Gebruik gels: wanneer en hoeveel

Alles over eten en drinken, recepten, afvallen, Atkins, tips ed.
BlankeKeniaan
Lid
Lid
Berichten: 1180
Lid geworden op: wo 23-10-2013 1:00
Contacteer:

zo 26-01-2014 21:52

theWarrior schreef:Het hardlopen is, hoewel ik soms de indruk krijg dat niet iedereen er zo over denk, naar mijn mening geen exacte wetenschap.
Of we weten het gewoon nog niet exact! :o
Maar je hebt wel gelijk. Dat is ook wel weer de charme van het lopen.
ChatnRunner
Lid
Lid
Berichten: 2934
Lid geworden op: ma 13-03-2006 1:00
Contacteer:

zo 26-01-2014 23:56

mattiman schreef:Door "gewoon" goed te eten van te voren, goed te trainen, etc kun je ook perfect zonder innemen van gelletjes je lopen doen.
Zo is dat !!
Gebruikersavatar
boco
Mister Chat'n'Run 2005
Mister Chat'n'Run 2005
Berichten: 18841
Lid geworden op: di 11-11-2003 1:00
Contacteer:

ma 27-01-2014 0:20

Ik geef het op...
:?
't Giet oe goed, bi'j al wa'j doet!
If you've reached your goals, you haven't set them high enough.
ChatnRunner
Lid
Lid
Berichten: 2934
Lid geworden op: ma 13-03-2006 1:00
Contacteer:

ma 27-01-2014 0:46

boco schreef:Ik geef het op...
:?
Goed plan !!
Gebruikersavatar
vicky
Lid
Lid
Berichten: 2381
Lid geworden op: za 22-04-2006 1:00
Contacteer:

ma 27-01-2014 8:09

boco schreef:Ik geef het op...
:?
Goed lezen is voor velen erg moeilijk.
Antwoord geven op een vraag nog moeilijker!
Gebruikersavatar
Onnem12
Lid
Lid
Berichten: 293
Lid geworden op: wo 12-06-2013 1:00
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

ma 27-01-2014 8:26

BlankeKeniaan schreef:
Nog een punt van aandacht: Begin niet voorafgaand, in het startvak, al met inname van koolhydraten: onderzoek lijkt te suggereren dat inname van koolhydraten vlak voor de inspanning/wedstrijd de koolhydraatverbranding (in de brandstofmix) bevordert. En dit wil je nu juist net niet.
Dit is een zeer nuttige tip.

Laat ik als topic starter ook weer eens reageren. Volgens mij was mijn vraag toch vrij duidelijk en helder, hoeveel gels kun je gebruiken en wanneer neem je ze in.

Ik had voor mezelf al de keus gemaakt om gels te gebruiken, maar misschien had ik dat moeten vermelden. Nu heb ik vooral een discussie gevolgd die ging of gelletjes te duur zijn, niet lekker en of je het met gewoon voedsel ook kunt redden op de marathon.

Het antwoord van Henny was erg nuttig helemaal in het begin, dank daarvoor. Ook daarna heb ik nog wel een aantal nuttige tips opgedaan, dank daarvoor.

Ook de pogingen van Boco (niet opgeven) om de discussie weer op mijn originele vraag terug te krijgen waardeer ik zeer.
Af en toe schrijf ik ook nog eens wat http://mennorent.blogspot.nl/
Gebruikersavatar
RenGekRob
Lid
Lid
Berichten: 382
Lid geworden op: wo 30-10-2013 1:00
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

ma 27-01-2014 9:11

Onnem12 schreef:
BlankeKeniaan schreef:
Nog een punt van aandacht: Begin niet voorafgaand, in het startvak, al met inname van koolhydraten: onderzoek lijkt te suggereren dat inname van koolhydraten vlak voor de inspanning/wedstrijd de koolhydraatverbranding (in de brandstofmix) bevordert. En dit wil je nu juist net niet.
Dit is een zeer nuttige tip.

Laat ik als topic starter ook weer eens reageren. Volgens mij was mijn vraag toch vrij duidelijk en helder, hoeveel gels kun je gebruiken en wanneer neem je ze in.

Ik had voor mezelf al de keus gemaakt om gels te gebruiken, maar misschien had ik dat moeten vermelden. Nu heb ik vooral een discussie gevolgd die ging of gelletjes te duur zijn, niet lekker en of je het met gewoon voedsel ook kunt redden op de marathon.

Het antwoord van Henny was erg nuttig helemaal in het begin, dank daarvoor. Ook daarna heb ik nog wel een aantal nuttige tips opgedaan, dank daarvoor.

Ook de pogingen van Boco (niet opgeven) om de discussie weer op mijn originele vraag terug te krijgen waardeer ik zeer.
Dat geldt ook voor inname van veel suiker, dus niet ff een kop zoete thee drinken oid vlak voor de start!
Gebruikersavatar
mattiman
Lid
Lid
Berichten: 804
Lid geworden op: ma 18-10-2010 1:00
Contacteer:

ma 27-01-2014 9:53

rengek schreef:
Onnem12 schreef:
BlankeKeniaan schreef:
Nog een punt van aandacht: Begin niet voorafgaand, in het startvak, al met inname van koolhydraten: onderzoek lijkt te suggereren dat inname van koolhydraten vlak voor de inspanning/wedstrijd de koolhydraatverbranding (in de brandstofmix) bevordert. En dit wil je nu juist net niet.
Dit is een zeer nuttige tip.

Laat ik als topic starter ook weer eens reageren. Volgens mij was mijn vraag toch vrij duidelijk en helder, hoeveel gels kun je gebruiken en wanneer neem je ze in.

Ik had voor mezelf al de keus gemaakt om gels te gebruiken, maar misschien had ik dat moeten vermelden. Nu heb ik vooral een discussie gevolgd die ging of gelletjes te duur zijn, niet lekker en of je het met gewoon voedsel ook kunt redden op de marathon.

Het antwoord van Henny was erg nuttig helemaal in het begin, dank daarvoor. Ook daarna heb ik nog wel een aantal nuttige tips opgedaan, dank daarvoor.

Ook de pogingen van Boco (niet opgeven) om de discussie weer op mijn originele vraag terug te krijgen waardeer ik zeer.
Dat geldt ook voor inname van veel suiker, dus niet ff een kop zoete thee drinken oid vlak voor de start!
Het hangt er vanaf wat je wilt bereiken. Zoals al door BlankeKeniaan aangegeven:
Ha Rasheed,
HM is een ander verhaal. Daar is de glycogeenvoorraad niet de beperkende factor en hoef je hierop ook niet per se te sparen.
Het bevorderen van koolhydraatverbranding wil je misschien dan juist weer wél: omdat meer koolhydraatverbranding met een hogere snelheid gepaard zou kunnen gaan omdat er hier meer energie bij vrijkomt. Ik weet overigens niet of dit onderzocht is.
Ik doe hier zelf niets mee op de HM.

Dus: elke afstand vraagt zijn eigen specifieke aanpak.
Je moet het zo zien: bij het verbranden van suikers komt met eenzelfde hoeveelheid zuurstof meer energie vrij dan bij de verbranding van vetten. Oftewel, als je op je max loopt, kun je harder lopen als je suikers aan het verbranden bent dan wanneer je meer vetten verbrandt (bij een gelijke zuurstofinname). Op kortere afstanden wil je dus juist wel zo veel mogelijk op suikerverbranding lopen. De bottleneck is dan de beperkte zuurstofopname van je hart-long-spier systeem, niet (of in zeer geringe mate) het opraken van de glycogeenvoorraden in je spieren. Op de langere afstanden wordt het iets anders. Dan raken glycogeenvoorraden uitgeput tijdens de inspanning. En wil je de verbranding van de suikers uit die beperkte voorraden dus zoveel mogelijk spreiden over de hele inspanning. En niet alles in de eerste helft verbruiken om in de tweede helft compleet in te storten.

In welke mate het innemen van suikers vlak voor de start effect hebben op de verbranding van de glucogeenvoorraden in je spieren weet ik echter niet. Stel dat het innemen van die suikers vóór de start wel tot hogere suikerverbranding leidt, maar dat het vooral het verbranden van die bloedsuikers is en niet de voorraad glycogeen, dan is dat dus helemaal niet nadelig.
Robisrunning
ChatnRunCircuit
ChatnRunCircuit
Berichten: 5151
Lid geworden op: ma 14-05-2007 1:00
Locatie: Westervoort
Contacteer:

ma 27-01-2014 11:53

Dubbel gepost....oeps :wink:
Laatst gewijzigd door Robisrunning op ma 27-01-2014 15:21, 1 keer totaal gewijzigd.
The trail is the thing, not the end of the trail.
If you travel too fast you miss all you are travelling for.... ;-€

Weblog
Robisrunning
ChatnRunCircuit
ChatnRunCircuit
Berichten: 5151
Lid geworden op: ma 14-05-2007 1:00
Locatie: Westervoort
Contacteer:

ma 27-01-2014 11:53

Duidelijk verhaal en mij niet onbekend. Loop al een tijdje mee en zelf veel over deze materie opgezocht en gelezen.
De kern is dat je met wat achtergrondinformatie gewoon zelf het merk, soort, hoeveelheid en frequentie van innemen kunt bepalen.
Doe dat tijdens je trainingen en niet gaan experimenteren tijdens een wedstrijd.
Als grootverbruiker kijk ik uiteraard ook naar de prijs.....ook een kwestie van goed zoeken en tips van andere lopers gebruiken :wink:
The trail is the thing, not the end of the trail.
If you travel too fast you miss all you are travelling for.... ;-€

Weblog
Gebruikersavatar
Fugee
Lid
Lid
Berichten: 434
Lid geworden op: di 14-10-2008 1:00
Locatie: Lèmburg, aon de Belsje en Braobantse grens
Contacteer:

ma 27-01-2014 12:06

Robisrunning schreef:Duidelijk verhaal en mij niet onbekend. Loop al een tijdje mee en zelf veel over deze materie opgezocht en gelezen.
De kern is dat je met wat achtergrondinformatie gewoon zelf het merk, soort, hoeveelheid en frequentie van innemen kunt bepalen.
Doe dat tijdens je trainingen en niet gaan experimenteren tijdens een wedstrijd.
Ik loop in April Limburgs Zwaarste (60 km). Ik ben benieuwd over jou gebruik van gels/voeding tijdens een ultra.
ook een kwestie van goed zoeken en tips van andere lopers gebruiken :wink:
Bij dezen.
How's my Dutch?
Robisrunning
ChatnRunCircuit
ChatnRunCircuit
Berichten: 5151
Lid geworden op: ma 14-05-2007 1:00
Locatie: Westervoort
Contacteer:

ma 27-01-2014 22:11

The trail is the thing, not the end of the trail.
If you travel too fast you miss all you are travelling for.... ;-€

Weblog
Gebruikersavatar
max09
Lid
Lid
Berichten: 1792
Lid geworden op: zo 17-04-2011 1:00
Contacteer:

zo 02-02-2014 14:31

@ schapie: eindelijk dan het mengsel voor je getest in de softflasks. Op http://bit.ly/1aeQLEn het verslag en foto's
http://www.runpower.nl

Wie zijn bestemming kent, vindt de weg - Lao Tse
Gebruikersavatar
schapie1981
Lid
Lid
Berichten: 682
Lid geworden op: wo 11-04-2012 1:00
Locatie: Arnhem
Contacteer:

ma 03-02-2014 7:23

max09 schreef:@ schapie: eindelijk dan het mengsel voor je getest in de softflasks. Op http://bit.ly/1aeQLEn het verslag en foto's
Nogmaals bedankt :) Ik ga in Barcelona denk ik maar zo een ding meeslepen, de bananen et cetera bevallen me wel tijdens het lopen!
Gebruikersavatar
RenGekRob
Lid
Lid
Berichten: 382
Lid geworden op: wo 30-10-2013 1:00
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

ma 03-02-2014 10:35

max09 schreef:@ schapie: eindelijk dan het mengsel voor je getest in de softflasks. Op http://bit.ly/1aeQLEn het verslag en foto's
Max en schapie, waar koop je die softflasks ???

Ik wil er voor over 3 weken ook 2 hebben.

Grtz,

Rob
Plaats reactie