Eiwit/herstel drankjes na de training... de ervaringen

Alles over eten en drinken, recepten, afvallen, Atkins, tips ed.
Eddepet
Lid
Lid
Contacteer:

di 28-06-2011 22:59

Waarom niet gewoon een groot glas appelsap met water en een beetje zout, met daarna een boterham met kaas en een glas melk (of een bord Brinta)? Bij mij werkt dat heel goed... Bovendien is mij altijd geleerd dat je hersteld door rust (actief, dan wel passief)
Stickerman
Run, Forrest!! Run!!!
Don_K
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

wo 29-06-2011 4:15

Run_Ed schreef:In een ei zit (dacht ik) 7 gram eiwit, dan eet ik er een stuk of 4 (niet het geel).
Die 7 gram zit in het totale ei. Als je het eigeel niet eet, krijg je slechts 3-4 gram eiwit binnen.
De man van de Korte Adem
gadget
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

wo 29-06-2011 8:00

Eddepet schreef:Waarom niet gewoon
Ik ben rustig om me heen aan het kijken voor voeding na de training en ben benieuwd naar ervaringen van anderen.
Eddepet schreef: een groot glas appelsap met water en een beetje zout, met daarna een boterham met kaas en een glas melk (of een bord Brinta)? Bij mij werkt dat heel goed...
Wat ik ook vaak doe is klein beetje aanmaak limonade met veel water..het zout doe ik niet want ik denk niet dat we in ons voedingspatroon een tekort hebben aan natrium... eerder een teveel..
Eddepet schreef: Bovendien is mij altijd geleerd dat je hersteld door rust (actief, dan wel passief)
Uiteraard...
Dick schreef:Nesquick zit heel veel suiker in.
Absoluut waar... en wellicht zelfs de verkeerde suikers... maar volgens mij was de combinatie suiker/eiwit wel goed voor een hersteldrank..
One, two, Tri
gadget
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

do 30-06-2011 9:22

Vanmiddag lag het boek "sportvoeding" op de mat. Snel nog even doorheen gebladerd op zoek naar voedsel voor herstel na het sporten.. vanmiddag even verder neuzen.

Ik ben er nog niet uit wat ik ga proberen maar op de nominatie staan:
-gewoon bakje kwark of vruchten yoghurt
-Born supple
-Amacx recovery
-de oude vertrouwde chocomel
-of toch weer soja eiwit...met iets erdoor voor de smaak
-profitar

Ik zal dan voornamelijk kijken naar smaak, gemak..en of het een beetje vult... vergelijken of het werkt lijkt me lastig..

Maarten
One, two, Tri
Dick
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

do 30-06-2011 9:29

gadget schreef:Vanmiddag lag het boek "sportvoeding" op de mat. Snel nog even doorheen gebladerd op zoek naar voedsel voor herstel na het sporten.. vanmiddag even verder neuzen.

Ik ben er nog niet uit wat ik ga proberen maar op de nominatie staan:
-gewoon bakje kwark of vruchten yoghurt
-Born supple
-Amacx recovery
-de oude vertrouwde chocomel
-of toch weer soja eiwit...met iets erdoor voor de smaak
-profitar

Ik zal dan voornamelijk kijken naar smaak, gemak..en of het een beetje vult... vergelijken of het werkt lijkt me lastig..

Maarten
Of Amacx Proteine shake?
gadget
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

do 30-06-2011 9:58

Dick schreef:Of Amacx Proteine shake?
Ik probeer eerst eens de recovery drink.. vooral vanwege de combinatie van suikers en eiwitten..

Ik had trouwens ook een mailtje gestuurd naar duursport.nl over de zoetigheid van de sportdrank. Ik kreef een heel uitgebreid antwoord terug over de verschillende Amacx producten.. De zoetigheid was blijkbaar meerdere mensen opgevallen en dat was in de nieuwe isotone sportdrank al verbeterd. De recoverydrink is ook nieuw en zou volgens mij voor herstel een prima product moeten zijn..

Maarten
One, two, Tri
Dick
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

do 30-06-2011 10:45

gadget schreef:
Dick schreef:Of Amacx Proteine shake?
Ik probeer eerst eens de recovery drink.. vooral vanwege de combinatie van suikers en eiwitten..

Ik had trouwens ook een mailtje gestuurd naar duursport.nl over de zoetigheid van de sportdrank. Ik kreef een heel uitgebreid antwoord terug over de verschillende Amacx producten.. De zoetigheid was blijkbaar meerdere mensen opgevallen en dat was in de nieuwe isotone sportdrank al verbeterd. De recoverydrink is ook nieuw en zou volgens mij voor herstel een prima product moeten zijn..

Maarten
Die recovery is idd nieuw. In de Proteine shake zitten BCAA's, essntiële aminozuren voor herstel.
Hans43
Lid
Lid
Contacteer:

do 30-06-2011 12:22

Wat mij heel goed bevalt is powerbar recovery. Een poeder waar je zelf je drankje/shake van kan maken. Het heeft chocolade smaak, ik mix het vaak met sojamelk. Kan ook met water trouwens. Als ik na een langeduurloop een shake van 200cc op heb ben ik voorlopig afgetankt en heb ik dus geen behoefte meer aan snacks.
zwem/fiets/loop
evelyne
Miss Chat'n'Run 2006
Miss Chat'n'Run 2006
Contacteer:

do 30-06-2011 15:00

Ik neem meestal wat fruit of yoghurt of sojavla.
max09
Lid
Lid
Contacteer:

do 30-06-2011 15:02

Wow wat een hoop hulpstoffen en suiker zit er in die 'recovery' drankjes. Ik zou ook gewoon lekker fruit en kwark/joghurt nemen. Eiwitten en koolhydraten en klaar.
AdP
Lid
Lid
Contacteer:

do 30-06-2011 15:37

Ik herstel prima op flesje 500ml sportdrank van AH (orange), banaan en eierkoeken direct na de inspanning. Daarna thuis goed eten met b.v. Griekse yoghurt met muesli, beschuit met aardbeien, of frites met shoarma, al naar gelang de pot schaft.
Ondanks de dagelijkse trainingen en regelmatige wedstrijden heb ik weinig spierpijn.
gadget
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

do 30-06-2011 20:54

In de natuurwinkel een pot soja-eiwit gehaald... en ik heb amacx recovery besteld...

de soja eiwitten zijn in iedergeval niet lekker.. dat was ik even vergeten.. je moet er dus wel wat mee doen om het een beetje lekker te maken.

Maarten
One, two, Tri
Floor
Lid
Lid
Contacteer:

vr 01-07-2011 8:06

Na een marathon heb ik ooit eens eel hele liter chocomelk weggedronken en er niets negatiefs aan gemerkt. Het voedt ook nog een beetje.
gadget
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

vr 01-07-2011 8:39

Dick schreef: Die recovery is idd nieuw. In de Proteine shake zitten BCAA's, essntiële aminozuren voor herstel.
Ik heb nog wat lopen zoeken naar die BCAA's en dat lijkt inderdaad wel een heel nuttig voedings supplement voor het herstel. Maar deze BCAA's komen van nature al voor in wei en soya... of is er extra aan toegevoegd?

leuke vergelijking tussen wei-eiwit en sya eiwit

In de recovery drank van Amacx zit juist weer Creatine.. kan ook heel nuttig zijn...

Maarten
One, two, Tri
Longrunner
Lid
Lid

vr 01-07-2011 10:06

Aan de Amacx Recovery Drink zijn extra BCAA’s toegevoegd. BCAA’s zitten inderdaad normaal in de eiwitten en soja, maar moeten daardoor eerst vrij gemaakt worden door het lichaam. Door deze drie losse aminozuren extra toe te voegen lopen ze voor de eiwitten uit en zijn ze direct opneembaar. Een versnelling voor het herstelproces.

Na je training zijn ook de ATP en creatine fosfaat voorraden compleet uitgeput. Het is dan ook goed om een kleine dosering creatine na elke training te nemen.. Door een minimale toevoeging van creatine aan de Amacx Recovery Drink wordt deze voorraad direct weer aangevuld. De Creatine is niet toegevoegd in die hoeveelheden dat je daar ook trainingsvoordeel uit gaat halen, mar puur als ondersteunen om de verbruikte reserves aan te vullen.

Wellicht een bruikbaar overzicht:

Direct na je training
Als je na een lange training voelt dat je weer tot het uiterste bent gegaan dan is het belangrijk om je herstel direct een goede start te geven. Het is belangrijk om de verbruikte reserves aan te vullen en de juiste voedingsstoffen aan je spieren te geven om je herstel zo goed mogelijk te beginnen. Het is natuurlijk prettig als je minder last hebt van pijnlijke en verzuurde spieren maar het is ook belangrijk voor het continue verbeteren van je prestatie. In onderzoek is naar voren gekomen dat wanneer je de juiste voedingsstoffen als gecombineerd in een Recovery Drink formule direct na je training inneemt je lichaam de afvalstoffen efficiënter kan opruimen, je de verbruikte reserves direct kan aanvullen en je het herstel van je spieren ondersteund.

Voordelen van een recovery drank:
• Vult je Glycogeen aan
• Ondersteunt het spierherstel
• Aanvulling van vocht en mineralen
• Aanvullen van de ATP reserves

Gedurende de dag
Zorg voor voldoende koolhydraten en eiwitten. Zoals voorheen gezegd kies met koolhydraten voor meervoudige bronnen. Als je goede eiwitbronnen wilt binnenkrijgen kies dan voor magere zuivelproducten (melk, kwark etc.) , mager vlees als kip en rood vlees en natuurlijk vis. Een goede richtlijn voor een duursporter met een redelijk hoge trainingsintensiteit is 1,5 gr eiwitten per kg lichaamsgewicht. Indien je moeite hebt met voldoende eiwitten binnen te krijgen dan is een eiwitshake een ideale oplossing. Met een kleine eiwitshake krijg je al snel 20-30 gram eiwitten binnen. Een eiwitshake kan zowel als aanvulling op de maaltijd als tussen de maaltijden in genomen worden.

Voor het slapen gaan
De slaap is het belangrijkste moment van herstel. Je lichaam is dan in totale rust en heeft een hoge afgifte van o.a. groeihormoon. De slaap is het belangrijkste moment van recuperatie/herstel voor een sporter. Het is belangrijk om tijdens perioden van hoge trainingsintensiteit zeker 8 uur per dag te slapen. Een ander veel toegepaste gewoonte is om een eiwitrijke maaltijd of een eiwitshake vlak voor het slapen te nuttigen.
Plaats reactie