Drinken tijdens het hardlopen

Alles over eten en drinken, recepten, afvallen, Atkins, tips ed.
Gebruikersavatar
Rasheed
Lid
Lid
Berichten: 4711
Lid geworden op: vr 29-07-2005 1:00
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

di 09-09-2014 9:46

Ik moet het hier eens zijn met Hens.

Als je alleen voldoende drinkt voor een lange wedstrijd of training, ben je niet goed bezig. Zolang je de gewoonte hebt om genoeg te drinken om de eerste verschijnselen van dorst (droge mond) te voorkomen, ook op dagen dat je niet sport, hoef je volgens mij op dagen dat je wel sport niets bijzonders te doen, anders dan te drinken naar behoefte.

Als je van de andere kant de gewoonte hebt om zo min mogelijk te drinken, dan kan ik uitspraken als "preventief drinken" begrijpen.

Dat sluit ook aan bij mijn afkeuring van het idee dat je voor een wedstrijd "voldoende moet slapen" (om zodoende uitgerust aan de start te verschijnen). Volgens mij moet je voor een goede gezondheid elke dag voldoende slapen, niet alleen de dagen voorafgaand aan een belangrijke wedstrijd. Een instructie als "voldoende slapen" zou niet nodig moeten zijn, omdat je het al gewend bent om te doen, als onderdeel van je dagelijkse leven.

Net zo goed, altijd voldoende drinken, niet te veel en niet te weinig. Een afwijkend drinkpatroon zou niet nodig moeten zijn, denk ik.
Ik heet René. Dit is mijn website en mijn GC profiel.
Gebruikersavatar
Attitude
Lid
Lid
Berichten: 157
Lid geworden op: vr 13-06-2014 1:00

di 09-09-2014 10:10

Rasheed schreef:... niet te veel en niet te weinig...
Slapen
Eten
Trainen
Drinken

Waarvan kun je dit eigenlijk niet zeggen? :wink:
Eide
Lid
Lid
Berichten: 911
Lid geworden op: zo 03-11-2013 1:00
Locatie: Arnhem
Contacteer:

di 09-09-2014 10:14

Vooruit dan, tijd voor een plaatje :)

Afbeelding
Gebruikersavatar
Holenmens
Lid
Lid
Berichten: 353
Lid geworden op: ma 19-08-2013 1:00
Locatie: Eede

di 09-09-2014 10:23

Hee, van teveel bier raak je dus aan de dehydration! Nummer 5, onmiskenbaar:-). Klopt gevoelsmatig ook wel :p
Gebruikersavatar
boco
Mister Chat'n'Run 2005
Mister Chat'n'Run 2005
Berichten: 18841
Lid geworden op: di 11-11-2003 1:00
Contacteer:

di 09-09-2014 10:36

Eigenlijk hebben we dus geen enkel ander advies nodig in de voorbereiding op bijv. een marathon, wedstrijd,duurloop etc. behalve dan:

Doe alles voldoende; net zoals op alle andere dagen.

:lol:
't Giet oe goed, bi'j al wa'j doet!
If you've reached your goals, you haven't set them high enough.
Gebruikersavatar
Rasheed
Lid
Lid
Berichten: 4711
Lid geworden op: vr 29-07-2005 1:00
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

di 09-09-2014 10:55

boco schreef:Doe alles voldoende; net zoals op alle andere dagen.
Klinkt saai, maar dat is wel een goed advies, ja. Trachten om balans te houden werkt het best op de lange termijn, volgens mij.

Als je een leefstijl hebt die je in staat stelt om een trainingsschema vol te houden, welk trainingsschema je in staat stelt om een wedstrijd te voltooien, dan hoef je aan die leefstijl weinig te veranderen tijdens een wedstrijd.

Van de andere kant, als je leefstijl slecht past bij je trainingsschema, dan valt de kwestie van wedstrijden lopen een beetje in duigen. Je kunt niet afdoende trainen en de wedstrijd zal extreem zwaar vallen, wat ongemeen belastend kan zijn voor je lichaam.
Ik heet René. Dit is mijn website en mijn GC profiel.
Gebruikersavatar
Attitude
Lid
Lid
Berichten: 157
Lid geworden op: vr 13-06-2014 1:00

di 09-09-2014 10:57

Eide schreef:Vooruit dan, tijd voor een plaatje :)
8 wordt niet omschreven? Is die kleur dodelijk?
Holenmens schreef:Hee, van teveel bier raak je dus aan de dehydration! Nummer 5, onmiskenbaar:-). Klopt gevoelsmatig ook wel :p
Dat was al iets wat redelijk bekend was dacht ik zo:P
Eide
Lid
Lid
Berichten: 911
Lid geworden op: zo 03-11-2013 1:00
Locatie: Arnhem
Contacteer:

di 09-09-2014 13:01

Attitude schreef:8 wordt niet omschreven? Is die kleur dodelijk?
Echt dodelijk is het als je niet meer plast. 8 is wel indicatief voor extreme uitdroging.
Gebruikersavatar
boco
Mister Chat'n'Run 2005
Mister Chat'n'Run 2005
Berichten: 18841
Lid geworden op: di 11-11-2003 1:00
Contacteer:

di 09-09-2014 14:42

Het punt is natuurlijk dat je in de voorbereiding op een wedstrijd, en met name op langere afstanden zoals een marathon, veel meer kilometers en trainingsuren maakt dan in een 'normale' periode. Als je dan niet je eet- en drinkpatroon aanpast aan de extra hoeveelheid vocht en calorieën die je daarmee verbruikt, dan kan het je gebeuren dat je op de dag van de wedstrijd ineens ergens onderweg geparkeerd komt te staan.

Met andere woorden: "voldoende" is een rekbaar begrip en is niet voor iedereen en in alle omstandigheden even veel.
Je hebt in mijn ogen niet zoveel aan dat advies indien 'voldoende' niet nader wordt omschreven/bepaald.

Net als: voldoende drinken, drinken naar behoefte, rekening houdend met dorstgevoel, droge mond etc.
Ik heb in normale omstandigheden geen last van een droge mond en slechts zelden dorstgevoel. Ondanks dat neem ik wel dagelijks een grote bidon water mee (in de auto bijvoorbeeld) om mezelf er aan te wennen regelmatig te drinken. Ondanks dat is mijn urine vaak eerder donker dan mooi licht. (maar nog net niet dodelijk. 8) )
't Giet oe goed, bi'j al wa'j doet!
If you've reached your goals, you haven't set them high enough.
Gebruikersavatar
AdP
Lid
Lid
Berichten: 2244
Lid geworden op: ma 23-02-2009 1:00
Contacteer:

di 09-09-2014 14:56

boco schreef:Ondanks dat is mijn urine vaak eerder donker dan mooi licht. (maar nog net niet dodelijk. 8) )
Ik dacht dat in het algemeen de kleur van urine niet alleen met dehydratatie te maken had, maar b.v. ook met spierschade na trainingen of wedstrijden en b.v. het eten, denk aan rode bieten, asperges en andere spoorachterlaters. Het kan zowel roder als helderder dan op de foto.
Eide
Lid
Lid
Berichten: 911
Lid geworden op: zo 03-11-2013 1:00
Locatie: Arnhem
Contacteer:

di 09-09-2014 15:28

AdP schreef:
boco schreef:Ondanks dat is mijn urine vaak eerder donker dan mooi licht. (maar nog net niet dodelijk. 8) )
Ik dacht dat in het algemeen de kleur van urine niet alleen met dehydratatie te maken had, maar b.v. ook met spierschade na trainingen of wedstrijden en b.v. het eten, denk aan rode bieten, asperges en andere spoorachterlaters. Het kan zowel roder als helderder dan op de foto.
Zeker, van belang is dat de urine in ieder geval helder is (doorzichtig). Als richtlijn is het echter wel prima om te stellen dat urine zo licht mogelijk van kleur moet zijn.
Gebruikersavatar
Rasheed
Lid
Lid
Berichten: 4711
Lid geworden op: vr 29-07-2005 1:00
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

di 09-09-2014 15:43

Volgens webmd zijn er een aantal symptomen die dehydratie aangeven:

- meer dorst
- droge mond en gezwollen tong
- zwakte
- duizeligheid
- bonzend hart
- loomheid
- flauwvallen
- niet kunnen zweten
- minder plassen

Volgens het artikel kan donkere urine een indicatie zijn. Donkere urine kan ook andere oorzaken hebben, zoals AdP al aangaf.

Mijn punt was dat de trainingsintensiteit tijdens de marathonvoorbereiding niet zoveel anders hoeft te zijn als bij de normale training. Het enige verschil zou de inhoud (wat je doet) moeten zijn, niet zo zeer de omvang (ruwweg het aantal kilometers per week). Als je normaal 50 km per week traint, ga je in de marathonvoorbereiding bijv. naar 60 km.

Als je normaal bijv. 30 km per week traint en je gaat in de 3 maanden van marathonvoorbereiding naar 60 km per week (of meer), dan ben je wel heel erg (onnodig) je lichaam aan het belasten.

Wat ik ervan begrepen heb, verminder je in de marathonvoorbereiding het aantal trainingssessies per week (bijv. van 5 naar 4), zodat je per week langer kunt trainen gedurende een of twee sessies. Door een langere wekelijkse trainingssessie raakt je lichaam gewend aan enkele uren achter elkaar hardlopen. Hierdoor verandert je eet-, drink- en slaappatroon. Dit patroon blijft in principe hetzelfde tot aan de marathonwedstrijd. In de dagen voorafgaand kun je eventueel wat minder trainen (taperen) om beter uitgerust aan de start te verschijnen.

Blablabla. Dit zou bekende koek moeten zijn. :roll:
Laatst gewijzigd door Rasheed op di 09-09-2014 15:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik heet René. Dit is mijn website en mijn GC profiel.
Gebruikersavatar
boco
Mister Chat'n'Run 2005
Mister Chat'n'Run 2005
Berichten: 18841
Lid geworden op: di 11-11-2003 1:00
Contacteer:

di 09-09-2014 15:44

AdP schreef:Het kan zowel roder als helderder dan op de foto.
Ha,ha! Nou en of! :lol:
Wie in de voorbereiding op een wedstrijd de laatste dag(en) één of twee flessen van 75 cl. bietensap heeft gedronken, wordt vooral na de wedstrijd getrakteerd op een prachtige, roserode straal.
:|3
't Giet oe goed, bi'j al wa'j doet!
If you've reached your goals, you haven't set them high enough.
Gebruikersavatar
tOOter
Lid
Lid
Berichten: 2027
Lid geworden op: di 16-11-2010 1:00
Contacteer:

di 09-09-2014 16:00

Rasheed schreef: Mijn punt was dat de trainingsintensiteit tijdens de marathonvoorbereiding niet zoveel anders hoeft te zijn als bij de normale training. Het enige verschil zou de inhoud (wat je doet) moeten zijn, niet zo zeer de omvang (ruwweg het aantal kilometers per week). Als je normaal 50 km per week traint, ga je in de marathonvoorbereiding bijv. naar 60 km.

Als je normaal bijv. 30 km per week traint en je gaat in de 3 maanden van marathonvoorbereiding naar 60 km per week (of meer), dan ben je wel heel erg (onnodig) je lichaam aan het belasten.

Wat ik ervan begrepen heb, verminder je in de marathonvoorbereiding het aantal trainingssessies per week (bijv. van 5 naar 4), zodat je per week langer kunt trainen gedurende een of twee sessies. Door een langere wekelijkse trainingssessie raakt je lichaam gewend aan enkele uren achter elkaar hardlopen. Hierdoor verandert je eet-, drink- en slaappatroon. Dit patroon blijft in principe hetzelfde tot aan de marathonwedstrijd. In de dagen voorafgaand kun je eventueel wat minder trainen (taperen) om beter uitgerust aan de start te verschijnen.

Blablabla. Dit zou bekende koek moeten zijn. :roll:
Inderdaad ... :roll:
Als je met 60 km/week 'je lichaam al heel erg (onnodig) aan het belasten bent', dan ga je dat met het lopen van een marathon zeker doen. Daarom train je nu juist in de maanden ervóór 60 of misschien wel meer 8O kilometers per week. Daar wordt een getraind mens echt niet ziek van.

Voor mijn gevoel spreek je hier (weer) in algemeenheden op een terrein dat duidelijk het jouwe niet is.
Laatst gewijzigd door tOOter op di 09-09-2014 16:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
boco
Mister Chat'n'Run 2005
Mister Chat'n'Run 2005
Berichten: 18841
Lid geworden op: di 11-11-2003 1:00
Contacteer:

di 09-09-2014 16:04

tOOter schreef: Voor mijn gevoel spreek je hier (weer) in algemeenheden op een terrein dat duidelijk het jouwe niet is.
:d:
't Giet oe goed, bi'j al wa'j doet!
If you've reached your goals, you haven't set them high enough.
Plaats reactie