Drinken tijdens het hardlopen

Alles over eten en drinken, recepten, afvallen, Atkins, tips ed.
BlankeKeniaan
Lid
Lid
Berichten: 1180
Lid geworden op: wo 23-10-2013 1:00
Contacteer:

do 04-09-2014 11:34

Ze hebben een onderzoekje hiernaar gedaan onder een deel van de hardlopers die meededen aan de Boston marathon in 2002.
Tevens is in dat jaar in die race, of het lot ermee speelde, een vrouw overleden ten gevolge hiervan (hyponatremia).

De conclusie van dit onderzoek luidde als volgt:
In summary, we observed that a substantial portion of runners have abnormally low serum sodium concentrations after completing a marathon. Excessive consumption of fluids, as evidenced by substantial weight gain while running, is the single most important factor associated with hyponatremia. Efforts to monitor and regulate fluid intake may lead to a reduction in the frequency and severity of this condition, which, in rare cases, can be fatal.
Vergeet niet dat bij de grote Amerikaanse stadsmarathons er elke mijl waterposten staan! Alhoewel dit als "goed geregeld" beschouwd kan worden vanuit het oogpunt van beschikbaarheid, moet men niet al te vaak van deze voorzieningen gebruik maken!
Gebruikersavatar
boco
Mister Chat'n'Run 2005
Mister Chat'n'Run 2005
Berichten: 18841
Lid geworden op: di 11-11-2003 1:00
Contacteer:

do 04-09-2014 16:25

OK.
Mijn conclusie is dat preventiefdrinken om dorst te voorkomen op geen enkele manier schadelijk is!

Het zou pas schadelijk kunnen worden indien sporters zich overladen met sportdrank en/of vlak voor de wedstrijd grote hoeveelheden vocht tot zich gaan nemen.

Tijdens een wedstrijd veel drinken - zoveel dat je zelfs zwaarder over de finish komt dan je gewicht bij de start - kan wel gevaarlijk zijn! Vooral voor sporters die bij lange, intensieve sportactiviteiten (zoals een marathon) veel transpireren is dit een bekend risico. Je verliest al veel mineralen en zouten door te transpireren en je verstoort het evenwicht in je lichaam nog verder door met (grote hoeveelheden) vocht de samenstelling nog verder te verdunnen.
In summary, we observed that a substantial portion of runners have abnormally low serum sodium concentrations after completing a marathon. Excessive consumption of fluids, as evidenced by substantial weight gain while running, is the single most important factor associated with hyponatremia. Efforts to monitor and regulate fluid intake may lead to a reduction in the frequency and severity of this condition, which, in rare cases, can be fatal.
Ik hou vast aan het (preventieve) drinkpatroon dat ik al jaren heel tevreden volg:
- in de dagen vóór een marathon of ultra over de hele dag gemeten regelmatig extra drinken, in de vorm van water, vruchtensap, koffie èn bietensap (absoluut geen alcohol)
- op de ochtend van de wedstrijddag ook regelmatig water (indien het erg warm wordt met daarin wat opgelost keukenzout) blijven drinken en een laatste glas (ongeconcentreerd, biologisch) bietensap van 250 cl.

Nooit schade van ondervonden; ook niet van het bietensap trouwens.
Wel eens misselijk geworden van de biertjes na afloop :lol:
't Giet oe goed, bi'j al wa'j doet!
If you've reached your goals, you haven't set them high enough.
ChatnRunner
Lid
Lid
Berichten: 2934
Lid geworden op: ma 13-03-2006 1:00
Contacteer:

do 04-09-2014 16:50

Ik ben een voorstander van altijd regelmatig nét voldoende drinken en ik voeg aan wat ik drink geen zouten toe. Zowel in het dagelijkse leven als bij het lopen. Ik doe dat voor mijn nieren anders krijg ik daar weer problemen mee. Verzilting van nieren / niersteenvorming (ook hele kleine steenvorming) kan tot veel pijn- en andere nare klachten leiden. Het zoutgehalte moet op een juist peil blijven. Bij een slechte nierfunctie neemt de lever het een klein beetje over maar voornamelijk de nieren zorgen voor het op peil zijn van de processen. Teveel water verlaagt de zoutconcentratie en brengt het lichaam in de war (vochtophoping in de hersenen als gevolg waaraan je zelfs overlijden kan). Voor mij is een Camelbak ideaal.
Gebruikersavatar
Hens
Benefactor
Benefactor
Berichten: 6597
Lid geworden op: wo 05-11-2003 1:00
Locatie: Nijmegen

vr 05-09-2014 0:08

Holenmens schreef:Dus de dagen voordien wat meer drinken en 1-2 uur voor wedstrijd niet meer.
Dagen voordien drinken is totaal nutteloos, je lichaam scheidt het, op dat moment, overtollige vocht binnen een paar uur weer uit.
Je lichaam heeft een systeem om energie (semi-)langdurig op te slaan, niet om datzelfde te doen met water.
Eide
Lid
Lid
Berichten: 911
Lid geworden op: zo 03-11-2013 1:00
Locatie: Arnhem
Contacteer:

vr 05-09-2014 1:18

Een en ander is ook sterk afhankelijk van de inspanning die je gaat leveren, de patronen die je voor jezelf hebt (klassieke conditionering!) en simpelweg waar je je prettig bij voelt. Ik ga dan ook mee met Boco in deze.
Gebruikersavatar
Holenmens
Lid
Lid
Berichten: 353
Lid geworden op: ma 19-08-2013 1:00
Locatie: Eede

vr 05-09-2014 7:58

Hens schreef:
Holenmens schreef:Dus de dagen voordien wat meer drinken en 1-2 uur voor wedstrijd niet meer.
Dagen voordien drinken is totaal nutteloos, je lichaam scheidt het, op dat moment, overtollige vocht binnen een paar uur weer uit.
Je lichaam heeft een systeem om energie (semi-)langdurig op te slaan, niet om datzelfde te doen met water.
Dat is zo, maar een liter water per dag meer kan geen kwaad, dan weet ik in elk geval zeker dat ik genoeg binnen heb. Teveel is schadelijk, daar ga ik zeker in mee.
Gebruikersavatar
Rasheed
Lid
Lid
Berichten: 4711
Lid geworden op: vr 29-07-2005 1:00
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

vr 05-09-2014 9:46

Holenmens schreef:
Hens schreef:
Holenmens schreef:Dus de dagen voordien wat meer drinken en 1-2 uur voor wedstrijd niet meer.
Dagen voordien drinken is totaal nutteloos, je lichaam scheidt het, op dat moment, overtollige vocht binnen een paar uur weer uit.
Je lichaam heeft een systeem om energie (semi-)langdurig op te slaan, niet om datzelfde te doen met water.
Dat is zo, maar een liter water per dag meer kan geen kwaad, dan weet ik in elk geval zeker dat ik genoeg binnen heb. Teveel is schadelijk, daar ga ik zeker in mee.
Bij preventief drinken hebben we het over aanzienlijk meer water drinken, namelijk zoveel mogelijk als je lichaam kan verdragen. Het is de cultuur van hydrateren die ik zo schadelijk vind voor hardlopers, constant een flesje water bij je hebben en regelmatig slokjes water nemen, alsof het snoep is. Als dat niet meer gaat door de misselijkheid, wordt er overgeschakeld op water met een smaakje, dat beter schijnt te vallen. De redenering is: "Hoe meer water je drinkt, des te beter." Immers, dat is wat reclame-uitingen ons doen geloven, met sportieve modellen die sportdrank in hun open mond gieten en blijven gieten in slow-motion.
Ik heet René. Dit is mijn website en mijn GC profiel.
Gebruikersavatar
boco
Mister Chat'n'Run 2005
Mister Chat'n'Run 2005
Berichten: 18841
Lid geworden op: di 11-11-2003 1:00
Contacteer:

za 06-09-2014 0:30

Rasheed schreef: Bij preventief drinken hebben we het over aanzienlijk meer water drinken, namelijk zoveel mogelijk als je lichaam kan verdragen.
Wie is dan toch die 'we' ?
Jij dus en wie nog meer?

8O
't Giet oe goed, bi'j al wa'j doet!
If you've reached your goals, you haven't set them high enough.
Gebruikersavatar
Holenmens
Lid
Lid
Berichten: 353
Lid geworden op: ma 19-08-2013 1:00
Locatie: Eede

za 06-09-2014 8:17

Ik niet, ik zeg juist IETS meer dan normaal. Dan weet je zeker dat je het maximale binnen hebt. Dat een infuus aan de waterleiding niet gezond is lijkt me nogal logisch.

Verder lijken me al die eten/drinken verhalen en de invloed op de prestaties wat overschat. Ik heb mezelf nog nooit op een uitzonderlijk goed of slechte prestatie kunnen betrappen die aan eten/drinken te danken is.

Vanmiddag weer eens een halfje lopen; 2 bekertjes water zullen wel weer voldoende zijn denk ik.

:D
Gebruikersavatar
theWarrior
Lid
Lid
Berichten: 240
Lid geworden op: zo 08-07-2012 1:00

za 06-09-2014 9:39

Vorig jaar heb ik de West Highland Way race gelopen en daar werd iedere loper diverse keren gewogen om te controleren of er niet teveel gewichtsverlies, maar ook of er niet te veel gewichtstoename optrad. Op de site van de WHW staat een interessant artikel over deze materie, voor wie het lezen wil:

http://westhighlandwayrace.org/race-inf ... al-advice/
Gebruikersavatar
Holenmens
Lid
Lid
Berichten: 353
Lid geworden op: ma 19-08-2013 1:00
Locatie: Eede

za 06-09-2014 10:22

theWarrior schreef:Vorig jaar heb ik de West Highland Way race gelopen en daar werd iedere loper diverse keren gewogen om te controleren of er niet teveel gewichtsverlies, maar ook of er niet te veel gewichtstoename optrad. Op de site van de WHW staat een interessant artikel over deze materie, voor wie het lezen wil:

http://westhighlandwayrace.org/race-inf ... al-advice/
Gelezen! erg interessant inderdaad en vanuit praktische ervaring informatie geschreven. Wat ik er vooral uitpik is dat bij lage belasting (langzame duurlopen) drinken dus eigenlijk niet overdreven moet worden en vooral dat de eerdere adviezen om tijdens marathon grote hoeveelheden te drinken weerlegd worden. Als 2-4% gewichtsafname te tolereren valt dan moeten er (in mijn geval) geen liters weggeklokt worden, wat ik toch niet voor elkaar krijg.

Overigens is het lichaam dan blijkbaar toch niet in staat om de balans in de waterhuishouding goed te regelen als er teveel ingenomen word aangezien gewichtstoename zelfs na de inspanning nog gecontroleerd word.
Gebruikersavatar
boco
Mister Chat'n'Run 2005
Mister Chat'n'Run 2005
Berichten: 18841
Lid geworden op: di 11-11-2003 1:00
Contacteer:

za 06-09-2014 10:27

Hens schreef:
Holenmens schreef:Dus de dagen voordien wat meer drinken en 1-2 uur voor wedstrijd niet meer.
Dagen voordien drinken is totaal nutteloos, je lichaam scheidt het, op dat moment, overtollige vocht binnen een paar uur weer uit.
Dat zal zo zijn maar dat gebeurt dus niet eerder dan dat er inderdaad sprake is van overtollig vocht. Als ik de dag voor een marathon/trail/ultra wat vaker naar het toilet moet vind ik dat niet erg. Als ik dan constateer dat er uiteindelijk een mooie, heldere straal afgevoerd wordt weet ik dat het goed zit. Weinig afvalstoffen meer in de urine en geen vocht tekort in m'n lijf.
Lijkt mij een gunstige uitgangssituatie voor een grote inspanning. :wink:
(naast goede conditie, voorbereiding, uitrusting etc)
't Giet oe goed, bi'j al wa'j doet!
If you've reached your goals, you haven't set them high enough.
ChatnRunner
Lid
Lid
Berichten: 2934
Lid geworden op: ma 13-03-2006 1:00
Contacteer:

za 06-09-2014 11:43

Ja, mee eens. Een (iets) te donkere straal is dus ook een waarschuwing.
Gebruikersavatar
Hens
Benefactor
Benefactor
Berichten: 6597
Lid geworden op: wo 05-11-2003 1:00
Locatie: Nijmegen

di 09-09-2014 0:11

boco schreef:
Hens schreef:
Holenmens schreef:Dus de dagen voordien wat meer drinken en 1-2 uur voor wedstrijd niet meer.
Dagen voordien drinken is totaal nutteloos, je lichaam scheidt het, op dat moment, overtollige vocht binnen een paar uur weer uit.
Dat zal zo zijn maar dat gebeurt dus niet eerder dan dat er inderdaad sprake is van overtollig vocht. Als ik de dag voor een marathon/trail/ultra wat vaker naar het toilet moet vind ik dat niet erg. Als ik dan constateer dat er uiteindelijk een mooie, heldere straal afgevoerd wordt weet ik dat het goed zit. Weinig afvalstoffen meer in de urine en geen vocht tekort in m'n lijf.
Lijkt mij een gunstige uitgangssituatie voor een grote inspanning. :wink:
(naast goede conditie, voorbereiding, uitrusting etc)
Zó zou je het elke dag moeten doen en niet alleen maar voor een (lange) wedstrijd. Vocht is keibelangrijk voor je lichaam, zó belangrijk dat het ruimschoots de moeite waard is om dat dagelijks in de gaten te houden. Dan is je vochtbalans op peil en hoef je (bijna) nooit voor te drinken.
Wat m.i. wel goed werkt is pal voor een warme wedstrijd of training wat extra's te drinken. Zo beperk je het vochttekort dat later ontstaat.
Gebruikersavatar
Attitude
Lid
Lid
Berichten: 157
Lid geworden op: vr 13-06-2014 1:00

di 09-09-2014 7:10

Hens schreef:Zó zou je het elke dag moeten doen en niet alleen maar voor een (lange) wedstrijd. Vocht is keibelangrijk voor je lichaam, zó belangrijk dat het ruimschoots de moeite waard is om dat dagelijks in de gaten te houden. Dan is je vochtbalans op peil en hoef je (bijna) nooit voor te drinken.
Wat m.i. wel goed werkt is pal voor een warme wedstrijd of training wat extra's te drinken. Zo beperk je het vochttekort dat later ontstaat.
Dit vergeet ik dus nog wel eens, waardoor ik dus met een 'droge' mond loop na een tijdje. En als ik vlak voor het lopen nog water naar binnen ga gooien krijg ik zo'n klotsbuik. (Ik eet sowieso voordat ik ga lopen nog warm, dus ideaal is het al niet).[/b]
Plaats reactie