Pagina 1 van 1

Voorkomen blessures

Geplaatst: vr 07-02-2014 12:33
door Gdeveen
Hey,

Ik ben sinds kort begonnen, naast mijn voetbal trainingen en wedstrijd, met hardlopen. In totaal ben ik dus 5x in de week bezig met mijn conditie.

En ik wil eigenlijk wel blessures voorkomen. En naast het rekken en strekken ed. ben ik eigenlijk wel opzoek naar andere hulpmiddelen om blessures te voorkomen.

Heeft iemand tips voor mij? Ik heb een niet al te groot budget :P

Groeten

Geplaatst: vr 07-02-2014 12:58
door Eddy
1 van de dingen:

Rustig en verstandig opbouwen.

Als je erg fit bent, van nature of door andere sporten loop je het risico dat je sneller en verder kan, dan je botten, pezen, gewrichten en spieren aan specifieke hardloopbelasting aankunnen.

en ... deze tip kost niets!

Geplaatst: vr 07-02-2014 13:46
door Gdeveen
Bedankt in ieder geval :)

Ik ren gemiddeld 6 km per voetbal wedstrijd en ren nu met hardlopen zo'n 8 a 9 km op normaal tempo (9km per uur ong). Dan ben ik niet heel moe.
En na zo'n tocht merk ik dat ik wat last krijg in de kuiten, het is niet hinderlijk of pijnlijk maar voel het wel. En na een nacht slapen is het ook weer weg.
Maarja ik wil dit gevoel eigenlijk wel voorkomen.

Weet iemand wat dit is of hoe ik het kan voorkomen? Misschien iets van een foamroller gebruiken ofzo? Helpt dat?

Groeten Gert.

Geplaatst: vr 07-02-2014 14:03
door bz
op zachte ondergrond lopen

sterke buik/rug/bil/heupspieren trainen

Geplaatst: vr 07-02-2014 14:06
door Koen87
9 Km om mee te beginnen is te voortvarend, beter begin je bij een afstand waar je geen gevoelige kuiten aan overhoud. Zodoende kan je het uitbouwen en je lichaam laten wennen aan het hardlopen.

Wat in ieder geval kan helpen is het excentrische rekken van je kuitspieren.
Zie, http://www.rainbowfysiotherapie.nl/Kuitoefeningen.html & http://www.runnersweb.nl/Gezondheid/Ble ... -ABC.htm#N

Geplaatst: vr 07-02-2014 14:17
door AdP
Gdeveen schreef:En na zo'n tocht merk ik dat ik wat last krijg in de kuiten, het is niet hinderlijk of pijnlijk maar voel het wel. En na een nacht slapen is het ook weer weg.
Maarja ik wil dit gevoel eigenlijk wel voorkomen.

Weet iemand wat dit is of hoe ik het kan voorkomen? Misschien iets van een foamroller gebruiken ofzo? Helpt dat?
Dat is ook een reactie van je lichaam omdat je nog moet wennen aan de belasting. Niet iets om je echt zorgen over te maken. Wordt vanzelf minder door de weken heen, zeker als je niet alleen maar op de weg gaat lopen. Hoe saai het ook lijkt: rondjes op een sportpark over gras zijn soms een prima manier om op te bouwen bij geringe kuitbelasting.

Geplaatst: vr 07-02-2014 14:24
door Gdeveen
Hardlopen is voornamelijk wel op asfalt en af en toe op een zandweg.

Maar iig bedankt voor de tips! Weet ik dat ik me er geen zorgen over hoeft te maken :D

Geplaatst: zo 09-02-2014 8:23
door casper
Door het bos lopen over zandpaden kan ook verschil maken.
En dan niet door het mulle zand gaan rennen want dat is juist weer extra belastend 8O
De zachte ondergrond veert een beetje mee en zorgt voor extra demping.

Geplaatst: zo 09-02-2014 14:56
door Rasheed
Tenzij je een specifiek doel voor ogen hebt, bijv. een wedstrijd of afstand lopen, zou ik je hardlooptraining niet te veel laten afwijken van wat je in een voetbalwedstrijd doet. Ik neem aan dat er vele korte sprints nodig zijn, plus scherpe keerpunten. Een lange duurloop zal je dan weinig extra's opleveren. Je bent veel beter gebaat bij een vaartspel in het bos of op een andere zachte ondergrond.

Geplaatst: ma 03-03-2014 14:35
door Gdeveen
Sorry voor de extreem late reactie..

Maarja voetbal bestaat voornamelijk uit "sjokken" en sprinten en korte bochten maken.
Ik heb een beetje verder gezocht en toch wel veel bevindingen gevonden dat los hardlopen niks toevoegt aan mijn "voetbal"conditie.

Ik loop ook al kleinere rondjes met meer interval ertussen.

En ja ik heb geen last meer van mijn kuiten :D

Geplaatst: ma 03-03-2014 18:29
door Rasheed
Gdeveen schreef:En ja ik heb geen last meer van mijn kuiten :D
Dat is goed om te lezen!

Geplaatst: ma 21-04-2014 15:40
door Renskerenske
Ik heb onderstaande zaken niet allemaal zelf uitgeprobeerd maar:

- rustig opbouwen, zoals al genoemd en niet denken: ooh, ik heb al een goeie conditie, ik kan wel even 10 km hardlopen. Je pezen zijn daar niet aan gewend :)
- voorvoetlanding of midvoetlanding ipv haklanding (volg bijv eens een clinic chi running of pose running)
- trainen met een hartslagmeter, zodat je naar je eigen lichaam leert luisteren en traint op basis van hoe je je voelt ipv de pace die je per se wilt halen. Luisteren naar je lichaam verkleint de kans op blessures uiteindelijk het allermeest.
- op verschillende soorten ondergrond trainen (asfalt, bos e.d.), zodat je niet geblesseerd raakt als je van bostrainingen naar een wegwedstrijd gaat.
- en dit gaat niet iedereen met me eens zijn maar: loop op blote voeten of op minimalistische schoenen (moet je echter nóg rustiger opbouwen aangezien je voeten ondersteuning gewend zijn). Er zijn veel verhalen te vinden van mensen die met een overstap naar minimalistische schoenen (inclusief voorvoet-/midvoetlanding) van hun chronische blessures zijn afgekomen. Door chi running ben ik van mijn shin splints afgekomen. Ik kon nog geen 2 minuten hardlopen zonder pijn en loop nu weer 3 x ruim 5 km per week.

Succes! :D