springersknie / lopersknie

Blessures, revalidatie, voorkomen van blessures, alternatieve programma's en andere fysieke aangelegenheden
Jooost
Lid
Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: di 02-08-2011 1:00

wo 18-03-2015 21:30

@Keimpe ; klopt , ik houd me nu even schuil op het rotte-knieen-forum .
Jouw stukje herken ik helemaal niet . Ik was na de Trail by the Sea helemaal euforisch . Voelde me super na afloop , alleen een klein beetje spierpijn in de liezen , was de dag erna al weer weg .
Door die euforie wel wat overmoedig geworden , heb me een week van te voren ingeschreven voor die 50km Sallandtrail . Bij de laatste trainingen hiervoor begon die linkerknie steeds meer op te spelen . Kon die 50 gelukkig nog om laten zetten naar 25 km .
Tijdens die trail vreemd genoeg amper last gehad , voel op 't laatst wel m'n gekneusde ribben steeds meer .
Het is nu 4 dagen later . Rechts lijkt de irritatie weg te zijn . De linkerkniepijn is hardnekkiger , maar lijkt ook iets af te nemen .
Misschien heeft 't er niks mee te maken , maar deze week rijd ik voor m'n werk in een elektrisch vrachtwagentje in Rotterdam-centrum . Het is net als een automaat , geen koppeling dus , kan in ieder geval geen kwaad voor die linkerknie .
Hoe gaat 't met jou eigenlijk , lig je al op schema voor de 60 van Texel ?
Gebruikersavatar
mireille
Lid
Lid
Berichten: 25
Lid geworden op: do 12-03-2015 1:00
Contacteer:

za 21-03-2015 20:09

Hier een kleine update van mijn knieklacht ( jumpersknee).

Masterrunner, ik had de fysioman ook duidelijk verteld dat ik met intervaltraining bezig was. Toevallig traint hij zelf op hetzelfde tijdstip op de baan dus weet hij wat ik bedoel.
Ik had daar geen beperking in. ( alleen oefeningen zouden afdoende zijn, ik was er in een zeer vroeg stadium volgens hem)
Gezond verstand zegt natuurlijk wel dat een wedstrijd (ook al was deze maar 5km) en een pittige training vier dagen daarna wel voor problemen kan zorgen.
Ik was gewoon te gefocust op het gevoel tijdens het lopen. Zodra ik pijn tijdens het lopen zou krijgen was dat het sein om te stoppen.
Dat kreeg ik niet dus ging ik door.
Plots kreeg ik enorme branderigheid na de inspanning.

Hoe het verder ging:
Toch de week erna door de trainer naar de baan gehaald. Heb toen zeer rustig een aantal loopjes gedaan met een goede warming-up ervoor en veel rekken acheraf. Doodeng.
Koelen acheraf.
Tot mijn grote verrassing stond ik de volgende dag met minder klachten op. Afgelopen maandag en donderdag ook getraind op ongeveer een kwart tot een half van mijn trainingsintensiteit.
Dit voelt prettig aan. Wel gelijk koelen.
De branderigheid is eruit. De erg pijnlijke plek achter mijn knieschijf is nu gereduceerd tot wat gevoeligheid na stevig indrukken en daarna wat zeurderigheid.
Voorlopig zouden dit voorlopig mijn trainingen moeten zijn. Helaas, maar ik loop nog.
Maandag een echo van mijn knie om het eea te bekijken.
Ik hoop dat dat een beetje positief nieuws wordt..

Ik doe dagelijks trouw mijn oefeningen die bestaan uit o.a. Squats en rekken.
Daarbuiten ben ik nu ook veel bezig met core-stabilityoefeningen.
Ik heb eerder veel triggerpoints in mijn kuiten gehad. Deze ben ik al bijna een jaar kwijt en komen niet meer terug. Deze knieklacht had ik niet verwacht. Ik dacht daarom nog alerter te zijn op pijntjes.
Na mijn herstel gaat mij dit geen tweede keer meer gebeuren.
Zo zie je maar dat je lopen niet alleen met je lichaam doet, maar vooral met je hoofd.
Bedankt voor het geven van vele tips en delen van ervaringen.
Gebruikersavatar
MasterRunner
Lid
Lid
Berichten: 4919
Lid geworden op: di 23-11-2004 1:00

zo 22-03-2015 0:23

mireille schreef: Zo zie je maar dat je lopen niet alleen met je lichaam doet, maar vooral met je hoofd.
Bedankt voor het geven van vele tips en delen van ervaringen.
Daarom noemen we het "lopersintelligentie..." ;)
Sterkte en bedankt voor het delen van jouw ervaringen!

Wat leesvoer:
http://losseveter.nl/2008/05/26/henk-kr ... an-winnen/[/u]
Gebruikersavatar
mireille
Lid
Lid
Berichten: 25
Lid geworden op: do 12-03-2015 1:00
Contacteer:

di 24-03-2015 20:46

Gisteren naar de Fysioman geweest. Mijn beider knieen zijn onder de echo geweest.
De pezen zien er in het algemeen goed uit wat betreft aanhechtingen enzo. geen littekenweefsels.
Helaas was bij beider knieeen in de pezen een geringe hoeveelheid vocht te zien. Dit verdwijnt met buigen. Springersknie fase 1/2.

Ik had een aardig hoeveelheid vragen maar de fysioman hield zich enigszins op de vlakte. Kreeg niet heel veel concrete antwoorden.
Mijn training is gereduceerd tot ongeveerminder dan 30% van wat ik deed en dat voelde wel goed. Geen last achteraf.
(helaas twee dagen geleden een ontsnapte hond moeten volgen op een behoorlijk stuk mul zandpad..dus gisteren veel last..wellicht was dat ook op de foto te zien)
Zaken van op dezelfde voet doortrainen, het herstelverloop enz.. ik kreeg er maar vage antwoorden op ( herstel zit tussen de 3 en 300 dagen).
Had ook het idee dat hij zijn dag niet helemaal had.

Ik werk op een kinderdagverblijf en doe veel lichamelijk werk met veel kniebuigingen. Vandaag geen last tijdens het werken en ook niet met traplopen ed.
Het zeurende gevoel na de zandwandeling neemt weer snel af ( tijdens echo wel aanwezig)

Voorheen liep ik een pittige training van 200, 400, 600, 800, en terug in pittige intervallen en techniekoefeningen, naast goede warming-up en cooling down.
Nu loop ik in de beginnersgroep mee 1 a 2 x pw met 3x 4 mi zone 1.( en doe elke dag trouw mijn fysio-oefeningen)
Volgens mijn trainer ben ik op de goede weg en aan het herstellen en is stoppen niet nodig ( en wellicht zonde). Vind het doodeng maar heb iid geen last achteraf. Na de training koel ik minimaal. Eenmaal vlak erna.
Had ook zelf het idee dat het beter ging.
Moeilijk hoor.
Jooost
Lid
Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: di 02-08-2011 1:00

di 24-03-2015 23:46

Ook hier even een kleine update ; pijn lijkt zo'n beetje helemaal weg te zijn . Rust . Geen meter hardgelopen sinds vorig week zaterdag . Begin 't nu wel te missen , beetje jaloers op de mensen die ik vanuit de auto langs zie rennen .
Doe wel wat oefeningen , soms , meestal komt 't er niet van .
Aanstaand weekend maar eens voorzichtig beginnen . Lopen is zo vanzelfsprekend , zo gewoon , zo makkelijk .
Maar ook niet dus .
Gebruikersavatar
mireille
Lid
Lid
Berichten: 25
Lid geworden op: do 12-03-2015 1:00
Contacteer:

zo 29-03-2015 15:46

vandaag mijn loopmaatjes gesupporterd bij een loopevenement bij ons in de buurt.. Moeilijk hoor..begon wel te kriebelen toen ik al die mensen zag.
Vrijdag naar de huisarts geweest. Ik kreeg ontstekingsremmende medicijnen. Die geven verlichting.
Bewegen met mijn knieeen is geen probleem. Traplopen ed niet. Ik voel wel dat er iets niet goed zit.
Dat zelfdemet opstaan.
De grap is dat de ene dag mijn linker knie gevoeliger is en de rechter geen pijn doet.
De dag erna weer precies andersom.
Ik vermoedt dat het het vocht in de kniepezen is dat vervelend is.
Juist veel stilzitten geeft veel zeurderige last. Drukken op beider knieeen geeft geen duidelijke plaats aan waar het zeer doet. Wat dat betreft lijkt het vlammende er uit.
Het is ook niet echt warm of dik.
Het is vooral vervelend.
Momenteel op de hometrainer met licht verzet en ik oefen tweemaal per dag Excentrische kniebuigingen. Beider benen in setjes van drie maal 15.
Ben er behoorlijk druk mee haha.
Maar alles voor verstandig herstel.
Gebruikersavatar
qmark
Lid
Lid
Berichten: 839
Lid geworden op: wo 28-02-2007 1:00
Locatie: Pijnacker

di 31-03-2015 9:28

Met mijn linkerknie gaat het intussen al weer een stuk beter.
Eindelijk weer eens een lange duurloop gedaan :lol:

Mijn enige lange duurloop dit jaar was tot nog toe 16 km, in februari.
Daarna heb ik nog wel de Sallandtrail gedaan (25km) maar dat was op zachte bosgrond.

Gisteren ben ik vanuit mijn werk naar huis gelopen; vertrokken met het idee om weer zo'n 16 km te gaan lopen.
Het werden er iets meer; de knie voelde goed, het weer was erg mooi, dus bij elk kruispunt de beslissing om maar een stukje erbij te doen.
Toen ik in de buurt kwam van de aanleg nieuwe A4 ben ik daar ook nog maar even wezen kijken.
Voordeel van dit seizoen: geen water oid nodig; dit kan ik nog wel lopen zonder te tanken.

Uiteindelijk 30 km in 2:57 uur..... Route op Garmin Connect

Nu, de volgende dag: geen voelbare reactie, pijn in de knie. :)
Alle rust sinds 1 januari heeft dus kennelijk wel z'n nut gehad!

Mark
"Een vraagteken is een vermoeid uitroepteken" (vrij naar Stanislaw Jerzy Lec)
Gebruikersavatar
MasterRunner
Lid
Lid
Berichten: 4919
Lid geworden op: di 23-11-2004 1:00

di 31-03-2015 18:16

mireille schreef:Ben er behoorlijk druk mee haha.
Maar alles voor verstandig herstel.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
mireille
Lid
Lid
Berichten: 25
Lid geworden op: do 12-03-2015 1:00
Contacteer:

ma 06-04-2015 20:06

Sinds het doen van de excentrische oefeningen word het ongemak in mijn knieeen flink meer.
De oefening gaat op zich, op een enkele dag na, vrij pijnloos. Een paar uur daarna word het echter vervelend stijf c.q. gevoelig.
De oefening is drie setjes van 15 per been. Voorheen deed ik ze twee maal per dag. Nu eenmaal.
Eenmaal per week loop ik in een lage zone mee met de beginners. hooguit 3.5 / 4 km per keer. Dit gaat probleemloos.
Die dag doe ik mijn oefeningen niet en heb ik met opstaan die dag erna geen last.
Wel de dagen nadat ik oefeningen heb gedaan.
Lastig om dan te bepalen welke activiteiten in het dagelijks leven dan wel belastend zouden kunnen zijn.
Is dit voor iemand herkenbaar?
Gebruikersavatar
AdP
Lid
Lid
Berichten: 2244
Lid geworden op: ma 23-02-2009 1:00
Contacteer:

wo 08-04-2015 8:33

Ook lezenswaardig ter achtergrondinformatie en trainingsaanpak: http://running.competitor.com/2014/08/i ... s-knee_143
Gebruikersavatar
zandloper
Lid
Lid
Berichten: 203
Lid geworden op: ma 28-07-2014 1:00

wo 08-04-2015 9:42

@AdP leuke site (ook voor andere onderwerpen). Dank :)
Gebruikersavatar
mireille
Lid
Lid
Berichten: 25
Lid geworden op: do 12-03-2015 1:00
Contacteer:

wo 08-04-2015 10:26

Dank Adp,
Goed om te lezen.

Ik loop nu nog eenmaal per week op 25procent van mijn oude nivo.
Inderdaad ook om het geheel minimaal op gang te houden.
In plaats van sprinten en intervallen is dit kleine stukjes rustig duurlooptempo.
Dit gaat altijd pijnvrij.
Volgende ochtend iets van stijvigheid.
Lopen en fysiooefeningen nooit op dezelfde dag. ( anders weet ik niet waar ik nou echt last van heb)
Zodra ik in het dagelijks leven minder irritatie ondervind wil ik voorzichtig proberen een tweede keer van een minimale tijd in te lassen.
Gebruikersavatar
mireille
Lid
Lid
Berichten: 25
Lid geworden op: do 12-03-2015 1:00
Contacteer:

wo 29-04-2015 17:12

Hier even een update.
Vandaag naar de fysio geweest voor een echo voor de stand van zaken van mijn jumpersknee.
De vorige keer zat er bij beide kniepezen aardig wat vocht en een verdikking. Het zag er niet zo goed uit. dat was 23 maart.
Ik moest excentrische oefeningen doen op een schuine helling van 25 graden. Man iets in elkaar getimmerd en dagelijks ( pijnlijk) oefenen.
Best spannend vandaag..zag een beetje tegen de uitslag op..
Wat bleek?
Het vocht is zo goed als uit de pezen verdwenen en de pezen zien er redelijk gaaf uit. Alleen een zeer kleine verdikking van 0,4 mm aan de toendertijd meest aangedane knie.
Ik heb trouw mijn oefeningen gedaan en ben op een kwart van de intensiteit blijven hardlopen.
Geen versnellingen of sprinten meer maar gewoon in zone 1.
Ik mag nu tweemaal per week gaan hardlopen met zelfde intensiteit en zeer langzaam uitbouwen.
De fysio verwacht volledig herstel en dat ik , als alles voorspoedig loopt, over drie maanden weer onbeperkt mag hardlopen.
(echt sprinten weer vanaf een maand of vijf zes)
Uiteraard doe ik zeer rustig aan. Met deze opwaartse lijn heb ik geduld zat!
Wilde dit graag even delen.
Gebruikersavatar
Klamer
Lid
Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 18-01-2016 1:00
Contacteer:

ma 18-01-2016 9:31

Ik ben nieuw op deze site, naam Richard, maar maak gelijk gebruik hiervan om ook mijn blessure te delen.
De afgelopen jaren veelvuldig kuitblessures gehad, zowel links als rechts. Na eindelijk hersteld te zijn, heb ik januari vorig jaar een springersknie opgelopen. Na een aantal maanden rust een sportarts opgezocht. Advies was excentrische krachtoefeningen. Inmiddels ben ik door verschillende medische molens geweest, MRI, echo, rontgen, shockwave, fysiotherapie, maar ik kan na een jaar nog steeds niet pijnvrij lopen. Ik doe nog steeds mijn oefeningen, fiets en sta op de crosstrainer. Ik lees dat de meesten hier er een aantal maanden zoet mee zijn. Ik zou ervoor tekenen. Als iemand een goede suggestie heeft of een therapeut in de omgeving van Rotterdam Gouda kan aanraden, dan hou ik mij aanbevolen.
Gebruikersavatar
mireille
Lid
Lid
Berichten: 25
Lid geworden op: do 12-03-2015 1:00
Contacteer:

ma 18-01-2016 10:12

Hallo Richard,
Wat ontzettend vervelend.
Ik heb het vrij ernstig gehad..graad 3. In het beginstadium toch behoorlijk veel branderige pijn gehad.
Er is maar 1 behoorlijke goede remedie en dat is de excentrische oefening op een schuine plank van 25 graden. Per been 5 tellen omlaag en met beiden voeten jezelf weer omhoog tillen. Dit per been in sets van 3x12 en dat tweemaal per dag.
Je trekt daarbij als het ware je littekenweefsel kapot waardoor er plaats komt voor gezond en sterker peesweefsel.
De pijn neemt in het begin toe maar na een week of drie begint de afname.
Op deze manier ben ik er vanaf gekomen.
Op de echo was alleen nog gezondeen witte pezen te zien ipv donker met vocht gevuld weefsel.
Dit ging onder begeleiding van een fysiotherapeut.

Zoveel fysio''s er zijn...zoveel methoden.
Dit is een heftige maar werkt.
Mijn loop maatje heeft ook shockwave en wat squats maar loopt nog steeds zonder echt groot resultaat rond.
Zoek ook eens op Martin Kobain.
Daar staat goede tips bij en ook de oefening die ik heb beschreven.
Plaats reactie