Drinken tijdens het hardlopen

Alles over eten en drinken, recepten, afvallen, Atkins, tips ed.
Eide
Lid
Lid
Contacteer:

di 09-09-2014 16:06

Rasheed schreef:Volgens webmd zijn er een aantal symptomen die dehydratie aangeven:

- meer dorst
- droge mond en gezwollen tong
- zwakte
- duizeligheid
- bonzend hart
- loomheid
- flauwvallen
- niet kunnen zweten
- minder plassen
De meeste van deze symptomen heb je het niet meer over uitdroging maar over zeer ernstige uitdroging. Bovendien is het punt van naar urine kijken niet om vast te stellen dat je mogelijk gedehrydrateerd bent, maar het is een hulpmiddel om de mate van dehydratatie vast te stellen. Daar is dat hele plaatje op gebaseerd. :wink:

Overigens: tegen de tijd dat je een opgezwollen tong en alles daar voorbij gaat ervaren heb je aan wat extra drinken niet meer voldoende, dan heb je het zo langzamerhand echt over aan het infuus moeten. Hoofdpijn is een hele goede indicator in Nederland, zeker omdat en droge mond allerlei redenen kan hebben.

Ik heb zelf trouwens altijd meegekregen dat je tijdens het sporten geen grote hoeveelheden drinkt. Dat lijkt ook wel aan te sluiten op de eerdere verhalen aangaande overhydrateren. Ik slik van een bekertje water hooguit een mondje vol door. De rest hou ik even in de mond en spuw ik weer uit of wordt bij warme dagen gebruikt om m'n dak een beetje te koelen.
anderson
Lid
Lid

di 09-09-2014 19:18

Ik ben een keer uitgedroogd geweest op vakantie te veel bier, espresso gedronken, te weinig water gedronken.

symptonen die ik toen had het lijkt of je een slijm bal in je keel hebt, je hebt geen honger of dorst. Water drinken heeft weinig nut, je plast het water gewoon meteen weer uit. Het enigste wat helpt is soep drinken en aan het infuus. Ook heb je geen goed gevoel voor evenwicht het leek of ik schuin liep.
Holenmens
Lid
Lid

di 09-09-2014 21:21

anderson schreef:Ik ben een keer uitgedroogd geweest op vakantie te veel bier, espresso gedronken, te weinig water gedronken.

symptonen die ik toen had het lijkt of je een slijm bal in je keel hebt, je hebt geen honger of dorst. Water drinken heeft weinig nut, je plast het water gewoon meteen weer uit. Het enigste wat helpt is soep drinken en aan het infuus. Ook heb je geen goed gevoel voor evenwicht het leek of ik schuin liep.
Schuin lopen klopt ja, hoeft niet van bier te zijn. Tijdens een klus in Quatar hartje zomer dacht ik dat dat mijn portocabin weggezakt was. 45 graden, en 12 uur ofzo op een vliegtuig gezeten. Paar flesjes water en een uur later was ik wel weer ok. Grappig, maar ik was er echt van overtuigd dat de boel scheef stond. Hoe die Indiers het daar konden uithouden was mij een raadsel in hun stalen container die als kantine dienst deed. Het enige wat ze dronken waren een paar koppen thee.
AdP
Lid
Lid
Contacteer:

di 09-09-2014 21:25

Wie wat overdenkingen kan waarderen over de rol van drinken rond (lange afstand) wedstrijden vindt misschien wat zinvols op
http://running.competitor.com/2014/01/n ... -day_42976
Eide
Lid
Lid
Contacteer:

di 09-09-2014 22:54

Qatar is wel bizar hoor. Zelfs toen ik terug kwam na een zomer in Afghanistan was het in Qatar alsof je tegen een muur van hitte aan liep...
Rasheed
Lid
Lid
Contacteer:

wo 10-09-2014 8:03

AdP schreef:Wie wat overdenkingen kan waarderen over de rol van drinken rond (lange afstand) wedstrijden vindt misschien wat zinvols op
http://running.competitor.com/2014/01/n ... -day_42976
Dit artikel sluit aan bij wat ik om me heen hoor van ervaren marathonlopers rond de 3 uur. Gewoon drinken naar behoefte; je bent geen kameel (alhoewel het vet is in de bult van een kameel, geen water).
Ik heet René. Dit is mijn website en mijn GC profiel.
Attitude
Lid
Lid

wo 10-09-2014 8:41

Holenmens schreef: Schuin lopen klopt ja, hoeft niet van bier te zijn. Tijdens een klus in Quatar hartje zomer dacht ik dat dat mijn portocabin weggezakt was. 45 graden, en 12 uur ofzo op een vliegtuig gezeten. Paar flesjes water en een uur later was ik wel weer ok. Grappig, maar ik was er echt van overtuigd dat de boel scheef stond. Hoe die Indiers het daar konden uithouden was mij een raadsel in hun stalen container die als kantine dienst deed. Het enige wat ze dronken waren een paar koppen thee.
Als ik me niet vergis drinken ze daar (hele) hete thee om hun lichaamstemperatuur omhoog te krijgen. Hierdoor koelen ze beter af (je lichaam reageert op deze 'hitte'). Daarnaast krijgen ze direct vocht binnen en door het water te koken doden ze de bacteriën (schoon drinkwater is (of was) daar relatief schaars, zoals je waarschijnlijk al weet).
Plaats reactie