hardlopend drinken

Alles over eten en drinken, recepten, afvallen, Atkins, tips ed.
denny79
Lid
Lid
Contacteer:

di 20-08-2013 10:23

dano schreef: Hoezo wordt het energieverbruik niet bepaald door snelheid? Leg me eens uit, ik ben geen bioloog en geen natuurkundige. Maar wat ik wel weet is dat een auto bij een identiek gewicht bij hogere snelheden veel meer energie verbruikt. Misschien niet helemaal hetzelfde want een mens is geen machine
Ik ben ook geen bioloog, maar baseer met op allerlei calculators. Zoals hier: http://www.runinfo.nl/energieverbruik.htm

Dit zijn benaderingen, er zal een verschil zijn in efficiëntie tussen een getrainde loper en iemand die heel hard aan het zwoegen is tijdens het hardlopen.

Net als bij een auto is het totale verbruik afhankelijk van de massa van de auto en de afstand die deze afgelegd heeft. Bij hoge snelheden is het verbruik per km met een auto hoger, door een aantal factoren. Zo wordt luchtweerstand hoger, omdat deze weerstand niet lineair is met de snelheid. Dergelijk zaken zijn voor de hardloper niet zo relevant, omdat onze snelheid een stukje lager ligt.
dano
Lid
Lid

di 20-08-2013 10:28

denny79 schreef:
dano schreef: Hoezo wordt het energieverbruik niet bepaald door snelheid? Leg me eens uit, ik ben geen bioloog en geen natuurkundige. Maar wat ik wel weet is dat een auto bij een identiek gewicht bij hogere snelheden veel meer energie verbruikt. Misschien niet helemaal hetzelfde want een mens is geen machine
Ik ben ook geen bioloog, maar baseer met op allerlei calculators. Zoals hier: http://www.runinfo.nl/energieverbruik.htm

Dit zijn benaderingen, er zal een verschil zijn in efficiëntie tussen een getrainde loper en iemand die heel hard aan het zwoegen is tijdens het hardlopen.

Net als bij een auto is het totale verbruik afhankelijk van de massa van de auto en de afstand die deze afgelegd heeft. Bij hoge snelheden is het verbruik per km met een auto hoger, door een aantal factoren. Zo wordt luchtweerstand hoger, omdat deze weerstand niet lineair is met de snelheid. Dergelijk zaken zijn voor de hardloper niet zo relevant, omdat onze snelheid een stukje lager ligt.
Als ik die invul krijg ik toch echt een hoger energieverbruik bij een hogere snelheid..................
60 minuten 90 kilo 10 km/uur is 900 Kcal en met 12 km/u 1080 Kcal

O h wacht moet natuurlijk wel eerlijk doen. met een uur 12 km lopen heb ik een grotere afstand :-)
50 minuten tegen 12 km levert ook 900 calorieen op.

Komt bij echt vreemd over maar ben dan ook geen natuurkundige
LFC for life
ptaurus
Lid
Lid
Contacteer:

di 20-08-2013 11:07

Het energieverbruik op de afstand is dan weliswaar gelijk, het vermogen natuurlijk niet. Vermogen is energie per tijdseenheid.

Paul
De wiskunde oprecht bekeken, bezit niet alleen waarheid, maar opperste schoonheid. Een schoonheid koud en streng als dat van een beeldhouwwerk. (Betrand Russell)

FaceBook: https://www.facebook.com/euclides314
Bulldozer
Lid
Lid

di 20-08-2013 16:43

Helpt het niet om iedere kilometer 1 of 2 slokken te nemen in plaats het hele flesje in 1x leeg te drinken? Zo heb ik in iedergeval helemaal geen last van lucht die meekomt.
Hens
Benefactor
Benefactor

wo 21-08-2013 23:23

dano schreef:Komt bij echt vreemd over maar ben dan ook geen natuurkundige
Het heeft denk ik niks met natuurkunde te maken dat je het niet begrijpt, maar meer met je gevoel. Als je harder loopt, span je je meer in, dat inspanningsgevoel komt redelijk stevig bij iemand binnen. Een rustig duurloopje á 9km/u of een vlotte 10 á 12 km/u vind ik voelen als een heel groot verschil. Tcoh loop ik 'maar' 33% sneller.

Kwa natuurkunde is het simpel: er wordt gewoon zoveel massa over zoveel afstand verplaatst en dat kost nou eenmaal zoveel energie (arbeid = kracht * weg). Hoe snel je dat doet maakt dus principieel niets uit.
De luchtweerstand is bij hardloopsnelheden nog zó laag dat deze alleen een verwaarloosbare rol speelt. Daar gaat de vergelijking met een auto mank.

Om als je sneller loopt, toch uiteindelijk evenveel energie te gebruiken,moet je nu per seconde wel meer energie spenderen (zoals Paul al zei). Het vermogen dat je produceert is groter. Dat komt aardig overeen met de mate van inspanning, alleen de registratie daarvan door onze geest is wat minder lineair dan het natuurkundige principe. :wink:
pieter99
Lid
Lid

do 22-08-2013 15:34

Mag het even ietsje off-topic? :lol: Mijn waarneming: er zijn twee types hardlopers die drinken tijdens het lopen. Het ene type is de afgetrainde lange-afstandsbeul (m/v) met zo'n gordel met kleine flesjes. Het andere type is de hardloopster (v) met een zeer rustig tempo, een koptelefoon op, en steevast een waterfles in de hand.... raar toch? :lol:
max09
Lid
Lid
Contacteer:

do 22-08-2013 15:46

pieter99 schreef:Mag het even ietsje off-topic? :lol: Mijn waarneming: er zijn twee types hardlopers die drinken tijdens het lopen. Het ene type is de afgetrainde lange-afstandsbeul (m/v) met zo'n gordel met kleine flesjes. Het andere type is de hardloopster (v) met een zeer rustig tempo, een koptelefoon op, en steevast een waterfles in de hand.... raar toch? :lol:
Nou jij loopt vast op andere plaatsen dan ik.
Edit: oeioeioei zie nu pas die laatste regel over het 'andere type'... die langzame dame. Ik nodig je graag uit om hier eens mee te lopen, dan zie je ineens hele andere types.... Van die dikke mannen die puffend voorbij komen... zónder flesje maar mét rood hoofd.

Vraagje: welk type ben jij dan?
http://www.runpower.nl

Wie zijn bestemming kent, vindt de weg - Lao Tse
dano
Lid
Lid

do 22-08-2013 16:36

pieter99 schreef:Mag het even ietsje off-topic? :lol: Mijn waarneming: er zijn twee types hardlopers die drinken tijdens het lopen. Het ene type is de afgetrainde lange-afstandsbeul (m/v) met zo'n gordel met kleine flesjes.
Is dat zo?
Ik loop ook lange afstanden (30+) maar met een gordel of een camelbak zal je me niet zien
LFC for life
ptaurus
Lid
Lid
Contacteer:

do 22-08-2013 17:55

Ik begrijp wel een beetje wat pieter bedoelt met zijn beeld van de drinkende loper. Hij drukt zich alleen een beetje vervelend uit, maar zo bedoelt hij het denk ik niet. Ik zie het als een beetje aanzetten van iets om een zodoende een goed beeld op te roepen (vergelijk dat met een columnist)

In het algemeen zul je de snelle wedstrijdloper (m/v) niet zo snel met een belt zien. Wel hebben dit soort cracks vaak een begeleider bij zich.

Maar ik kan me voorstellen als je 16/17 km/h loopt dat je dan niet met een belt gaat lopen.

Paul
De wiskunde oprecht bekeken, bezit niet alleen waarheid, maar opperste schoonheid. Een schoonheid koud en streng als dat van een beeldhouwwerk. (Betrand Russell)

pieter99
Lid
Lid

do 22-08-2013 21:58

ptaurus schreef:Ik begrijp wel een beetje wat pieter bedoelt met zijn beeld van de drinkende loper. Hij drukt zich alleen een beetje vervelend uit, maar zo bedoelt hij het denk ik niet. Ik zie het als een beetje aanzetten van iets om een zodoende een goed beeld op te roepen (vergelijk dat met een columnist)
Dank ptaurus. Het was bedoeld om mijn verwondering uit te spreken. Moet je echt water meenemen (en opdrinken) als je bij een een gemiddeld Nederlands temperatuurtje een kwartiertje gaat joggen?

Dat een lange afstandsloper, zeker als je warm is, moet drinken: natuurlijk, daarover geen discussie!
pieter99
Lid
Lid

do 22-08-2013 22:00

dano schreef:Ik loop ook lange afstanden (30+) maar met een gordel of een camelbak zal je me niet zien
Tenzij je in Death Valley gaat lopen, neem ik aan? :lol:
ptaurus
Lid
Lid
Contacteer:

do 22-08-2013 22:23

pieter99 schreef:
ptaurus schreef:Ik begrijp wel een beetje wat pieter bedoelt met zijn beeld van de drinkende loper. Hij drukt zich alleen een beetje vervelend uit, maar zo bedoelt hij het denk ik niet. Ik zie het als een beetje aanzetten van iets om een zodoende een goed beeld op te roepen (vergelijk dat met een columnist)
Dank ptaurus. Het was bedoeld om mijn verwondering uit te spreken. Moet je echt water meenemen (en opdrinken) als je bij een een gemiddeld Nederlands temperatuurtje een kwartiertje gaat joggen?

Dat een lange afstandsloper, zeker als je warm is, moet drinken: natuurlijk, daarover geen discussie!
Iedereen moet het zelf weten natuurlijk, dat is het voordeel van hardlopen. Ik vind het teveel gedoe en neem nooit drinken mee.

Paul

Gert88
Lid
Lid
Contacteer:

do 22-08-2013 22:34

ptaurus schreef: In het algemeen zul je de snelle wedstrijdloper (m/v) niet zo snel met een belt zien. Wel hebben dit soort cracks vaak een begeleider bij zich.

Maar ik kan me voorstellen als je 16/17 km/h loopt dat je dan niet met een belt gaat lopen.

Paul
Grappig dat discussies over drinken vaak van die sterke meningen oproepen. Ik zit zelf in het trage segemt :P en train meestal zonder belt. Bij LLD van 2 uur plus neem ik de flesjes mee met de "fantomalt-mix" die Boco in 2004 al een keer op chatnrum gedropt heeft. 'k Voel me er heerlijk bij. Heb je het niet nodig doe je het niet. Heb er nog wel een vraagje over maar die post ik wel apart anders gaan we helemaal off topic.
Robisrunning
ChatnRunCircuit
ChatnRunCircuit
Contacteer:

do 22-08-2013 22:45

pieter99 schreef:Mag het even ietsje off-topic? :lol: Mijn waarneming: er zijn twee types hardlopers die drinken tijdens het lopen. Het ene type is de afgetrainde lange-afstandsbeul (m/v) met zo'n gordel met kleine flesjes. Het andere type is de hardloopster (v) met een zeer rustig tempo, een koptelefoon op, en steevast een waterfles in de hand.... raar toch? :lol:
De echte langeafstandbeulen (m/v) lopen meestal niet met die flesjesgordels. Kun je alleen maar kwijtraken en te weinig inhoud en schudden vreselijk en dan nog dat geklots. Ik gebruik een rugzak met 2 a 3 ltr inhoud, die onderweg weer aangevuld kan worden. Daar zitten vaak ook nog heel andere nuttige zaken in verstopt :wink:
The trail is the thing, not the end of the trail.
If you travel too fast you miss all you are travelling for.... ;-€

Weblog
Hens
Benefactor
Benefactor

do 22-08-2013 23:12

Gert88 schreef:chatnrum
Daar zal zeker veel gechat worden, maar in welke taal wordt langzamerhand steeds onduidelijker.
Onder het hardlopen kun je natuurlijk ook beter nippen, dat werkt stukken beter! :lol:
Plaats reactie