Koud douchen beter dan warm?

Blessures, revalidatie, voorkomen van blessures, alternatieve programma's en andere fysieke aangelegenheden

Hoe douche jij na de training?

Peiling eindigde op vr 27-03-2015 22:03

Niet
1
3%
Altijd koud
1
3%
Meestal koud
1
3%
Soms koud, soms warm
2
7%
Meestal warm
4
13%
Altijd warm
21
70%

Totaal aantal stemmen: 30
evelyne
Miss Chat'n'Run 2006
Miss Chat'n'Run 2006
Contacteer:

do 03-12-2015 22:03

douchen koud, nee, niks aan.
Maar ik vind het wel heerlijk om een koud dompelbad te nemen na de sauna ! Dan kan ik er ook best een tijdje in blijven staan en kopje onder te gaan. Daarna heerlijk tintelfris !
boco
Mister Chat'n'Run 2005
Mister Chat'n'Run 2005
Contacteer:

do 03-12-2015 23:09

Het meest opvallende in de Poll bij dit draadje is voor mij dat er blijkbaar één Chat'n'Runner rondloopt die zich helemaal niet doucht na een training...
:|c :mrgreen:
't Giet oe goed, bi'j al wa'j doet!
If you've reached your goals, you haven't set them high enough.
JurP
Lid
Lid
Contacteer:

vr 04-12-2015 7:09

Misschien neemt die een koud bad ipv een douche :roll:
Rupert
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

ma 07-12-2015 11:44

Ik stap elke dag onder de douche. Gewoon omdat het lekker is, omdat ik er een schoon gevoel van krijg en vanwege de hygiëne.
Het geeft mij een fris gevoel en het is een moment van ontspanning. Een douche zorgt voor een goede start van de dag
en zegt dat duffe gevoel direct vaarwel. Ook na het sporten neem ik een douche om schoon te kunnen gaan slapen.
Ik douche niet te heet en/of te lang. Te lang douchen en te heet douchen schijnt niet bevorderlijk te zijn voor de huid.
Een wisseldouche schijnt ook voordelen te hebben. Het bevordert de stofwisseling en bloedcirculatie.

Bronnen: Huidfonds, Rineke Wisman Tekstproducties, Kijkmagazine.
Het kan mij niet schelen wat je doet,
het gaat mij er om wie je bent.
zandloper
Lid
Lid

za 09-01-2016 7:51

Ik ben bezig met de Wim Hof Method (WHM 10 wekelijkse videocursus). Dat was voor mij de enige reden om koud te gaan douchen. De eerste keer 30 sec. koud douchen vond ik verschrikkelijk. Ik was de hele dag chagrijnig. Na 3 weken oefenen en een gerichte focus kon ik 10 minuten koud douchen. Dit heb ik een week lang elke dag gedaan.

Omdat ik soms last heb van RSI in mijn armen en tintelingen 's nachts in de vingers, heb ik mijn arm ook onder de koude waterstraal gehouden (3 minuten per arm). Sindsdien heb ik geen last meer van mijn armen. Ik doe dit nu dagelijks.

Ditzelfde heb ik ook gedaan met plekken die gevoelig waren op mijn benen (kuit/achilles ed). Werkt goed. Mijn hamstrings staan wat strak (al tijdje) daar werkte het niet, misschien had ik dat vaker moeten doen.

Mijn conclusie:koud douchen is beter dan warm!

ps Deze week mag ik 'maar' 2 minuten koud douchen en ik mis het lange koude douchen!! Dat heb ik zelf later na het lopen maar gedaan 8). En ik was altijd zo'n koukleum....(maar ook dat gaat veel beter..)

Dus nu zoek ik een (oude) badkuip voor in de tuin om in te plonzen, dus als iemand er toevallig nog een over heeft in omgeving Utrecht/Amersfoort....
LazyD
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

za 09-01-2016 8:53

Bikkel! :P

ik was gisteren in de sauna, kan dan wel heerlijk minuten (5?) in het koude dompelbad, maar met douchen ben ik na een halve minuut wel klaar.
zou best langer kunnen, maar vind het wel best.
heeft langer dus voordelen?
ik ga er nog eens over nadenken...
nu eerste maar eens frisse 10EM wedstrijd :wink:
10361820382159406440852219646

Lefty rulez!

GasGeben!
loopgek
Lid
Lid
Contacteer:

zo 10-01-2016 10:15

Ik heb toevallig eergisteren een gratis bad opgehaald bij iemand die zijn badkamer verbouwt. Staat nu in de tuin klaar om te experimenteren.. misschien zo ook nog even de zee in hier in egmond voor of na de 21km
Hardlopen kent geen wetten: hardlopers hebben opvattingen.
Loopgek heet in het echt JanWillem zie ook www.loopgek.nl
Madelon
Lid
Lid
Contacteer:

zo 10-01-2016 19:33

Ik douche (bijna) altijd koud na.

Ten eerste voor t lekkere gevoel wat je ervan hebt erna en ik vind t ook lekker iedere keer even die kleine 'uitdaging' aan t gaan.

In de sauna is t gewoon een must om koud te dompelen om hoofdpijn te voorkomen en ook daar vind ik het, net als het uithouden in de heetste sauna, een uitdaging om mijn eigen 'angst/ comfort' voorbij te gaan...
Heb t gevoel dat t me sterker maakt...
8O
AdP
Lid
Lid
Contacteer:

zo 10-01-2016 20:38

Koud douchen leidt nog een beetje tot waterverspilling. Zijn er ook al mensen die koud slapen hebben geprobeerd? Dat heeft een lagere ecoprint. Dus dekbed weg, eventueel dun lakentje en natuurlijk kachel uit raam open (maar dat laatste - raam open - doen we allemaal toch?)
herwin
Lid
Lid

zo 10-01-2016 21:11

AdP schreef:(maar dat laatste - raam open - doen we allemaal toch?)
Nee, dat levert me toch echt veel te veel herrie van buiten op.
loopgek
Lid
Lid
Contacteer:

zo 10-01-2016 21:29

AdP schreef: Zijn er ook al mensen die koud slapen hebben geprobeerd?
Nee ga ik niet doen. Met name het mentale aspect (de kou willen overwinnen, rustig blijven met ademoefeningen, focus) vind ik wat lastig als ik slaap ...
Hardlopen kent geen wetten: hardlopers hebben opvattingen.
Loopgek heet in het echt JanWillem zie ook www.loopgek.nl
AdP
Lid
Lid
Contacteer:

zo 10-01-2016 21:59

loopgek schreef:
AdP schreef: Zijn er ook al mensen die koud slapen hebben geprobeerd?
Nee ga ik niet doen. Met name het mentale aspect (de kou willen overwinnen, rustig blijven met ademoefeningen, focus) vind ik wat lastig als ik slaap ...
Dat is een goed punt. Ik dacht (en hoopte eigenlijk) dat je het niveau kon bereiken dat dit en automatisme wordt, zodat je zelfs al slapende je temperatuurregulatie aangepast kunt sturen. Dat zou mooi zijn, want dan is het geen kunstje meer...
JurP
Lid
Lid
Contacteer:

zo 10-01-2016 22:17

AdP schreef:Zijn er ook al mensen die koud slapen hebben geprobeerd? Dat heeft een lagere ecoprint.
Ja, ik, na een warme douche ;) . Maar eigenlijk gebeurde dat per ongeluk. Na een goed begin was het over met de slaap. Ik kon geen slaap meer vatten. Toen ik me na lange tijd realiseerde dat het door de kou kwam heb ik een extra dekentje gepakt. Dat werkte erg goed. Soms ontkomt je gewoon niet aan dit scenario. Overigens krijg ik altijd heel erg behoefte aan koffie na een koude nacht. Wel een dag lang, dus ik twijfel of in mijn geval de ecoprint lager is :roll:
zandloper
Lid
Lid

ma 11-01-2016 6:02

Ik kan me voorstellen dat koud slapen vanzelf komt als je meer en beter tegen de kou kan. Overdag merk ik wel dat ik minder kouwelijk ben, 's nachts heb ik nu nog wel een goed dekbed nodig..

We hebben gisteren een bad opgehaald, staat nu in de tuin...dan hoef ik niet meer zo lang (koud) te douchen

Het Wim Hof effect: overal in NL een badkuip in de achtertuin :|3
Plaats reactie