Drinken tijdens het hardlopen

Alles over eten en drinken, recepten, afvallen, Atkins, tips ed.
Gebruikersavatar
Floor
Lid
Lid
Berichten: 3108
Lid geworden op: vr 11-02-2005 1:00
Contacteer:

zo 31-08-2014 21:12

Afgelopen weken mijn drinkgordel weer eens van stal gehaald. Ik vind het ook niet echt prettig en daarom gebruik ik hem ook niet veel, maar bij langer dan anderhalf uur en/of warm weer is het toch echt wel nodig. Ben ook op zoek naar iets anders.
Gebruikersavatar
racoon
Lid
Lid
Berichten: 841
Lid geworden op: vr 18-01-2013 1:00
Contacteer:

wo 03-09-2014 10:40

klein rugzakje met camelbag
Gebruikersavatar
Jan-Jasper
Lid
Lid
Berichten: 145
Lid geworden op: zo 24-08-2014 1:00

wo 03-09-2014 10:53

racoon schreef:klein rugzakje met camelbag
Camelbak is toch al een rugzak? Of zie ik iets over het hoofd?
Gebruikersavatar
max09
Lid
Lid
Berichten: 1792
Lid geworden op: zo 17-04-2011 1:00
Contacteer:

wo 03-09-2014 11:13

Floor schreef:Afgelopen weken mijn drinkgordel weer eens van stal gehaald. Ik vind het ook niet echt prettig en daarom gebruik ik hem ook niet veel, maar bij langer dan anderhalf uur en/of warm weer is het toch echt wel nodig. Ben ook op zoek naar iets anders.
suggesties misschien op http://bit.ly/XLqaS5

@ racoon: camelbak is het merk = rugzakje met of zonder waterzak
http://www.runpower.nl

Wie zijn bestemming kent, vindt de weg - Lao Tse
ChatnRunner
Lid
Lid
Berichten: 2934
Lid geworden op: ma 13-03-2006 1:00
Contacteer:

wo 03-09-2014 12:08

Ik zou een niet té grote Camelbak aanraden Floor ..
Ik heb een 1,5 L Hydrobak. Fijn ding, goed schoon te maken. Doe ik meestal direct na gebruik onder de douche.

Nadeel van dit ding is dat hij geen buikbandje heeft.
Heb ik zelf gemaakt hiervoor (ookal heb ik geen buik waarvoor dit speciaal nodig is ..).

https://www.youtube.com/watch?v=akAO2Utdy34
knnth
Lid
Lid
Berichten: 375
Lid geworden op: ma 16-04-2012 1:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

wo 03-09-2014 14:34

In races dronk ik altijd bij waterposten tot ik mezelf ging afvragen waarom. Ik had al een handvol 10k's gelopen zonder waterpost maar bij elke 10k mét waterpost nam ik automatisch een beker aan. Laatst een wedstrijd van ongeveer ~13km zonder drinken gelopen, ik zit erover te denken om zondag (10 mijl) evenmin te drinken. 65-67 minuten zonder water moet toch wel te doen zijn?
Gebruikersavatar
waves
Benefactor
Benefactor
Berichten: 110
Lid geworden op: ma 17-08-2009 1:00
Locatie: Anhem

wo 03-09-2014 17:26

knnth schreef:In races dronk ik altijd bij waterposten tot ik mezelf ging afvragen waarom. Ik had al een handvol 10k's gelopen zonder waterpost maar bij elke 10k mét waterpost nam ik automatisch een beker aan. Laatst een wedstrijd van ongeveer ~13km zonder drinken gelopen, ik zit erover te denken om zondag (10 mijl) evenmin te drinken. 65-67 minuten zonder water moet toch wel te doen zijn?
Als je dorst hebt kun je drinken, als je geen dorst hebt moet je niet drinken.
Je lichaam kan veel beter dan een horloge aangeven of je water nodig hebt.
Gebruikersavatar
Jan-Jasper
Lid
Lid
Berichten: 145
Lid geworden op: zo 24-08-2014 1:00

wo 03-09-2014 17:44

Je hoort vaak dat je moet leren drinken voordat je dorst krijgt. Geen idee of dat waar is, maar dan krijg je wel de vage situatie dat je nooit weet of je terecht zonder te drinken loopt.

Ik heb ook niet de indruk dat ik er het eerste uur minder door loop. Soms ook twee uur niet, andere kleren heb ik na 5 kwartier al het gevoel vocht tekort te komen. Ik drink nooit omdat ik nog geen fatsoenlijke oplossing daarvoor heb. (maar met het langer worden van mijn rondjes heb ik er wel duidelijk vaker behoefte aan)
Gebruikersavatar
Rasheed
Lid
Lid
Berichten: 4711
Lid geworden op: vr 29-07-2005 1:00
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

wo 03-09-2014 18:08

Jan-Jasper schreef:Je hoort vaak dat je moet leren drinken voordat je dorst krijgt. Geen idee of dat waar is, maar dan krijg je wel de vage situatie dat je nooit weet of je terecht zonder te drinken loopt.
Zoals geschreven, drink als je dorst hebt.

Ik verwijs altijd maar naar deze review als het over drinken gaat onder het hardlopen.

Mensen drinken eerder te veel water dan te weinig, zeker als er water beschikbaar wordt gesteld door de organisatie. De reden is hoogstwaarschijnlijk de angst om tussen waterposten zonder water komen te zitten en dan niet optimaal kunnen presteren. Echter, er is dorst en dorst. Als je drinkt bij de eerste tekenen van dorst kan er weinig mis gaan, mits de organisatie voldoende waterposten heeft ingericht. Als je dorst blijft negeren, ondanks waterposten die je tegenkomt, ja, dan ga je minder lopen en zelfs wandelen. Bij temperaturen die we hier in Nederland doorgaans hebben zul je het vast wel overleven. Hooguit zul je de dag erop wat extra moe zijn en een katergevoel hebben.

Preventief drinken om dorst te voorkomen is eerder schadelijk dan dat het schade voorkomt.

Oh ja, tijdens de training kun je water meenemen als het een warme dag is of je ver weg gaat. Hiervoor bestaan drinksystemen (belts, rugzakjes, etc.). Drinken bij een benzinestation of een begraafplaats is ook niet vreemd aan ervaren hardlopers. Gewoon inplannen in je route.
Ik heet René. Dit is mijn website en mijn GC profiel.
Gebruikersavatar
boco
Mister Chat'n'Run 2005
Mister Chat'n'Run 2005
Berichten: 18841
Lid geworden op: di 11-11-2003 1:00
Contacteer:

do 04-09-2014 8:29

Rasheed schreef:Preventief drinken om dorst te voorkomen is eerder schadelijk dan dat het schade voorkomt..
Heel erg benieuwd naar het onderzoek waarop deze uitspraak is gebaseerd!

Zou betekenen dat al die honderdduizenden sporters die vóór een grote inspanning water/ sportdrank etc. innemen om niet al in het begin van de strijd dorst te krijgen, het risico lopen op schadelijke gevolgen !!
Ik zou m'n hele voorbereiding in de dagen voor een marathon/ultra moeten aanpassen indien deze stelling juist is!
't Giet oe goed, bi'j al wa'j doet!
If you've reached your goals, you haven't set them high enough.
Gebruikersavatar
Tante_Bep
Lid
Lid
Berichten: 362
Lid geworden op: do 08-09-2011 1:00

do 04-09-2014 8:42

Als ik meer of teveel drink moet ik meer plassen. Ook daarin is het lichaam veel slimmer dan wij denken.

En aangezien plassen tijdens een wedstrijd ongewenst is probeer ik voor een wedstrijd niet teveel te drinken. :wink:
Als je denkt dat je moe bent, moet je stoppen met denken.
Gebruikersavatar
Holenmens
Lid
Lid
Berichten: 353
Lid geworden op: ma 19-08-2013 1:00
Locatie: Eede

do 04-09-2014 8:50

Dus de dagen voordien wat meer drinken en 1-2 uur voor wedstrijd niet meer.
Gebruikersavatar
Rasheed
Lid
Lid
Berichten: 4711
Lid geworden op: vr 29-07-2005 1:00
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

do 04-09-2014 9:47

boco schreef:
Rasheed schreef:Preventief drinken om dorst te voorkomen is eerder schadelijk dan dat het schade voorkomt..
Heel erg benieuwd naar het onderzoek waarop deze uitspraak is gebaseerd!

Zou betekenen dat al die honderdduizenden sporters die vóór een grote inspanning water/ sportdrank etc. innemen om niet al in het begin van de strijd dorst te krijgen, het risico lopen op schadelijke gevolgen !!
Het feit dat Tom Noakes er een boek over geschreven heeft leidde er bij mij toe om die scherpe uitspraak te doen.

Wellicht is die uitspraak wat overdreven van mijn kant, maar van de andere kant, de commercie heeft een budget van miljoenen om mensen te overtuigen dat ze zich vooraf moeten vullen met vocht, voor een deel ten gunste van de bankrekeningen van fabrikanten van sportdrank.

Misschien sla ik wat de andere kant op, door ook geen energiedrank en andere koolhydraat-rijke producten te nuttigen na afloop van een inspanning. Persoonlijk heb ik daar veel nadeel van ondervonden, wellicht veroorzaakt door een scherpe verhoging van het insulinegehalte in mijn bloed. Ik voel me namelijk een uur of zo na het nuttigen van KH-rijke producten ellendig en zwak. Sla ik ze over, dan heb ik zulke symptomen niet.

Voor mij liever water achteraf. En alleen als ik dorst heb. Tijdens het lopen water of isotone drank zonder KH, ook alleen als ik dorst heb.

Dat is natuurlijk mijn persoonlijke voorkeur. Eenieder mag zelf beslissen wat hij of zij doet, zelfs al is het schadelijk voor het lichaam op de lange duur. Genotsmiddelen bestaan en mensen mogen ze nuttigen. Ik kies ervoor om dat niet te doen, of in elk geval zo min mogelijk.

In mijn ogen is sportdrank een genotsmiddel, niet in wettelijke zin, maar in functionele zin; je gebruikt het om je lekker te voelen, wat "lekker" dan ook voor je inhoudt.
Laatst gewijzigd door Rasheed op do 04-09-2014 9:52, 2 keer totaal gewijzigd.
Ik heet René. Dit is mijn website en mijn GC profiel.
knnth
Lid
Lid
Berichten: 375
Lid geworden op: ma 16-04-2012 1:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

do 04-09-2014 9:48

boco schreef: Heel erg benieuwd naar het onderzoek waarop deze uitspraak is gebaseerd!
Niet per se schadelijk, wel eerder schadelijk, misschien wel omdat mensen niet bewust zijn dat je ook te veel kan drinken. In hardloopwedstrijden (vooral marathons) is hyponatremie een veel voorkomend verschijnsel, juist door de angst om uit te drogen. Zie ook het boek Waterlogged van Noakes waar Rasheed naar verwijst. Disclaimer: ik heb in het boek gebladerd, niet geheel gelezen.

De dagen voor een wedstrijd meer drinken is natuurlijk geen ramp: je verricht op dat moment geen grote inspanning. Maar een teveel aan water drinken én veel inspanning verrichten is natuurlijk wat anders.
Gebruikersavatar
Rasheed
Lid
Lid
Berichten: 4711
Lid geworden op: vr 29-07-2005 1:00
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

do 04-09-2014 9:56

knnth schreef:De dagen voor een wedstrijd meer drinken is natuurlijk geen ramp: je verricht op dat moment geen grote inspanning. Maar een teveel aan water drinken én veel inspanning verrichten is natuurlijk wat anders.
Goed punt!
Ik heet René. Dit is mijn website en mijn GC profiel.
Plaats reactie