Wat doet koffie met je????

Alles over eten en drinken, recepten, afvallen, Atkins, tips ed.
Marcel
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

ma 19-01-2004 23:42

Hé mensen,

Te veel koffie zorgt voor een negatief plasje. Dat weet iedereen, maar wat voor voordeel geeft die cafeïne je eigenlijk?????

Mijn stelling is:
Cafeïne zorgt voor een verbeterde vetverbranding.
Door die verbeterde vetverbranding zorg je ervoor, dat je met dezelfde snelheid, een ander vet-koolhydraten verbranding hebt. waarbij vet in percentage toeneemt. (fictief voorbeeld, normaal 40-60, nu 45-55)

Hierdoor zal je dan ook automatisch bij een zelfde verhouding, met cafeïne, een lagere zuurstofopname hebben, waardoor je hart wat minder moet gaan werken.
Je hebt dus een lagere hartslag.

lagere hartslag, en hoger tempo.

Je kan dus een hoger tempo lopen op dezelfde verhouding. Wat automatisch betekend dat de anäerobe drempel bij een hogere snelheid komt te liggen.

ook betekent het dus dat je een tempo onder het omslagpunt, langer kunt volhouden.

Schiet maar los.

Grtz,
Marcel.
boco
Mister Chat'n'Run 2005
Mister Chat'n'Run 2005
Contacteer:

di 20-01-2004 0:34

Ik blijf in ieder geval een paar stevige koppen kofiie innemen voor een wedstrijd. ( wel ruim vantevoren overigens)
Bertus
't Giet oe goed, bi'j al wa'j doet!
If you've reached your goals, you haven't set them high enough.
DRUM
Mister Chat'n'Run 2007
Mister Chat'n'Run 2007
Contacteer:

di 20-01-2004 0:42

Ik weet het niet Marcel,
ik denk dat we hier praten over fracties van seconden, maar voor een prestatiegerichte wedstrijdloper kan dit net het verschil uitmaken tussen een podiumplaats en de 4e plaats

dus ik zou veel koffie drinken als ik jou was, Cor Vriend deed dat ook geloof ik

groeten
Ton
DeHaagseRègâh
Lid
Lid
Contacteer:

di 20-01-2004 8:34

Volgens mij dronk Bert van Vlaanderen 6 bakken koffie voor het lopen van een marathon.
Aan die 6 bakken kom ik nu ook wel, laat die snelle tijden maar komen.....
Laatst gewijzigd door DeHaagseRègâh op di 20-01-2004 8:52, 1 keer totaal gewijzigd.
You do what you can for as long as you can, and when you finally can't, you do the next best thing. You back up but you don't give up. Chuck Yeager
http://www.dehaagseregah.nl
Walter
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

di 20-01-2004 8:51

Marcel,

Mijn super de luxe straaljager uit het zuiden
Een ambtenaar en koffie zijn onafscheidelijk
Je weet toch dat ik de Kadeloop(12 km) in mijn achtertuin in 2003 meer dan 10 minuten sneller liep als in 2002
Ik had van te voren dan wel geen 12 kopjes koffie gedronken
maar veel zal het niet gescheeld hebben
Hoe denk je dat een ambtenaar anders de dag moet door komen
Juist ja door lekker in het Haagsche Bos te wandelen met mijn super collega ambtenaar Maarten.Dat is pas pure genot.

Walter

P.S.Ik heb een non-stop abonnement op onze koffieautomaat bij het
Ministerie van de koetjes en kalfjes
Wie zich gelukkig voelt met het geluk van anderen, bezit een rijkdom zonder grenzen."
Frans Daels
paganpaul
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

di 20-01-2004 9:00

Koffie helpt me wakker te worden, over het algemeen. Koffie m.b.t. hardlopen heeft me nog nooit iets van verbetering getoond.

Paul
gadget
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

di 20-01-2004 9:21

Marcel schreef:Hé mensen,

Mijn stelling is:
Door die verbeterde vetverbranding zorg je ervoor, dat je met dezelfde snelheid, een ander vet-koolhydraten verbranding hebt. waarbij vet in percentage toeneemt. (fictief voorbeeld, normaal 40-60, nu 45-55)

Hierdoor zal je dan ook automatisch bij een zelfde verhouding, met cafeïne, een lagere zuurstofopname hebben, waardoor je hart wat minder moet gaan werken.
We hadden toch in een andere thread geconcludeerd dat er meer zuurstof nodig was voor de verbranding van vet? Ik zal het straks even opzoeken tussen het werken door.

Ik ben een gelukkige koffie verslaafde met hoofdpijn als ik m'n dagelijkse shot te laat krijg. Het liefst had ik een infuus met cafeine zodat ik ook tijdens het slapen m'n cafeine op pijl kan houden.

Maarten

Maarten
One, two, Tri
gadget
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

di 20-01-2004 16:05

gadget schreef:
Marcel schreef:Hé mensen,

Mijn stelling is:

We hadden toch in een andere thread geconcludeerd dat er meer zuurstof nodig was voor de verbranding van vet? Ik zal het straks even opzoeken tussen het werken door.

Ik ben een gelukkige koffie verslaafde met hoofdpijn als ik m'n dagelijkse shot te laat krijg. Het liefst had ik een infuus met cafeine zodat ik ook tijdens het slapen m'n cafeine op pijl kan houden.

Maarten

Maarten
Ik heb inderdaad op verschillende plekken gelezen dat Cafeine de vetverbranding stimuleert maar verder niet of dat de hartslag verhoogd of verlaagd. Ik heb ook nergens kunnen vinden of het iets met je omslagpunt doet. Normaal heb ik wel het idee dat Cafeine de hartslag verhoogd waardoor je hartslagmeter (die van mij in iedergeval) vast aangeeft dat je minder vet verbrand terwijl het tegenovergestelde het geval is.

Als de vetverbranding inderdaad wordt gestimuleerd lijkt mij dat erg handig als je glucogeen voorraad de beperkende factor is zoals in een marathon wel vaak het geval is.

dus i.p.v een energie drankje lekker een bak koffie en we kunnen er weer tegenan.
:?
Maarten
One, two, Tri
Marcel
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

di 20-01-2004 17:07

Tis ook een stelling die ik hier neerleg. Hoeft geen waarheid te zijn.
Ik weet er nl wel wat van, maar niet alles natuurlijk.

Als cafeïne geen negatief effect zou hebben, dan zou het idd wel goed zijn om veel koffie te drinken voordat je aan een duurinspanning begint. Doordat cafeïne echter ook vochtafstotend werkt, zou dat wel heel erg negatief kunnen werken bij sportprestaties boven 1 uur, 1,5 uur. Daar moet je juist vocht tot je gaan nemen, om de vochtbalans op peil te houden.

Interressante materie vind ik.

Grtz,
Marcel.
boco
Mister Chat'n'Run 2005
Mister Chat'n'Run 2005
Contacteer:

di 20-01-2004 17:42

't Giet oe goed, bi'j al wa'j doet!
If you've reached your goals, you haven't set them high enough.
NiekJrun
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

di 20-01-2004 18:54

Denk eraan; Doping.
Letitia Vriesde, onze Surinaams/ Nederlandse sprintster moest haar gouden plak inleveren vanwege te veel caffeine.
03-08-2003
Letitia Vriesde heeft haar gouden medaille van de 800 meter op de Pan Amerikaanse Spelen moeten inleveren na een positieve dopingtest. De atlete bleek teveel cafeïne in haar lichaam te hebben. Vriesde, die woont in Hoogvliet maar uitkomt voor Suriname, weet nog niet welke verdere sancties haar boven het hoofd hangen.
Volgens Vasquez Rana heeft Vriesde schuld bekend. "Ze had ongeveer twintig liter koffie moeten drinken om dat cafeïne-gehalte in haar lichaam te krijgen'', verklaarde hij. Vriesde was zich na terugkomst in Nederland van geen kwaad bewust. "Het is mij niet duidelijk hoe de grote hoeveelheid cafeïne in mijn urine is gekomen. Ik heb op de dag van de controle koffie gedronken en mijn normale voedingssupplementen ingenomen. Daar zaten ook supplementen bij die onder meer cafeïne en guarana bevatten. Maar die supplementen gebruik ik al drie jaar. Ik ben regelmatig gecontroleerd maar er is nog nooit een te hoog cafeïnegehalte bij mij aangetroffen."
Aldus de NOS .

Cafeine is behalve stimulerend tevens Kalk-afbrekend; voor degene die veel (zwarte)koffie drinken is voldoende kalkinname zeer belangrijk. (Melk produkten) Ik heb weleens een huisarts horen zeggen dat 1 druppel melk in een kop koffie het negatieve effect van kalkafname teniet doet. Of dat waar is weet ik niet.
Zelf gebruik ik in ieder geval wel melk in de koffie, 's avonds gebruik ik al een jaar of 10 caffeinevrije koffie; behalve voor een avond training,dan pakken we weer de espresso.

Loop ze, Nico
paganpaul
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

di 20-01-2004 19:08

Ik heb ook altijd melk in de koffie. Is er geen melk? Dan drink ik wel water.
's Avonds voor mij helemaal geen koffie, eigenlijk vanaf de middag al niet meer, normaal gesproken.

Paul uut Kuuk
Ut lûpt...
Paul uut Kuuk
gadget
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

di 20-01-2004 19:39

Marcel schreef:Tis ook een stelling die ik hier neerleg. Hoeft geen waarheid te zijn.
Ik weet er nl wel wat van, maar niet alles natuurlijk.

Als cafeïne geen negatief effect zou hebben, dan zou het idd wel goed zijn om veel koffie te drinken voordat je aan een duurinspanning begint. Doordat cafeïne echter ook vochtafstotend werkt, zou dat wel heel erg negatief kunnen werken bij sportprestaties boven 1 uur, 1,5 uur. Daar moet je juist vocht tot je gaan nemen, om de vochtbalans op peil te houden.

Interressante materie vind ik.

Grtz,
Marcel.
Ha Marcel,

Ik vind het ook hele interessante materie en ik vind het ook heel erg leuk dat je dit onderwerp aanzwengelt. Ben nu eenmaal erg verslavings gevoelig en koffie is toch wel een verslaving die maatschappelijk redelijk geaccepteerd is.

Maarten
One, two, Tri
gadget
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

di 20-01-2004 19:47

NiekJrun schreef:Cafeine is behalve stimulerend tevens Kalk-afbrekend; voor degene die veel (zwarte)koffie drinken is voldoende kalkinname zeer belangrijk. (Melk produkten) Ik heb weleens een huisarts horen zeggen dat 1 druppel melk in een kop koffie het negatieve effect van kalkafname teniet doet. Of dat waar is weet ik niet.
Zelf gebruik ik in ieder geval wel melk in de koffie, 's avonds gebruik ik al een jaar of 10 caffeinevrije koffie; behalve voor een avond training,dan pakken we weer de espresso.

Loop ze, Nico
Ha NiekJrun,

bedoelde je deze melk?
runinfo.nl schreef:
· Is melk wel zo goed ?
Melk is een slechte leverancier van Calcium. Dit komt door de anorganische verhouding van Ca en Mg. Deze verhouding voorkomt ook de opname van Mg! Slechts 6% van het Calcium wordt uit melk opgenomen wanneer de Mg-spiegel in orde is. Maar TNO heeft laten weten in oktober 2002 dat iedereen in Nederland ondervoed is op het gebied van Mg. Dus nemen we met z'n alle ook te weinig Calcium op! Is het niet verbazingwekkend dat wij het land zijn met het hoogst aantal osteoporose(botontkalking) patiënten per inwoneraantal ? Terwijl wij het meest melk drinken? Er zijn daarnaast meer problemen met melk. 27% kan niet tegen het melksuiker lactose. Een voedselallergie/intolerantie voorkomt de opname van veel micronutriënten. Deze mensen gaan slechter presteren doordat de darm geïrriteerd raakt door histamine. De derde reden dat melk geen goede voedingsbron is, is dat er Caseïne in voorkomt. Dit eiwit voorkomt eveneens een goede opname van micronutriënten.
Ik had al eens vaker gehoord dat melk helemaaaaaal niet zo gezond is als men in Nederland probeert te promoten. Ik lust graag een glaasje melk maar ik geloof niet dat ik er sterkere botten van krijg.

Maarten
One, two, Tri
paganpaul
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

di 20-01-2004 20:40

Googlen op 'melk ongezond' brengt inderdaad de nodige sites aan het licht die dit claimen.
Maar http://www.bio.uu.nl/~wbu/persberichten/Melk.html tracht e.e.a. weer te ontzenuwen. Ik verwacht dus dat de waarheid in het midden ligt, net als zovaak...

Paul
Plaats reactie