springersknie / lopersknie

Blessures, revalidatie, voorkomen van blessures, alternatieve programma's en andere fysieke aangelegenheden
mireille
Lid
Lid
Contacteer:

do 12-03-2015 10:18

er is al iets over dit onderwerp gepost. toch even aparte topic maar.

Ik loop een half jaar trouw en goed begeleidt via de athletiekvereniging.
Veel techniek en letten op houding, pasfrequentie enz.
Persoonlijk heb ik veel moeite met doseren van snelheid.

Vier weken geleden met wat vage klachten naar de fysio gegaan.
Last van mijn rechterknie. Moeilijk aan te wijzen maar het leek aan de achterkant van mijn knieschijf te zitten. Uitstralen rondom.
Ik had er soms wel last van soms niet.
Schoenen zijn goed, niet geklooid met aanpassingen tussendoor.

Volgens de fysio was ik er keurig op tijd bij.
Springersknie fase 1. GEEN beperkingen met trainen. Wel was het belangrijk om dagelijks rekoefeningen te doen en squats. Binnen een paar weken zou het gepiept zijn.
Dit heb ik keurig dagelijks gedaan en de pijn leek minder te worden.
Enige advies: bij opkomende pijn TIJDENS het lopen meteen stoppen.

Dat is nou de grote grap.
Tijdens het trainen voelde ik niks.(intervallen) Met de warming-up niet en tijdens het lopen niet. Soms de volgende ochtend wat stijfheid en een vaag gevoel na 48 uur. Ik dacht dat ik het eea wat provoceerde door mijn werk.

Anderhalve week geleden wedstrijd van 5km flink hard gelopen. Ietwat last. De donderdag erop flink getraind. Te hard van stapel en dus mis.
Gelijk na de training een flinke branderige knie. Thuis gelijk gekoeld.
En sindsdien lijkt het mis.
Elke dag een beetje anders last maar vooral een soort van zeurderige pijn. Vooral bij stilzitten.
Met name als ik mijn knieschijf probeer te verschuiven is die plek erachter gevoelig/ pijnlijk.
Bij beweging word de pijn minder. Traplopen is geen probleem of op mijn knieeen zitten geeft slechts een lichte gevoeligheid.

Heb ik het nu in twee maal tijd de boel verprutst en heb ik het zo snel erger gemaakt? Kan dit zo snel?
Of heb ik mijn herstel geforceerd.
Het verradelijke is dus dat ik tijdens het lopen niets heb gevoeld en daar heb ik op gelet.

Ik vind het moeilijk om het juist uit te leggen aan mijn trainer. Op internet ook veel verschillende info.
Want is totale rust nu beter? Of, zoals mijn trainer aangeeft, zeer behoudend een paar minuutjes op traag tempo met de absolute beginners meelopen.
Mijn fysioafspraak is pas 23 maart.
De bedoeling is dat hij met een echo de boel vanbinnen bekijkt.

Ik hoor wel wat jullie advies/ ervaringen zijn.
Eide
Lid
Lid
Contacteer:

do 12-03-2015 12:11

Ik zou je aanraden tot 23 maart het rustig aan te doen. Twee weken is gevoelsmatig natuurlijk heel lang om niets te doen als je plezier hebt in sporten maar je verliest in zo'n periode eigenlijk niets terwijl je met doorsporten wel de blessure ernstiger kan maken.

Dat is overigens puur een gevoelsmatige aanbeveling. Maar de meeste overbelastingen genezen toch het best van rust.
JoostUSA
Lid
Lid

do 12-03-2015 13:02

Heb zelf ook met de knie gezeten en ben dus wel door gegaan. Ik heb er toen rond de 3 maanden mee gezeten voor ik weer kon hardlopen.
Mijn advies is gewoon rust te nemen tot de tijd. Het kan echt geen kwaad en behoed je van verdere problemen.
gvr
Lid
Lid
Contacteer:

do 12-03-2015 13:53

Heb ook jumpersknee gehad. Rust is inderdaad het devies. Je kan meer kapot maken met belasten dan met rust ;-) Bij mij kwamen de pijnsymptomen ook pas na de inspanning als ik de trap op liep. Ben met heftigere klachten tijdens het lopen wel gelijk gestopt. Loop nu overigens ook met kniebandje wat mijn knie voldoende ontlast om geen klachten meer te hebben. Maar dat is pas later.. Eerst herstel!
--
Soms loop ik over op http://nilslooptover.blogspot.nl/
willemhouterman
Lid
Lid

do 12-03-2015 14:11

Ik ben weer aan het herstellen na een hardnekkige lopersknie. Het kan goed zijn dat je tijdens het herstel wat te ver bent gegaan. Zelf ben ik daar ook in getrapt. Je voelt je lekker en wilt toch weten of het misschien over is, en dan ga je.
Na 8 fysiobehandelingen, heel veel speciefieke kracht/stabiliteit oefeningen en heel veel pijnlijke rekoefeningen was ik er zo goed als vanaf. Ik moet het wel heel langzaam opbouwen. Ik mag nog maar 2x per week lopen en het elke sessie met 1 a 2 minuten uitbouwen. Ik was nog verder terug gezakt dan een beginner.
Ik zou rustig aan doen tot de 23e. Het kan ook zijn dat er vocht in je knie zit.
Ik kan je overigens aanraden om naar een sportfysiotherapeut te gaan. Ik heb er een hele goede looptechniek aan over gehouden waar ik veel meer snelheid uit kan halen.

Sterkte
Jooost
Lid
Lid

zo 15-03-2015 10:50

Hier nog een ervaringsdeskundige ( helaas ) . Gisteren dan de Salland-trail gelopen . Had al wat last van de knie , dacht dat 't door m'n werk kwam .
Uit voorzorg toch maar de 25 i.p.v. de 50 km gelopen .
Het ging super , boven verwachting , voel die linkerknie wel , maar hindert niet echt .
Nu , de ochtend er na , zit ik met 2 rotte knieen . Het is een beetje identieke pijn , de pezen aan de buitenkant van de knieen .
Het is niet dramatisch , heb een geweldige dag gehad gisteren en 't zal hopelijk wel weer overgaan .
Maar toch , voorlopig kan ik ff niks , qua lopen dan .
Als inwoner van de Randstad is mijn natuurlijke habitat het lopen op asfalt .
Toch wat te veel en te vaak op zand gelopen de laatste tijd , denk ik .
Affijn , maar wat nu ? Ik las dat Joost USA er 3 maanden mee gezeten had .
Hoeveel tijd heeft 't de anderen ( Willem , Gvr ) gekost ? Over wat voor oefeningen heb je 't dan , Willem , kan ik ze ergens op internet vinden ?
Ja, ik gooi 't maar in de groep , heb jullie verhalen ook net gelezen , gedeelde smart is halve smart , samen uithuilen en opnieuw beginnen .
gvr
Lid
Lid
Contacteer:

zo 15-03-2015 10:59

Allereerst balen dat je last hebt van deze blessure Jooost. Allereerst is het goed om z.s.m. een afpsraak met een fysio te maken om de juiste diagnose te stellen. Mijn herstel van mijn jumpers knee duurde zo'n drie maanden. Dat wil zeggen. Ik zat op het niveau van driewekelijks zo'n 10-12 km. Daarna kreeg ik last. Daarna een maand 1 keer per week fysio met behandelingen. Na een maand de sportzaal in om met krachttraining spieren rondom knie te versterken. Na twee maanden eerste meters op loopband en na drie maanden begonnen met 2-3 kilometer in normaal tempo (voor mij was toen 6 min/km normaal). Na een maand zat ik weer op de 10 km. Nu last van mijn voet, maar da's een ander verhaal. ;-)

Kortom, na drie maanden was ik weer op oude niveau. In mijn warming up doe ik specifieke knieoefeningen (squats). Hopelijk heb je hier iets aan.
--
Soms loop ik over op http://nilslooptover.blogspot.nl/
willemhouterman
Lid
Lid

zo 15-03-2015 11:40

Jooost schreef:Hier nog een ervaringsdeskundige ( helaas ) . Gisteren dan de Salland-trail gelopen . Had al wat last van de knie , dacht dat 't door m'n werk kwam .
Uit voorzorg toch maar de 25 i.p.v. de 50 km gelopen .
Het ging super , boven verwachting , voel die linkerknie wel , maar hindert niet echt .
Nu , de ochtend er na , zit ik met 2 rotte knieen . Het is een beetje identieke pijn , de pezen aan de buitenkant van de knieen .
Het is niet dramatisch , heb een geweldige dag gehad gisteren en 't zal hopelijk wel weer overgaan .
Maar toch , voorlopig kan ik ff niks , qua lopen dan .
Als inwoner van de Randstad is mijn natuurlijke habitat het lopen op asfalt .
Affijn , maar wat nu ? Ik las dat Joost USA er 3 maanden mee gezeten had .
Hoeveel tijd heeft 't de anderen ( Willem , Gvr ) gekost ? Over wat voor oefeningen heb je 't dan , Willem , kan ik ze ergens op internet vinden ?
Ja, ik gooi 't maar in de groep , heb jullie verhalen ook net gelezen , gedeelde smart is halve smart , samen uithuilen en opnieuw beginnen .
Balen Joost.
Mij heeft het ongeveer 5 maanden gekost. Maar ik heb eerst 3 maanden zelf aan zitten modderen voor ik naar de fysio ging. Dat was niet erg slim. Nadat ik bij de fysio ben gestart heeft het nog 2 maanden geduurd.
Ik kan je ook aanraden om naar een sportfysio te gaan. Al lijkt het wel erg op een lopersknie. Mijn stabiliteit was erg slecht waerdoor mijn spieren mij niet goed overeind konden houden en mijn pezen die onder andere langs de knie lopen overbelast waren.
Ik heb dus heel veel stabiliteits oefeningen moeten doen. Op deze website staan er een heleboel. Kijk bij heup en knieoefeningen http://www.snepvangersfysiotherapie.nl/ ... efeningen/
De uuitvoering komt heel nauw en daar heb je eigenlijk wel een goede fysio voor nodig.

Succes!
zandloper
Lid
Lid

zo 15-03-2015 13:09

@Joost Balen.

Ik heb er zelf geen ervaring mee. Mijn man had vergelijkbare klachten. Hij heeft zelf van alles uit geprobeert 3 maanden lang (hij is zelf masseur/triggerpoint therapeut). Ook dry needling hielp niet. Toen is hij bij fysio physics terecht gekomen, waar hij in 2 weken 3 behandelingen heeft gehad.
De pijn zakte in de week erna weg en hij was pijnvrij. Hij kon toen zelfs op zijn eigen snelheid lopen.
Hij was zo enthousiast dat hij zelf die opleiding volgt :D

Wens je in ieder geval een snel herstel!
MasterRunner
Lid
Lid

zo 15-03-2015 13:46

mireille schreef: 1. GEEN beperkingen met trainen.
Maar..... heeft de fysio dan wel verteld dat je hem er even in mocht knallen met een wedstrijd en meteen daarna nog een zware training?
Ik denk dat er al prima adviezen gegeven zijn oa vooral rustig aandoen, maar gebruik zelf ook de volgende keer eens je lopersintelligentie na zo een bezoek aan de fysio...
Deze week nog in het nieuws:
http://www.veiligheid.nl/nieuws/aantal- ... ft-stijgen
Vooral bij beginnende lopers.. deels mi te wijten aan belastbaarheid (het gebrek eraan...) maar mijn ervaring is dat er ook slecht geluisterd wordt naar clubgenoten, trainers met goede adviezen om het in het begin vooral rustig aan te doen. Blijkbaar had je toch ook een andere perceptie dan de fysio... over zijn tip.... Maar echt "handig" was het imho niet om juist dan meer te doen dan zijn advies...
qmark
Lid
Lid

zo 15-03-2015 14:00

Jooost schreef:Als inwoner van de Randstad is mijn natuurlijke habitat het lopen op asfalt .
Vreemd dat jij de klachten krijgt op de bosgrond van de Salland Trail.
Bij mij lijkt het precies andersom te zijn...

Vanaf 1 januari heb ik last van een lopersknie; beter gezegd, heb ik eindelijk toegegeven dat ik er last van had :cry:
Vorig jaar in totaal 3000 km gelopen en zeker in de laatste maanden af en toe pijn aan de linkerknie.
Ook ik loop het merendeel van kilometers op asfalt (in de driehoek Delft, Rotterdam, Zoetermeer).

Vanaf januari veel minder gaan lopen (jan: 72, feb 96 km); bij een afstand boven de 10 km begint de knie weer op te spelen.
Ik heb deze maand nog maar 1x 15 km gelopen zonder last te krijgen.

Gisteren dus de Salland Trail, 50km laten omzetten naar 25 en met het plan om vanaf 15 km te gaan wandelen.
Dat laatste bleek niet nodig: pijnloos de 25 uitgelopen (al is de conditie natuurlijk wel een stuk minder geworden)

Kortom: ik denk dus dat ik juist door die zachte ondergrond weer een stuk verder gelopen heb dan de afgelopen maanden.
Mijn plan is juist om de komende tijd weer lange duurlopen te gaan doen, maar dan alleen op onverharde ondergrond....

Ik loop overigens op zowel gedempte als minimale schoenen, ongeveer fifty/fifty;
maar ik kan nog geen logisch verband ontdekken tussen type schoeisel en knieklachten. :?

Mark
"Een vraagteken is een vermoeid uitroepteken" (vrij naar Stanislaw Jerzy Lec)
franskem
Lid
Lid
Contacteer:

zo 15-03-2015 16:29

Ter bestrijding van mijn Lopers EN mijn Jumpersknie moest ik dagelijks veel oefeningen doen om heupspieren en bovenbeen spieren te versterken. Ik mocht wel blijven lopen, maar alles met mate.

Wel tegen het advies van de fysio in bouw ik nu op met lopen op VFF's en heb dan geen last van mijn knieën, terwijl als ik loop op de Kayano's of de Hoka's ik mezelf w.s. een luier patroon aan kan meten en wat inkak met techniek, waardoor knieën wat naar binnen vallen en ik terug spanning trek op wat peesbladen hier en daar
Jooost
Lid
Lid

zo 15-03-2015 20:35

Bedankt allemaal voor het meedenken en de adviezen .
Ik ga ermee aan de slag .
@Questionmark ; mijn zandtrainingen gingen vaak over paardenpaden . Hobbelig en ongelijk , denk dat dat de oorzaak kan zijn voor m'n huidige getob .
MasterRunner
Lid
Lid

ma 16-03-2015 22:12

Mireille. heb je hier wat aan?
http://losseveter.nl/2015/03/16/door-de ... en-deel-1/
http://losseveter.nl/2014/05/12/door-de ... n-deel-ii/
Wat achtergond info oa over het verloop van blessures.
Keimpe
Lid
Lid

ma 16-03-2015 22:44

@Jooost, jij hier?

Ik denk dat het duintje-op-duintje-af in Zeeland voor de knieproblemen heeft gezorgd, want ik had er na afloop ook last van. Ik had dan soms dat ik 's nachts 1 been niet (of heel moeilijk) kon strekken. Heel gek gevoel.

Is nu langzaam aan het overgaan. Kennelijk hakken die snelle, korte afdalingen er toch behoorlijk in (vooral als je het 42 km lang doet....)
Plaats reactie