Hoe lang van te voren eten jullie warm?

Alles over eten en drinken, recepten, afvallen, Atkins, tips ed.
Gebruikersavatar
Sensation
Lid
Lid
Berichten: 24
Lid geworden op: ma 04-11-2013 1:00

vr 03-01-2014 9:25

Ik kan normale porties eten en kort erna sporten zonder dat ik hier last van heb. Ik zou alleen het eerste uur na het warm eten niet te intensief trainen. Ik heb begrepen dat de maag bij een inspanning lichtjes tot behoorlijk krimpt (naar mate de inspanning). Misschien ook een stukje gewenning want ik sport al jaren kort na het eten.
Gebruikersavatar
evelyne
Miss Chat'n'Run 2006
Miss Chat'n'Run 2006
Berichten: 10448
Lid geworden op: zo 09-11-2003 1:00
Locatie: Limburg
Contacteer:

vr 03-01-2014 9:47

Toen ik nog bij een AV trainde om 19 uur 's avonds, nam ik om 17 uur een banaan en pas na de training warmde ik het prakje van het diner op. Daar had ik dan meestal helemaal geen zin in, maar deed het toch.
Dit is overigens een van de redenen dat ik liever niet bij een AV train.
's morgens lopen bevalt mij het best, dan wacht ik tot een uur na het ontbijt. Als ik 's middags loop wacht ik 1,5-2 uur.
Gebruikersavatar
Marrun
Lid
Lid
Berichten: 85
Lid geworden op: za 20-02-2010 1:00

vr 03-01-2014 10:10

Ik heb altijd honger wanneer ik 's morgens train en toch twee boterhammen eet bij het ontbijt een uurtje ervoor.

Wanneer ik aan de groepstraining om 19 uur meedoe, eet ik rond 18 uur een klein beetje van de gezinsmaaltijd, en warm de rest op na de training. Eet ik na de training niets, dan kan ik er 's nachts weer uit omdat ik anders wakker word en blijf van een lege maag.

Het is maar goed dat ik niet zo de behoefte heb om af te vallen... :wink:
Gebruikersavatar
AdP
Lid
Lid
Berichten: 2244
Lid geworden op: ma 23-02-2009 1:00
Contacteer:

vr 03-01-2014 10:41

Door te trainen kort na het eten creëer je natuurlijk een prioriteiten-conflict: moet het bloed nu naar het maag-darm systeem of toch het hart-long systeem en de benen. Hoe intensiever de training, hoe groter het conflict, en hoe groter (bij voorkeur) de tijd tussen maaltijd en training.
'Vroeger' had ik altijd liefst een warme maaltijd tijdens de lunch, zodat ik 's avonds hard kon trainen en met een lichte maaltijd de dag kon afsluiten (na de training). Nu train ik vaker overdag, dan is 's avonds eten geen probleem. Op de clubdagen met intervalwerk eet ik 's avonds nog steeds niet mee thuis (maar ik ben er wel).
In tijd uitgedrukt zijn mijn voorkeuren: na een warme maaltijd liefst minstens 3 uur wachten, na een broodmaaltijd minstens 2 uur. Dus bij een pittige ochtendtraining om 10:00 (of cross om 11:00) sta ik wat vroeger op om toch wat te eten. Standaard "duurloop 1 werk" komt een stuk minder nauw, omdat de eisen die dit stelt aan het hart-longsysteem heel beperkt zijn (en daarmee het trainingseffect ook: je wordt er nauwelijks beter van, gaat er ook niet slechter van lopen, maar het vergroot wel de belastbaarheid).
Robisrunning
ChatnRunCircuit
ChatnRunCircuit
Berichten: 5151
Lid geworden op: ma 14-05-2007 1:00
Locatie: Westervoort
Contacteer:

vr 03-01-2014 10:48

Zie de maag maar als een gesloten vat.
Als je daar naast vast voedsel ook nog vloeistof bijgiet krijg je sneller een voldaan gevoel, dat pas gesignaleert wordt als de maag het voedsel doorgeeft aan de darmen.
Ook heel goed kauwen heeft een effect op de hoeveelheid die je eet. Langer kauwen = minder eten.
Met het drinken spoel je het vaste voedsel onbewerkt (door enzymen in je speeksel) zo door naar de maag.
The trail is the thing, not the end of the trail.
If you travel too fast you miss all you are travelling for.... ;-€

Weblog
Gebruikersavatar
nadine35
Lid
Lid
Berichten: 595
Lid geworden op: za 28-09-2013 1:00
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

vr 03-01-2014 19:19

wallisman schreef:Als je bij het eten ook drinkt (water!) dan verteert het sneller.Jan
Ik heb altijd begrepen dat het juist andersom is. Als je namelijk bij het eten drinkt verdun je het maagzuur en de enzymen die voor de vertering zorgen.

Zelf eet ik max 2 uur voor het rennen en dan bij voorkeur een broodmaaltijd.
Gebruikersavatar
Rasheed
Lid
Lid
Berichten: 4711
Lid geworden op: vr 29-07-2005 1:00
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

vr 03-01-2014 19:53

De reden om water te drinken, dacht ik, is dat het voorkomt dat je je over-eet. Water vult immers de maag, maar bevat geen calorieën.
Ik heet René. Dit is mijn website en mijn GC profiel.
Gebruikersavatar
nadine35
Lid
Lid
Berichten: 595
Lid geworden op: za 28-09-2013 1:00
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

vr 03-01-2014 20:18

Rasheed schreef:De reden om water te drinken, dacht ik, is dat het voorkomt dat je je over-eet. Water vult immers de maag, maar bevat geen calorieën.
Dat klopt wel, dat je sneller vol zit en dus minder eet. Maar het heeft dus niets met de snelheid van de vertering te maken (of je moet zoveel water drinken dat je bijna niets eet)
Gebruikersavatar
Lastpost
Lid
Lid
Berichten: 27
Lid geworden op: vr 10-01-2014 1:00
Locatie: Rhoon
Contacteer:

ma 13-01-2014 17:33

Als ik in de avond loop eet ik daarna pas m'n prakkie, in andere gevallen eet ik min. 2 uur voordat ik ga lopen niets heftigs meer. Hooguit een stuk fruit, wat yoghurt oid.
Gebruikersavatar
uniq
Lid
Lid
Berichten: 92
Lid geworden op: di 12-11-2013 1:00

ma 13-01-2014 18:24

een uur is voor mij genoeg om er geen last van te hebben...ben daar wel blij mee (als ik sommige hier lees 2,3 uur dat is wel lang)
casper
Lid
Lid
Berichten: 239
Lid geworden op: zo 08-12-2013 1:00
Locatie: Hoofddorp
Contacteer:

ma 13-01-2014 20:32

Na een warme maaltijd heb ik zeker 2 uur nodig. En dan moet ik me ook echt inhouden met eten. Geen zware maaltijd in ieder geval.
Het liefste loop ik dan ook vroeg in de ochtend op een lege maag. Wekker ergens tussen 5:00 uur en 6:00 uur en dan lekker lopen. In de zomer komt dan net de zon op. Blijft dan een mooi gezicht!
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat!
Gebruikersavatar
Gert88
Lid
Lid
Berichten: 375
Lid geworden op: za 30-03-2013 1:00
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

ma 13-01-2014 21:13

AdP schreef:In tijd uitgedrukt zijn mijn voorkeuren: na een warme maaltijd liefst minstens 3 uur wachten, na een broodmaaltijd minstens 2 uur.
Dat zou mij op een normale werkdag behoorlijk in tijdnood brengen. Tel maar eens op:
Nachtrust 8 uur;
Broodmaaltijd: de tijd dat je eet (30m) plus 2 uur daarna maakt 10,5 uur;
Warmemaaltijd. De tijd dat je eet (1hr) plus 3 uur daarna maakt 14,5 uur;
In mijn geval 8,5 uur werken maakt 23 uur;
Plus woon-werk verkeer 45 min. maakt totaal 23 3/4 uur;
Uhhh....en een dag heeft 24 uur!?!?

Kortom: lekker na de training eten. Smaakt ook lekkerder.
Gebruikersavatar
qmark
Lid
Lid
Berichten: 839
Lid geworden op: wo 28-02-2007 1:00
Locatie: Pijnacker

ma 13-01-2014 21:28

Gert88 schreef:
AdP schreef:In tijd uitgedrukt zijn mijn voorkeuren: na een warme maaltijd liefst minstens 3 uur wachten, na een broodmaaltijd minstens 2 uur.
Dat zou mij op een normale werkdag behoorlijk in tijdnood brengen. Tel maar eens op:
Nachtrust 8 uur;
Broodmaaltijd: de tijd dat je eet (30m) plus 2 uur daarna maakt 10,5 uur;
Warmemaaltijd. De tijd dat je eet (1hr) plus 3 uur daarna maakt 14,5 uur;
In mijn geval 8,5 uur werken maakt 23 uur;
Plus woon-werk verkeer 45 min. maakt totaal 23 3/4 uur;
Uhhh....en een dag heeft 24 uur!?!?

Kortom: lekker na de training eten. Smaakt ook lekkerder.
Ik mis de smiley; bovenstaande rekensom meen je toch niet serieus? :)

Die uren die je wacht na het eten kun je natuurlijk prima gebruiken om te werken, te reizen, te slapen of iets anders; als het maar geen trainen is.
Of denk je dat AdP 5 uur per dag helemaal niets doet omdat 'ie net gegeten heeft :?

On topic: ik loop ook het liefst eind van de middag, eind van de avond of anders begin van de ochtend (dus nog voor het ontbijt).
Zo ver mogelijk verwijderd van de maaltijden dus....
"Een vraagteken is een vermoeid uitroepteken" (vrij naar Stanislaw Jerzy Lec)
Gebruikersavatar
JurP
Lid
Lid
Berichten: 648
Lid geworden op: di 03-09-2013 1:00
Contacteer:

ma 13-01-2014 21:30

Gert88 schreef: Dat zou mij op een normale werkdag behoorlijk in tijdnood brengen. Tel maar eens op:
Nachtrust 8 uur;
Broodmaaltijd: de tijd dat je eet (30m) plus 2 uur daarna maakt 10,5 uur;
Warmemaaltijd. De tijd dat je eet (1hr) plus 3 uur daarna maakt 14,5 uur;
In mijn geval 8,5 uur werken maakt 23 uur;
Plus woon-werk verkeer 45 min. maakt totaal 23 3/4 uur;
Uhhh....en een dag heeft 24 uur!?!?

Kortom: lekker na de training eten. Smaakt ook lekkerder.
Waarom zou je alles optellen? Ik blijf bijvoorbeeld nooit 2 uur wachten na de broodmaaltijd voordat ik begin met werken. Geeft voldoende tijd voor een flinke lsd :wink:

ah, qmark is net even sneller dan ik
Gebruikersavatar
DRUM
Mister Chat'n'Run 2007
Mister Chat'n'Run 2007
Berichten: 9073
Lid geworden op: ma 10-11-2003 1:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

ma 13-01-2014 21:58

In het weekeinde train ik vrijwel altijd na de lunch, meestal drie sneetjes brood. Ik wacht dan hooguit een half uurtje alvorens te gaan trainen en dat kan dan best een zware training zijn! Ik heb nooit last van brood...

Vroeger toen ik nog 's avonds trainde moest ik vooral uitkijken met vet, pizza en friet bijvoorbeeld, daar heb ik erg slechte ervaringen mee
Iemand FELICITEREN?? Klik HIER
Schema 2010 Weblog
Plaats reactie