Hardlopen en afvallen

Alles over eten en drinken, recepten, afvallen, Atkins, tips ed.
Santtu
Lid
Lid

zo 09-08-2020 20:15

Hallo allemaal,

even een vraag die misschien al wel vele malen gesteld is, heb na,elijk op dit en andere for antwoorden gevonden. Maar toch heb ik een aantal specifieke training eigenschappen, waar over ik jullie mening wil weten.

Ten eerste maar even de feiten, 195 cm en gewicht 103 KG, streeftgewicht 90- 95KG.

Ik loop al vele jaren hard, omdat ik vanuit mijn jeugd vele jaren aan atletiek heb gedaan. Daarom is hardlopen altijd blijven hangen en tegenwoordig loop ik voor trainingen 5-10 km en wedstrijden (soms) 10 - 21 km. Conditie is dus aanwezig hoewel ik niet altijd met regelmaat hardloop.

Nou eet en drink ik niet altijd het gezondst (lees genieten) en daardoor is dus mijn gewicht de aflopen jaren wat omhoog gegaan. En daar wil ik dus via hardlopen iets aan doen. Via deze en andere fora informatie gevonden dat je in de hardslag zone van 110-128 bpm.

Ten eerste is dit best laag tempo, maar dat schijn zo te zijn en moet je minstens een uur volhouden. Nou is mijn vraag, stel ik maak een training schema van ongeveer een uur- anderhalf uur. Maar het rondje dat ik wil lopen is nog niet vol, nog niet thuis dus. Mag ik dan het laatste gedeelte op normale snelheid lopen? of heeft dat nadelige gevolgen voor de vetverbranding?
En wat als ik minimaal 1 keer in de week op conditie wil trainen? stoort dat in het vetverbrandingsproces?
En een laatste vraag hoe belangrijk is de hartslagzone voor verbranding van vet? Ik train namelijk in een heuvelachtige omgeving, en bij heuvelop gaat de hardslag al snel omhoog. Terwijl ik niet veel langzamer kan joggen anders ga ik lopen en dan valt de hardslag extreem terug.

Alvast hartelijk dank voor jullie meningen :)
Plaats reactie