dano schreef:42195 schreef:Wat bedoel je, die kleine boost na 5-10 minuten?
Ja, of zit dat gewoon tussen de oren?
Ah, ok. Goede en terechte vraag. In het kort; tot voor kort liep ik zelf altijd op onder meer ontbijtkoek en bananen. Vond ik op zich niets mis mee, al gaven grotere stukken banaan me vooral bij warm weer wel eens maagproblemen. Omdat sterke lopers om me heen gels gebruikten was ik er zelf nieuwsgierig naar. Afgelopen jaar merkte ik op de momenten dat ik een gel gebruikte steeds hetzelfde effect, een opleving na een minuut of 5-10. Dat lijkt me geen placebo effect, ik kon echt weer even iets versnellen (en ook weer even door met die snelheid). Onder meer bij de Veluwezoomtrail merkte ik dat, maar vooral ook in Apeldoorn 2 weken geleden.
Ik put dus uit eigen ervaring. Ik ben over het algemeen sceptisch over ontwikkelingen op het gebied van voeding of loopkleding, maar ik heb mijn persoonlijke ervaring dat gels me lijken te helpen. Overigens liep ik bij de 100 van Winschoten ook voor een groot deel op gels. Echter rond het 80 km punt begon ik er echt misselijk van te worden. Ook heb ik daar die kleine boost niet zo ervaren als op de marathon. Op die afstand kies er voor te beginnen met vast voedsel (broodje pindakaas, ontbijtkoek oid). Om vervolgens na een kilometer of 30 over te gaan op gels. Maar mijn ervaring op dit terrein is gewoon nog te beperkt.