maximale vetverbranding door hardlopen?

Alles over eten en drinken, recepten, afvallen, Atkins, tips ed.
Gebruikersavatar
walky
Lid
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: za 21-06-2014 1:00

za 21-06-2014 6:04

Hallo!
Ik ben al jaren een hardloopster. Ik ga voor het snellere hardlopen omdat ik daar een kick van krijg, maar ik lijk er niet van af te vallen.
Op internet staan hierover zoveel al verouderde en tegenstrijdige berichten
Weet iemand hier hoe men nu over de maximale manier om vet te verbranden denkt?
Momenteel loop ik alleen op de loopband in de sportschool (geen tijd meer om daar naast ook nog buiten te rennen wat wel mijn voorkeur heeft.)
Op de sportschool zeggen ze dat ik een keuze moet maken óf te gaan voor vetverbranding/afvallen óf voor conditie opbouw.
Ik heb overgewicht maar kan de kick van het heel hard lopen niet missen dus heb ik het volgende bedacht:
Ik loop daar 3 x in de week hard en sinds kort probeer ik dus vet verbanden met conditie verbetering te combineren.
Dat doe ik door eerst in mijn vetverbrandingszone (130/140) 4km langzaam te joggen en daarna 2 km interval te doen met een 1minuut snel 2 minuut rustig schema.
Omdat ik begrepen heb dat je lichaam tijd nodig heeft om in de veterband modus te komen, doe ik na de loopband pas mijn krachttrainingen.
Nu beweren ze op de sportschool dat je hoe dan ook altijd als je begint te bewegen eerst suikers en koolhydraten gaat verbranden....
Maar waarom zou je dan in een vetverbrandingszone moeten trainen?
Een hel verhaal ,hopelijk kan iemand me helpen.
groetjes Walky
Gebruikersavatar
Holenmens
Lid
Lid
Berichten: 353
Lid geworden op: ma 19-08-2013 1:00
Locatie: Eede

za 21-06-2014 7:42

Het is niet zo moeilijk; het gaat hoe dan ook om de energie die je gebruikt tijdens een training. Of die energie dan uit vet of suiker komt doet er uiteraard niet toe als je doel afvallen is.

Je gaat wel relatief meer vet verbranden op lagere tempo's, en inderdaad dit komt pas op gang na een half uur/drie kwartier.

De hoeveelheid verbruikte energie hangt af van de lengte en de intensiteit. Het is makkelijker om langer en rustiger te trainen dan kort en hard om hetzelfde verbruiken.

2 of 3x per week een uur op de loopband lijkt me geen pretje....

Verwacht geen wonderbaarlijk gewichtsverlies door lopen alleen. Zoals ikzelf heb ondervonden is voeding toch het allerbelangrijkst. In mijn geval was brood de boosdoener, toen ik dit grotendeels uit mijn voeding had geschrapt vlogen de kilo's eraf.
Gebruikersavatar
dano
Lid
Lid
Berichten: 1166
Lid geworden op: za 24-09-2011 1:00
Locatie: haarlem

za 21-06-2014 8:29

ik heb het zelfs gepresteerd om aan te komen met 60 km per week. Op dit moment loop ik afstanden van 60-80 km per week. Val geen spat af maar kom ook niet aan. Vind het prima, afvallen was nooit het doel op zich. Wil je afvallen zal je ook wat aan je voeding moeten doen. Hardlopen alleen helpt niet. vetpercentage is overigens wel gedaald en fors ook. Daar hoef ik alleen maar naar middelomtrek te kijken en mijn gezicht
LFC for life
Gebruikersavatar
Appie-B
Benefactor
Benefactor
Berichten: 4247
Lid geworden op: do 14-09-2006 1:00
Locatie: Nuis
Contacteer:

za 21-06-2014 9:07

walky schreef:...
Momenteel loop ik alleen op de loopband in de sportschool (geen tijd meer om daar naast ook nog buiten te rennen wat wel mijn voorkeur heeft.)
....
Aansluitend op het verhaal van Holenmens, wat volgens mij helemaal klopt; als je inderdaad maar een beperkte hoeveelheid tijd ter beschikking hebt, kun je het best flink inspannen, dan gebruik je net wat meer energie dan bij lagere inspanning. Dit zijn dan in eerste instantie wel voornamelijk suikers, maar als je deze suikers na de training niet aanvult door voeding, zal je lichaam in de periode na de training de suikerspiegel weer op peil brengen door het omzetten van vet in suiker. En dan ben je toch waar je wilt zijn.

Maar over het algemeen; als je meer energie wil verbranden, moet je meer tijd aan het bewegen zijn.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Rasheed
Lid
Lid
Berichten: 4711
Lid geworden op: vr 29-07-2005 1:00
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

za 21-06-2014 11:30

Kijk eens naar High Intensity Interval Training. Hier is een goede Engelstalige beschrijving hoe je zoiets kunt opbouwen:

http://fitness.stackexchange.com/a/9768

Kan overigens met van alles, hardlopen, touwtje springen, boksen, etc., zolang het maar het duurvermogen aanspreekt en op hoge intensiteit herhaald kan worden. De theorie is dat je een veelvoud aan energie besteedt aan het herstel van de oefening als aan de oefening zelf, waardoor je andere dingen kunt doen en tijd bespaart.
Ik heet René. Dit is mijn website en mijn GC profiel.
BlankeKeniaan
Lid
Lid
Berichten: 1180
Lid geworden op: wo 23-10-2013 1:00
Contacteer:

za 21-06-2014 11:47

Rasheed schreef:Kijk eens naar High Intensity Interval Training. Hier is een goede Engelstalige beschrijving hoe je zoiets kunt opbouwen:

http://fitness.stackexchange.com/a/9768

Kan overigens met van alles, hardlopen, touwtje springen, boksen, etc., zolang het maar het duurvermogen aanspreekt en op hoge intensiteit herhaald kan worden. De theorie is dat je een veelvoud aan energie besteedt aan het herstel van de oefening als aan de oefening zelf, waardoor je andere dingen kunt doen en tijd bespaart.
+1, weer wat geleerd...
Gebruikersavatar
Gert88
Lid
Lid
Berichten: 375
Lid geworden op: za 30-03-2013 1:00
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

zo 22-06-2014 8:51

walky schreef:...
Momenteel loop ik alleen op de loopband in de sportschool (geen tijd meer om daar naast ook nog buiten te rennen wat wel mijn voorkeur heeft.)
....
Beetje flauw maar als buiten lopen je voorkeur heeft, zou je natuurlijk i.p.v. de loopband in de sportschool lekker buiten kunnen gaan lopen :P.
casper
Lid
Lid
Berichten: 239
Lid geworden op: zo 08-12-2013 1:00
Locatie: Hoofddorp
Contacteer:

zo 22-06-2014 17:12

Of hardlopend naar de sportschool gaan, eventueel met een kleine omweg. Kan je daarna direct beginnen met krachttraining.
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat!
Gebruikersavatar
Bulldozer
Lid
Lid
Berichten: 71
Lid geworden op: wo 04-07-2012 1:00

ma 23-06-2014 6:35

BlankeKeniaan schreef:
Rasheed schreef:Kijk eens naar High Intensity Interval Training. Hier is een goede Engelstalige beschrijving hoe je zoiets kunt opbouwen:

http://fitness.stackexchange.com/a/9768

Kan overigens met van alles, hardlopen, touwtje springen, boksen, etc., zolang het maar het duurvermogen aanspreekt en op hoge intensiteit herhaald kan worden. De theorie is dat je een veelvoud aan energie besteedt aan het herstel van de oefening als aan de oefening zelf, waardoor je andere dingen kunt doen en tijd bespaart.
+1, weer wat geleerd...
Als je HIIT wilt gaan doen (en vet wilt verbranden) kan ik Insanity van Shaun T aanbevelen.
http://www.beachbody.com/product/fitnes ... nsanity.do
Gebruikersavatar
Hens
Benefactor
Benefactor
Berichten: 6551
Lid geworden op: wo 05-11-2003 1:00
Locatie: Nijmegen

di 24-06-2014 0:09

Gert88 schreef:als buiten lopen je voorkeur heeft, zou je natuurlijk i.p.v. de loopband in de sportschool lekker buiten kunnen gaan lopen
Lopen buiten is tijdtechnisch ook gewoon voordeliger: Omkleden, lopen, douchen etc. blijft allemaal gelijk, maar voor hardlopen buiten begin je zodra je de voordeur uitstapt (hoop ik toch?!). Voor hardlopen in de sportschool, moet je eerst daarheen, dat is verloren tijd, of tijd die je had kunnen besteden om ergens, buiten betondorp, heen te gaan waar het leuker buiten hardlopen is.
Gebruikersavatar
Holenmens
Lid
Lid
Berichten: 353
Lid geworden op: ma 19-08-2013 1:00
Locatie: Eede

di 24-06-2014 6:18

Zijn er eigenlijk uberhaupt mensen die een programma als insanity volhouden? Lijkt me behalve lichamelijk zwaar ook nogal een behoorlijke test van de wilskracht.
Gebruikersavatar
Rasheed
Lid
Lid
Berichten: 4711
Lid geworden op: vr 29-07-2005 1:00
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

di 24-06-2014 7:44

Hens schreef:hardlopen buiten begin je zodra je de voordeur uitstapt (hoop ik toch?!).
Bij mij in de loopgroep (en als ik kijk naar loopgroepen die afspreken in het bos) is dat eerder uitzondering dan regel. Zelfs als we een lange langzame duurloop doen komen mensen met de auto naar het bos en lopen liever een uur langer dan de groep in het bos om extra kilometers te maken. Bij navraag krijg ik een antwoord als: "Ik loop liever in het bos dan in de stad."

Voor mij geldt dat je overal kunt hardlopen en dat als je het niet van de omgeving laat afhangen, het over hardlopen gaat, niet over naar de omgeving kijken. Ik besef dat ik hiermee een uitzondering ben. De meesten willen liever iets moois hebben om naar uit te kijken. Voor mij staat dat niet op de eerste plaats.
Ik heet René. Dit is mijn website en mijn GC profiel.
Gebruikersavatar
anderson
Lid
Lid
Berichten: 306
Lid geworden op: ma 14-01-2013 1:00
Locatie: Leiden

di 24-06-2014 8:11

Zijn er eigenlijk uberhaupt mensen die een programma als insanity volhouden? Lijkt me behalve lichamelijk zwaar ook nogal een behoorlijke test van de wilskracht.[/quote]

Toen ik nog aan kickboksen deden werd dat soms op de bokszak maar echt gezond is het niet, mensen die flauw vielen of bloed spuugde.
Gebruikersavatar
mattiman
Lid
Lid
Berichten: 804
Lid geworden op: ma 18-10-2010 1:00
Contacteer:

wo 25-06-2014 21:03

Over die "vetverbrandingszone": in werkelijkheid is het veel meer een geleidelijke overgang van veel vet/weinig kh bij lage intensiteit naar minder vet/meer kh bij hoge intensiteit. Van bijv 90/10 bij hele rustige inspanning, naar 80/20, 70/30 etc tot 0/100 bij maximaal sprinten. Ik vind het spreken over bepaalde "zones" in zekere zin misleidend.

Verder begint vetverbranding wel degelijk direct bij begin van inspanning en niet pas na 30/45 minuten zoals soms beweerd wordt. Het hangt vooral af van de intensiteit in welke verhouding beide brandstoffen verbruikt worden.

Wel is het zo dat als je op (hele) hoge intensiteit begint de suikerverbranding het grootste deel vd energievoorziening levert. En naarmate de suikervoorraden leegraken de vetverbranding een groter deel moet gaan uitmaken. Maar dan heb je het over intensieve inspanning. Als jij de deur uitloopt en rustig gaat hardlopen op matige intensiteit, zal de vetverbranding vanaf het begin al een grote rol spelen.

Verder sluit ik me aan bij wat de anderen schreven: om af te vallen met lopen hoef je niet per se op lage intensiteit te trainen. Juist bij hoge intensiteit verbrandt je veel energie per tijdseenheid en zie je andere positieve trainingseffecten. Waardoor je vervolgens weer meer en harder kunt trainen, etc.

Uiteraard wel oppassen voor blessures of overtraining dus niet alleen maar hard trainen.
Gebruikersavatar
Bulldozer
Lid
Lid
Berichten: 71
Lid geworden op: wo 04-07-2012 1:00

za 28-06-2014 8:15

Holenmens schreef:Zijn er eigenlijk uberhaupt mensen die een programma als insanity volhouden? Lijkt me behalve lichamelijk zwaar ook nogal een behoorlijke test van de wilskracht.
Het heet natuurlijk niet voor niets Insanity... Maar ik vind het goed vol te houden. Uiteraard is de eerste week moeilijk, als je nog niet gewend bent om buiten je comfort zone te komen en helemaal kapot te gaan. Als je echter een beetje gewend bent is het prima vol te houden. Ik combineer het zelfs met hardlopen. 's ochtends hardlopen en 's avonds insanity. Ik vind het een prima combinatie. Met insanity train je extra je beenspieren en je core en leer je dieper te gaan en meer te geven.
Plaats reactie