zelf sportdrank maken

Alles over eten en drinken, recepten, afvallen, Atkins, tips ed.
shoeff
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

wo 10-11-2004 20:14

Omdat ik heel veel niet mag hebben in verband met een voedsel allergie probeer ik zelf sport drank te maken.

Voorlopig heb ik water met druivensuiker geprobeerd (vies),
water met druivensuiker en zout (nog viezer) en
sinaasappelsap met druivensuiker en zout (het gaat).

Heeft er iemand nog andere ideeen en enig idee hoeveel suiker en zout je moet oplossen voor een isotone drank?
mar
Lid
Lid

wo 10-11-2004 23:06

Shoef, ik geloof niet dat het antwoord zo simpel te geven is, want dit vond ik met google:

Sportdranken zijn er in verschillende soorten, maar een isotone sportdrank verdient de voorkeur tijdens het sporten. Isotone sportdranken hebben dezelfde samenstelling als bloed, waardoor ze snel de maag weer verlaten. Je krijgt op die manier geen last van een klotsende maag, wat el het geval is bij een energiedrank of water.

Succes verder, Mar
janthijs
Lid
Lid
Contacteer:

wo 10-11-2004 23:53

Hoi Sander

Ik weet op dit moment niet zo gauw waar ik moet zoeken, maar ik kan mij herinneren dat er een aantal jaren geleden een artikel in de Runners heeft gestaan met betrekking tot een aantal sportdranken. Daarin werden ook een aantal recepten genoemd. Het enige ingredient wat mij is bijgebleven is druivensuiker. Misschien heeft iemand nog wt oude edities op zolder. Ik zal ook nog eens gaan zoeken in mijn knipsels.

Groetjes Jan
loop om te leven

XXIV, Rotterdam, Amsterdam, Den Haag, Etten Leur, Berlijn, Zeeuwsekust, Hilvarenbeek, Eindhoven, Diever, Apeldoorn, Leiden, New York, ZuiderZee
PastaRunner
Lid
Lid
Contacteer:

zo 14-11-2004 20:39

Onlangs Kassa gezien ?! Ik schrok van de uitslag..
(zie www.vara/kassa.nl)
boco
Mister Chat'n'Run 2005
Mister Chat'n'Run 2005
Contacteer:

zo 14-11-2004 20:43

Ik weet dat René de Jager z'n eigen (goedkope) sportdrank maakt.
Hoop dat hij het hier nog eens wil vertellen.
Bertus

André schreef er ook eens over en gebruikt volgens mij dezelfde ingrediënten als René de J.

http://www.chatnrun.nl/modules.php?name ... &postorder
't Giet oe goed, bi'j al wa'j doet!
If you've reached your goals, you haven't set them high enough.
Hens
Benefactor
Benefactor

zo 14-11-2004 23:02

Neem een willekeurige frisdrank (zonder prik lijkt me prettiger) of vruchtensap en je hebt een prima energiedrank en nog voor weinig ook. Verdun het (3x dacht ik) en je hebt een isotone drank. Kies de smaak die je lekker vind. Ik maak zelf meestal een mix van grapefruit- en sinaasappelsap (en zout en water dus). Eigenlijk is het meer voor de lekker dan dat het echt nodig is. Ik merk dat gewoon plat water ook erg goed wordt opgenomen.
DeHaagseRègâh
Lid
Lid
Contacteer:

ma 15-11-2004 8:14

Ik weet dat triathleten zweren bij cola. Ze zetten een fles cola een tijd open zodat de prik er helemaal af is. Dan krijg je geen last van het koolzuur.
Het schijnt de ultieme sportdrank te zijn, voldoende suiker etc.
You do what you can for as long as you can, and when you finally can't, you do the next best thing. You back up but you don't give up. Chuck Yeager
http://www.dehaagseregah.nl
evelyne
Miss Chat'n'Run 2006
Miss Chat'n'Run 2006
Contacteer:

ma 15-11-2004 13:36

Toen ik nog een montignac dieet volgde, vroeg ik eens aan een montignac-dietiste om advies hierover. Zij adviseerde water met vers citroensap en zoetstof. Die zoetstof zou je kunne vervangen door druivesuiker volgens mij, of misschien iets anders zoals roosvicee ?
alt-148
Lid
Lid
Contacteer:

vr 19-11-2004 12:56

Ikzelf zweer bij 'rode diesel', dat is Roosvicee bosvruchten siroop en dan voldoende verdund (siroop:water=1:7). Vergeleken bij de hierbovengenoemde test van Runnersworld, heeft dit dezelfde voedingswaarde als de energiedranken. Wel goed verdunnen, te sterk zorgt ervoor dat je nog meer dorst krijgt. Te slap is gewoon niet lekker.

Het recept uit Runnersworld was water, suiker en een snufje zout. Ik zoek de verhoudingen nog even op.
Ruud Löbel

Grijze muizen gaan geen confrontaties aan
boco
Mister Chat'n'Run 2005
Mister Chat'n'Run 2005
Contacteer:

za 20-11-2004 21:12

Ergens in een hoekje op m'n harde schijf teruggevonden:

Het recept voor een ideale sportdrank:

15 afgestreken maatschepjes Fantomalt
(= 65 á 70 gram, dieet product van Nutricia) en een
½ afgestreken theelepeltje keukenzout (=1 á 2 gram)
oplossen in 1 liter water (goed voor twee bidons)
Wat zijn de specifieke kenmerken van deze ideale sportdrank?
· Fantomalt is een commerciële naam voor dextrine-maltose. Deze meervoudige koolhydraten(polysacchariden) worden goed door maag en darmen opgenomen. Deze koolhydraten worden geleidelijk afgebroken tot enkelvoudige suikers. Hiermee voorkom je een plotselinge piek in de glucoseconcentratie van het bloed en blijft de energietoevoer langer op een gunstig niveau.
· Opgeloste meervoudige koolhydraten hebben een neutrale smaak, waardoor iedere duursporter er in korte tijd veel van kan drinken met een minimale kans op maag en darmproblemen.
· De opnamesnelheid van de drank wordt vergroot door het toegevoegde keukenzout.
· De energiewaarde van 1 liter drank is 1050-1130 kJ (=247-266 kcal)
· Met het meegeleverde maatschepje is de Fantomalt oplossing snel en gemakkelijk te maken.
· Deze zelfbereide drank is aanmerkelijk goedkoper dan een vergelijkbaar commercieel product.
Hoe gebruik je deze sportdrank?
· Een Fantomalt oplossing is maximaal 24 uur houdbaar.
· Bewaar de sportdrank bij voorkeur in een koelkast.
Waarschuwing:
Maak een bidon waarin sportdrank(of water) heeft gezeten direct na gebruik schoon en laat de bidon goed drogen!

En het volgende recept is volgens mij van René de Jager:

Alternatieve Sportdrank:
150 ml ongezoet vruchtensap
50 ml water
20 gram instantbloem (bijvoorbeeld Bambix)
10 gram Fantomalt (=dextrine maltose)
10 gram suiker of limonade (Roosvicee) i.v.m. Vitamine C

Het is een beetje experimenteren (vloeibaar, lekker)
Zelf ben ik op het volgende recept gekomen voor één bidon (400-500 ml) na elke training (en wedstrijd).

5 volle· lepeltjes Fantomalt
3 volle eetlepels Bambix groeiontbijt·
aanvullen· met ongezoet appelsap tot de Bidon bijna vol is
scheutje geconcentreerd· vruchtensap en....... mengen maar (anders klontjes!)

Dan is het goed te drinken, maar smaken verschillen.........
Fantomalt is bij de meeste drogisten te koop (ca 4 euro per blik) en je doet er best lang mee.
Er hoeft geen ongezoet appelsap gebruikt te worden, het wordt iets duurder hierdoor. Met water aanmaken en op smaak brengen met iets is ook goed.
Fantomalt is wel een suiker maar is niet zoet.
't Giet oe goed, bi'j al wa'j doet!
If you've reached your goals, you haven't set them high enough.
Rene-dJ
Lid
Lid
Contacteer:

zo 21-11-2004 12:21

Boco42km195m schreef: En het volgende recept is volgens mij van René de Jager:
Ik denk dat ik het ook ergens heb gevonden, want ik heb het in ieder geval niet zelf bedacht. Ik maak trouwens geen gebruik van dit soort eigen gemaakte drankjes hoor. Ik neem eigenlijk nooit drinken mee op een lange duurloop. (Soms bij 25+ graden of meer dan 30 km).

Gr. René dJ
PastaRunner
Lid
Lid
Contacteer:

ma 22-11-2004 18:57

Ik neem eigenlijk nooit drinken mee op een lange duurloop. (Soms bij 25+ graden of meer dan 30 km).

Gr. René dJ[/quote]

Hoe houdt je het vol Rene ?
Rene-dJ
Lid
Lid
Contacteer:

do 25-11-2004 21:14

PastaRunner schreef:Hoe houdt je het vol Rene ?
Ik ben eigenlijk gewoon maar begonnen met hardlopen, zonder de noodzaak van drinken te kennen. Vandaar dat ik er dus aan gewend ben om zonder drinken op pad te gaan. Bij hogere temperaturen loop ik m'n lange duurloop dan vaak wel wat rustiger (als ik em alleen loop). Ik ben wel van plan om drinken te gaan meenemen (afankelijk of de goedheiligman een fuelbelt meeneemt uit Spanje...spannend :roll: )

Gr. René dJ
nikeboy
Lid
Lid
Contacteer:

wo 01-12-2004 19:34

Cola met water!!!!
De beste sportdrank die er is want Cola is de snelst opneembare drank die er is en tis nog lekker ook!!!
njammie :P
gadget
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

wo 08-12-2004 22:00

boco schreef:Ergens in een hoekje op m'n harde schijf teruggevonden:

Het recept voor een ideale sportdrank:

15 afgestreken maatschepjes Fantomalt
(= 65 á 70 gram, dieet product van Nutricia) en een
½ afgestreken theelepeltje keukenzout (=1 á 2 gram)
oplossen in 1 liter water (goed voor twee bidons)
Getver de getver...... vanmiddag eens een blik fantomalt gehaald maar blijkbaar iets teveel zout in m'n eigen brouwsel geplonst... getver....

Vanavond wat anders geprobeer.
5 maatschepjes fantomalt
400 ml water
100 ml sinasappelsap.

dat is wel te drinken. het zout heb ik er vrolijk uitgelaten... ik geloof niet dat ik ooit natrium tekort zal komen.

M'n vriendin vond die fantomalt overigens erg duur. zij blijkt Maltodextrine dagelijks te gebruiken op het lab (kon natuurlijk ook niet anders als levenmiddelen technoloog)

na wat zoeken kwam ik ook op wat een ander linkje:
http://www.artemis-winsum.nl/gezondheid/sportdrank2.htm

Maarten
One, two, Tri
Plaats reactie