blaren op voorkant teen

Blessures, revalidatie, voorkomen van blessures, alternatieve programma's en andere fysieke aangelegenheden
Holenmens
Lid
Lid

za 02-11-2013 16:02

Een blessure kun je het niet noemen maar ik heb regelmatig blaren aan de voorkant van mijn twee tenen naast mijn grote teen rechtervoet (wijsteen en ringteen :D) Het vreemde is dat het echt aan de voorkant is en meer aan bovenkant dan onderkant. Mijn schoenen zijn groot genoeg, en ik heb het met 2 verschillende merken. De pasvorm is ook OK.

Ik snap werkelijk niet hoe dit komt, tijdens het lopen heb ik er eigenlijk geen last van, maar er ontstaat eelt en later krijg ik hieronder dan weer een blaar. Ook al een paar keer een blauwe nagel gehad terwijl mijn nagels niet echt lang waren. Ik houd dit wekelijks bij.

Ook al verschillende sokken geprobeerd maar hier ben ik nogal beperkt omdat ik geen "dikke" sokken kan verdragen, wat de keuze van sokken al wat kleiner maakt.

Als ik naar de binnenzool van mijn schoen kijk lijkt dit ook in orde, mijn tenen zakken er niet ver in weg ofzo en ik zie geen verschil tussen links en rechts terwijl alleen rechts problemen oplevert. Hierbij moet ik wel opmerken dat mijn voeten niet gelijk zijn, links is "normaal" rechts is beweeglijker. Beetje zoals de poot van een aap zeg maar, ik kan al mijn tenen onafhankelijk van elkaar bewegen.

Geen sokken is ook niet echt een optie als ik wat oude posts zo eens bekijk.

Iemand advies?
jvh
Lid
Lid

za 02-11-2013 16:22

De tenen voor het lopen insmeren met een dikke laag vaseline kan wonderen doen. Heb daar goeie ervaringen mee.
max09
Lid
Lid
Contacteer:

za 02-11-2013 16:23

Of blarenstick!
http://www.runpower.nl

Wie zijn bestemming kent, vindt de weg - Lao Tse
Holenmens
Lid
Lid

za 02-11-2013 16:37

Hm, zal het eens proberen, maar ik betwijfel of mijn probleem veroorzaakt word door wrijving. Het lijkt meer of er op de 1 of andere manier druk ontstaat.

Bedankt voor de tips! ik laat weten of het helpt.
BlankeKeniaan
Lid
Lid
Contacteer:

za 02-11-2013 17:50

Naast schoenen/sokken is het eerste wat in me op komt je looptechniek?
Hoe land je met je voeten?
Zelf heb ik aan mijn looptechniek gewerkt en heb ik er met name voor gezorgd dat ik met mijn voeten onder mijn lichaam land in plaats van ervoor (ik had de neiging om te "overstriden").
Aangezien ik een voorvoetlanding (om preciezer te zijn: een beetje aan de buitenkant van mijn voeten) heb, leidde bij mij dit overstriden tot blaarvorming onder de voorvoet en ook op tenen als ik wat langere afstanden ging lopen.
Sinds ik hierop let, mijn paslengte heb verkort, en mijn pasfrequentie geleidelijk heb verhoogd naar 180 passen per minuut, heb ik hier geen last meer van.
Let overigens wel op dat je je afstanden geleidelijk opbouwt (en dus niet je trainingskilometers ineens verdubbelt o.i.d.)
Patrick_Dhaenens
Lid
Lid
Contacteer:

za 02-11-2013 18:01

Voeten liegen nooit.
Dit fenomeen komt ook voor bij sommige blotevoetenlopers, vooral als ze in het mulle zand rennen. De tenen vormen dan een soort van klauwen die zich willen vastgrijpen in de materie. Bij jou is de schoen de onmiddellijke ondergrond voor je huid.
Het ongemak is te verhelpen door geen onnodige druk meer uit te oefenen op die plaats. Een analyse van de hardloopstijl zal je zeker vooruithelpen.
(zie eveneens uitleg BlankeKeniaan).
Instructeur Looptechniek + Webmaster www.barefootrunning.buurtwijzer.be (+ info kinderschoenen)
Een gepassioneerde wetenschapper die sociaal beweegt ...
Holenmens
Lid
Lid

za 02-11-2013 18:48

Ik heb Brooks ASR 10, zijn wel trail schoenen maar ze lopen en passen super, hiervoor had Saucony Omni 12 maar deze dempten te veel waardoor ik altijd een beetje indirect gevoel met de grond had. Ik heb deze in een running center aangeschaft waar ook mijn manier van lopen is bekeken. Duidelijke overpronatie waar ik verder geen last meer van heb. Mede door de Brooks denk ik.

Je zou denken dat juist door overproneren de bertreffende tenen minder belast worden, maar misschien zie ik dit juist verkeerd. Dit ga ik eens bekijken.

Verder heb ik geen blaren of andere problemen die zouden kunnen duiden op te lange paslengte, zoals gezegd mijn linkse voet (waar ik minder mee overproneer) is OK. Trouwens bij lopen in groepsverband valt het me op dat veel mensen langere passen nemen dan mij terwijl ik 1.89m ben.
Patrick_Dhaenens
Lid
Lid
Contacteer:

za 02-11-2013 20:19

Om een gegronde analyse te maken is het noodzakelijk om het totaalplaatje te bekijken (beweging van het ganse lichaam). Paslengte kan een deel van het verhaal zijn, maar niet per definitie. Wat duidelijk is, is dat de tenen zich klauwen om extra steun te zoeken. Er zit dus een onevenwicht in het hardloopproces. Een video van enkel de benen (voeten) volstaat niet.
Instructeur Looptechniek + Webmaster www.barefootrunning.buurtwijzer.be (+ info kinderschoenen)
Holenmens
Lid
Lid

za 02-11-2013 22:21

Zou wat kunnen inzitten; ivm lage rugklachten (welke trouwens zijn verdwenen sinds ik loop) heb ik per jaar 1 of 2 bezoekjes aan een osteopaat gebracht. Een regelmatig terugkerend iets was een verminderde beweeglijkheid van het bekken.

Zijn er adressen waar men met dit soort specifieke zaken terecht kan? Anders ga ik nog eens een afspraak maken bij de osteopaat denk ik.

Bedankt voor de informatie, ondanks dat ik niet echt iets merk klinkt het wel aannemelijk.

Edit: Patrick, ik had je eerst post gemist, vandaar dat mijn eerdere reactie misschien wat vreemd leek.
Patrick_Dhaenens
Lid
Lid
Contacteer:

za 02-11-2013 23:09

Er zijn heel wat experten die met dergelijke zaken bezig zijn. Vanuit deonthologisch standpunt is het mij verboden om collega's aan te bevelen.Via de Nederlandse Atletiek Unie kan je de nodige adressen bekomen van mensen die werken aan hardlooptechniek en aan persoonlijk gerichte blessurepreventie. Blijvende symptoombestrijding is alleen een druppel op een hete plaat.
Holenmens
Lid
Lid

di 24-12-2013 17:07

Even wat feedback: een paar weken geleden een bezoekje aan een sportkinesist gebracht omdat ik nog steeds de indruk had dat ik niet soepel liep. De blaren op de tenen waren dan wel verdwenen maar het voelde nog steeds niet "juist". Alles was in orde op een spier in mijn heup na (Piriformis) die wat overbelast leek. Dit is behandeld en daarna ging het eigenlijk vrijwel direct een stuk beter. Ik heb het advies meegekregen deze regelmatig te rekken. Vreemd eigenlijk, ik had hier nooit iets van gemerkt. Ik voel het ook alleen als ik op de spier duw. Het zou zo maar kunnen dat dit ook de oorzaak is van de liesproblemen die ik heb gehad.
JB
Lid
Lid
Contacteer:

zo 11-09-2016 14:18

Hoi Holenmens en alle andere,

Ik zit werkelijk waar identiek met hetzelfde probleem. Rechtervoet --> teen langs m'n grote teen --> terugkerende blaar --> meer voorop/bovenop dan onderop --> blauwe nagel. Twijfel ook niet over de pasvorm van m'n schoenen ofzo.

Aangezien ik in de laatste voorbereiding zit van m'n marathondebuut (Eindhoven) zie ik het aanpassen van m'n loopstijl momenteel niet echt zitten.

Daarom bij deze eigenlijk een wat meer algemene vraag. Zijn er andere oplossingen om op korte termijn van deze irritante blaar af te komen? Lees over insmeren met vaseline / blarenstick. Is dit een oplossing die normaal gezien snel aanslaat?

Gr. JB
Holenmens
Lid
Lid

za 17-09-2016 16:21

Nee, er helpt niet veel tegen. Nu heb ik er minder last van, pas bij >30km komt het nog wel eens voor. Al dan niet in combinatie met een blauwe nagel.

Het probleem is dat in tegenstelling met een gewonde blaar de wrijving niet de oorzaak is maar de druk die op de voorkant ontstaat door het "klauwen". Vaseline etc. zal dus niet veel soelaas bieden. Teensokken kunnen iets helpen maar bieden geen wonder oplossing. Bezoekje aan osteopaat kan misschien ook zinvol zijn, mocht de oorzaak vanuit de rug komen ofzo.
JB
Lid
Lid
Contacteer:

za 17-09-2016 17:48

Laatste 3 trainingen deze specifieke teen flink ingesmeerd met Compeed en dit lijkt toch wel te helpen. Is nog wel blaarvorming maar iig stukken minder t.o.v. laatste weken.

Vanmorgen ook m'n laatste echt verre afstand (30 km) in voorbereiding gelopen, hopelijk is m'n teen door relatieve rust dus in topvorm over 3 weken :D
boco
Mister Chat'n'Run 2005
Mister Chat'n'Run 2005
Contacteer:

vr 23-09-2016 11:31

Je gaat ervan uit dat Vaseline geen soelaas zal bieden.
Ik weet (vrijwel) zeker van wel, maar je moet het wel doen om die eenvoudige oplossing te ervaren. 😉
't Giet oe goed, bi'j al wa'j doet!
If you've reached your goals, you haven't set them high enough.
Plaats reactie