Eiwit/herstel drankjes na de training... de ervaringen

Alles over eten en drinken, recepten, afvallen, Atkins, tips ed.
gadget
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

di 28-06-2011 7:02

Ik ben een beetje zoekende naar een hersteldrank of iets voor na de training...

Ik heb vroeger wel iets gedaan met soja eiwitspul niet echt lekker maar in combinatie met vruchtensap best ok... Ook chocomel vind ik wel lekker... Maar daar krijg ik volgens mij meer dorst van..

Dus ik ging op zoek naar de weg drankjes maar daar zit vaak weer vanalles aan zoetstoffen in waar ik niet echt op zit te wachten.. aspertaam probeer ik zoveel mogelijk te vermijden.. niet dat ik alle samenzweringen geloof maar toch.. laatst had ik een sportdrank met sucralose o.i.d. en dat was zo ontzetend zoet.... Daar hou ik dus niet van...

Wat zijn jullie ervaringen met hersteldrankjes?

Maarten
Laatst gewijzigd door gadget op di 28-06-2011 10:48, 1 keer totaal gewijzigd.
One, two, Tri
Run_Ed
Lid
Lid

di 28-06-2011 8:03

Ik kook zelf na de training altijd eitjes. In een ei zit (dacht ik) 7 gram eiwit, dan eet ik er een stuk of 4 (niet het geel).

Of ik er nou baat bij heb weet ik niet, het voelt goed. Eigenlijk hetzelfde na fitness, heb je ook veel eiwit nodig.

Qua drankjes heb ik allerhande shakes etc geprobeerd maar vanwege de onnatuurlijke smaak ben ik hier maar mee gestopt.
john1959
Lid
Lid

di 28-06-2011 8:07

Na lange duurlopen altijd binnen 30min. Born Supple +
http://www.sportvoedingwebshop.com/born ... p-446.html
Lekker weg te drinken en ik heb het idee dat ik echt sneller herstel als wanneer ik het niet inneem

gr, john
George
Lid
Lid
Contacteer:

di 28-06-2011 8:46

gadget schreef:Ik ben een beetje zoekende naar een hersteldrank of iets voor na de training...
Wat zijn jullie ervaringen met hersteldrankjes?

Maarten
Heb je wel eens gedacht aan BCAA's*?
Heb ik heel goede ervaringen mee,

en ook met Arginine die je vooraf neemt. (zie bijvoorbeeld: http://www.strunz.com/news.php?newsid=1471) (en: http://www.strunz.com/news.php?newsid=49)

*Google levert veel info op over deze aminozuren; dit is een tamelijk serieuze bron: http://www.ergogenics.org/328.html
Dick
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

di 28-06-2011 8:58

Run_Ed schreef:Ik kook zelf na de training altijd eitjes. In een ei zit (dacht ik) 7 gram eiwit, dan eet ik er een stuk of 4 (niet het geel).

Of ik er nou baat bij heb weet ik niet, het voelt goed. Eigenlijk hetzelfde na fitness, heb je ook veel eiwit nodig.

Qua drankjes heb ik allerhande shakes etc geprobeerd maar vanwege de onnatuurlijke smaak ben ik hier maar mee gestopt.
Dierlijk eiwit neem je veel minder goed op. Ik gebruik een proteïne shake met melk na afloop. Zeker niet te zoet en ook lekker. Ik gebruik deze en de smaak vanille.

Sinds ik de shakes gebruik (najaar 2010) heb ik geen spierpijn meer na een hardlooptraining. Alleen in de winter na een zeer zware krachttraining heb ik wat spierpijn gehad, maar ging snel voorbij. Bovendien presteerde ik uitstekend met die spierpijn.
gadget
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

di 28-06-2011 10:52

Dick schreef: Ik gebruik een proteïne shake met melk na afloop. Zeker niet te zoet en ook lekker. Ik gebruik deze en de smaak vanille.
Ik heb ook eens de sportdrank van Amacx geprobeerd en dat was degene die ik echt veel te zoet vond... is de protein deluxe minder zoet?

Maarten
One, two, Tri
Hilko
Benefactor
Benefactor

di 28-06-2011 12:31

gadget schreef:Ook chocomel vind ik wel lekker... Maar daar krijg ik volgens mij meer dorst van..
Dan wordt het toch gewoon water-chocomel-water (of in welke volgorde dan ook)? Waarom moeilijk doen ...
gadget
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

di 28-06-2011 13:14

Ik doe niet moeilijk hoor... ik probeer zo af en toe eens wat en ben benieuwd naar de ervaringen van anderen..

Ik heb niet het idee dat ik niet voldoende herstel ofzo, ook heb ik zelden last van spierpijn, behalve toen ik in maart weer serieus ging hardlopen maar dat was niet zo vreemd.

Maarten
One, two, Tri
Dick
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

di 28-06-2011 13:30

gadget schreef:
Dick schreef: Ik gebruik een proteïne shake met melk na afloop. Zeker niet te zoet en ook lekker. Ik gebruik deze en de smaak vanille.
Ik heb ook eens de sportdrank van Amacx geprobeerd en dat was degene die ik echt veel te zoet vond... is de protein deluxe minder zoet?

Maarten
Ik vind de sportdrank ook vrij zoet, maar die kun je met meer water aanlengen. Dan is hij heel goed te drinken. De Proteïne shake is duidelijk minder zoet. Ik heb een keer aardbeien geproefd. Dat vond ik te kunstmatig, maar de vanille is prima.
gadget
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

di 28-06-2011 18:11

Dick schreef: Dierlijk eiwit neem je veel minder goed op. Ik gebruik een proteïne shake met melk na afloop.
Nu trekken kippe eieren me niet zo heel erg na het trainen maar... wei en melk is toch ook hartstikke dierlijk... een alternatief zou dan toch eerder richting soja gaan..

Maarten
One, two, Tri
MasterRunner
Lid
Lid

di 28-06-2011 18:14

Dick schreef:
gadget schreef:

Maarten
Ik vind de sportdrank ook vrij zoet, maar die kun je met meer water aanlengen. Dan is hij heel goed te drinken. De Proteïne shake is duidelijk minder zoet. Ik heb een keer aardbeien geproefd. Dat vond ik te kunstmatig, maar de vanille is prima.
Kan wel kloppen gezien de samenstelling:

http://www.duursport.nl/Amacx/Isotonic- ... 920-gr-864
Maltodextrine,Dextrose, fructose, isomaltulose, Voedingszuur:citroen of sinasappelaroma, Tri Magnesium Citraat, Natrium Chloride, Kalium Chloride, Zoetstof: Sucralose, Vrij van kleurstoffen, vrij van gluten
of
http://www.duursport.nl/Amacx/Recovery- ... 00-gr-1870
D-Glucose, Maltodextrine, Whey proteine concentraat, -isolaat, fructose, waxy mais, l-glutamine, creatine 1-hydraat, l-leucine, l-valine, l-isoleucine, zuurteregelaar: citroenzuur, creatine ethyl ester, sweetnermix, zoetstoffen E952 en E954, magnesium citrate, kalium chloride, vitamine c, natriumchloride, vitamine b3, kleurstof sunset yellow
Ik vermoed dat het door de Glucose/fructose komt, dat zijn de laagste suikers en die zijn mierzoet. KCl en NaCl zijn trouwens meestal compleet overbodig, je krijgt vaak via het eten al zou genoeg binnen, eerder teveel zelfs... De Vit C krijg je ook genoeg binnen als je vers fruit en groente eet. Teveel.... dat plas je toch uit.... (Vit C is super wateroplosbaar en fietst zo door alles heen naar je blaas... duur plasje..... ;) )

Zelf houd ik het bij Fantomalt, das alleen maltodextrine, en dat is prima, smaakt niet zoet, vrij neutraal. Je kunt ivm de smaak een beetje roosvice toevoegen, zit ook de Vit C in. Niet teveel anders wordt het weer te zoet.
Een blik Fantomalt kost ca 4.30 euro en das dan 400 gram. Bij die winkel kost 600 gram Amacx recovery ca 15 euro (of 12.50 als je er 4 besteld).
Wel die Fantomalt is nog niet zo gek, een tip van mijn 1e trainer...
De Etos heeft hem vaak en anders bestellen ze hem graag voor je.

De eiwitten vul ik aan met Protifar, ook van Nutricia:
http://www.nutriciamedischevoeding.nl/o ... r/protifar
Die is een stuk duurder, ca 8.50 per 400 gr blik.

Ik heb een poos PeptoPro geprobeerd als eiwit, ik merkte het verschil niet. Kon toevallig via een aanbieding een goedkope set kopen, want dat spul gaat per zakje en is echt duur. DSM heeft het ooit uitgevonden, ooit bij een van de Spelen (OS) getest bij de olympische ploeg.

PS: maltodextrine is een oligosuiker, de kleinste die nog net de darmwand goed doorgaat en opgenomen wordt. Omdat het molecuulgewicht dus wat hoger is (daarom oligo) is de osmotische druk ervan niet zo hoog als van fructose (minder darmkrampen) en het zorgt daarom ook niet voor een zo grote suikerspiegel tov fructose (nl: als het MW 2-3x zo hoog is van maltodextrine tov fructose, is dus de molaire concentratie 2-3x zo laag), en dat merk je dus. Het gaat allemaal met minder grote pieken.
Omdat het door de darmwand kan is het dus zowel geschikt voor isotone (tijdens het lopen) als hersteldranken (achteraf).
Amacx stopt het maltodextrine er ook in, maar de meeste andere zaken hadden ze beter weg kunnen laten...
gadget
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

di 28-06-2011 21:04

fructose en glucose zijn al vrij zoet en ik snap dan ook niet dat ze daar nog extra zoetstoffen aan toevoegen... ik heb het aan iemand gegeven die erg van zoet houdt want zelfs als ik er veel meer water bij deed vond ik het te zoet... kwestie van smaak natuurlijk maar voor mij hoeft het niet..

Fantomalt heb ik ook wel eens gebruikt.. het nadeel daarvan vind ik dat je er echt wel iets doorheen moet doen voor de smaak...dat zal met profitar niet anders zijn vermoed ik.. Ik ben wat dat betreft na een training best lui... even een schepje poeder in een bidon en water erbij gaat nog net maar het moet niet veel meer moeite kosten :wink: .. Chocolademelk is wat dat betreft niet veel moeilijker.. ik gebruik daar nesquick voor... melk erbij en klaar.
One, two, Tri
Dick
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

di 28-06-2011 22:18

Nesquick zit heel veel suiker in. :twisted:
bz
Lid
Lid
Contacteer:

di 28-06-2011 22:45

Op het sportcentrum van de TU/e verkopen ze 'Maximize Sports Shake', daar zitten ook wat eiwitten in en het is goed te drinken, heb er wel eens een gedronken, het lijkt te helpen maar heb er niet gericht mee geexperimenteerd.
Plaats reactie