Koud douchen beter dan warm?

Blessures, revalidatie, voorkomen van blessures, alternatieve programma's en andere fysieke aangelegenheden

Hoe douche jij na de training?

Peiling eindigde op vr 27-03-2015 22:03

Niet
1
3%
Altijd koud
1
3%
Meestal koud
1
3%
Soms koud, soms warm
2
7%
Meestal warm
4
13%
Altijd warm
21
70%

Totaal aantal stemmen: 30
jenk
Lid
Lid
Contacteer:

wo 28-01-2015 11:59

Ben er in de zomer ook mee begonnen met het koud douchen, maar ik moet zeggen dat ik na het sporten altijd "warm" begin en dan koud eindig vind dat je je anders niet fijn kunt wassen met koud water.
En het is waar dat het nu in de winter ook wel extra koud is dat water dus het vergt enig doorzettings vermogen
De groeten en de wind van achteren!
dano
Lid
Lid

wo 28-01-2015 18:36

ChrisD schreef:Ik douche zowel 's ochtends als 's avonds koud. Soms na een lange duurloop,als ik verkleumd binnenkom, dat ik warm begin. Maar dan eindig ik sowieso met koud.
Het koud douchen is voor mij een onderdeel van de Wim Hof Methode, die ik volg. Naast koude zijn ademhalingsoefeningen, yoga en mindset pijlers van deze methode. Geest en lijf zijn inmiddels zo gesterkt dat ik bij de Appie
Happie een paar kilo ijsklontjes haal en die toevoeg aan een bad met koud water. Na een minuut of tien in bad krijg ik het te koud, maar daarna een ongekende gloed van het lijf en een verfriste en gesterkte geest. Ook lekker; met de blote voeten in de sneeuw.

Voordelen van koude blootstelling:
-aanmaak bloedvaten, verbeterde circulatie
-aanmaak ontstekingsremmers. Warm douchen of baden kan beginnende ontstekingen doen toenemen. Kou remt af of doet verdwijnen.
-groei wilskracht: toch weer doorzetten om er onder te stappen.

Maar eerlijk is eerlijk: zo eens per week languit in bad met een goed boek vind ik ook nog steeds lekker!
beginnende ontstekingen? Geen idee hoe vaak jij daar last van hebt maar ik eigenlijk nooit. Als je vaak last van ontstekingen hebt zou je wellicht beter eens naar de arts kunnen gaan 8)
LFC for life
roen
Lid
Lid

wo 28-01-2015 20:50

Na het bekijken van de Cold Shower Ted Talk vorige maand - naar aanleiding van een vergelijkbaar topic op CnR wel twee keer koud gedoucht.... Maar daarna natuurlijk gewoon ouderwets warm. Het was me te bruut op de nuchtere maag. De teleurstelling in mezelf snel weggeslikt, want ik bevind me in goed gezelschap. Niemand in mijn kennissenkring is zo'n natuurmens om koud te douchen.

Tot vandaag. Bij de klant ga ik meestal tussen de middag hardlopen in plaats van in de vreetschuur een kroket weg te werken. Tot mijn schrik wilde na afloop het water in de goedverzorgde kleedruimte niet warm worden. Na een minuut. Na twee minuten. Nope. Ik voelde dat dit moment een keerpunt was: onder de ijskoude straal gestapt, net gedaan of het water warm was en de volle vijf minuten doorgezet.

Het is verbluffend wat een koude douche bewerkstelligt. Op het moment dat alle collega's inzakken in een traditionele afterlunchdip, sta je zelf zo scherp als een mes te zijn. Nu ben ik van nature al scherp, maar vandaag verbaasde ik zelfs mezelf. Morgen weer :lol:
boco
Mister Chat'n'Run 2005
Mister Chat'n'Run 2005
Contacteer:

do 29-01-2015 0:22

roen schreef:Het is verbluffend wat een koude douche bewerkstelligt. Op het moment dat alle collega's inzakken in een traditionele afterlunchdip, sta je zelf zo scherp als een mes te zijn. Nu ben ik van nature al scherp, maar vandaag verbaasde ik zelfs mezelf. Morgen weer :lol:
Hoeveel meer bewijs wil je nog? (-;
't Giet oe goed, bi'j al wa'j doet!
If you've reached your goals, you haven't set them high enough.
Jeroenvd
Lid
Lid
Contacteer:

do 29-01-2015 8:51

Hoe koud is koud voor jullie?

Ik heb vanmorgen naar aanleiding van dit topic ook (geprobeert) koud te douchen. Gewoon warm begonnen (40 graden) en de laatste 60 seconden heb ik de temperatuur teruggedraait naar 25 graden.
Kouder trok ik niet, vanmorgen. Waarschijnlijk is het ook nog een kwestie van wennen en zal het na verloop van tijd makkelijker zijn om langer onder een koude(re) douche te blijven staan.

De temperaturen die ik hierboven noem zijn afgelezen van de termostaatknop, ga er vanuit dat die aarder kloppen.
boco
Mister Chat'n'Run 2005
Mister Chat'n'Run 2005
Contacteer:

do 29-01-2015 11:13

25 graden... nee, dat is nog niet "koud douchen"
Dat is "lauw douchen"
Dat is ongeveer de gemiddelde temperatuur van het zwembadwater in vakantieparken.
Het koude leidingwater komt bij mij nu overeen met de temperatuur van een lekker koud biertje uit de koelkast. (6-7 graden)
:wink:
't Giet oe goed, bi'j al wa'j doet!
If you've reached your goals, you haven't set them high enough.
ChrisD
Lid
Lid

do 29-01-2015 11:50

Jeroenvd schreef:Hoe koud is koud voor jullie?

Ik heb vanmorgen naar aanleiding van dit topic ook (geprobeert) koud te douchen. Gewoon warm begonnen (40 graden) en de laatste 60 seconden heb ik de temperatuur teruggedraait naar 25 graden.
Kouder trok ik niet, vanmorgen. Waarschijnlijk is het ook nog een kwestie van wennen en zal het na verloop van tijd makkelijker zijn om langer onder een koude(re) douche te blijven staan.

De temperaturen die ik hierboven noem zijn afgelezen van de termostaatknop, ga er vanuit dat die aarder kloppen.
Zoals Bertus al aangeeft is 25 graden niet echt koud. De temperatuur van het leidingwater verschilt met de seizoenen en met het tijdstip van de dag. Nu is het water een stuk kouder dan 's zomers. 's Ochtends als ik als eerste douche van de familie is het water echt ijskoud. Temperatuur varieert tussen een graad of 5 tot 12 graden.

Als maatstaf die ik meekreeg; zorgt het water voor een koudereflex op je ademhaling? M.a.w. ga je naar lucht happen als je onder de douche stapt? Dan heb je de juiste temperatuur te pakken. Door die reflex gaat je lijf aan het werk met je bloedcirculatie.

Ik ben als volgt begonnen:
Week 1: telkens 30 seconden koud afdouchen (op de koudste stand).
Week 2: begin minuut koud, dan warm douchen, 1 minuut koud afdouchen
Week 3: Opbouw van 1 minuut naar 2. Uitdaging was een keer 10 minuten te blijven staan onder de koude douche.
Na een week of vier heb ik het warme water gelaten voor wat het was, maar je bent natuurlijk vrij om rustig op te bouwen.

Een nog niet genoemd voordeel is de gasrekening, die lager zal worden.
:lol:

Even opscheppen met twee foto's van het ijsbad: :oops: :oops:

Afbeelding

Afbeelding
roen
Lid
Lid

do 29-01-2015 12:01

Jeroenvd schreef:Hoe koud is koud voor jullie?

Koud was gisteren zoals de koude kraan. Er kwam niets beters uit de kraan. Het vergde een flinke zelfoverwinning. Het alternatief was om niet te douchen en aan het werk te gaan alsof er niets aan de hand was. Durfde ik niet aan. Ben ZZPer en moet aan mijn continuïteit denken. Zo beschouwd was het uit lafheid om koud te douchen.
Nico033
Lid
Lid
Contacteer:

do 29-01-2015 12:11

Na mn wekelijkse saunasessie douche ik altijd koud af, eerst even 'door' dmv een koude stortdouche.. Thuis houd ik het toch bij mn lekkere warme douche, moet tenslotte ook een beetje ontspannen blijven
Kobus
Lid
Lid
Contacteer:

do 29-01-2015 13:02

LazyD
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

vr 30-01-2015 8:39

gaaf ChrisD!

@jeroen: ik moest er ook aan wennen, en wat Chris schreef over je ademhaling die even hapert klopt bij mij wel. het is echt (even) koud!
het helpt mij om net voordat ik de warme kraan dichtdraai te zeggen of denken "ik doe dit!" of "ik kan dit!". en dan gelijk goed letten op je ademhaling, pogen zsm zo normaal mogelijk in en uit te ademen.

Leuke uitdaging!

Nog 2 x, dan zit het onderzoek erop. Daarna ga ik lekker door, maar dan zonder timer op de smartphone en meer op gevoel. ben benieuwd of ik dan korter of juist langer koud blijf douchen.

@kobus: nieuwe inzichten... zit daar ook weer iets in? stoppen we juist goede processen die nodig zijn na een training?
10361820382159406440852219646

Lefty rulez!

GasGeben!
Jannet
Lid
Lid
Contacteer:

zo 01-02-2015 11:53

Ik deed ook mee aan de Coolchallenge en mocht (moest) elke dag 60 sec. onder de koude straal. Echt enthousiast ben ik er niet over, kreeg er koude voeten van en voelde verder geen effecten. Van een ochtend duurloop wordt ik frisser en fitter dan van een koude douche. Vanaf vandaag ga ik mijn bloedsomloop dus weer lekker op gang brengen met een heerlijke warme douche.
Ik heb een verslagje van mijn koude douchemaand op mijn weblog gezet.
oskar-p
Lid
Lid

zo 01-03-2015 21:48

Via dit topic geinspireerd geraakt in het koud (af)douchen.
Wat meer over wim Hof gaan lezen en kijken en toch wel dusdanig geinspireerd geraakt dat ik het toch maar eens ben gaan proberen.
Een aanrader is trouwens ook de docu: retour hemel!!
Ik ben dus een week of 4 geleden begonnen met de kraan op bepaald moment tijdens mijn dagelijkse ochtenddouche terug te draaien naar slechts koud.
Van een halve minuut in de eerste dagen zat ik vorige week op dagelijks 5 minuten en gister 6,5 minuut en vandaag mijn record 10 minuten (denk dat ik het morgen wel weer op 5 minuten ga houden maar wilde eens proberen wat langer te blijven staan vandaag).
En ik kan niet anders zeggen dat ik het echt bijzonder fijn is en ik er echt gedurende de hele dag profijt van heb.
Ben aan het overwegen om het ook te doen direct bij thuiskomst 17.00 s'middags om zodoende mijn toch wel regelmatige dip zo na het avondeten te voorkomen.
Vind het ook een interessant iets dat koud douchen voor veel mensen zo iets ondenkbaars is om te doen.
De stoerste mannen zullen de meeste fysieke uitdagingen niet uit de weg gaan, maar zoiets simpels als een paar minuten de warmwaterkraan uitdraaien dat is toch iets waar ze zich helemaal niet voor schamen op het moment dat ze zeggen dat ze dat niet eens gaan proberen.
Voor mij zijn de gezondheidseffecten van koud douchen heel mooi maar als ik het alleen hiervoor moest doen was ik al afgehaakt.
Het gaat mij vooral om het gevoel dat ik elke morgen weer heb als ik de kraan weer uit 'mag' draaien en me afdroog
Welke stoffen het precies zijn die vrijkomen weet ik niet maar ik voel me werkelijk uren lang erg scherp en eventuele sombere gevoelens (ik ben echt geen ochtendmens) zijn direct weg.
Het is daarnaast ook elke keer weer een overwinning op mijzelf want het blijft toch wel elke keer een dingetje op het moment dat ik de kraan helemaal uitdraai.
Het omslagpunt ligt bij mij op zo'n 4 minuten ongeveer, na een 1,5 minuut is mijn ademhaling wel redelijk normaal maar na 4 minuten maakt het niet meer uit hoe lang het nog duurt en begint het bijna fijn te worden.
kan echt iedereen aanraden om zich er eens in te verdiepen en er mee te beginnen!
loopgek
Lid
Lid
Contacteer:

zo 01-03-2015 22:54

oskar-p schreef: De stoerste mannen zullen de meeste fysieke uitdagingen niet uit de weg gaan, maar zoiets simpels als een paar minuten de warmwaterkraan uitdraaien dat is toch iets waar ze zich helemaal niet voor schamen op het moment dat ze zeggen dat ze dat niet eens gaan proberen.
Ik ben dus echt geen stoere man , meer een watje :(
Een paar keer geprobeerd, maar langer dan een paar sec, en dan ook nog niet eens koud maar lauw, hou ik niet vol.
Maar het klinkt zo tof, ik zou willen dat ik het ook kan ...
Hardlopen kent geen wetten: hardlopers hebben opvattingen.
Loopgek heet in het echt JanWillem zie ook www.loopgek.nl
AdP
Lid
Lid
Contacteer:

ma 02-03-2015 11:30

Als ik het goed begrijp zou ik om koudwatervoordeel te moeten halen veel langer moeten gaan douchen en veel water verspillen.
Ik blijf trouw aan mijn 'bewust verspillen minimaliseren' en houd het bij de max 2min na het dagelijkse sporten. De douches bij de sportclub bieden trouwens geen temperatuurkeuze.

Of zou ik dit toch moeten zien als een investering in gezondheid en vorm? Zoals sommige lopers bietensap of hoogtetenten inzetten, of menen superfoods nodig te hebben om zich te onderscheiden. Zou koud douchen ook zo'n investering zijn, zowel financieel als mentaal, met hoop op een beter leven?
Plaats reactie