

Maar ik ben het eens met de anderen: tijdens een training kan je gewoon natuurlijk even kort wandelen als je dorst hebt en wilt drinken. Helemaal niet verkeerd om te doen. Maar oefenen met een systeem of methode die je tijdens een M of ultra wilt gaan volgen is handig. Misschien is dit lichte Nathan iets voor je? Geen zware rugzak (meer kan er ook niet mee, behalve wat gelletjes etc in de voorzakjes) maar wel altijd water. Ik gebruik ook wel eens zo'n handbidon.

Succes met oefenen, ik snap wel wat je beschrijft met dat luchtprobleem.
http://www.runpower.nl

Wie zijn bestemming kent, vindt de weg - Lao Tse
Jannet
Lid
Lid
Contacteer:

di 20-08-2013 9:51

Die flesjes in een drinkbelt hebben toch een dopje? Als je die er even afschroeft kun je het drinken zo naar binnen gieten (evt. wandelend). Kost je 3 seconden. Hetzelfde geldt voor het drinken uit een bekertje: heel even wandelen en snel naar binnen gieten, boertje laten en je kunt weer verder. Dat is niet zo moeilijk.
denny79
Lid
Lid
Contacteer:

di 20-08-2013 9:58

dano schreef:
denny79 schreef: Volgens mij is vochtverlies niet trainbaar :-) Hooguit kan je het beperken door je lichaamsactiviteit te verlagen (lagere hartslag)
1) als je de marathon net zo snel zou lopen dan is je gemiddelde hs veel hoger bij de marathon.=. meer energie en meer vochtverlies
3) Ik neem aan dat je voor je pr op de 10 op max gemiddelde hs hebt gelopen. Je max gemiddelde hs ligt bij een marathon natuurlijk veel lager
Natuurlijk is mijn berekening te simplistisch. Het verschil in energieverbruik tussen een snelle 10k en een langzame 10k is nihil, omdat het energieverbruik bepaald wordt door de afstand en het gewicht van de persoon, niet door het tempo...
Een marathon loop ik langzamer dan een 10k, dus een lagere hartslag en hoef ik minder te koelen. Daar staat tegenover dat je door het lagere tempo langer onderweg bent. Je hoeft minder te koelen, maar wel over een langere periode. Als ik niet drink wordt het vochtverbruik minder, omdat het zweten af gaat nemen, maar of dat nou zo gezond is. :?:

Vorig jaar liep ik een marathon en was zeker geen 11% lichaamsgewicht aan vocht kwijt, volgens de medici ben je dan niet in staat om hard te lopen:
Vanaf 11%: Verwardheid, spierspasmen en -krampen, delirium, bewusteloosheid, shock door bloeddrukdaling, nierfalen
Vanaf 15-20%: Overlijden, de dood treedt in
dano
Lid
Lid

di 20-08-2013 10:10

denny79 schreef:
dano schreef:
denny79 schreef: Volgens mij is vochtverlies niet trainbaar :-) Hooguit kan je het beperken door je lichaamsactiviteit te verlagen (lagere hartslag)
Natuurlijk is mijn berekening te simplistisch. Het verschil in energieverbruik tussen een snelle 10k en een langzame 10k is nihil, omdat het energieverbruik bepaald wordt door de afstand en het gewicht van de persoon, niet door het tempo...
Een marathon loop ik langzamer dan een 10k, dus een lagere hartslag en hoef ik minder te koelen. Daar staat tegenover dat je door het lagere tempo langer onderweg bent. Je hoeft minder te koelen, maar wel over een langere periode. Als ik niet drink wordt het vochtverbruik minder, omdat het zweten af gaat nemen, maar of dat nou zo gezond is. :?:

Vorig jaar liep ik een marathon en was zeker geen 11% lichaamsgewicht aan vocht kwijt, volgens de medici ben je dan niet in staat om hard te lopen:
Vanaf 11%: Verwardheid, spierspasmen en -krampen, delirium, bewusteloosheid, shock door bloeddrukdaling, nierfalen
Vanaf 15-20%: Overlijden, de dood treedt in
Hoezo wordt het energieverbruik niet bepaald door snelheid? Leg me eens uit, ik ben geen bioloog en geen natuurkundige. Maar wat ik wel weet is dat een auto bij een identiek gewicht bij hogere snelheden veel meer energie verbruikt. Misschien niet helemaal hetzelfde want een mens is geen machine
LFC for life
Plaats reactie