Braakneigingen tijdens wedstrijden

Alles over eten en drinken, recepten, afvallen, Atkins, tips ed.
Plaats reactie
ralfie21
Lid
Lid
Contacteer:

di 04-05-2004 12:13

Ik heb nu reeds een aantal keer tijdens wedstrijden te kampen gehad met braakneigingen of zelfs overgeven. Ik eet 4 voor de wedstrijd niets meer, drink alleen nog wat water, en toch krijg ik er last van tijdens de wdstrijd. Het komt niet doordat ik stuk zit want daarna gaat het weer beter en kan ik de wedstrijd nog goed uitlopen en zelfs nog versnellen.
Heeft iemand tips?
alvast bedankt
Ralfie
Dippides
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

do 06-05-2004 6:48

Ik heb er ook wel eens last van. Zeker in het verleden.

Naar mijn ervaring komt het juist meer voor als je goed in vorm bent. Ik kreeg er feitelijk altijd last van als ik achteraf gezien op dat moment toch te snel liep. In plaats van een gevoel van stuk zitten kwam door de goede vorm alleen het gevoel te moeten braken.

Bas.
Bas "Slowfoot" Prins
Ilse
Lid
Lid

do 06-05-2004 12:08

Te snel lopen hoor ik vaker als reden, maar dan zou je zeggen dat je ook kapotter bent tijdens het lopen. Hoe zit het met de zenuwen? Wat zijn de verschillen tussen intensief trainen en de wedstrijd qua stress, eetgewoonten ed?

Ik ken een ex-betaald voetballer, die nergens last van had tijdens trainingen, maar bij elke wedstrijd was het raak, of net ervoor. Dat is ooit begonnen toen die als klein jochie begon met lokale wedstrijden, maar uiteindelijk zo gecondioneerd dat hij het als volwassenvoetballer nog had. Ook terwijl hij al die zenuwen al lang niet meer kende.

Succes
Dippides
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

do 06-05-2004 14:49

Ilse schreef:Te snel lopen hoor ik vaker als reden, maar dan zou je zeggen dat je ook kapotter bent tijdens het lopen.
Nog nooit heb ik in een training een gelijk inspanningsniveau meegemaakt als in een wedstrijd. Dus dat je tijdens trainingen er geen last van hebt, kan daaruit wellicht worden verklaard. Als je echt goed in vorm bent krijg je vaak niet het gevoel 'kapot' te zijn.

Ilse schreef:Hoe zit het met de zenuwen? Wat zijn de verschillen tussen intensief trainen en de wedstrijd qua stress, eetgewoonten ed?
Zou allemaal van invloed kunnen zijn. Persoonlijk ben ik redelijk relaxed voor een wedstrijd, maar een zekere verhoging in adrenaline is er uiteraard wel.
Ilse schreef:Ik ken een ex-betaald voetballer, die nergens last van had tijdens trainingen, maar bij elke wedstrijd was het raak, of net ervoor. Dat is ooit begonnen toen die als klein jochie begon met lokale wedstrijden, maar uiteindelijk zo gecondioneerd dat hij het als volwassenvoetballer nog had. Ook terwijl hij al die zenuwen al lang niet meer kende.
(Pre)conditionering is zeker een factor om rekening mee te houden. Je raakt ipv het lichamelijke dan op het vlak van psychologie. Een niet te onderschatten factor. Zeker om dat preconditionering zeer sterk met het onderbewuste te maken heeft.
Bas "Slowfoot" Prins
DikkieDick
Lid
Lid
Contacteer:

za 28-03-2015 7:21

Ik heb het ook inderdaad soms bij wedstrijden. Bij 10km-wedstrijden na een kilometer of 5,6. Kan niet echt een verband zien met voeding. Misschien toch de grote inspanning. Paar keer kokhalzen en ik ga weer door.
Het overkomt me nu ook wel eens in de training, zeker als ik even voluit ben gegaan. Maar meestal is dat wel te relateren aan eten, omdat de maandagavondtraining na het avondeten is en ik dan toch vaak net iets teveel heb gegeten.

@Woolmer: als je volgende week de Nacht van Groningen gaat lopen ben je iets te vroeg. Is over anderhalve maand. ;-)

Edit SiteAdmin: bericht Woolmer wegens spam verwijderd
Holenmens
Lid
Lid

za 28-03-2015 7:39

Eens ergens gelezen dat maag/darm problemen tijdens intensief sporten komen doordat er niet genoeg bloed richting dit systeem gaat en deze daarom stoppen of minder functioneren. Dus starten met lege maag, ook geen water kort voor de wedstrijd.

Klinkt wel logisch.
MasterRunner
Lid
Lid

za 28-03-2015 9:22

Tot 3 uur voor de wedstrijd kun je prima eten, niet te zwaar uiteraard. Dat is een algemeen advies, dus die 4 uur zou geen probleem mogen zijn, als je geen spijsverteringsproblemen hebt. Zaken als de spanning hebben zeker invloed, niet alleen op het gevoel vooraf maar wrs kunnen ze ook spijsverteringsproblemen veroorzaken.
Drinken: ik neem bij warm weer zeker, maar ook bij bijna alle wedstrijden vanaf 5 km ca 15 min voor de start nog ca 300 ml isotone drank in. Tip van mijn eerste trainer. De tijd heeft te maken met de opname en het reageren van de suikerspiegel, doe je het verkeerd dan heb je kans op dat insuline dipje, meteen voor de start.. dan klotst het teveel...

Anders ga een met een voedingsdeskundige/diëtist(e) praten, heb ik ook wel erg nuttige tips van gekregen of mijn beeld werd bijgesteld (wat dus ook bleek te kloppen).
Plaats reactie