gewicht vs snelheid

Alles over eten en drinken, recepten, afvallen, Atkins, tips ed.
AndriesW
Lid
Lid
Contacteer:

do 14-11-2013 23:15

Doet me denken aan één van mijn broers die een tijdje aan recreatief body building deed. Brede schouders en mooi gespierd.
Mijn sixpack is enkel zichtbaar om reden van laag vetpercentage.
MasterRunner
Lid
Lid

do 14-11-2013 23:57

De kunst is om een leefstijl te krijgen die je vol kunt houden... en niet nadat je een aantal snelle 10 km's gelopen hebt en vervolgens de progressie sterk afvlakt, je weer in je oude gewoontes terug valt.
Vet alleen zegt niks, immers in bepaalde fitness/kringen kringen trainen ze daar speciaal op om dik onder de 10% te geraken, maar dat is totaal geen garantie voor een snelle tijd op welke afstand dan ook.
Met mijn 13-15% vet op mijn 49-igste liep ik 35-igers op de 10, lager dan 68.5-69 woog ik nooit.
Met een voedingsdeskundige voor topsporters er over gehad: er mocht nog een paar kilo af, maar dat was het dan ook.
Als je dat verrekend in de VO2 max formule, word je inderdaad iets sneller, maar dat geldt alleen als je spieren vrijwel even sterk blijven....

Als je boven de 80 kg begonnen bent, dan is er nog wel ruimte om wat kilos kwijt te raken, dus naar 70 toe is meer dan 10 kg, en dat zet wel zoden aan de dijk; maar pas op dat je niet doorschiet!

Succes!
ptaurus
Lid
Lid
Contacteer:

vr 15-11-2013 16:03

uniq schreef:[
@ptaurus de bedoeling is natuurlijk niet dat ik mijn lichaam afbreek na 6 jaar bikkelen. het moet een beetje in balans zijn, best of both worlds zoiets...

Maar zo werkt het wel. Kijk bv naar een Theo Bos of andere die van het baanfietsen overgekomen zijn maar het duurfietsen. Die zijn 10 tot 15 kg lichter geworden.

Duursport doe je nu eenmaal niet voor het mooie lichaam.

Paul
De wiskunde oprecht bekeken, bezit niet alleen waarheid, maar opperste schoonheid. Een schoonheid koud en streng als dat van een beeldhouwwerk. (Betrand Russell)

FaceBook: https://www.facebook.com/euclides314
uniq
Lid
Lid

vr 15-11-2013 17:26

ptaurus schreef:
uniq schreef:[
@ptaurus de bedoeling is natuurlijk niet dat ik mijn lichaam afbreek na 6 jaar bikkelen. het moet een beetje in balans zijn, best of both worlds zoiets...

Maar zo werkt het wel. Kijk bv naar een Theo Bos of andere die van het baanfietsen overgekomen zijn maar het duurfietsen. Die zijn 10 tot 15 kg lichter geworden.

Duursport doe je nu eenmaal niet voor het mooie lichaam.

Paul
klopt, maar ik blijf het combineren tussen kracht en duurloop. dat je door duursporten in gaat leveren is algemeen bekend. maar lopen doe ik graag en heb het er voor over.
dano
Lid
Lid

vr 15-11-2013 17:35

Lichte krachttraining voor schouders, buik en benen is prima te doen icm met hardlopen (duurlopen). Zelfs belangrijk voor het lopen zelf.
LFC for life
anderson
Lid
Lid

vr 15-11-2013 18:17

Misschien voor ieder spiergroep 1 oefening shouders military shoulder presses, rug chinnen, benen front squats of sissy squats, tricpes dips
Som1980
Lid
Lid
Contacteer:

di 21-01-2014 1:56

Ik vind het lastig om gewicht kwijt te raken (om sneller te worden), maar toch voldoende te blijven eten om duurlopen goed te kunnen blijven doen.

Heb enkele lessen met een personal trainer gevolgd en weet daardoor al een stuk meer over voeding, herstelvoeding en herstelshakes, maar blijf het nog steeds lastig vinden om op gewicht te blijven of überhaupt af te vallen. Toch wil ik in 2014 gaan voor nóg snellere tijden door wat ballast kwijt te raken.

Hoe doen jullie dat? Ben op dit moment 173m en 69 kilo. Een paar maanden geleden woog ik 67 en dat merkte ik in mijn snelheid. Doe naast het lopen dus ook nog aan krachttraining (probeer dit 2 keer per week te doen)
Onnem12
Lid
Lid
Contacteer:

di 21-01-2014 8:40

Ik probeer gewicht kwijt te raken door gewoon de slechte dingen te laten staan. Dat lukt niet altijd, maar langzaam maar zeker verlies ik wat gewicht.

Voor de lange duurlopen eet ik juist niet zo heel veel, omdat ik die juist gebruik om mijn vetverbranding te stimuleren (en ik heb er nog genoeg van ook). Ik val nu zo'n 2 kilo per 3 weken af.

Zo hoop ik nu nog 5 a 6 kilo kwijt te raken voor de marathon van Rotterdam.
Af en toe schrijf ik ook nog eens wat http://mennorent.blogspot.nl/
Hens
Benefactor
Benefactor

do 23-01-2014 1:18

Som1980 schreef:Hoe doen jullie dat?
Ik eet wat de pot schaft.

Als ik zwaarder dreig te worden, dan moet ik gewoon minder eten. 's Avonds minder opscheppen en tussendoortje 's middags schrappen. Meestal gaat het vanzelf tegenwoordig.

Herstelvoeding maakt je dikker omdat het gewoon extra eten is naast je normale voer. Het voegt, behalve gewicht, weinig of niks toe en kost relatief veel geld.
Runnerd
Lid
Lid

do 23-01-2014 9:39

Als je echt spiermassa (let op, massa!) wilt opbouwen dan zou ik 'aan de wei' gaan, dus eiwitshakes. Vlot na een intensieve (spier)workout dat spul drinken is goed voor de opbouw van spieren.

Als je af wilt vallen zou ik eerder kiezen voor gezonde voeding (voldoende vezels en eiwitten en dergelijke, lekkere vette vis, peulvruchten, noten, wat vlees, etc.) en niet aan de shakes gaan. Of je moet voor bulk massa gaan, zeg maar half- of zwaargewicht voor 'in de ring'.

Zeker als je (zoals de meesten van ons hier) min of meer recreatief bezig bent en niet op topsportniveau.

Eten wat de pot schaft dus, en als je gewicht wilt verliezen schrap dan toetjes, zoete tussendoortjes, ranja/vruchtensap/frisdrank, en andere dingen die je oma niet als eten zou herkennen. :)
Michiel_N
Lid
Lid
Contacteer:

do 23-01-2014 12:15

Runnerd schreef: en andere dingen die je oma niet als eten zou herkennen. :)
Haha :D
boco
Mister Chat'n'Run 2005
Mister Chat'n'Run 2005
Contacteer:

do 23-01-2014 18:36

Hens schreef:Herstelvoeding maakt je dikker omdat het gewoon extra eten is naast je normale voer. Het voegt, behalve gewicht, weinig of niks toe en kost relatief veel geld.
Beetje ongenuanceerde uitspraak vind ik.
't Giet oe goed, bi'j al wa'j doet!
If you've reached your goals, you haven't set them high enough.
Hens
Benefactor
Benefactor

vr 24-01-2014 0:06

Leg eens uit?
boco
Mister Chat'n'Run 2005
Mister Chat'n'Run 2005
Contacteer:

vr 24-01-2014 0:28

Herstelvoeding neem je in na een grote inspanning.
Naast je 'normale voer' kun je dan best iets extra's gebruiken, zonder daardoor in gewicht toe te nemen. Je hebt namelijk ook (veel)meer calorieën verbrand dan op een 'normale' dag.
Van herstelvoeding mag je door de bank genomen aannemen dat ze qua samenstelling gericht zijn op het aanvullen van hetgeen door de stevige inspanning extra is verbrand.

Dat je van herstelvoeding dik wordt en alleen maar gewicht toevoegt vind ik daarom een ongenuanceerde uitspraak.
Zou alleen van toepassing (kunnen) zijn indien niet-sportende mensen, zonder extra inspanning te leveren, naast hun 'normale voer' ook nog eens herstelvoeding tot zich nemen.
't Giet oe goed, bi'j al wa'j doet!
If you've reached your goals, you haven't set them high enough.
Som1980
Lid
Lid
Contacteer:

vr 24-01-2014 2:34

Runnerd schreef:Als je echt spiermassa (let op, massa!) wilt opbouwen dan zou ik 'aan de wei' gaan, dus eiwitshakes. Vlot na een intensieve (spier)workout dat spul drinken is goed voor de opbouw van spieren.
Doe ik al :) (in mijn geval vegan eiwitshakes, omdat ik koemelk allergisch ben)
Als je af wilt vallen zou ik eerder kiezen voor gezonde voeding (voldoende vezels en eiwitten en dergelijke, lekkere vette vis, peulvruchten, noten, wat vlees, etc.) en niet aan de shakes gaan.
Probeer ik ook zoveel mogelijk te doen, behalve voor het krachttrainen of lopen, omdat ik niet kan lopen op alleen eiwitten (dat merk ik meteen bij een training). Ik kan ook niet lopen een op een lege maag (sommige mensen schijnbaar wel)

Ik geloof ook niet in het dikmaken van eiwitshakes overigens.
Plaats reactie