Hersenschudding

Blessures, revalidatie, voorkomen van blessures, alternatieve programma's en andere fysieke aangelegenheden
Sterrekind
Lid
Lid
Contacteer:

do 29-09-2011 16:48

Gisteren ben ik van mijn fiets gevallen en heb daarbij een zware hersenschudding opgelopen (en een hele hoop hoofdpijn en overgeven, en een gekneusde elleboog). Ik heb een nacht in ziekenhuis gelegen. Ik wou eigenlijk vandaag of morgen een duurloop doen, maar daar is geen sprake van natuurlijk. Iemand hier ervaring mee en weet iemand hoe lang het duurt voordat zoiets over is en ik weer rustig kan gaan trainen? Ik wil de Amsterdam marathon niet missen natuurlijk. Ook mijn werk niet.
Zoeoeoeoeffffff, loopschoentjes aan, trisuit aan, fiets stand-by en gáán!
DickB
Lid
Lid
Contacteer:

do 29-09-2011 16:53

Marlies, dat is balen zeg. Ik heb geen ervaring met een hersenschudding, maar ik wens je het allerbeste, en een spoedig herstel!

Amsterdam is nog maar (ruim) twee weken... Ik ben toch bang dat je dat niet gaat redden :cry:
DickB
Vroeger ook DickB op meetingpoint, maar sinds 2008 is deze NickName gekaapt. Over het algemeen sta ik niet achter de vaak ongenuanceerde bijdragen van deze DickB
Robisrunning
ChatnRunCircuit
ChatnRunCircuit
Contacteer:

do 29-09-2011 16:55

Sterrekind schreef:Gisteren ben ik van mijn fiets gevallen en heb daarbij een zware hersenschudding opgelopen (en een hele hoop hoofdpijn en overgeven, en een gekneusde elleboog). Ik heb een nacht in ziekenhuis gelegen. Ik wou eigenlijk vandaag of morgen een duurloop doen, maar daar is geen sprake van natuurlijk. Iemand hier ervaring mee en weet iemand hoe lang het duurt voordat zoiets over is en ik weer rustig kan gaan trainen? Ik wil de Amsterdam marathon niet missen natuurlijk. Ook mijn werk niet.
Da's mooi balen, Marlies. Het ging net zo lekker...
Ik ben geen arts, maar dit heb ik voor je gevonden.

http://www.gezondheidsplein.nl/aandoeni ... dding.html
http://www.gezondheidsnet.nl/medisch/ar ... nschudding

Behandeling
Vroeger werd iedereen aangeraden om bedrust te houden na een hersenschudding. Tegenwoordig is het advies: kort rust houden mag, maar een lange periode van volledige rust is ongewenst. Het is verstandig om afhankelijk van je klachten langzaam weer dagelijkse bezigheden te hervatten. Let wel op dat je niks forceert. Bij blijvende klachten is het verstandig om contact op te nemen met je huisarts. Tegen hoofdpijnklachten kun je paracetamol gebruiken.
The trail is the thing, not the end of the trail.
If you travel too fast you miss all you are travelling for.... ;-€

Weblog
Ladyrun
Lid
Lid
Contacteer:

do 29-09-2011 17:10

Hey meid, dat schiet niet op natuurlijk.

Pas je goed op jezelf? Beter nu een wedstrijd missen dan straks maanden niet kunnen doen wat je zo graag wilt hé. Je hebt maar 1 lijf en wedstrijden zijn er nog zat.

Beterschap.
Run like hell, feel like heaven

www.ladyrun.nl
boco
Mister Chat'n'Run 2005
Mister Chat'n'Run 2005
Contacteer:

do 29-09-2011 17:30

Sterrekind schreef:Gisteren ben ik van mijn fiets gevallen en heb daarbij een zware hersenschudding opgelopen .... Ik wil de Amsterdam marathon niet missen natuurlijk.
Ik kan me echt niet voorstellen dat je hier serieus in bent.
Zware hersenschudding
Een zware hersenschudding wordt ook wel hersenkneuzing genoemd. Bij een zware hersenschudding treden dezelfde verschijnselen op als bij een lichte, alleen duren ze wat langer. Behalve suf kun je ook behoorlijk warrig zijn.
Laatst gewijzigd door boco op do 29-09-2011 17:34, 1 keer totaal gewijzigd.
't Giet oe goed, bi'j al wa'j doet!
If you've reached your goals, you haven't set them high enough.
Rasheed
Lid
Lid
Contacteer:

do 29-09-2011 17:32

Ik moest het twee weken rustig aan doen bij mijn vorige hersenschudding, maar iedereen is anders en het hangt van de mate van hersenschudding af. Ik liet het een huisarts bepalen. Die moest ook de hechtingen er na een paar weken uithalen. In totaal lag ik er dus een maand uit, want met hechtingen in mijn hoofd ga ik niet hardlopen. Veel te veel kans dat het weer gaat bloeden. Voor ik weer normaal kon sporten duurde twee maanden.

Als ik jou was zou ik die marathon vergeten.
Ik heet René. Dit is mijn website en mijn GC profiel.
DickB
Lid
Lid
Contacteer:

do 29-09-2011 17:41

Dit draadje ook nog gevonden, hier op chat'n'run....
DickB
Vroeger ook DickB op meetingpoint, maar sinds 2008 is deze NickName gekaapt. Over het algemeen sta ik niet achter de vaak ongenuanceerde bijdragen van deze DickB
evelyne
Miss Chat'n'Run 2006
Miss Chat'n'Run 2006
Contacteer:

do 29-09-2011 17:50

Ocherm wat naar voor jou.
Natuurlijk moet je voorlopig rust houden, dat is hierboven al gezegd.
En zoek het positieve eruit; wat extra rust en daarna zul je er sterker uit komen.
Ultratoineke
Lid
Lid

do 29-09-2011 17:50

Ik heb ooit een kopstoot uitgedeeld aan een stoeprand, met als gevolg ook een hersenschudding.

Heb toen een week bijna niets gedaan, en na die week weer rustig alles opgepakt (halve dagen werken, beetje wandelen) en na twee weken weer hele dagen gaan werken en gaan hardlopen.

Belangrijkste: niet overhaasten, luisteren naar je gevoel en bij twijfel niet in halen, beter een dag te veel rust dan te weinig. Over Amsterdam: Dat zie je een paar dagen van te voren wel.
iRun
Lid
Lid
Contacteer:

do 29-09-2011 19:17

Hi Marlies,

wat een pech! Beterschap.

Ik kan me je opmerking (ik wil de marathon eigenlijk niet missen) wel voorstellen: ik ben voor Rotterdam dit jaar met de fiets gevallen met als gevolg een dikke knie en duim uit de kom. Uiteindelijk heb ik de marathon wel gelopen maar helemaal niet naar wens.

Als ik jou was zou ik me afvragen:
1. is het verstandig vanuit het oogpunt van je gezondheid?
2. wil je wel 'sub optimaal' toch starten?

Wat je ook kiest: succes!
Nog steeds geveld door een achillespeesblessure. Helaas nu ook de knieeen in de puin... (ik hoop dat ik ooit weer kan hardlopen).
ptaurus
Lid
Lid
Contacteer:

do 29-09-2011 19:25

Zwaar klote

Toevallig sprak ik vandaag een collega die 2 jaar geleden ook een hersenschudding heeft gehad en ook "zijn werk niet wilde missen". Dus heel snel weer aan de slag gegaan. Het gevolg is dat hij nu vrijwel altijd een zeurende hoofdpijn heeft en soms zo erg dat hij zich ziek moet melden. Voor de hersenschudding had hij nooit hoofdpijn.

Kortom: denk eerst aan jezelf en dan pas aan de rest.
Sporten komt over enige tijd vanzelf weer en het werk gaat gewoon door. Onmisbaar is niemand, al denk sommige mensen dat wel.

Doe rustig aan en neem zeker een weekje of 2 rust en ga dan eens verder kijken.

Paul
De wiskunde oprecht bekeken, bezit niet alleen waarheid, maar opperste schoonheid. Een schoonheid koud en streng als dat van een beeldhouwwerk. (Betrand Russell)

FaceBook: https://www.facebook.com/euclides314
max09
Lid
Lid
Contacteer:

do 29-09-2011 19:29

Hé wat rot voor je :-(

Hoe ben je gevallen? Ben je ook buiten kennis geweest? Hoe voel je je nu? Heb je nog steeds hoofdpijn?

Ook al voel je je misschien wel goed/aardig nu, ik zou echt voorzichtig aan doen. Als in het ziekenhuis de diagnose gesteld is, dan zou ik niet gaan sporten nu. Liever ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald en voor je het weet, zit je met langere termijn gevolgen. Heb je nog een controle afspraak?

Ik zou volgende week contact opnemen met de huisarts, die zal dan wel de brief uit het ziekenhuis hebben gekregen, en het met hem of of haar overleggen, wanneer je weer mag gaan trainen. Hier op het forum weten we natuurlijk niet wat er geconstateerd is, dus kan niemand je werkelijk goed advies geven.
Barthuz
Lid
Lid
Contacteer:

do 29-09-2011 19:43

Marlies, het enige dat je echt niet kan missen is je gezondheid natuurlijk.
Waarschijnlijk loop jij ook in eerste instantie voor je plezier. Maak jezelf dan ook vooral niet gek.

Beterschap
Never die easy - Walter Payton
marcel61
Lid
Lid
Contacteer:

do 29-09-2011 20:06

Jeetje Marlies wat balen joh! Heel veel succes gewenst!

Ik begrijp de reactie van Boco heel goed, Amsterdam is over 17 dagen! 8O

Vorige week heeft mijn collega een hersenschudding opgelopen, hij is een ook een hardloper en zou ook Amsterdam gaan doen. Dat mag hij van de arts ABSOLUUT niet!!!! Ook trainingsduurlopen niet, pas over 4 tot 6 weken!

Herstel varieert van enkele weken tot langer en is ook per persoon afhankelijk. Meestal kun je redelijk vlot weer dingen doen, maar fysieke inspanningen en zeker een HM is uit den boze.

Vat dit ajb niet te licht op, want een verwaarloosde hersenschudding bekoop je met levenslang hoofdpijn of erger je wordt migrainepatient, en dan kun je je hardloopschoenen aan de kant zetten.

Het kan best zijn dat je je over een paar dagen prima voelt, maar ook dan is hardlopen uit den boze, het is ten slotte een enorme fysieke inspanning, en om niet het risico te lopen houdt men een lange herstelperiode aan.

Ik begrijp dat je A'dam wilt lopen, maar geloof me, dit is echt niet haalbaar, niet doen dus!!!!

Stuur je even PB.
Calimero
Miss Chat'n'Run 2005
Miss Chat'n'Run 2005
Contacteer:

do 29-09-2011 20:10

Da's niet zo mooi, Marlies!
In het reeds aangehaalde draadje heb ik in een grijs verleden al inhoudelijk gereageerd (1e reactie). Die informatie geldt nog steeds.

Wij kunnen niets voorspellen over de duur van je herstel. Max stelt al een paar essentiële vragen (het maakt bijv. veel uit of je wel of niet buiten bewustzijn bent geweest en zo ja, hoelang) en ze geeft een belangrijk advies. Je herstel zal afhangen van de ernst van het letsel en hoe netjes gedoseerd jij je gedraagt met de opbouw van je activiteiten.
Realiseer je dat internetten een heel belastende activiteit is voor je hersenen. ;)

Ik wens je veel geduld en een voorspoedig herstel!
Laatst gewijzigd door Calimero op do 29-09-2011 20:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie