herstellende van blessure aan mijn knie.

Blessures, revalidatie, voorkomen van blessures, alternatieve programma's en andere fysieke aangelegenheden
Gebruikersavatar
kisscaro
Lid
Lid
Berichten: 16
Lid geworden op: vr 04-05-2012 1:00

vr 04-05-2012 13:24

Hallo allemaal,

Poosje geleden bij voetbaltraining heb ik mijn knie verdraaid, toen ik een bal zou schieten op doel, miste ik de bal en draaide m'n knie door en kwam verkeerd neer. resultaat: scheurtje in binnenste knieband van mijn rechterknie. Nu zo'n 2 maand later wil ik het hardlopen weer beetje gaan oppakken, om zo mijn conditie weer wat op peil te brengen, om zo straks weer te kunnen gaan voetballen. Heb 't al wel geprobeerd te hardlopen, maar 't wil dus nog niet echt. En ook het stukje kracht in mijn knie ontbreekt nog. vooral met sprintjes trekken enzo.. en dit moet toch wel in het veld. Heeft iemand hier tips voor? Bij voorbaat dank.

gr Carolien
ChatnRunner
Lid
Lid
Berichten: 2934
Lid geworden op: ma 13-03-2006 1:00
Contacteer:

vr 04-05-2012 15:29

Hallo Carolien,
welkom op CnR !!

Zelf heb ik ook last van mijn knie gehad. Springersknie. Een typische overbelastingsblessure welke pas na erg lange tijd met krachttraining maar vooral met langdurige rust en tegen de pijngrens aan lopen genas.

Sindsdien waardeer ik "rust" enorm en raad ik dat iedereen aan.
Vervelend misschien maar rust is een belangrijk geneesmiddel ..
En om in voetbaltermen te blijven ; "gras groeit niet sneller als je er aan trekt" ..

Sterkte !!
Gebruikersavatar
kisscaro
Lid
Lid
Berichten: 16
Lid geworden op: vr 04-05-2012 1:00

vr 04-05-2012 15:59

Hallo ChatnRunner,

Ik loop al poosje bij de fysio voor mijn knie. Nu wil 't geval dat ik van m'n fysio over 2 weken weer mag gaan voetballen. Dus ben daar nu naar toe aan het werken, maar wil nog even weten wat ik 't beste kan doen zodat ik echt over 2 weken weer tegen die bal aan kan trappen.
ChatnRunner
Lid
Lid
Berichten: 2934
Lid geworden op: ma 13-03-2006 1:00
Contacteer:

vr 04-05-2012 16:25

Snap ik ..
Uitstekend dat de fysio je begeleidt.
Hij of zij heeft er verstand van.
Al best bijzonder dat er een tijdsinschatting gemaakt wordt vind ik.

Twee weken lijkt lang maar de tijd verstrijkt snel.
Gun het de tijd ook al verlang je snelheid ..
Gebruikersavatar
kisscaro
Lid
Lid
Berichten: 16
Lid geworden op: vr 04-05-2012 1:00

vr 04-05-2012 16:40

ja, maar met rust krijg ik mijn conditie niet terug. En daar wil ik toch naar toe. Conditie weer beetje bij beetje terug en weer wat kracht in m'n knie
ChatnRunner
Lid
Lid
Berichten: 2934
Lid geworden op: ma 13-03-2006 1:00
Contacteer:

vr 04-05-2012 16:57

Kun je misschien wat gaan fietsen op licht verzet ??
Is iets minder belastend voor je knie en kan je conditie wat in stand houden ..

Als je gewend bent om op hartslag rond het omslagpunt te trainen dan wordt aangeraden om dan iets lager in je hartslagwaarden te gaan zitten (zo'n 10 bpm lager in vergelijking tot het omslagpunt bij het lopen).

Aangepast !!
Bedankt Gerben.
Laatst gewijzigd door ChatnRunner op vr 04-05-2012 17:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
gzomer
Lid
Lid
Berichten: 2995
Lid geworden op: vr 07-11-2008 1:00
Locatie: Maarssen
Contacteer:

vr 04-05-2012 17:13

@Iwan: bij fietsen ligt de hf juist lager.
Success and failure are the same; the only difference is success keeps you up and running.
Gebruikersavatar
kisscaro
Lid
Lid
Berichten: 16
Lid geworden op: vr 04-05-2012 1:00

vr 04-05-2012 18:27

hehe, fiets is kapot... :P lekke band, en 't is een vehikel
ChatnRunner
Lid
Lid
Berichten: 2934
Lid geworden op: ma 13-03-2006 1:00
Contacteer:

vr 04-05-2012 18:38

Volgens mij staat er nog ergens een fiets te koop !!
:)

En Loopgek heeft misschien wat nog accessoires op zolder staan !!
Gebruikersavatar
kisscaro
Lid
Lid
Berichten: 16
Lid geworden op: vr 04-05-2012 1:00

vr 04-05-2012 23:59

fietsen vind ik niks aan, ik wil hardlopen!
Gebruikersavatar
ptaurus
Lid
Lid
Berichten: 6125
Lid geworden op: zo 23-11-2003 1:00
Locatie: delft
Contacteer:

za 05-05-2012 3:03

kisscaro schreef:fietsen vind ik niks aan, ik wil hardlopen!
Sportschool mss:
Spinning bv
En ook in die sportschool kun je andere dingen doen die minder belastend zijn voor de knie, maar wel de conditie bijhouden

Paul
De wiskunde oprecht bekeken, bezit niet alleen waarheid, maar opperste schoonheid. Een schoonheid koud en streng als dat van een beeldhouwwerk. (Betrand Russell)

FaceBook: https://www.facebook.com/euclides314
Gebruikersavatar
kisscaro
Lid
Lid
Berichten: 16
Lid geworden op: vr 04-05-2012 1:00

za 05-05-2012 10:05

zijn er ook gewoon oefeningen die je kunt doen om spieren rond knie/bovenbeen sterker te krijgen?
Gebruikersavatar
ptaurus
Lid
Lid
Berichten: 6125
Lid geworden op: zo 23-11-2003 1:00
Locatie: delft
Contacteer:

za 05-05-2012 10:56

Wederom zeg ik dan: vraag om advies in de sportschool

Als je zelf gaat lopen rommelen loop je het risico

1) de oefeningen foutief te doen en de zaak mss erger gaat maken
2) vergeet dat ook andere spieren getraind moeten worden omdat niets op zichzelf staat

Voordelen
- je makkelijker gemotiveert blijft om de oefeningen te blijven doen en niet na 3 weken stopt omdat het thuis toch wel saai is
- je meteen ook cardio oefeningen kan doen die de conditie toch op peil houden zonder de knie teveel te belasten

Paul
De wiskunde oprecht bekeken, bezit niet alleen waarheid, maar opperste schoonheid. Een schoonheid koud en streng als dat van een beeldhouwwerk. (Betrand Russell)

FaceBook: https://www.facebook.com/euclides314
ChatnRunner
Lid
Lid
Berichten: 2934
Lid geworden op: ma 13-03-2006 1:00
Contacteer:

za 05-05-2012 11:11

Jazeker zijn er dergelijke oefeningen.
Die zijn er maar talloos op internet te vinden, van je fysio te krijgen (!) of zelf te bedenken.

Toch moet ik Paul gelijk geven met zijn sportschooladvies.

Ik ben destijds t.b.v. mijn knie een half jaar intensief wezen fitnessen waarbij ik me met name gericht heb op mijzelf sterker maken.
De hele keten aan de rechterzijde van mijn lichaam moest sterker worden omdat er een krachtsverschil tussen rechts en links geconstateerd was (SMA-onderzoek, Sport Medisch Advies centrum) wat leidde tot mijn knieblessure.

Ik ben o.a. ruimschoots met de legextension, legpress en legcurl bezig geweest.
Steeds een beetje zwaarder belasten van ALLE spieren terplekke. Nadruk op rechts bij mij maar tevens trainde ook links mee.
Naast deze apparaten ook begeleide conditietraining (fietsen/ crosstrainer/ hardloopband).

Het is niet zuiver zo dat bijv. slechts de quadriceps sterker gemaakt moet worden of dat slechts de hamstring sterker moet worden.
Dat is het gevaar van "een oefeningetje voor de quadriceps" of "een oefeningetje voor de hamstring". Kan TE eenzijdig zijn ..

Het geheel zou sterker gemaakt kunnen worden.
Maar je "moet" in ieder geval een methode vinden waar je wat in gelooft.

Bij mij was de volgorde eerst lichamelijk sterker worden waarna ik mijn lichaam pas zwaarder kon gaan belasten.
Niet andersom.
Kwestie van verbeteren balans belasting/ belastbaarheid.
Mijn belastbaarheid is destijds door de half jaar sportschooltraining drastisch toegenomen.

Nu loop ik afstanden van 60 meter tot en met 50 km en het blijft goed gaan met mijn knie.
Wel blijft het voor mij altijd zo dat mijn linkerzijde sterker, minder blessuregevoelig is dan rechts ..
Gebruikersavatar
kisscaro
Lid
Lid
Berichten: 16
Lid geworden op: vr 04-05-2012 1:00

za 05-05-2012 11:49

bij mij is 't irritant. Het is mijn rechterknie die nu dus niet zo sterk is. En mijn linkerenkel. die jaren geleden een tik gehad heeft ,en waar ik nog steeds zo af en toe last van heb.
Plaats reactie