Natuurlijke voeding/drinken tijdens marathon ( en training )

Alles over eten en drinken, recepten, afvallen, Atkins, tips ed.
Eide
Lid
Lid
Berichten: 911
Lid geworden op: zo 03-11-2013 1:00
Locatie: Arnhem
Contacteer:

di 03-01-2017 10:51

AdP schreef:Misschien zijn er echte ervaringsdeskundigen? Ik ken veel marathonlopers die na 2-3 keer oefenen best vlot lopen op een paar gelletjes met wat water, maar kan niet spreken uit eigen ervaring: ik loop nooit marathons en drink ook nooit onderweg (ook niet bij duurlopen tot 30km).
Geen ervaringsdeskundige, ook geen marathonloper. Wel heb ik een een ultra op m'n hardloop-CV staan en verschillende trails die aanzienlijk langer duurden dan ik (naar verwachting) over een marathon zou doen. Ik heb zelf twee keer met gelletjes geoefend voor m'n eerste wedstrijd waar ik voeding gebruikte. Dat was voor mij voldoende, met de aantekening dat je tijdens een trail je eigen voeding op de man hebt en dus niet van een organisatie afhankelijk hoeft te zijn.

Ik deed die voorbereiding in twee stapjes. De eerste keer had ik een gelletje mee tijdens een rustige duurloop. De tweede keer tijdens een intensievere training met een tempoblok meteen voor en na het innemen van de gel. Ik heb overigens nooit last gehad van voeding dus meer was niet nodig voor mij.
Het is een misverstand dat als je tijdens duurlopen een paar gelletjes inneemt je gelijk geen vetverbranding meer traint. Alsof je spieren dan 100% op suiker lopen en vetverbranding stilstaat. Dat is absoluut niet zo. Het is altijd een mix. Hoe intensiever de inspanning is hoe hoger de suikerverbranding. En hoe groter de glycogeenvoorraden hoe groter het aandeel suikerverbranding. Maar vetverbranding speelt bij matige intensiteit ook altijd een belangrijke rol.
Dat is ook hoe ik het begrijp uit de literatuur. Daarnaast zou het lopen op een lege maag de effectiviteit van de vetverbranding wel verbeteren, maar zou er geen bewijs zijn dat dit tot betere prestaties leidt.

Maar goed, als ik een iets heb geleerd van het lezen van allerlei boeken en sites is dat er vooral geen enkele vorm van consensus bestaat in de hardloopsport en dat er evenveel meningen en theorieën bestaan als dat er trainers en lopers zijn.
Gebruikersavatar
mattiman
Lid
Lid
Berichten: 804
Lid geworden op: ma 18-10-2010 1:00
Contacteer:

di 03-01-2017 12:11

Eide schreef:
Het is een misverstand dat als je tijdens duurlopen een paar gelletjes inneemt je gelijk geen vetverbranding meer traint. Alsof je spieren dan 100% op suiker lopen en vetverbranding stilstaat. Dat is absoluut niet zo. Het is altijd een mix. Hoe intensiever de inspanning is hoe hoger de suikerverbranding. En hoe groter de glycogeenvoorraden hoe groter het aandeel suikerverbranding. Maar vetverbranding speelt bij matige intensiteit ook altijd een belangrijke rol.
Dat is ook hoe ik het begrijp uit de literatuur. Daarnaast zou het lopen op een lege maag de effectiviteit van de vetverbranding wel verbeteren, maar zou er geen bewijs zijn dat dit tot betere prestaties leidt.
Dat kan kloppen. Als je op een "lege tank" traint (met al lage glycogeenvoorraden en/of geen inname voor/tijdens insp van suikers), geef je wellicht de vetverbranding een extra prikkel maar is de suikerverbranding lager en krijgt die weer een kleinere trainingsprikkel. En zal de totale intensiteit van je training gedwongen lager zijn. Terwijl je die hoge trainingsintensiteit (in elk geval regelmatig) nodig hebt voor een goede trainingsprikkel.

Vandaar ook mijn idee: net zo als je intensiteit en omvang en soort training afwisselt om een voldoende gevarieerde trainingsbelasting te krijgen, kun je ook de mate waarin je op volle/lege tank loopt varieren.
Eide schreef:Maar goed, als ik een iets heb geleerd van het lezen van allerlei boeken en sites is dat er vooral geen enkele vorm van consensus bestaat in de hardloopsport en dat er evenveel meningen en theorieën bestaan als dat er trainers en lopers zijn.
Maar dat wil niet zeggen dat sommige meningen en theorieën wat meer waar zijn dan de andere ;)
Plaats reactie