Drinken tijdens marathon

Alles over eten en drinken, recepten, afvallen, Atkins, tips ed.
Gebruikersavatar
Gert88
Lid
Lid
Berichten: 375
Lid geworden op: za 30-03-2013 1:00
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

vr 18-04-2014 17:43

Rasheed schreef: De man met de hamer kan ik me nauwelijks voorstellen
Hoe die gozer heet maakt me niet uit Rasheed. Na 15 k was ik leeg. Vertrouw er maar op dat m'n voorbereiding uitgebreid is. Genoeg 10 en 15 k's gelopen en in training is 20k geen enkel probleem. Voor snelheid ga ik niet, zoals je onlangs hebt kunnen lezen 8) :"recreatie of competitie". Natuurlijk wel een competitie met mezelf.

Vraag ging vooral om "brandstof". De rode draad van jullie reacties is -een enkeling uitgezonderd- dat het gedurende de halve niet nodig is. Ook al is de inspanning intensiever dan de training. Placebo kan geen kwaad.
Gebruikersavatar
dano
Lid
Lid
Berichten: 1166
Lid geworden op: za 24-09-2011 1:00
Locatie: haarlem

vr 18-04-2014 19:06

Gert88 schreef:
Rasheed schreef: De man met de hamer kan ik me nauwelijks voorstellen
Hoe die gozer heet maakt me niet uit Rasheed. Na 15 k was ik leeg. Vertrouw er maar op dat m'n voorbereiding uitgebreid is. Genoeg 10 en 15 k's gelopen en in training is 20k geen enkel probleem. Voor snelheid ga ik niet, zoals je onlangs hebt kunnen lezen 8) :"recreatie of competitie". Natuurlijk wel een competitie met mezelf.

Vraag ging vooral om "brandstof". De rode draad van jullie reacties is -een enkeling uitgezonderd- dat het gedurende de halve niet nodig is. Ook al is de inspanning intensiever dan de training. Placebo kan geen kwaad.
Je moet het zo zien dat de hoeveelheid energie die je verbruikt tijdens een halve marathon gewoon aanwezig is in je lichaam. Vanaf 30 km wordt het anders. Daarom is een marathon met name een energievraagstuk
LFC for life
Gebruikersavatar
Rasheed
Lid
Lid
Berichten: 4711
Lid geworden op: vr 29-07-2005 1:00
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

vr 18-04-2014 19:54

dano schreef:Je moet het zo zien dat de hoeveelheid energie die je verbruikt tijdens een halve marathon gewoon aanwezig is in je lichaam. Vanaf 30 km wordt het anders. Daarom is een marathon met name een energievraagstuk
Juist. Dat je zonder brandstof komt te zitten, wat uiteraard wel mogelijk is, kan zijn dat je te moe gestart bent, of dat je niet genoeg rust in acht genomen hebt, of, zoals ik al schreef, een probleem hebt met de spijsvertering, wat ik zeker niet ga beweren dat hier het geval is, maar wel degelijk het geval kan zijn.

Een goede nachtrust is essentieel, vooral twee nachten voor een wedstrijd. Het is bekend dat mensen die uit de nachtdienst komen problemen met de uithouding hebben tijdens wedstrijden, door het verstoorde slaap-waak ritme. Iets soortgelijks zou kunnen gelden voor mensen met slaaptekort.

En overigens, je eerste halve marathon hoeft niet zwaarder te zijn dan je zwaarste training. Sterker nog, ik had vaak trainingen die zwaarder waren dan een wedstrijd, door wat ervoor kwam. Als een halve marathon je ongemeen zwaar valt, heb je niet genoeg gevraagd van je lichaam in de voorbereiding.
Ik heet René. Dit is mijn website en mijn GC profiel.
BlankeKeniaan
Lid
Lid
Berichten: 1180
Lid geworden op: wo 23-10-2013 1:00
Contacteer:

vr 18-04-2014 20:06

Ik ben geen medicus. Edoch: een lage waarde van de bloedsuikerspiegel kan ook het zelfde effect geven. Dit kan al ruim voor de 30k plaatsvinden.
Hiervoor wordt soms ook gesuggereerd om koolhydraten in te nemen tijdens de loop (om zodoende de bloedsuikerspiegel relatief constant te houden).

Ik zeg niet dat dit het is, maar er zijn meer redenen om "leeg" te raken dan de bekende glycogeenuitputting, die met "de man met de hamer" (of "de muur") wordt aangeduid.
Gebruikersavatar
Rasheed
Lid
Lid
Berichten: 4711
Lid geworden op: vr 29-07-2005 1:00
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

vr 18-04-2014 20:25

Ook geen medicus. De hardnekkige gewoonte van duursporters om eenzijdig koolhydraten te consumeren, kan leiden tot rare fenomenen met je bloedsuiker en een milde vorm van suikerziekte (of iets wat erop lijkt). Vooral deegwaren (brood, pasta's) zijn hier de hoofdschuldigen. Niet iedereen is er gevoelig voor, maar de effecten kunnen desastreus zijn: overgewicht, diabetes, hart- en vaatziekten.

Ik heb mijn dieet ook moeten aanpassen, omdat ik jarenlang te eenzijdig heb gegeten. Het had bij mij invloed op het uithoudingsvermogen en moest blijven eten om energie te behouden over de dag. Vooral 's-avonds had ik het steenkoud, ondanks mijn vetlaag.

Met meer balans in mijn voeding kan ik langer zonder eten. Trainen gaat vaak alleen gepaard met water drinken, zonder hongergevoel. Energy drank na een wedstrijd sla ik af, omdat ik weet hoe slecht dat bij mij valt. Na een paar uur stik ik van de honger en moet wat eten.
Ik heet René. Dit is mijn website en mijn GC profiel.
Plaats reactie