ontbijt voor de marathon

Alles over eten en drinken, recepten, afvallen, Atkins, tips ed.
Gebruikersavatar
Rudedadude
Lid
Lid
Berichten: 49
Lid geworden op: vr 21-03-2014 1:00

di 21-06-2016 19:18

Ik ben fan van Havermout met havermelk of rijstemelk (kant en klaar uit een pak) voorafgaand aan een grote inspanning (dit jaar tot nu toe 2x een marathon en 2x een 50km trail). Dit aangevuld met rozijnen en kaneel voor de smaak. Het zijn 'langzame koolhydraten' (dus geen echte piek in je bloedsuiker), doordat het pappig is valt het goed en je blijft er lang vol van zitten. Ik eet het 2-3 uur van tevoren en tot nu toe nooit last van gehad. Ooit een keer mee gestart voorafgaand aan een 30km trail en dat beviel zo goed dat ik sindsdien niets anders meer heb geprobeerd.
rogerpgvg
Lid
Lid
Berichten: 53
Lid geworden op: di 24-09-2013 1:00

ma 11-07-2016 16:03

Het beste is om te experimenteren voor enkele minder belangrijke wedstrijden. Wat en hoe lang voor de wedstrijd je kunt eten is volgens mij nogal persoonsafhankelijk. Normaal gesproken eet ik een goed ontbijt 2.5-2 uur voor de wedstrijd, maar als ik wat minder eet, dan kan dat tot ongeveer 1.5 uur.

Net zoals Rudedadude eet ik ook havermout, plus een boterham with jam. Geen melkprodukten, want ervaring heeft me geleerd dat me dat tijdens een wedstrijd niet zo goed bekomt.

Als je het niet zeker weet, beter minder eten dan te veel. Als je teveel hebt gegeten, dan kan dat veel ellende veroorzaken, terwijl je nog kunt bijeten tijdens de wedstrijd (b.v. gels, zolang je er maar genoeg hebt).

Naar mijn mening is het is verstandig om tijdens de marathon te eten, ook al voel je geen honger, zodat de verbrandingsstoffen op peil blijven.
Musicmaestro
Lid
Lid
Berichten: 518
Lid geworden op: di 07-05-2013 1:00
Locatie: Zeeuws Vlaanderen
Contacteer:

di 12-07-2016 9:59

Rijsttaartje zou ik niet adviseren ivm de verwachte snelle suikers en suikerdip.

Zelf zou ik gaan voor havermout - magere melk - honing en superfruit/pitten (ontbijtbusje wat in de ah te koop is).

Afbeelding

Afbeelding


en dat zo circa 3 uur van te voren.

Eerst thuis experimenterenj!

maar evengoed: 9 uur? kanonnen, dat is vroeg zeg. Ik ben blij dat de meeste wedstrijden hier in de buurt gewoonweg om 15 uur zijn!
Weer strak aan de bak :D

Fitcoach Allan van Alten
fitcoach.nu
(sport)massages en coaching
Gebruikersavatar
qmark
Lid
Lid
Berichten: 839
Lid geworden op: wo 28-02-2007 1:00
Locatie: Pijnacker

di 12-07-2016 10:50

Musicmaestro schreef:maar evengoed: 9 uur? kanonnen, dat is vroeg zeg.
Vroeg? Slachte-marathon, dat was vroeg! Start om 6.30u, dan lig ik normaal nog maar net op bed :wink:

Ontbijt: (veel) koffie en een paar krentebollen. Makkelijk voor onderweg!
"Een vraagteken is een vermoeid uitroepteken" (vrij naar Stanislaw Jerzy Lec)
Gebruikersavatar
Jannet
Lid
Lid
Berichten: 701
Lid geworden op: vr 17-11-2006 1:00
Locatie: Almere
Contacteer:

di 12-07-2016 13:06

Om 6.30 pas???? Dan kon je flink lang uitslapen :) Vorige week bij de Triple-marathon gingen we om 5.00 uur van start (en om 10.45 en 17.00 uur). Om 2.45 uur gingen de lichten van de slaapzaal al aan. Ontbijt was brood met kaas of vlees, koffie en sinaasappelsap. Gewoon wat de pot schaft. Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan? :-)
Jooost
Lid
Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: di 02-08-2011 1:00

za 16-07-2016 9:38

@Jannet ; zat net ff op je weblog te koekeloeren , wat een mooi avontuur weer . Moet er zelf niet aan denken . Misschien is dat ook jouw sterkste eigenschap , niet te veel nadenken . Geen smoesjes ( ziek geweest , pijntje ) , gewoon gaan .
@ het topic ; ben zelf nooit zo bezig met eten en drinken op de dag van een marathon . Zo veel mogelijk m'n gewone routine , paar boterhammen , lekker veel koffie , poepen en dan na een paar uur klaar voor die marathon . Wat wel slim is ( door ervaring wijzer ) , om geen grote hoeveelheden alcohol te nuttigen de avond ervoor . Of wel , als je er plezier in schept om als Kabouter Braksaus aan de start te staan . Je ervaart dan wel een negatieve split , in het begin loop je te baggeren , maar als de drank is uitgezweet ben je weer het mannetje ( of vrouwtje ) .
Gebruikersavatar
richard1234
Lid
Lid
Berichten: 46
Lid geworden op: zo 22-11-2015 1:00

za 16-07-2016 10:40

juniorke schreef:
richard1234 schreef:Waarom al die onnodige suikers van te voren, sportrepen en andere onzin ...
Zorgt alleen voor een hoge bloedsuikerspiegel en de daar bijhorende energie dip.

Als het goed is heb je met je lange duurlopen in de training getraind om het lichaam gebruik te maken van vet reserve als energiebron.
De tijdelijke glucose energie bron is toch maar van korte aard.
Richard op enkel vet als energiebron ga je niet vooruit gaan hoor. ik denk dat je niet goed ingelicht bent. Als de voorraad koolhydraten in je lichaam opgebruikt zijn, dan kan je geen vetverbranding meer hebben ook.
Wel grappig met je zelfbedachte theorie en er later in een topic weer op terugkomt en vermeld dat je teveel boekjes leest. Koolhydraten voorraad op is je geen vetverbranding hebt? Waar haal je die wijsheid vandaan.

Ga je toch lekker je vol stoppen met suikers als je denkt dat het beter is.

Wat je ook kan doen is een suikerspin opeten als je bij de start staat van je marathon, had ik ergens in een boek gelezen van een bekende marathon loper. Succes gegarandeerd :wink:
Plaats reactie