Eiwit/herstel drankjes na de training... de ervaringen

Alles over eten en drinken, recepten, afvallen, Atkins, tips ed.
Gebruikersavatar
Dick
Site Admin
Site Admin
Berichten: 9533
Lid geworden op: vr 24-10-2003 1:00
Locatie: Arnhem
Contacteer:

vr 01-07-2011 10:42

Longrunner schreef: Zorg voor voldoende koolhydraten en eiwitten. Zoals voorheen gezegd kies met koolhydraten voor meervoudige bronnen. Als je goede eiwitbronnen wilt binnenkrijgen kies dan voor magere zuivelproducten (melk, kwark etc.) , mager vlees als kip en rood vlees en natuurlijk vis. Een goede richtlijn voor een duursporter met een redelijk hoge trainingsintensiteit is 1,5 gr eiwitten per kg lichaamsgewicht. Indien je moeite hebt met voldoende eiwitten binnen te krijgen dan is een eiwitshake een ideale oplossing. Met een kleine eiwitshake krijg je al snel 20-30 gram eiwitten binnen. Een eiwitshake kan zowel als aanvulling op de maaltijd als tussen de maaltijden in genomen worden.
Ik heb begrepen dat als je veel traint, liever nog 1,7 of 1,8 gr per kg lichaamsgewicht aan eiwitten in moet nemen.

Voor mij is het verschil tussen 1,5 en 1,75 gr/kg LG bijna 20 gr. Dat krijg je er niet bij met een eitje.

Weet je ook over het verschil in opname van dierlijk eiwit en plantaardig eiwit?
gadget
Benefactor
Benefactor
Berichten: 3593
Lid geworden op: do 13-11-2003 1:00
Locatie: Huizen
Contacteer:

za 02-07-2011 18:46

Gisteren had de postbode een pakketje voor me met een grote bus Amacx recovery in de smaak tropical. Vandaag maar gelijk uitgeprobeerd na een flink rondje van 18.6km..

Eerst maar eens een bidon geprobeerd van 500ml.. de aanbevolen dosering was 60 gram per 750ml (4schepjes) maar ik heb er om te proberen eerst maar eens 2 schepjes ingedaan.. Het loste prima op met wat schudden. Dat heb ik weleens slechter gezien. De smaak was ook prima, niet te zoet, best lekker eigenlijk (zeker vergeleken met de soja-eiwit).
Ik had een veel meer vullende drank verwacht.. misschien als ik de aanbevolen dosering gebruik dat het dat wel is maar ik vond het eigenlijk wel een prettige drank zo.
One, two, Tri
Gebruikersavatar
Longrunner
Lid
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: di 24-05-2011 1:00
Locatie: Katwijk

wo 06-07-2011 8:24

Dierlijke eiwitten sluiten het best aan bij het menselijke profiel. Eiwit dat voortkomt uit plantaardig voedsel is meestal niet compleet genoeg om alle essentieële aminozuren te leveren.

Plantaardige eiwitten zijn wel goedkoper en worden veelal gebruikt voor de voedselbereiding van vegetariërs en veganisten.
Gebruikersavatar
marcel61
Lid
Lid
Berichten: 1564
Lid geworden op: zo 11-10-2009 1:00
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

wo 06-07-2011 22:00

Na 1.5 jaar uitproberen van diverse optie's ben ik blijven hangen bij Born Supple + na een lange duurloope en tijdens de duurloop de Carbo van Born, als je even zoekt op de website van duursport.nl op born dan is er momenteel een aanbieding voor deze combi incl. een gratis bidon van 500 cc.

Born Supple + bevat peptopro, in het laatste run2day magazine las ik dat peptopro het toverwoord is voor herstel bij duursporters.

Zoetheid valt niet goed bij mij, dit bevalt me prima, ook goede ervaringen met de Peptiplus Professional (verkrijgbaar bij runtoday).
Van deze laatste weet ik niet of dit ook voldoende aminozuren en mineralen bevat, het etiket is daar onduidelijk over, maar het lage zoetheidsgehalte beviel me altijd goed.

Vroeger had ik bij de opbouwfase naar een HM of marathon bij de eerste paar lange duurlopen wat last van spierpijn, sinds Born Supple + niet meer.
Duursporters zijn hier enthousiast over om dat de noodzakelijke eiwitten (peptopro) heel snel wordt opgenomen in de bloedbaan, in tegenstelling tot bevoorbeeld kip of ei, dat schijnt nogal lang te duren.
gadget
Benefactor
Benefactor
Berichten: 3593
Lid geworden op: do 13-11-2003 1:00
Locatie: Huizen
Contacteer:

ma 23-01-2012 20:52

Zoo.. we zijn alweer een tijdje verder en de Amacx is alweer een tijdje op. Na de Amacxs ben ik verder gegaan op de Soja eiwitten en ik wist alweer direct waarom de vorige verpakking zo lang meeging.. Het is gewoon erg vies. om het nog een beetje te laten smaken meng ik er nu wat sportdrank door maar het blijft behelpen..

Ik kwam laatst op het idee voor een nieuwe optie. Kwark met chocolademelkpoeder (nesquick) dat was erg lekker en vulde ook nog eens lekker.

Maar ik denk dat ik toch weer Amacxs recovery ga gebruiken.
One, two, Tri
Gebruikersavatar
boco
Mister Chat'n'Run 2005
Mister Chat'n'Run 2005
Berichten: 18841
Lid geworden op: di 11-11-2003 1:00
Contacteer:

ma 23-01-2012 21:50

gadget schreef:Ik kwam laatst op het idee voor een nieuwe optie. Kwark met chocolademelkpoeder (nesquick) dat was erg lekker en vulde ook nog eens lekker.
Heb je wel eens bekeken hoeveel suiker er in dat poeder zit? 8O
't Giet oe goed, bi'j al wa'j doet!
If you've reached your goals, you haven't set them high enough.
Gebruikersavatar
AdP
Lid
Lid
Berichten: 2244
Lid geworden op: ma 23-02-2009 1:00
Contacteer:

ma 23-01-2012 22:01

boco schreef:
gadget schreef:Ik kwam laatst op het idee voor een nieuwe optie. Kwark met chocolademelkpoeder (nesquick) dat was erg lekker en vulde ook nog eens lekker.
Heb je wel eens bekeken hoeveel suiker er in dat poeder zit? 8O
Mag na een training voor atleten die echt getraind hebben en de volgende dag weer aan de bak moeten.
Na een miniloopje niet doen, maar na baantraining niks mis mee.
Het probleem mer suiker zit niet bij mila-baanatleten, maar eerder bij recreanten die na een 5km loopje gaan bijtanken alsof ze iets gedaan hebben, terwijl dat qua inspanning niet veel meer is dan een 15km fietsen. Of bij lopers die tijdens een korte LSD (zeg 1h30) met heupflesjes met suikerwater op pad gaan.
gadget
Benefactor
Benefactor
Berichten: 3593
Lid geworden op: do 13-11-2003 1:00
Locatie: Huizen
Contacteer:

ma 23-01-2012 22:06

boco schreef:
gadget schreef:Ik kwam laatst op het idee voor een nieuwe optie. Kwark met chocolademelkpoeder (nesquick) dat was erg lekker en vulde ook nog eens lekker.
Heb je wel eens bekeken hoeveel suiker er in dat poeder zit? 8O
Ongeveer 80% :-) da's minder dan in sportdrank poeders.. hoewel het wel suikers zijn die wat sneller worden opgenomen..

Ik schep er ook niet al teveel in hoor...
One, two, Tri
Gebruikersavatar
boco
Mister Chat'n'Run 2005
Mister Chat'n'Run 2005
Berichten: 18841
Lid geworden op: di 11-11-2003 1:00
Contacteer:

ma 23-01-2012 22:12

gadget schreef:Ongeveer 80% :-)
Klopt inderdaad! Ik zag nog 2 van die pakken op school staan, controleerde de uiterste datum en schrok enorm van die 80% suiker. 8O
En dat geven we dan aan de kinderen wanneer ze gewone melk niet lusten als we weer eens een ontbijt op school hebben!
't Giet oe goed, bi'j al wa'j doet!
If you've reached your goals, you haven't set them high enough.
gadget
Benefactor
Benefactor
Berichten: 3593
Lid geworden op: do 13-11-2003 1:00
Locatie: Huizen
Contacteer:

ma 23-01-2012 22:37

boco schreef:
gadget schreef:Ongeveer 80% :-)
Klopt inderdaad! Ik zag nog 2 van die pakken op school staan, controleerde de uiterste datum en schrok enorm van die 80% suiker. 8O
En dat geven we dan aan de kinderen wanneer ze gewone melk niet lusten als we weer eens een ontbijt op school hebben!
Ach... in frisdrank zit echt niet veel minder suiker..

Ik zou ze gewoon thee geven als ze geen melk lusten..


Maarten
One, two, Tri
ChatnRunner
Lid
Lid
Berichten: 2934
Lid geworden op: ma 13-03-2006 1:00
Contacteer:

ma 23-01-2012 22:47

Zet ze maar in de hoek als ze geen melk lusten !
:)

Je kunt trouwens bijv. bij de natuurvoedingszaak ook een grote zak met eiwitpoeder kopen.
Heb ik ook wel gebruikt. Erg droog spul.
Lepel vol in mond, water in mond erbij en doorslikken is het handigst.
Gebruikersavatar
bz
Lid
Lid
Berichten: 1737
Lid geworden op: za 29-05-2010 1:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

ma 23-01-2012 23:14

AdP schreef:
boco schreef:
gadget schreef:Ik kwam laatst op het idee voor een nieuwe optie. Kwark met chocolademelkpoeder (nesquick) dat was erg lekker en vulde ook nog eens lekker.
Heb je wel eens bekeken hoeveel suiker er in dat poeder zit? 8O
Mag na een training voor atleten die echt getraind hebben en de volgende dag weer aan de bak moeten.
Na een miniloopje niet doen, maar na baantraining niks mis mee.
Het probleem mer suiker zit niet bij mila-baanatleten, maar eerder bij recreanten die na een 5km loopje gaan bijtanken alsof ze iets gedaan hebben, terwijl dat qua inspanning niet veel meer is dan een 15km fietsen. Of bij lopers die tijdens een korte LSD (zeg 1h30) met heupflesjes met suikerwater op pad gaan.
:d: :d:

ik neem morgen nog wat cake mee Ad!
gadget
Benefactor
Benefactor
Berichten: 3593
Lid geworden op: do 13-11-2003 1:00
Locatie: Huizen
Contacteer:

di 24-01-2012 7:19

ChatnRunner schreef:Zet ze maar in de hoek als ze geen melk lusten !
:)

Je kunt trouwens bijv. bij de natuurvoedingszaak ook een grote zak met eiwitpoeder kopen.
Heb ik ook wel gebruikt. Erg droog spul.
Lepel vol in mond, water in mond erbij en doorslikken is het handigst.
jakkes.. dat is volgens mij datzelfde spul als dat ik heb... Sojaeiwit.. dat spul eet/drink je echt niet voor de lol...

Maarten
One, two, Tri
Gebruikersavatar
Henkie
Benefactor
Benefactor
Berichten: 578
Lid geworden op: zo 04-01-2004 1:00
Locatie: Vlijmen
Contacteer:

di 24-01-2012 12:41

Momenteel gebruik de hersteldrank van Maxim ( aardbeiensmaak ) na mijn lange duurloop, ik heb er al een aantal getest en deze is de eerste die ik nog lekker vind ook dus die blijven we voorlopig mooi gebruiken in aanloop naar de marathon van Rotterdam.
Gebruikersavatar
Tante_Bep
Lid
Lid
Berichten: 362
Lid geworden op: do 08-09-2011 1:00

di 24-01-2012 13:25

Volgens de laatste wetenschappelijke inzichten moet een goede hersteldrank bestaan uit een mix van koolhydraten en eiwitten waarbij er 2 to 3 maal zoveel koolhydraten als eiwitten in moeten zitten.
De eiwitten in de hersteldrank zorgen ervoor dat glycogeen voorraad in de spieren sneller wordt aangevuld dan indien men alleen koolhydraten zou nemen.
Tegenwoordig zijn er hersteldranken met eiwit hydrolysaten erin. Dit zijn in stukken geknipte eiwitten zodat ze sneller de darmwand kunnen passeren. Dit is handig want vooral binnen 1 uur na de inspanning is de inname van koolhydraten en eiwitten het meest effectief voor het herstel.
Peptopro is zo'n in stukken geknipte eiwit variant. Peptopro wordt door verschillende merken in hun hersteldrank gedaan, bijv. Born.
Zij maken bijvoorbeeld 'Protein Superior + Peptopro'

Ik vind de smaak wel lekker, niet te zoet en ook niet zo smerig als die pure wei eiwit hydrolysaat poeders die ik nog wel eens in een shake doe na een korte krachttraining.

Groet Tante_Bep
Plaats reactie