Gebruik gels: wanneer en hoeveel

Alles over eten en drinken, recepten, afvallen, Atkins, tips ed.
Holenmens
Lid
Lid

do 06-02-2014 15:36

racoon schreef:
Hens schreef:
racoon schreef:Kan je deze zonder water innemen?
Enne.... het is een gel, geen sportdrank.
Gels zijn uitgevonden zodat je energie kunt meenemen zonder liters water mee te zeulen. Dat water wordt doorgaans vrijelijk en ruim beschikbaar gesteld door de organisatie van een wedstrijd, daarom hoef je je niet druk te maken. Jou zorg beperkt zich tot het meenemen van de siroop. :wink:
Dankje en het netjes openen van de siroop,en het opbergen van de verpakking:)
Behalve dat laatste dan blijkbaar in de praktijk :( de verpakkingen worden massaal langs de kant van de weg gedumpt.
boco
Mister Chat'n'Run 2005
Mister Chat'n'Run 2005
Contacteer:

do 06-02-2014 15:52

Er zijn verschillende gelletjes die je uitstekend zonder water in kunt nemen weet ik uit ervaring.
't Giet oe goed, bi'j al wa'j doet!
If you've reached your goals, you haven't set them high enough.
EelcoT
Lid
Lid
Contacteer:

do 06-02-2014 15:54

Waar halen jullie welke gelletjes?
Two roads diverged in a wood, I took the one less travelled by. (Vrij naar R. Frost)
racoon
Lid
Lid
Contacteer:

do 06-02-2014 15:59

EelcoT schreef:Waar halen jullie welke gelletjes?

De amacx zijn voordelig verkrijgbaar bij www.duursport.nl
Miran73
Lid
Lid

vr 07-02-2014 16:13

ik heb laatst wat info gevraagd bij sportvoedingwebshop.com...super! Daar hebben ze alles voor ook nog een leuke prijs. :lol:
racoon
Lid
Lid
Contacteer:

za 08-02-2014 11:31

Miran73 schreef:
ik heb laatst wat info gevraagd bij sportvoedingwebshop.com...super! Daar hebben ze alles voor ook nog een leuke prijs. :lol:
Daar hebben ze er inderdaad veel maar geen amacx
42195
Lid
Lid
Contacteer:

zo 09-02-2014 19:42

Dit is echt een grappig topic over voor -en tegenstanders van gel gebruik. terug naar de vraag: In de afgelopen midwinter marathon had ik, zoals aangekondigd, 4 gels mee van 32 gram, de Gu Roctane. Schema inname:
10-20-28-36 kilometer. Goed bevallen, geen centje pijn in de maag. Een gewone gel waar je water bij in moet nemen dus.

NB de discussie volgend maakt het veel uit wat voor tempo je loopt. Gels geven me 5-10 minuten na innemen een kleine boost, dat is merkbaar. Heeft niets te maken met 'believers'. Echter zonder inname van gels zou ik ook gemakkelijk een marathon kunnen lopen, daar gaat het niet om. Ik neem ze in vanwege het tempo, wil maximale koolhydraten om mijn maximale tempo te kunnen halen. Dat is heel wat anders dan wanneer het gaat om uitlopen (waarvoor overigens meer dan respect, begrijp me niet verkeerd). Misschien is dat ook de reden dat de forumleden er hier zo verschillend over denken.
dano
Lid
Lid

zo 09-02-2014 20:07

42195 schreef:Dit is echt een grappig topic over voor -en tegenstanders van gel gebruik. terug naar de vraag: In de afgelopen midwinter marathon had ik, zoals aangekondigd, 4 gels mee van 32 gram, de Gu Roctane. Schema inname:
10-20-28-36 kilometer. Goed bevallen, geen centje pijn in de maag. Een gewone gel waar je water bij in moet nemen dus.

NB de discussie volgend maakt het veel uit wat voor tempo je loopt. Gels geven me 5-10 minuten na innemen een kleine boost, dat is merkbaar. Heeft niets te maken met 'believers'. Echter zonder inname van gels zou ik ook gemakkelijk een marathon kunnen lopen, daar gaat het niet om. Ik neem ze in vanwege het tempo, wil maximale koolhydraten om mijn maximale tempo te kunnen halen. Dat is heel wat anders dan wanneer het gaat om uitlopen (waarvoor overigens meer dan respect, begrijp me niet verkeerd). Misschien is dat ook de reden dat de forumleden er hier zo verschillend over denken.
Hoe is dat merkbaar dan? Is dat wetenschappelijk aangetoond of maak je gebruik van anekdotisch bewijs?
LFC for life
42195
Lid
Lid
Contacteer:

zo 09-02-2014 20:59

Wat bedoel je, die kleine boost na 5-10 minuten? Je quote mn volledige reactie.
dano
Lid
Lid

zo 09-02-2014 21:05

42195 schreef:Wat bedoel je, die kleine boost na 5-10 minuten?
Ja, of zit dat gewoon tussen de oren?
Ik zie het verschil niet tussen gewoon voedsel of gels. Dus waarom je van een gel wel een boost zou krijgen en van een banaan of iets anders energierijks niet snap ik niet.
http://www.ergogenics.org/rozijnen-of-s ... t-uit.html
http://www.ergogenics.org/wielrenners-f ... drank.html

Overigens ik ben niet tegen gels of zo. Vind ze gewoon niet te haggelen. Wordt misselijk van de chemische smaak
LFC for life
42195
Lid
Lid
Contacteer:

zo 09-02-2014 21:22

dano schreef:
42195 schreef:Wat bedoel je, die kleine boost na 5-10 minuten?
Ja, of zit dat gewoon tussen de oren?
Ah, ok. Goede en terechte vraag. In het kort; tot voor kort liep ik zelf altijd op onder meer ontbijtkoek en bananen. Vond ik op zich niets mis mee, al gaven grotere stukken banaan me vooral bij warm weer wel eens maagproblemen. Omdat sterke lopers om me heen gels gebruikten was ik er zelf nieuwsgierig naar. Afgelopen jaar merkte ik op de momenten dat ik een gel gebruikte steeds hetzelfde effect, een opleving na een minuut of 5-10. Dat lijkt me geen placebo effect, ik kon echt weer even iets versnellen (en ook weer even door met die snelheid). Onder meer bij de Veluwezoomtrail merkte ik dat, maar vooral ook in Apeldoorn 2 weken geleden.

Ik put dus uit eigen ervaring. Ik ben over het algemeen sceptisch over ontwikkelingen op het gebied van voeding of loopkleding, maar ik heb mijn persoonlijke ervaring dat gels me lijken te helpen. Overigens liep ik bij de 100 van Winschoten ook voor een groot deel op gels. Echter rond het 80 km punt begon ik er echt misselijk van te worden. Ook heb ik daar die kleine boost niet zo ervaren als op de marathon. Op die afstand kies er voor te beginnen met vast voedsel (broodje pindakaas, ontbijtkoek oid). Om vervolgens na een kilometer of 30 over te gaan op gels. Maar mijn ervaring op dit terrein is gewoon nog te beperkt.
Hens
Benefactor
Benefactor

di 11-02-2014 0:55

dano schreef:http://www.ergogenics.org/rozijnen-of-s ... t-uit.html
http://www.ergogenics.org/wielrenners-f ... drank.html

Overigens ik ben niet tegen gels of zo. Vind ze gewoon niet te haggelen. Wordt misselijk van de chemische smaak
Wat misschien niet onbelangrijk is, is dat gels niet verteerd hoeven te worden en bedoeld zijn voor gebruik tijdens een intensieve inspanning.
Bij de eerste link werd er van te voren al gegeten en daarna was er ruim de tijd (45 min) om het e.e.a. te verwerken. Dan maakt het al veel minder uit wat voor energierijks je exact eet. Als ze die test nou eens herhaalden en dan ná die 45 min (ook op een hoger tempo, 70% is duurloop) eens een gel of peperkoek/banaan/c.s. testen.
Gert88
Lid
Lid
Contacteer:

di 11-02-2014 21:29

Conclusie: "rozijnen zijn net zo goed als sportgels"
Nuance: "De onderzoekers werden betaald door de California Raisin Marketing Board" :D Oh ja, en de rozijnen komen uit...Californië. :wink:
racoon
Lid
Lid
Contacteer:

wo 19-03-2014 13:56

Hoeveel energie gels nemen jullie tijdens een halve marathon?
Trailnutter
Lid
Lid
Contacteer:

wo 19-03-2014 14:10

racoon schreef:Hoeveel energie gels nemen jullie tijdens een halve marathon?
1. ERgens halverwege even naar binnen werken :)

Maar flapjacks werken ook.
I Fell for the Trails...
Plaats reactie