dano schreef:Je moet het zo zien dat de hoeveelheid energie die je verbruikt tijdens een halve marathon gewoon aanwezig is in je lichaam. Vanaf 30 km wordt het anders. Daarom is een marathon met name een energievraagstuk
Juist. Dat je zonder brandstof komt te zitten, wat uiteraard wel mogelijk is, kan zijn dat je te moe gestart bent, of dat je niet genoeg rust in acht genomen hebt, of, zoals ik al schreef, een probleem hebt met de spijsvertering, wat ik zeker niet ga beweren dat hier het geval is, maar wel degelijk het geval kan zijn.
Een goede nachtrust is essentieel, vooral twee nachten voor een wedstrijd. Het is bekend dat mensen die uit de nachtdienst komen problemen met de uithouding hebben tijdens wedstrijden, door het verstoorde slaap-waak ritme. Iets soortgelijks zou kunnen gelden voor mensen met slaaptekort.
En overigens, je eerste halve marathon hoeft niet zwaarder te zijn dan je zwaarste training. Sterker nog, ik had vaak trainingen die zwaarder waren dan een wedstrijd, door wat ervoor kwam. Als een halve marathon je ongemeen zwaar valt, heb je niet genoeg gevraagd van je lichaam in de voorbereiding.