Meer eiwit KAN nodig zijn om bijv spieropbouw te bevorderen, maar ga niet zomaar heel veel meer eten, vooral als je mss wel redelijk sport maar niet op een hoger niveau dan wel veel meer dan ca 4-5x per week traint...
In mijn "top" tijd nam ik na de training wat eiwit (*) in mijn sportdrank, een aantal van die kleine schepjes, en eerst pas na een tip v/d trainster.
Op dat moment deed ik 5 loop- en 2 krachttrainingen per week.
Eigenlijk heb ik verder vooral goed warm gegeten, in principe bijna altijd "met de pot mee", dan krijg je als je thuis goed kookt, veel vers spul, eigenlijk het meeste al binnen wat noodzakelijk is.
Ivm mijn chronische ijzer tekort heb iswm een sport dietiste van Papendal destijds mijn voeding over 2 weken in kaart gebracht.
Eiwit/koolhydraten/vet was ~15% / 69% / 16%
Mijn vet gehalte was ca 13-14% maar das erg persoonlijk, dus pas op.
En dat vond ze prima, er is niks aan mijn voedingspatroon veranderd.
Mijn ijzertekort kon hier ook niet mee verklaard worden dus ik ben in die intensieve tijd op een onderhoudsdosis ferrofumaraat gezet.
De laatste jaren is dat niet meer nodig, zo diep en intensief kun je nl niet meer trainen als je M60++ bent dus raakt het ijzer veel minder uitgeput.
Af en toe laat ik het nog checken (Hb+Ferrtine) maar die is dan wel goed in tegenstelling tot vroeger. Ik voel me nu gelukkig er fit bij.
Wielrenners hebben vast meer nodig, maar daar heb ik geen ervaring mee, doe je dat erbij... ga dan toch advies zeker inwinnen. Als je het met normale voeding je het niet redt kan het daar aanliggen maar er kan ook iets anders achter zitten. Voor mijn ijzer tekort ging ik ook eerst door de medische molen om mogelijk verborgen zaken uit te sluiten.
(*)Protifar van Nutricia bijv op
https://www.hulpmiddelwereld.nl/nutrici ... iwitpoeder
Met mate gebruiken!
Deze keuze: Tis voor een gecontroleerd gebruik, dus ik weet zeker dat het een goede bron is.